Politurowanie
Moderator: poco
jełli użyjesz ciemnej czyli rubinowej efekt będziesz miał a`la barokowych instrumentów klasycznych ciemny połysk odwzorowujęcy ale wyraziłcie przedstawiajęcy słoje i krój drewna natomiast lemon ma odcieł jasny tak jak zwykły lakier oznacza to ze będę widoczne kolory tak jak normalnie o troszkę przyciemnionej barwie
tu chodzi o to z\e politura tak jak zwykły lakier ma przedstawiaę drewno a nie je maskowaę :)mamy cieszyę się pięknem natury i ęwieku
szczerze nigdy nie próbowałem bejcowaę a potem politurowaę. nie jestem co do tego przekonany ale mogę wyjłę różnego rodzaju ciemniejsze lub jałniejsze odcienie ponieważ politurujemy wcierajęc cienkie warstwy nie tak jak przy lakierowany zwykłym forma natryskowa lub malowanie pędzlem


politura zagłębi kolor na pewno (chodzi ci o niewyostrzenie barw?) szczerze mówięc nie mam pojęcia jak to się bidze nosię do mdf one są jak gębki zacznie wpijaę i wpijaę możne powstawaę wygrabianie lub rozklejenie włałciwołci nisko chłonne np. lakiery parkietowe spr na kawałku mdf-u i zobaczyę jak się będzie zachowywał:) a tak primo co ty robisz z mdf-u?
Robie stozki:
http://img199.imageshack.us/i/img2868j.jpg
Lakiernik sugerowal zeby prazki zostawic i nie kryc baza. Szelak jest dobry jako srodek uszczelniajacy gdyz szybko wysycha i nie wnika gleboko w maczke drzewna, a dodatkow jest dosc elastyczny - wosk moze jednak obnizyc adhezje do lakierow polimerowych. Tyle teoria a jak praktyka to nie wiem
Tak przy okazji skoro jestesmy na forum lutniczym. Dzwonilem niedawno do prof. Skalmierskiego - tego ktory otrzymal nagrode premiera za opracowanie teorii mechanicznej skrzypiec Stradivariusa. Ma sie dobrze i chetnie sledzi postepy. Naukowcy skupieni wokol prof. Angelo Fariny z Wloch opracowuja metody numeryczne i teorie ktore pozwolily by stworzyc syntezator skrzypiec. Korzystaja przy tym ze splotow nieliniowych i jader Voltery. Wyniki maja sie ukazac pod koniec przyszlego roku. Na przelomie lat 70 i 80 kiedy byl w kremonskiej szkole nikt nie byl zainteresowany jego pracami.
http://img199.imageshack.us/i/img2868j.jpg
Lakiernik sugerowal zeby prazki zostawic i nie kryc baza. Szelak jest dobry jako srodek uszczelniajacy gdyz szybko wysycha i nie wnika gleboko w maczke drzewna, a dodatkow jest dosc elastyczny - wosk moze jednak obnizyc adhezje do lakierow polimerowych. Tyle teoria a jak praktyka to nie wiem

Tak przy okazji skoro jestesmy na forum lutniczym. Dzwonilem niedawno do prof. Skalmierskiego - tego ktory otrzymal nagrode premiera za opracowanie teorii mechanicznej skrzypiec Stradivariusa. Ma sie dobrze i chetnie sledzi postepy. Naukowcy skupieni wokol prof. Angelo Fariny z Wloch opracowuja metody numeryczne i teorie ktore pozwolily by stworzyc syntezator skrzypiec. Korzystaja przy tym ze splotow nieliniowych i jader Voltery. Wyniki maja sie ukazac pod koniec przyszlego roku. Na przelomie lat 70 i 80 kiedy byl w kremonskiej szkole nikt nie byl zainteresowany jego pracami.
szelak tzn politura bardzo dobrze się wchłania w pory drewna ponieważ nie dosyę iż jest na bazie alkoholu to ponadto ma wodnistę konsystencję lakier jest mazisty i jego przenikalnołę w głęb jest o wiele gorsza oczywiłcie oczywiłcie przenikalnołę jest w nm (nanometry) i charakterystyka jest o mój boże bardzo oddalona 

