WAH-WAH z układem optycznym (zamiast potencjometru) - DIY
Moderator: poco
WAH-WAH z układem optycznym (zamiast potencjometru) - DIY
Mam nadzieję, że nie oberwę od administracji Forum informując o sposobie przeróbki kaczek na system optyczny: http://gragitara.strefa.pl/index-wah.htm . Ach zaryzykuję
Moim zdaniem problem tkwi w doborze kąta w tym wycięciu w funkcji przemieszczenia przesłony. To wycięcie nie musi być w kształcie V symetrycznie, a wystarczy, gdy będzie jak przekątna prostokąta zakrywającego fotorezystor. To tak łopatologicznie, ale dla mnie najistotniejszy jest przebieg zmienności wg której formowany jest dźwięk w kaczkach wzorcowych.
Chodzi o to, czy zmiany będą dokonywać się liniowo, wykładniczo, czy logarytmicznie, gdyż to będzie determinowało wielkość i kształt przesłony, a tym samym przebieg zmiany barwy dźwięku.
Ktoś powie - kaczka, to kaczka i wystarczy, że będzie regulacja w zakresie ... i musi być ok.
Gdyby tak było , to nie było by tylu konstrukcji na realizację tego zagadnienia.
To tak jak i z przetwornikami. Nie ma jednego, powtarzalnego rozwiązania konstrukcyjnego, jest tylko zasada działania. Reszta, to inwencja twórcy i zastosowane materiały, a na końcu odczucia użytkownika oraz jego opinie na dany temat.
Pozdrawiam, Ryszard
Chodzi o to, czy zmiany będą dokonywać się liniowo, wykładniczo, czy logarytmicznie, gdyż to będzie determinowało wielkość i kształt przesłony, a tym samym przebieg zmiany barwy dźwięku.
Ktoś powie - kaczka, to kaczka i wystarczy, że będzie regulacja w zakresie ... i musi być ok.
Gdyby tak było , to nie było by tylu konstrukcji na realizację tego zagadnienia.
To tak jak i z przetwornikami. Nie ma jednego, powtarzalnego rozwiązania konstrukcyjnego, jest tylko zasada działania. Reszta, to inwencja twórcy i zastosowane materiały, a na końcu odczucia użytkownika oraz jego opinie na dany temat.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Masz rację Ryszard. Na innym forum opisałem problemy przy konstruowaniu właściwego układu optycznego. Pozwól, że przytoczę ten wpis i tu, gdyż odnosi się on do poruszanych przez Ciebie spraw.
W przypadku układu optycznego sterowania kluczową sprawą jest zastosowany fotorezystor: jego wymiary i charakterystyka: strumień światła-rezystancja.
1. Zastosowanie dużych gabarytowo fotorezystorów (f14x8, z powierzchnią światłoczułą fi8) znacznie ułatwiłoby konstrukcję przesłony (mniejsze wymagania co do precyzji wykonania). Lecz wtedy jest problem z zabudową układu w pedale.
Dlatego zastosowałem małogabarytowe fotorezystory typu RPP130 (w niskorezystancyjnym wykonaniu) o wymiarach 5x4mm i powierzchni światłoczułej o zaledwie ok. 3,5x3,5mm. Precyzyjne sterowanie strumieniem światła na tak małej powierzchni nie jest rzeczą łatwą.
2. Fotorezystory generalnie mają bardzo dużą „rezystancję ciemną” (bez oświetlenia) wynoszącą kilka-kilkadziesiąt megaomów. Dla naszego układu istotne jest natomiast, by „rezystancja jasna” (przy pełnym oświetleniu fotorezystora) była jak najniższa - rzędu kilkudziesięciu-kilkuset omów. W innym przypadku ograniczony będzie zakres sterowania - w przypadku kaczki nie uzyska się wysokich brzmień, a w przypadku pedału głośności wyciszenia sygnału.
3. Sprawę dodatkowo komplikuje bardzo nieliniowa charakterystyka rezystancji fotorezystora w funkcji natężenia światła ( http://www.eres.alpha.pl/elektronika/ar ... cle_id=385 ). Przy małym strumieniu światła rezystancja szybko zmienia się do kilkuset-kilkudziesięciu kiloomów, a zmiany przy silniejszym oświetleniu są coraz mniejsze.
