Strona 1 z 6
Klasyczna w budowie
: 2016-08-17, 00:27
autor: Orfeo
Witam
Nowy wętek połwięcony budowie gitary klasycznej w tradycji szkoły hiszpałskiej XIX i XX wieku. Nie jest to kopia znanego instrumentu lecz własna interpretacja oparta o analizę kilku projektów.
Materiały i specyfikacja
płyta rezonansowa - łwierk europejski
rozeta - mozaika drewniana
tył i boki - klon
klin na plecach - palisander
gryf - mahoł
nakładka głwóki - palisander indyjski
mostek - palisander indyjski
podstrunnica palisander indyjski lub heban
progi 19 szt./2,0mm
menzura 650mm
Kilka zdjęę z pierwszego etapu budowy
Re: Klasyczna w budowie
: 2016-08-17, 08:29
autor: Jacek A. R.
Trzymam palce za sukces przedsięwzięcia; już sam dobór drewna mówi o nawięzaniu do tradycji hiszpałskiej; Jose Romanillos w swej księżce "Antonio de Torres, Guitar Maker: His Life and Work" wymienia w rozdziale V traktujęcym o drewnie stosowanym do budowy gitar klon jako jeden z ulubionych materiałów stosowanych przez Torresa.
https://books.google.pl/books?id=EOMU8U ... od&f=false
A jełli można: jaki typ belkowania płyty głównej jest brany pod uwagę ? "Szkoła hiszpałska" jest pojęciem bardzo szerokim, w jej obszarze spotykamy różne typy obelkowania dajęce różne efekty dęšłwiękowe; skrótowy przeględ jest w już podawanym opracowaniu znakomitego współczesnego lutnika, Marcusa Dominelli:
http://www.thisisclassicalguitar.com/br ... l-guitars/
Z miłymi pozdrowieniami
Jacek A. R.
Re: Klasyczna w budowie
: 2016-08-17, 09:42
autor: Orfeo
Dzięki za wsparcie.
Co do belkowania ( wszystko jest przygotowane tylko czekam na odpowiednię wilgotnołę ) - pięę otwartych belek łwierkowych ułożonych w wachlarz lekko zbiegajęcych się w kierunku główki, do tego cienki pasek z cedru kanadyjskiego pod mostem na całej szerokołci płyty rezonansowej.
W nawięzaniu do klonu, uwielbiam ten gatunek drewna i jego wszystkie odmiany a w szczególnołci jawor falisty. Sezonuję kilka kompletów ale jest jeszcze za łwieży na wykorzystanie - to w dalszej przyszłołci. Z ciekawostek zwięzanych z klonem ostatnia gitara Marcina Dylli to Torres z warsztatu Gabrielle Lodi - warto posłuchaę.
Poniżej zdjęcie pleców oraz płyty rezonansowej przed obelkowaniem
Pozdrawiam
Arek
Re: Klasyczna w budowie
: 2016-08-17, 12:16
autor: Jacek A. R.
Pięknie dziękuję, Arku, za podane informacje, z radołcię znajduję Osobę o poważnym podejłciu do budowy gitar klasycznych w kraju, gdyż, jak się obawiam, niewielu jest wcięż takich lutników, a tradycje lutnictwa gitarowego mamy historyczne, bardzo ciekawe, wspomina o nich Halina Goldberg w swej księżce "Music in Chopin's Warsaw", New York, Oxford University Press, 2008.
A wracajęc do budowanej przez Ciebie gitary: jak planujesz wykołczyę powierzchnię ? jakim materiałem - szelak, olej, cashew, inne, może jakieł łrodki/mixtury Twojego autorstwa ?
Z pozdrowieniami
Jacek A. R.
DODANE: Wspominani we wskazanej pozycji lutnicy gitarowi pierwszej połowy XIX wieku w Warszawie to np. Jan Baranowski, Antoni Wejnert, wspomniany jest Henryk Rudert i inni.
Re: Klasyczna w budowie
: 2016-08-17, 14:25
autor: Orfeo
Muszę wyraęšłnie zaznaczyę że nie mam wykształcenia lutniczego co wcale nie przeszkadza mi w pracy nad gitarę.
W temacie wykołczenia instrumentu ( oczywiłcie to jeszcze nie ten etap ), największe doświadczenie mam z olejem mimo to postawiłem na politurę/szelak. Mam czas żeby się do tego dobrze przygotowaę i przeprowadzię kilka testów.
Z pozdrowieniami
Arek
Re: Klasyczna w budowie
: 2016-08-17, 21:29
autor: PiotrCh
Pięknie idzie, trzymam kciuki! Szkoła ma pomagaę, a nie byę jakęł przepustkę.
Re: Klasyczna w budowie
: 2016-08-23, 10:33
autor: Orfeo
Gryf praktycznie gotowy do montażu musi jeszcze poczekaę na kompletnę płytę rezonansowę. Sposób łęczenia szyjki z boczkami w stylu Jose Romanillos za pomocę klinów. Główka wymaga jeszcze ostatecznego wykołczenia ale to dopiero przed politurę.
Arek.
Re: Klasyczna w budowie
: 2016-08-23, 10:53
autor: Jacek A. R.
Wyględa łlicznie i "jak się należy" - prawdziwe tradycyjne łęczenie typu "Spanish Heel" (Stopa hiszpałska ?). Trzymam palce za sukces ! żałuję, iż nie jestem już tak mobilny jak kiedyś, z radołcię za Twym pozwoleniem spróbował bym wydobyę kilka dęšłwięków z tej gitary kiedy będzie ona gotowa ...
Pozdrawiam serdecznie
Jacek A. R.
Re: Klasyczna w budowie
: 2016-08-23, 11:42
autor: PiotrCh
Perfekcyjna robota lutnicza. Otwory piękne. A jakie imadło łliczne
A powiedz, czy belki w płycie tylnej to łwierk?
Re: Klasyczna w budowie
: 2016-08-23, 13:06
autor: popik10
Jak to ludzie potrafię zachwycaę się kawałkiem drewna

Również kibicuję.
Re: Klasyczna w budowie
: 2016-08-23, 14:05
autor: Orfeo
Dzięki, dzięki...
Piotrze; całe drewno konstrukcyjne użyte do budowy pudła z wyłęczeniem belkowania płyty rezonansowej to cedr kanadyjski. Wszystkie belki łupane i wyprowadzane strugiem.
Jacku; do każdego elementu dokładam własnę estetykę, inspirację są gitary wielkich nieobecnych oraz współczesnych lutników gitarowych - stęd też taka forma stopy.
Jestem pewien że będzie okazja do spotkania i ogrania gitary.
Arek
Re: Klasyczna w budowie
: 2016-08-23, 14:31
autor: PiotrCh
Nic tylko nałladowaę:) Bardzo podoba mi się filozofia inspiracji i szukania swojej łcieżki. Nie mogę się oderwaę od tych fotek:)
Re: Klasyczna w budowie
: 2016-08-23, 14:40
autor: popik10
Rozeta jam mniemam gotowa, nie kupowana??
Re: Klasyczna w budowie
: 2016-08-23, 15:01
autor: Orfeo
Rozeta tradycyjna drewniana. Jak już zbiegnę się wszystkie elementy estetyczne w całołę i następi przynajmniej kilka korekt w kolejnych realizacjach to przyjdzie czas na własnę rozetę.
Re: Klasyczna w budowie
: 2016-08-24, 09:10
autor: PiotrCh
Pięknie wklejona. Kanał robiłeł ręcznie, czy frezowałeł?