WAH-WAH z układem optycznym (zamiast potencjometru) - DIY

Wszystko o...

Moderator: poco

pickups
Posty: 180
Rejestracja: 2013-04-11, 18:59
Lokalizacja: PL
Kontakt:

WAH-WAH z układem optycznym (zamiast potencjometru) - DIY

Nieprzeczytany post autor: pickups »

Mam nadzieję, że nie oberwę od administracji Forum informujęc o sposobie przeróbki kaczek na system optyczny: http://gragitara.strefa.pl/index-wah.htm . Ach zaryzykuję :-P
Awatar użytkownika
Piniu
Posty: 2952
Rejestracja: 2011-02-15, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Nieprzeczytany post autor: Piniu »

Nie oberwiesz. Nie jestem do kołca przekonany. Miałem kaczkę optyczna i zakres wachnięcia takie a takiej z potencjometrem bardzo się różni.
pickups
Posty: 180
Rejestracja: 2013-04-11, 18:59
Lokalizacja: PL
Kontakt:

Nieprzeczytany post autor: pickups »

No to miałeł pecha kupujęc jakił model z niedopracowanę optykę lub innę elektronikę.
Nie ma (prócz wspomnianego niedopracowania) powodu, by cokolwiek się w tym zakresie różniło. Wprost przeciwnie.
Jak znajdę trochę czasu to wrzucę jakieł optycznie kwaczęce dęšłwięki.
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Nieprzeczytany post autor: poco »

Moim zdaniem problem tkwi w doborze kęta w tym wycięciu w funkcji przemieszczenia przesłony. To wycięcie nie musi byę w kształcie V symetrycznie, a wystarczy, gdy będzie jak przekętna prostokęta zakrywajęcego fotorezystor. To tak łopatologicznie, ale dla mnie najistotniejszy jest przebieg zmiennołci wg której formowany jest dęšłwięk w kaczkach wzorcowych.
Chodzi o to, czy zmiany będę dokonywaę się liniowo, wykładniczo, czy logarytmicznie, gdyż to będzie determinowało wielkołę i kształt przesłony, a tym samym przebieg zmiany barwy dęšłwięku.
Ktoł powie - kaczka, to kaczka i wystarczy, że będzie regulacja w zakresie ... i musi byę ok.
Gdyby tak było , to nie było by tylu konstrukcji na realizację tego zagadnienia.
To tak jak i z przetwornikami. Nie ma jednego, powtarzalnego rozwięzania konstrukcyjnego, jest tylko zasada działania. Reszta, to inwencja twórcy i zastosowane materiały, a na kołcu odczucia użytkownika oraz jego opinie na dany temat.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
pickups
Posty: 180
Rejestracja: 2013-04-11, 18:59
Lokalizacja: PL
Kontakt:

Nieprzeczytany post autor: pickups »

Masz rację Ryszard. Na innym forum opisałem problemy przy konstruowaniu włałciwego układu optycznego. Pozwól, że przytoczę ten wpis i tu, gdyż odnosi się on do poruszanych przez Ciebie spraw.

W przypadku układu optycznego sterowania kluczowę sprawę jest zastosowany fotorezystor: jego wymiary i charakterystyka: strumieł łwiatła-rezystancja.

1. Zastosowanie dużych gabarytowo fotorezystorów (f14x8, z powierzchnię światłoczułę fi8) znacznie ułatwiłoby konstrukcję przesłony (mniejsze wymagania co do precyzji wykonania). Lecz wtedy jest problem z zabudowę układu w pedale.
Dlatego zastosowałem małogabarytowe fotorezystory typu RPP130 (w niskorezystancyjnym wykonaniu) o wymiarach 5x4mm i powierzchni światłoczułej o zaledwie ok. 3,5x3,5mm. Precyzyjne sterowanie strumieniem łwiatła na tak małej powierzchni nie jest rzeczę łatwę.

2. Fotorezystory generalnie maję bardzo dużę â??rezystancję ciemnęâ?? (bez ołwietlenia) wynoszęcę kilka-kilkadziesięt megaomów. Dla naszego układu istotne jest natomiast, by â??rezystancja jasnaâ?? (przy pełnym ołwietleniu fotorezystora) była jak najniższa - rzędu kilkudziesięciu-kilkuset omów. W innym przypadku ograniczony będzie zakres sterowania - w przypadku kaczki nie uzyska się wysokich brzmieł, a w przypadku pedału głołnołci wyciszenia sygnału.

3. Sprawę dodatkowo komplikuje bardzo nieliniowa charakterystyka rezystancji fotorezystora w funkcji natężenia łwiatła ( http://www.eres.alpha.pl/elektronika/ar ... cle_id=385 ). Przy małym strumieniu łwiatła rezystancja szybko zmienia się do kilkuset-kilkudziesięciu kiloomów, a zmiany przy silniejszym ołwietleniu są coraz mniejsze.

4. Z powyższych powodów bardzo istotny jest kształt i precyzja wykonania przesłony.
a) Przesłona liniowa całkowicie odpada, gdyż kaczka działaę będzie â??uuu-aaaâ?? (bez â?łłłłĂ˘?ł że tak się wyrażę:).

b) Przesłona trójkętna poprawia sprawę, gdyż w dołę węskim odcinku pracy pojawia się â??łĂ˘?? i kaczka działa jak â??uuu-ł-aaaâ??. Lecz liniowołę nie jest (według mnie) zadowalajęca. Zbyt ostre są przejłcia dęšłwięku kaczki i zbyt raptowne wyciszanie-podgłałnianie pedału głołnołci.

c) Zastosowanie na poczętku węskiej szczeliny, by światło trafiało na fotorezystor najpierw węskim paskiem, a dopiero następnie szerszym strumieniem (trójkęt), jeszcze bardziej zbliża układ do liniowołci.

d) Praktycznie bardzo dobrę liniowołę w pełnym zakresie ruchu pedała (z wszelkimi barwami typu â??łĂ˘??) uzyskuje się dodajęc dodatkowy tłumik łwietlny ("rozpraszacz łwiatła") zabudowany do przesłony od strony ęšłródła łwiatła - diod LED, według opisu i rysunku na stronie http://gragitara.strefa.pl/index-wah.htm .
ODPOWIEDZ