Jak podkreślić rysunek drewna
Moderator: poco
Jak podkreślić rysunek drewna
Mam pytanie do was, w jaki sposób podkreślić rysunek słojów na jesionie . Przymierzam się do lakierowania korpusu z jesionu lakierem nitro , ale chciałbym przed malowaniem podkreślić delikatnierysunek słojów. Widziałem na YOU TUBE ,że najwpierw gościu pomalował korpus bejcą , a po wyschnięciu delikatnie ją przeszlifował następnie tamponem nanosił coś , co mi przypominało jakiś olej . Niestety nie mam pojęcia co to było .
Koledze chodzi chyba o ten sam film, co mi:
http://www.youtube.com/watch?v=yG8-EjnjaJA
Ta prezentacja zainspirowała mnie do podobnego postąpienia ze swoją przyszłą gitarą. Czy ktoś może opisać jakimi specyfikami ten lutnik nakrapia korpus? Najpierw, jak słusznie zauważył pawel, bejcuje on korpus (czarną, czy w jakimś innym odcieniu bejcą?)(chyba przynajmniej dwukrotnie, ponieważ jest on w całości nią pokryty), następnie szlifuje papierem ściernym o bardzo wysokiej gradacji (poda ktoś przykładową granulację?), aż większość ciemnego koloru znika i zostają uwidocznione słoje. No i następnie nasącza korpus jakimś specyfikiem, o którym nie mamy z kolegą zielonego pojęcia. Prosimy o pomoc
http://www.youtube.com/watch?v=yG8-EjnjaJA
Ta prezentacja zainspirowała mnie do podobnego postąpienia ze swoją przyszłą gitarą. Czy ktoś może opisać jakimi specyfikami ten lutnik nakrapia korpus? Najpierw, jak słusznie zauważył pawel, bejcuje on korpus (czarną, czy w jakimś innym odcieniu bejcą?)(chyba przynajmniej dwukrotnie, ponieważ jest on w całości nią pokryty), następnie szlifuje papierem ściernym o bardzo wysokiej gradacji (poda ktoś przykładową granulację?), aż większość ciemnego koloru znika i zostają uwidocznione słoje. No i następnie nasącza korpus jakimś specyfikiem, o którym nie mamy z kolegą zielonego pojęcia. Prosimy o pomoc
Ostatnio zmieniony 2010-02-28, 15:26 przez nieryey, łącznie zmieniany 1 raz.
odświeżam temat, bo sam chciałbym podkreślić rysunek drewna,
coś takiego raczej jest poza moim zasięgiem. Wydaje mi się, że takie rzeczy robione są właśnie przez wykorzystanie różnej gęstości drewna późnego i drewna wczesnego, a co za tym idzie różnej nasiąkliwość obydwu.
Drewno późne jest zawsze drewnem bardziej gęstym przez co w tym samym okresie czasu bejca będzie zalegała płycej niż w drewnie wczesnym. Reszty można się chyba domyślić.
Natomiast co jeżeli mam położony fornir? Nie bardzo jest co z niego ścierać...
Ale wpadłem na coś ciekawego w internecie:
http://www.henglewscy.com.pl/mod_catalo ... /1200.html
Czy ktoś wie co to jest i o co w tym chodzi? Jak działa ta bejca?
coś takiego raczej jest poza moim zasięgiem. Wydaje mi się, że takie rzeczy robione są właśnie przez wykorzystanie różnej gęstości drewna późnego i drewna wczesnego, a co za tym idzie różnej nasiąkliwość obydwu.
Drewno późne jest zawsze drewnem bardziej gęstym przez co w tym samym okresie czasu bejca będzie zalegała płycej niż w drewnie wczesnym. Reszty można się chyba domyślić.
Natomiast co jeżeli mam położony fornir? Nie bardzo jest co z niego ścierać...
Ale wpadłem na coś ciekawego w internecie:
http://www.henglewscy.com.pl/mod_catalo ... /1200.html
Czy ktoś wie co to jest i o co w tym chodzi? Jak działa ta bejca?
czy ty widzisz co ty piszesz???Wasyl pisze:coś takiego raczej jest poza moim zasięgiem. Wydaje mi się, że takie rzeczy robione są właśnie przez wykorzystanie różnej gęstości drewna późnego i drewna wczesnego, a co za tym idzie różnej nasiąkliwość obydwu.
powinieneś zrobić to bez problemu odpowiednimi bejcami, czyli takimi ktore za głęboko sie nie wchłona i będziesz mógł szlifując osiągnąć zamierzony efekt. Przykład - patrz mój tele. Dwie bejce i słoje pieknie widac.
Też już zwróciłem uwagę na tego mayo czarno-czerwonego i chyba sobie raz jakąś gitarkę tak machnę. Póki co chyba walne teścik na jakimś kawałku drewna co by pokazać,ze można
tzn, co nie tak piszę?Piniu pisze:czy ty widzisz co ty piszesz???Wasyl pisze:coś takiego raczej jest poza moim zasięgiem. Wydaje mi się, że takie rzeczy robione są właśnie przez wykorzystanie różnej gęstości drewna późnego i drewna wczesnego, a co za tym idzie różnej nasiąkliwość obydwu.
powinieneś zrobić to bez problemu odpowiednimi bejcami, czyli takimi ktore za głęboko sie nie wchłona i będziesz mógł szlifując osiągnąć zamierzony efekt. Przykład - patrz mój tele. Dwie bejce i słoje pieknie widac.
