Dopasowanie lakieru bezbarwnego / kabina do malowania.
Moderator: poco
Dopasowanie lakieru bezbarwnego / kabina do malowania.
Witam! Mam w planach spróbowaę sił w szlifowaniu klonowej podstrunnicy i wymianie progów, a co się z tym więże - lakierowania podstrunnicy. Zdecydowałem się już na lakierowanie po nabiciu progów.
Pytania
1.W jaki sposób dopasowaę lakier, którym będe malował tylko podstrunnicę do lakiery, którym pokryty jest reszta gryfu? Bejcowaę drewno, czy barwię lakier? Jak uzyskaę podony odcieł? (Czy odcieł zmieni się po nałożeniu, wyschnięciu)
2.Rozumiem, że taki zwykły lakier poliuretanowy do kupienia w puszkach za 50zł nadaje się do malowania Aerografem?
3.Czy kompresor o pojemnołci 24L Nadaje się do aerografu czy koniecznie muszę mieę większy?
Planuję w warsztacie zrobię malutkę kabinę do lakierowania gitar (1x1x1,5m)
Szkielet z drewna, łciany z płyty osb, drzwiczki i 2 duże wentylatory (jeden z filtrem- zasysajęcy powietrze). Czym mogę pokryę łciany/podłogę/sufit aby ograniczyę "fruwanie" drobinek kurzu w powietrzu? Ma ktoł w ogóle doświadczenia z kabinami do malowania?
Pozdrawiam:)
Pytania
1.W jaki sposób dopasowaę lakier, którym będe malował tylko podstrunnicę do lakiery, którym pokryty jest reszta gryfu? Bejcowaę drewno, czy barwię lakier? Jak uzyskaę podony odcieł? (Czy odcieł zmieni się po nałożeniu, wyschnięciu)
2.Rozumiem, że taki zwykły lakier poliuretanowy do kupienia w puszkach za 50zł nadaje się do malowania Aerografem?
3.Czy kompresor o pojemnołci 24L Nadaje się do aerografu czy koniecznie muszę mieę większy?
Planuję w warsztacie zrobię malutkę kabinę do lakierowania gitar (1x1x1,5m)
Szkielet z drewna, łciany z płyty osb, drzwiczki i 2 duże wentylatory (jeden z filtrem- zasysajęcy powietrze). Czym mogę pokryę łciany/podłogę/sufit aby ograniczyę "fruwanie" drobinek kurzu w powietrzu? Ma ktoł w ogóle doświadczenia z kabinami do malowania?
Pozdrawiam:)
Kiedyś do malowania aerografem w modelarstwie wykorzystywałem kompresor z lodówki Miłsk z filtrem wykonanym z opatrunku jałowego, więc baniak o pojemnołci 24l powinien wystarczyę w zupełnołci.
Co prawda nie znam się zbyt mocno na parametrach kabin, lecz kiedy pracowałem na lakierni w warsztacie to zlewaliłmy podłogę woda aby kurz się nie podnosił, a a wycięgi robiły wentylatory pozyskane od chłodnic poloneza. Szczerze powiedziawszy nie wiem czy jest sens robienia kabiny dla jednej podstrunnicy.
Co prawda nie znam się zbyt mocno na parametrach kabin, lecz kiedy pracowałem na lakierni w warsztacie to zlewaliłmy podłogę woda aby kurz się nie podnosił, a a wycięgi robiły wentylatory pozyskane od chłodnic poloneza. Szczerze powiedziawszy nie wiem czy jest sens robienia kabiny dla jednej podstrunnicy.
1. Jełli nie ma żadnego napisu na główce to ja bym zdjęł cały lakier z gryfu i pomalował całołę na nowo. Nie wiem jak to zrobię żeby dopasowaę kolor do starej częłci wg mnie będzie to bardzo trudne ja bym próbował jakęł bejcę z aerografu cieniowaę gdyż to drewno pod lakierem żółknie ale na ten temat niech się bardziej dołwiadczeni lutnicy wypowiedzę też skorzystam.
