
WAH-WAH z układem optycznym (zamiast potencjometru) - DIY
Moderator: poco
WAH-WAH z układem optycznym (zamiast potencjometru) - DIY
Mam nadzieję, że nie oberwę od administracji Forum informujęc o sposobie przeróbki kaczek na system optyczny: http://gragitara.strefa.pl/index-wah.htm . Ach zaryzykuję 

Moim zdaniem problem tkwi w doborze kęta w tym wycięciu w funkcji przemieszczenia przesłony. To wycięcie nie musi byę w kształcie V symetrycznie, a wystarczy, gdy będzie jak przekętna prostokęta zakrywajęcego fotorezystor. To tak łopatologicznie, ale dla mnie najistotniejszy jest przebieg zmiennołci wg której formowany jest dęšłwięk w kaczkach wzorcowych.
Chodzi o to, czy zmiany będę dokonywaę się liniowo, wykładniczo, czy logarytmicznie, gdyż to będzie determinowało wielkołę i kształt przesłony, a tym samym przebieg zmiany barwy dęšłwięku.
Ktoł powie - kaczka, to kaczka i wystarczy, że będzie regulacja w zakresie ... i musi byę ok.
Gdyby tak było , to nie było by tylu konstrukcji na realizację tego zagadnienia.
To tak jak i z przetwornikami. Nie ma jednego, powtarzalnego rozwięzania konstrukcyjnego, jest tylko zasada działania. Reszta, to inwencja twórcy i zastosowane materiały, a na kołcu odczucia użytkownika oraz jego opinie na dany temat.
Pozdrawiam, Ryszard
Chodzi o to, czy zmiany będę dokonywaę się liniowo, wykładniczo, czy logarytmicznie, gdyż to będzie determinowało wielkołę i kształt przesłony, a tym samym przebieg zmiany barwy dęšłwięku.
Ktoł powie - kaczka, to kaczka i wystarczy, że będzie regulacja w zakresie ... i musi byę ok.
Gdyby tak było , to nie było by tylu konstrukcji na realizację tego zagadnienia.
To tak jak i z przetwornikami. Nie ma jednego, powtarzalnego rozwięzania konstrukcyjnego, jest tylko zasada działania. Reszta, to inwencja twórcy i zastosowane materiały, a na kołcu odczucia użytkownika oraz jego opinie na dany temat.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Masz rację Ryszard. Na innym forum opisałem problemy przy konstruowaniu włałciwego układu optycznego. Pozwól, że przytoczę ten wpis i tu, gdyż odnosi się on do poruszanych przez Ciebie spraw.
W przypadku układu optycznego sterowania kluczowę sprawę jest zastosowany fotorezystor: jego wymiary i charakterystyka: strumieł łwiatła-rezystancja.
1. Zastosowanie dużych gabarytowo fotorezystorów (f14x8, z powierzchnię światłoczułę fi8) znacznie ułatwiłoby konstrukcję przesłony (mniejsze wymagania co do precyzji wykonania). Lecz wtedy jest problem z zabudowę układu w pedale.
Dlatego zastosowałem małogabarytowe fotorezystory typu RPP130 (w niskorezystancyjnym wykonaniu) o wymiarach 5x4mm i powierzchni światłoczułej o zaledwie ok. 3,5x3,5mm. Precyzyjne sterowanie strumieniem łwiatła na tak małej powierzchni nie jest rzeczę łatwę.
2. Fotorezystory generalnie maję bardzo dużę â??rezystancję ciemnęâ?? (bez ołwietlenia) wynoszęcę kilka-kilkadziesięt megaomów. Dla naszego układu istotne jest natomiast, by â??rezystancja jasnaâ?? (przy pełnym ołwietleniu fotorezystora) była jak najniższa - rzędu kilkudziesięciu-kilkuset omów. W innym przypadku ograniczony będzie zakres sterowania - w przypadku kaczki nie uzyska się wysokich brzmieł, a w przypadku pedału głołnołci wyciszenia sygnału.
3. Sprawę dodatkowo komplikuje bardzo nieliniowa charakterystyka rezystancji fotorezystora w funkcji natężenia łwiatła ( http://www.eres.alpha.pl/elektronika/ar ... cle_id=385 ). Przy małym strumieniu łwiatła rezystancja szybko zmienia się do kilkuset-kilkudziesięciu kiloomów, a zmiany przy silniejszym ołwietleniu są coraz mniejsze.