Też już zwróciłem uwagę na tego mayo czarno-czerwonego i chyba sobie raz jakąś gitarkę tak machnę. Póki co chyba walne teścik na jakimś kawałku drewna co by pokazać,ze można
Wystarczy wejść na stronę z danymi gitary żeby zobaczyć że jest to jesion "PIASKOWANY" Z tego co wiem to jesion ma bardzo dużą różnicę w twardości między bielą a twardzielem , co w połączeniu z ładnym usłojeniem daje taki właśnie efekt . Już kiedyś było o tym na forum .
- Załączniki
-
- jj.PNG (4.29 KiB) Przejrzano 9452 razy
Panowie.
Gwoli wyjaśnienia.
Słój czyli przyrost roczny to w zależności od gatunku drewna inny układ struktury.
Najlepiej to widać w gatunkach iglastych.
Taki przyrost roczny to biel i twardziel. Biel to czas kiedy drewno rośnie szybciej czyli od wiosny do jesieni. Wedy ma dostępne składniki dostępne do szybkiego wzrostu. To drewno jest bardziej miękkie. Twardziej to okres zastoju czyli zima. Wtedy zmagazynowane sole i minerały i minimalny przyrost dają strukturę bardziej twardą.
Jeśli zrozumiecie jak to działa pojmiecie jakie daje to możliwości przy barwieniu i formowaniu powierzchni drewna.
Polecam lektury choćby z chomika i dokształcanie.
Pozdrawiam
Gwoli wyjaśnienia.
Słój czyli przyrost roczny to w zależności od gatunku drewna inny układ struktury.
Najlepiej to widać w gatunkach iglastych.
Taki przyrost roczny to biel i twardziel. Biel to czas kiedy drewno rośnie szybciej czyli od wiosny do jesieni. Wedy ma dostępne składniki dostępne do szybkiego wzrostu. To drewno jest bardziej miękkie. Twardziej to okres zastoju czyli zima. Wtedy zmagazynowane sole i minerały i minimalny przyrost dają strukturę bardziej twardą.
Jeśli zrozumiecie jak to działa pojmiecie jakie daje to możliwości przy barwieniu i formowaniu powierzchni drewna.
Polecam lektury choćby z chomika i dokształcanie.
Pozdrawiam
nie rozumiem dalej w czym problemPiniu pisze:no jak można wykorzystywac dwie gęstości różne na jednej desce
Herezje, słoje roczne nie różnią się strukturą tylko grubością ścian komórkowych i mniejszym światłem cewek lub naczyń.popik10 pisze:Panowie.
Gwoli wyjaśnienia.
Słój czyli przyrost roczny to w zależności od gatunku drewna inny układ struktury.
Najlepiej to widać w gatunkach iglastych.
Taki przyrost roczny to biel i twardziel. Biel to czas kiedy drewno rośnie szybciej czyli od wiosny do jesieni. Wedy ma dostępne składniki dostępne do szybkiego wzrostu. To drewno jest bardziej miękkie. Twardziej to okres zastoju czyli zima. Wtedy zmagazynowane sole i minerały i minimalny przyrost dają strukturę bardziej twardą.
Jeśli zrozumiecie jak to działa pojmiecie jakie daje to możliwości przy barwieniu i formowaniu powierzchni drewna.
Polecam lektury choćby z chomika i dokształcanie.
Pozdrawiam
To co nazywasz bielem naprawdę nazywa się drewnem wczesnym, analogicznie to co opisujesz jako twardziel jest drewnem późnym.
Z wiekiem gdy drzewo ma już trochę lat, można wyróżnić następujący podział:
Twardziel, to wewnętrzna strefa pnia, która nie zawiera żywych komórek. Są to stare komórki, które pełnią już tylko funkcje mechaniczne. Biel jest natomiast obwodową częścią pnia, która przewodzi wodę i gromadzi substancje.
Można wyróżnić kika rodzajów twardzieli: Zabarwioną, niezabarwioną, fałszywą, bądź jej brak cakowity
Doskonale to widać na przykładzie np. Hebanu, czy Cocobolo
Racja pomyłka z mojej strony, pisałem co pamiętałem ze szkoły a pamiętałem źle
Nie sprawdziłem i efekty widać . Co nie zmienia faktu że struktura przyrostu rocznego pozwala na piaskowanie bądź szczotkowanie itp. Przez co i zróżnicowanie głębokości powierzchni.
A to z kolei pozwala barwić jak na wyżej przedstawionych obrazkach.
Pozdrawiam
Nie sprawdziłem i efekty widać . Co nie zmienia faktu że struktura przyrostu rocznego pozwala na piaskowanie bądź szczotkowanie itp. Przez co i zróżnicowanie głębokości powierzchni.
A to z kolei pozwala barwić jak na wyżej przedstawionych obrazkach.
Pozdrawiam
Re: Jak podkreślić rysunek drewna
Trochę odkopię temat. Co koledzy myślicie o stosowaniu spalonego oleju silnikowego do tego rodzaju rzeczy? Posmarowalem takim olejem kawałek boczka skrzypocowego i ładnie podkreślił falę. Jednak jest baaardzo ciemny teraz więc bez szlifu się nie obędzie chyba. A przy okazji czy taki olej już sam w sobie może robić za grunt pod lakier?