2. Do malowania aerografem nie nadaje się żaden lakier bezbarwny. ęšłĽeby lakier przeleciał przez aerograf trzeba go rozciełczyę 1:1 tak że wtedy malujesz prawie wodę (rozpuszczalnikiem) i musiałbył to robię na płasko bo inaczej pocieknie, aczkolwiek jest to do zrobienia. Będziesz wtedy musiał malowaę ze 3 albo 4 warstwy bo to co wylatuje z aerografu to jest mgiełka. Do lakieru bezbarwnego potrzebny jest pistolet z dyszę minimum 1,0mm, a aerograf ma 0,2 - 0,3 mm.
Do wymalowania gryfu wystarczy taki mini gun do zaprawek samochodowych. Natomiast do malowania całych desek dobrze jest zorganizowaę normalny pistolet.
3. Do aerografu wystarczy kompresor 3-5l taki 24l wystarczy nawet do wymalowania całej gitary zwykłym pistoletem z dyszę 1,0mm.
Do malowania aerografem nie potrzeba żadnej kabiny bo robi się nim raczej precyzyjne rysunki. Chyba że będziesz mocno dymił to jakieł odseparowanie trzeba zrobię bo ta mgła zawsze bedzie gDzieł osiadaę. Ja maluję na co Dzieł i tak za bardzo nie robie zadymy tak że kusz scieram raz w roku. Natomiast jełli to będzie 1 projekt na 2-3 miesięce to kabinę sobie nie zawracaj głowy wystarczy dobrze posprzętany stół.
Natomiast do malowania całych gitar pistoletem to już trzeba zrobię jakieł odseparowanie nie dlatego że zapylisz całę pracownie ale dlatego ze w warsztacie lutniczym/stolarskim jest dużo odkurzu z drewna i to może powodowaę wtręcenia w lakierze które póęšłniej trzeba polerowaę tak że jełlibym robił kabinę to bez żadnych wentylatorów. Nie wiem jakie masz pomieszczenie ale 1m/1m to raczej mało. Może lepiej byłoby powiesię jakęł kotarę foliowę.
A jak chcesz zamaskowaę progi malujęc podstrunnice?
2. Do malowania aerografem nie nadaje się żaden lakier bezbarwny. ęšłĽeby lakier przeleciał przez aerograf trzeba go rozciełczyę 1:1 tak że wtedy malujesz prawie wodę (rozpuszczalnikiem) i musiałbył to robię na płasko bo inaczej pocieknie, aczkolwiek jest to do zrobienia. Będziesz wtedy musiał malowaę ze 3 albo 4 warstwy bo to co wylatuje z aerografu to jest mgiełka. Do lakieru bezbarwnego potrzebny jest pistolet z dyszę minimum 1,0mm, a aerograf ma 0,2 - 0,3 mm.
Do wymalowania gryfu wystarczy taki mini gun do zaprawek samochodowych. Natomiast do malowania całych desek dobrze jest zorganizowaę normalny pistolet.
3. Do aerografu wystarczy kompresor 3-5l taki 24l wystarczy nawet do wymalowania całej gitary zwykłym pistoletem z dyszę 1,0mm.
Do malowania aerografem nie potrzeba żadnej kabiny bo robi się nim raczej precyzyjne rysunki. Chyba że będziesz mocno dymił to jakieł odseparowanie trzeba zrobię bo ta mgła zawsze bedzie gDzieł osiadaę. Ja maluję na co Dzieł i tak za bardzo nie robie zadymy tak że kusz scieram raz w roku. Natomiast jełli to będzie 1 projekt na 2-3 miesięce to kabinę sobie nie zawracaj głowy wystarczy dobrze posprzętany stół.
Natomiast do malowania całych gitar pistoletem to już trzeba zrobię jakieł odseparowanie nie dlatego że zapylisz całę pracownie ale dlatego ze w warsztacie lutniczym/stolarskim jest dużo odkurzu z drewna i to może powodowaę wtręcenia w lakierze które póęšłniej trzeba polerowaę tak że jełlibym robił kabinę to bez żadnych wentylatorów. Nie wiem jakie masz pomieszczenie ale 1m/1m to raczej mało. Może lepiej byłoby powiesię jakęł kotarę foliowę.
A jak chcesz zamaskowaę progi malujęc podstrunnice?
I'm a cowboy on steel horse I ride - John Bon Jovi
Pomaluje progi razem z podstrunnicę, a następnie przy obróbce progów usunę z nich lakier (tak jak fender/rickenbacker).