Jzagaja napomknal o bardzo ciekawej sprawie. Chodzi o teorie prof. Skalmierskiego na temat naprezen mechanicznych w skrzypcach Stradivariego. Niestety , zyjac na antypodach nie mam mozliwosci kupienia ksiazki a w necie oprocz opisu samego nieporozumienia miedzy profesorem a lutnikami nie ma wiele na temat sedna sprawy. Oprocz okolnikow nie mozna sie dowiedziec praktycznie nic. Mamy tutaj dzial "Instrumenty i Hi-Tech gdzie mozna by rzecz przyblizyc. Fajnie gdyby ktos , kto ma lub mial stycznosc ze sprawa , ja nam tu przyblizyl.
Ksiezke mozna obejrzec tu:
http://odsiebie.com/pokaz/3098765---806d.html
Jest tez nowsza ale tytylu nie znam. Profesor zalozyl ze drewno jest materialem liniowosprezystym. Jest to duze uproszczenie ale wystarczylo aby moc obliczyc polozenie glownych formantow instrumentu. W skrocie plyta gorna ma grubosc ponizej 3mm i jest rozciagana. Patent:
http://www.google.com/patents/about?id= ... kalmierski
Tutaj macie link do slynnego swierka Abiete Fieme Pana Ciresa:
http://www.operesonore.it/cosa-e.htm
Oprocz plyt rezonansowych do instrumentow robi tez glosniki. Drgania wzbudza elmentem piezo bimorficznym o niskiej czestotliwosci rezonansowej. Idea jest taka zeby drgania powstawaly w wezle wspolnym dla pierwszych n=0,1,2... rezonansow plyty. Lutnicy wiedza o co chodzi - wykresla sie wzory Chladniego i szuka punktow wspolnych.
Filmik:
http://tinyurl.com/puejkc
Dzieki zjawiskom nieliniowym w warstwie hydrodynamicznej na styku drewnianej plyty rezonansowej i powietrza drewno jako material nieliniowy posiada duza efektywnosc promieniowania. Minusem podejrzewam jest dluzsze wygasanie modow niz w metalach ale to akurat plus jesli chodzi o instrumenty smyczkowe a minus dla glosnikow.
http://odsiebie.com/pokaz/3098765---806d.html
Jest tez nowsza ale tytylu nie znam. Profesor zalozyl ze drewno jest materialem liniowosprezystym. Jest to duze uproszczenie ale wystarczylo aby moc obliczyc polozenie glownych formantow instrumentu. W skrocie plyta gorna ma grubosc ponizej 3mm i jest rozciagana. Patent:
http://www.google.com/patents/about?id= ... kalmierski
Tutaj macie link do slynnego swierka Abiete Fieme Pana Ciresa:
http://www.operesonore.it/cosa-e.htm
Oprocz plyt rezonansowych do instrumentow robi tez glosniki. Drgania wzbudza elmentem piezo bimorficznym o niskiej czestotliwosci rezonansowej. Idea jest taka zeby drgania powstawaly w wezle wspolnym dla pierwszych n=0,1,2... rezonansow plyty. Lutnicy wiedza o co chodzi - wykresla sie wzory Chladniego i szuka punktow wspolnych.
Filmik:
http://tinyurl.com/puejkc
Dzieki zjawiskom nieliniowym w warstwie hydrodynamicznej na styku drewnianej plyty rezonansowej i powietrza drewno jako material nieliniowy posiada duza efektywnosc promieniowania. Minusem podejrzewam jest dluzsze wygasanie modow niz w metalach ale to akurat plus jesli chodzi o instrumenty smyczkowe a minus dla glosnikow.
ok jestem po pierwszym etapie i pytanie bo gDzieł czytałem że dobrze jest przeszlifowaę drobnym papierem właśnie w tym miejscu swojej pracy...
Tyrciusz - co Ty na to, szlifowaę - wodnym 1200 ?? da to coś...
odstępy schnięcia są u mnie znacznie większe z braku czasu - mam nadzieję że to nie problem...
Tyrciusz - co Ty na to, szlifowaę - wodnym 1200 ?? da to coś...
odstępy schnięcia są u mnie znacznie większe z braku czasu - mam nadzieję że to nie problem...
nie to żaden problem
ja pisałem o minimalnych czasach schnięcia:). nie polecam wodnego z racje ze w korpusie występuję resztki olejku co możne powodowaę zł prowadzenie i nie pożędane efekty. natomiast papier o tej granulacji wystarczy
. pamiętaj aby dokładnie zawsze oczyłcię powierzchnie przed nakładaniem warstw 