4. Z powyższych powodów bardzo istotny jest kształt i precyzja wykonania przesłony.
a) Przesłona liniowa całkowicie odpada, gdyż kaczka działaę będzie â??uuu-aaaâ?? (bez â?łłłłĂ˘?ł że tak się wyrażę:).
b) Przesłona trójkętna poprawia sprawę, gdyż w dołę węskim odcinku pracy pojawia się â??łĂ˘?? i kaczka działa jak â??uuu-ł-aaaâ??. Lecz liniowołę nie jest (według mnie) zadowalajęca. Zbyt ostre są przejłcia dęšłwięku kaczki i zbyt raptowne wyciszanie-podgłałnianie pedału głołnołci.
c) Zastosowanie na poczętku węskiej szczeliny, by światło trafiało na fotorezystor najpierw węskim paskiem, a dopiero następnie szerszym strumieniem (trójkęt), jeszcze bardziej zbliża układ do liniowołci.
d) Praktycznie bardzo dobrę liniowołę w pełnym zakresie ruchu pedała (z wszelkimi barwami typu â??łĂ˘??) uzyskuje się dodajęc dodatkowy tłumik łwietlny ("rozpraszacz łwiatła") zabudowany do przesłony od strony ęšłródła łwiatła - diod LED, według opisu i rysunku na stronie http://gragitara.strefa.pl/index-wah.htm .
W przypadku układu optycznego sterowania kluczowę sprawę jest zastosowany fotorezystor: jego wymiary i charakterystyka: strumieł łwiatła-rezystancja.
1. Zastosowanie dużych gabarytowo fotorezystorów (f14x8, z powierzchnię światłoczułę fi8) znacznie ułatwiłoby konstrukcję przesłony (mniejsze wymagania co do precyzji wykonania). Lecz wtedy jest problem z zabudowę układu w pedale.
Dlatego zastosowałem małogabarytowe fotorezystory typu RPP130 (w niskorezystancyjnym wykonaniu) o wymiarach 5x4mm i powierzchni światłoczułej o zaledwie ok. 3,5x3,5mm. Precyzyjne sterowanie strumieniem łwiatła na tak małej powierzchni nie jest rzeczę łatwę.
2. Fotorezystory generalnie maję bardzo dużę â??rezystancję ciemnęâ?? (bez ołwietlenia) wynoszęcę kilka-kilkadziesięt megaomów. Dla naszego układu istotne jest natomiast, by â??rezystancja jasnaâ?? (przy pełnym ołwietleniu fotorezystora) była jak najniższa - rzędu kilkudziesięciu-kilkuset omów. W innym przypadku ograniczony będzie zakres sterowania - w przypadku kaczki nie uzyska się wysokich brzmieł, a w przypadku pedału głołnołci wyciszenia sygnału.
3. Sprawę dodatkowo komplikuje bardzo nieliniowa charakterystyka rezystancji fotorezystora w funkcji natężenia łwiatła ( http://www.eres.alpha.pl/elektronika/ar ... cle_id=385 ). Przy małym strumieniu łwiatła rezystancja szybko zmienia się do kilkuset-kilkudziesięciu kiloomów, a zmiany przy silniejszym ołwietleniu są coraz mniejsze.
4. Z powyższych powodów bardzo istotny jest kształt i precyzja wykonania przesłony.
a) Przesłona liniowa całkowicie odpada, gdyż kaczka działaę będzie â??uuu-aaaâ?? (bez â?łłłłĂ˘?ł że tak się wyrażę:).
b) Przesłona trójkętna poprawia sprawę, gdyż w dołę węskim odcinku pracy pojawia się â??łĂ˘?? i kaczka działa jak â??uuu-ł-aaaâ??. Lecz liniowołę nie jest (według mnie) zadowalajęca. Zbyt ostre są przejłcia dęšłwięku kaczki i zbyt raptowne wyciszanie-podgłałnianie pedału głołnołci.
c) Zastosowanie na poczętku węskiej szczeliny, by światło trafiało na fotorezystor najpierw węskim paskiem, a dopiero następnie szerszym strumieniem (trójkęt), jeszcze bardziej zbliża układ do liniowołci.
d) Praktycznie bardzo dobrę liniowołę w pełnym zakresie ruchu pedała (z wszelkimi barwami typu â??łĂ˘??) uzyskuje się dodajęc dodatkowy tłumik łwietlny ("rozpraszacz łwiatła") zabudowany do przesłony od strony ęšłródła łwiatła - diod LED, według opisu i rysunku na stronie http://gragitara.strefa.pl/index-wah.htm .