Malowanie całego gryfu odpada, chcę pomalowaę tylko podstrunnicę.
Zdarzało mi się robię małe "poprawki" lakierem w sprayu i malowałem też zderzak w samochodzie - pojawiały się drobinki kurzu dlatego chciałbym zrobię kabinę. Tym bardziej, że nie jest to jakił drogi wydatek, a jak już wspomniałem, chciałbym to robię w miarę profesjonalnie, a nie robię chałturę.
Na jakim rozpuszczalniku jest poliuretan? Aceton?
Mówięc szczerze, nie mam zielonego pojęcia o malowaniu pistoletem - nigdy nawet nie miałem tego w ręku, pewnie pare ładnych miechow spędze na uczeniu się i testowaniu zanim pomaluje pierwszę podstrunnicę.
Nie wiem czy potrzebuję pistolet czy areograf... kilka osób mi powiedziało że 24l to za mało na malowanie, starczy co najwyżej do przedmuchiwania.
Widziałem dużo filmów nt. lakierowania instrumentów i nigdy nie widziałem żeby ktoł malował na płasko i żeby coś łciekało.
Mam nadzieje, że w przyszłołci nabiorę wprawy i podejmę się bardziej wymagajęcych prac lakierniczych dlatego chciałbym już kupię w miare dobry kompresor i pistolet.
Na razie ogranicze się do podstrunnicy... a lakier bezbarwny jest chyba najmniej wymagajęcy.
Malowanie całego gryfu odpada, chcę pomalowaę tylko podstrunnicę.
Zdarzało mi się robię małe "poprawki" lakierem w sprayu i malowałem też zderzak w samochodzie - pojawiały się drobinki kurzu dlatego chciałbym zrobię kabinę. Tym bardziej, że nie jest to jakił drogi wydatek, a jak już wspomniałem, chciałbym to robię w miarę profesjonalnie, a nie robię chałturę.
Na jakim rozpuszczalniku jest poliuretan? Aceton?
Mówięc szczerze, nie mam zielonego pojęcia o malowaniu pistoletem - nigdy nawet nie miałem tego w ręku, pewnie pare ładnych miechow spędze na uczeniu się i testowaniu zanim pomaluje pierwszę podstrunnicę.
Nie wiem czy potrzebuję pistolet czy areograf... kilka osób mi powiedziało że 24l to za mało na malowanie, starczy co najwyżej do przedmuchiwania.
Widziałem dużo filmów nt. lakierowania instrumentów i nigdy nie widziałem żeby ktoł malował na płasko i żeby coś łciekało.
Mam nadzieje, że w przyszłołci nabiorę wprawy i podejmę się bardziej wymagajęcych prac lakierniczych dlatego chciałbym już kupię w miare dobry kompresor i pistolet.
Na razie ogranicze się do podstrunnicy... a lakier bezbarwny jest chyba najmniej wymagajęcy.
Spokojnie kompresor 24l ci starczy ja na 40l bez problemu malowałem cały zbiornik motocyklowy. Jełli pytałeł lakierników samochodowych to dla nich wszystko mało. Ty do malowania dechy nawet w połowie nie będziesz tak dmuchał jak oni.
Drobinki kurzu zawsze się będę pojawiaę najwięcej ich się bierze z niedoczyszczonego pistoletu, pozostałołę po starym lakierze wylatuje podczas ponownego malowania. Jak zrobisz kabinę 1/1m to znowu odkurz będzie się odrywał od łcian. Wejdz do kabiny prysznicowej 1/1 jak nie w domu to w castoramie i zobacz czy starczy ci miejsca. Jak już będę jakieł konkretne ustalenia to ci podpowiem w temacie kabiny. Ale to musiałoby byę pomieszczenie minimum 1,7/1,7m.
Na filmach nic nie łcieka bo maluję z normalnych pistoletów, do bezbarwnego dodaje się max 10% rozpuszczalniku, a jak ty wlejesz do aerografu 50% to lakier się będzie zachowywał jak woda, nie utrzyma się na pionowych powierzchniach tylko normalnie spłynie.
Jest rozpuszczalnik do wyrobów poliuretanowych m.in do lakierów dostępny normalnie w marketach.