4. Z powyższych powodów bardzo istotny jest kształt i precyzja wykonania przesłony.
a) Przesłona liniowa całkowicie odpada, gdyż kaczka działać będzie „uuu-aaa” (bez …łłł… że tak się wyrażę:).
b) Przesłona trójkątna poprawia sprawę, gdyż w dość wąskim odcinku pracy pojawia się „ł” i kaczka działa jak „uuu-ł-aaa”. Lecz liniowość nie jest (według mnie) zadowalająca. Zbyt ostre są przejścia dźwięku kaczki i zbyt raptowne wyciszanie-podgłaśnianie pedału głośności.
c) Zastosowanie na początku wąskiej szczeliny, by światło trafiało na fotorezystor najpierw wąskim paskiem, a dopiero następnie szerszym strumieniem (trójkąt), jeszcze bardziej zbliża układ do liniowości.
d) Praktycznie bardzo dobrą liniowość w pełnym zakresie ruchu pedała (z wszelkimi barwami typu „ł”) uzyskuje się dodając dodatkowy tłumik świetlny ("rozpraszacz światła") zabudowany do przesłony od strony źródła światła - diod LED, według opisu i rysunku na stronie http://gragitara.strefa.pl/index-wah.htm .
W przypadku układu optycznego sterowania kluczową sprawą jest zastosowany fotorezystor: jego wymiary i charakterystyka: strumień światła-rezystancja.
1. Zastosowanie dużych gabarytowo fotorezystorów (f14x8, z powierzchnią światłoczułą fi8) znacznie ułatwiłoby konstrukcję przesłony (mniejsze wymagania co do precyzji wykonania). Lecz wtedy jest problem z zabudową układu w pedale.
Dlatego zastosowałem małogabarytowe fotorezystory typu RPP130 (w niskorezystancyjnym wykonaniu) o wymiarach 5x4mm i powierzchni światłoczułej o zaledwie ok. 3,5x3,5mm. Precyzyjne sterowanie strumieniem światła na tak małej powierzchni nie jest rzeczą łatwą.
2. Fotorezystory generalnie mają bardzo dużą „rezystancję ciemną” (bez oświetlenia) wynoszącą kilka-kilkadziesiąt megaomów. Dla naszego układu istotne jest natomiast, by „rezystancja jasna” (przy pełnym oświetleniu fotorezystora) była jak najniższa - rzędu kilkudziesięciu-kilkuset omów. W innym przypadku ograniczony będzie zakres sterowania - w przypadku kaczki nie uzyska się wysokich brzmień, a w przypadku pedału głośności wyciszenia sygnału.
3. Sprawę dodatkowo komplikuje bardzo nieliniowa charakterystyka rezystancji fotorezystora w funkcji natężenia światła ( http://www.eres.alpha.pl/elektronika/ar ... cle_id=385 ). Przy małym strumieniu światła rezystancja szybko zmienia się do kilkuset-kilkudziesięciu kiloomów, a zmiany przy silniejszym oświetleniu są coraz mniejsze.
4. Z powyższych powodów bardzo istotny jest kształt i precyzja wykonania przesłony.
a) Przesłona liniowa całkowicie odpada, gdyż kaczka działać będzie „uuu-aaa” (bez …łłł… że tak się wyrażę:).
b) Przesłona trójkątna poprawia sprawę, gdyż w dość wąskim odcinku pracy pojawia się „ł” i kaczka działa jak „uuu-ł-aaa”. Lecz liniowość nie jest (według mnie) zadowalająca. Zbyt ostre są przejścia dźwięku kaczki i zbyt raptowne wyciszanie-podgłaśnianie pedału głośności.
c) Zastosowanie na początku wąskiej szczeliny, by światło trafiało na fotorezystor najpierw wąskim paskiem, a dopiero następnie szerszym strumieniem (trójkąt), jeszcze bardziej zbliża układ do liniowości.
d) Praktycznie bardzo dobrą liniowość w pełnym zakresie ruchu pedała (z wszelkimi barwami typu „ł”) uzyskuje się dodając dodatkowy tłumik świetlny ("rozpraszacz światła") zabudowany do przesłony od strony źródła światła - diod LED, według opisu i rysunku na stronie http://gragitara.strefa.pl/index-wah.htm .