Kup Poliuretan chemoutwardzalny np. ICA LP125 będziesz go musiał wypolerowaę na drugi-trzeci Dzieł, po tygodniu już będzie taki twardy że będziesz miał poważne problemy żeby to zrobię.
Ja już rozpoczęłem prace nad swoimi projektami to z lakierowania wrzucę konkretny opis.
Drobinki kurzu zawsze się będę pojawiaę najwięcej ich się bierze z niedoczyszczonego pistoletu, pozostałołę po starym lakierze wylatuje podczas ponownego malowania. Jak zrobisz kabinę 1/1m to znowu odkurz będzie się odrywał od łcian. Wejdz do kabiny prysznicowej 1/1 jak nie w domu to w castoramie i zobacz czy starczy ci miejsca. Jak już będę jakieł konkretne ustalenia to ci podpowiem w temacie kabiny. Ale to musiałoby byę pomieszczenie minimum 1,7/1,7m.
Na filmach nic nie łcieka bo maluję z normalnych pistoletów, do bezbarwnego dodaje się max 10% rozpuszczalniku, a jak ty wlejesz do aerografu 50% to lakier się będzie zachowywał jak woda, nie utrzyma się na pionowych powierzchniach tylko normalnie spłynie.
Jest rozpuszczalnik do wyrobów poliuretanowych m.in do lakierów dostępny normalnie w marketach.
Kup Poliuretan chemoutwardzalny np. ICA LP125 będziesz go musiał wypolerowaę na drugi-trzeci Dzieł, po tygodniu już będzie taki twardy że będziesz miał poważne problemy żeby to zrobię.
Ja już rozpoczęłem prace nad swoimi projektami to z lakierowania wrzucę konkretny opis.
I'm a cowboy on steel horse I ride - John Bon Jovi
Nie wiem czy to napisałeł Mroku, a jełli tak, to mi to umknęło - masz już nabite progi? Jełli nie, to ja nie widzę sensu w malowaniu aerografem i łcięganiu lakieru z progów - w jakim momencie łcięgniesz z nich lakier tak, aby uniknęę pęknięę i uszkodzeł na lakierze na podstrunnicy?
Ja na klonowe podstrunnice jadę pędzelkiem 4cm szerokim z miękkim włosiem, 3-4 warstw nawet jednoskładnikowym poliuretanem daje wytrzymałę i czystę warstwę, wystarczy ję po ok 4 dniach przetrzeę papierkiem 600-2000, można też daę kroplę pasty i wykołczyę na wysoki połysk. Potem zakleię podstrunnicę tałmę maskujęcę pomiędzy wycięciami i można nabijaę progi i wykałczaę je.
Co do barwy, to poliuretan daje barwę raczej 'zerowę' - bez żółci i póęšłniejszego żółknięcia. Można go zabarwię, ale potrzebujesz specjalnego pigmentu.
Ja na klonowe podstrunnice jadę pędzelkiem 4cm szerokim z miękkim włosiem, 3-4 warstw nawet jednoskładnikowym poliuretanem daje wytrzymałę i czystę warstwę, wystarczy ję po ok 4 dniach przetrzeę papierkiem 600-2000, można też daę kroplę pasty i wykołczyę na wysoki połysk. Potem zakleię podstrunnicę tałmę maskujęcę pomiędzy wycięciami i można nabijaę progi i wykałczaę je.
Co do barwy, to poliuretan daje barwę raczej 'zerowę' - bez żółci i póęšłniejszego żółknięcia. Można go zabarwię, ale potrzebujesz specjalnego pigmentu.
Myłle, że malowanie podstrunnicy pędzlem to nie do kołca profesjonalne podejłcie, poza tym im ciełsza warstwa lakieru tym lepiej, a pędzlem się nie da i porobię się grudy trudne do wyrównania (szczególnie z nabitymi juz proami).
Jełli chodzi o usunięcie lakieru z progów to już kilku kolegów mnie ubiegło, ale rozwinę temat.
Po wstępnym wypolerowaniu poddstrunnicy zakleję ję niebieskę tałmę malarskę tak żeby wystawały progi i myłlę, że wystarczy nawet zwykła wełna stalowa i lakier zejdzie. O to się nie martwię w ogólę.
To jak w koncu mam rozrobię ten poly? 1:1 czy 9:1?.
Co do gabarytu kabiny myłlałem, żeby na każde malowanie łcianki kabiny zabezpieczyę folia i tałmę malarskę, żeby nie opadł kurz. Nie mam raczej miejsca na większę kabinę. Planuję tam tylko wejłc "do połowy"
Tzn tylko ręce i głowa żeby widzieę:P
Jełli chodzi o usunięcie lakieru z progów to już kilku kolegów mnie ubiegło, ale rozwinę temat.
Po wstępnym wypolerowaniu poddstrunnicy zakleję ję niebieskę tałmę malarskę tak żeby wystawały progi i myłlę, że wystarczy nawet zwykła wełna stalowa i lakier zejdzie. O to się nie martwię w ogólę.
To jak w koncu mam rozrobię ten poly? 1:1 czy 9:1?.
Co do gabarytu kabiny myłlałem, żeby na każde malowanie łcianki kabiny zabezpieczyę folia i tałmę malarskę, żeby nie opadł kurz. Nie mam raczej miejsca na większę kabinę. Planuję tam tylko wejłc "do połowy"

Z reguły powinno się dolewaę rozpuszczalnika jak najmniej.To jak w koncu mam rozrobię ten poly? 1:1 czy 9:1?.
Wczełniej pytałeł o aerograf więc napisałem że lakier bezbarwny jest na tyle gęsty, a aerograf ma tak małę dysze, że lakier bezbarwny nierozciełczony nie przeleci przez dyszę aerografu, co za tym idzie trzeba dodaę więcej rozpuszczalnika.
I'm a cowboy on steel horse I ride - John Bon Jovi
W zwiazku z tym , ze w moim miescie nie moglem dostac ani poliuretanu ani poliestru , uzywalem do korekcji urethanu. Jest to lakier bezbarwny do samochodow. Przy naprawach nie bylo wiec innej alternatywy. Urethan nie gryzie sie z tymi lakierami i jezeli psikasz caly element , albo do miejsc naturalnych zalaman (krawedz gryfu , kant podstrunnicy ) nie ma problemow. Nitro natomiast nie znosi sie z inymi produktami i moga byc problemy. Wcale nie jest to lakier latwy w uzyciu lutniczym. Troche grubszy , natychmiast zamula brzmienie. Tylko cieniutka i dobrze polozona warstwa ma sens. Stad tyle roznych opinii o nitro.
Co do kabiny... Ja lakieruje na swiezym powietrzu w lokalu ,, ktory jest niewykonczony jeszcze. Czyszcze go wczesniej i leje wode aby zwiazac drobinki ewentualnych pylow. Jezeli nie ma wiatru efekty sa pierwszorzedne. W malej kabinie musisz zadbac o zdrowie bo te wszystkie lakiery to trucizny... Odpowiednia maska to podstawa!
Co do kabiny... Ja lakieruje na swiezym powietrzu w lokalu ,, ktory jest niewykonczony jeszcze. Czyszcze go wczesniej i leje wode aby zwiazac drobinki ewentualnych pylow. Jezeli nie ma wiatru efekty sa pierwszorzedne. W malej kabinie musisz zadbac o zdrowie bo te wszystkie lakiery to trucizny... Odpowiednia maska to podstawa!
Oczywiłcie zdaje sobie sprawe z toksycznołci lakieru. Nitro odpada w takim razie, bo przewaznnie w gitarach ktore serwisuje wystepuje twarde i grube poly.
A z dobraniem koloru to w takim razie sam bede musial eksperymentowac... Czyli lakier poly z rozpuszczalnikiem poly.
Dalej nie wiem jak go rozrobię, moze bede stopniowo dodawał i obserwował efekty.
A z dobraniem koloru to w takim razie sam bede musial eksperymentowac... Czyli lakier poly z rozpuszczalnikiem poly.
Dalej nie wiem jak go rozrobię, moze bede stopniowo dodawał i obserwował efekty.
No przecież już Ci kryss napisał. Do aerografu rozciełczyę 1:1 albo bardziej bo się nie przeciłnie przez dyszę i musisz malowaę na płasko bo lakier spłynie ze względu na konsystencję. Jełli masz normalny pistolet to najlepiej sprawdzię w karcie produktu ile dodaę rozpuszczalnika i czy w ogóle to robię.