Przyrząd do bindingu i purflingu

Dyskusje na temat narzędzi używanych w lutnictwie.

Moderatorzy: popik10, poco

poco
Moderator
Posty: 4016
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Przyrząd do bindingu i purflingu

Post autor: poco » 2019-09-13, 21:13

Ja kupiłem takie frezy w Brico, ale z trzpieniem 8 mm.
I tu ciekawostka przyrodnicza, albowiem mogę tym samym założyć łożysko na trzpień i mieć frez z łożyskiem górnym, a do tego średnice zewnętrzne 16,19,22,24,28. Tulejka redukcyjna na śrubę do tego łożyska na frezie i te same łożyska zakładamy na dół.
Co do grzania się łożysk, to sprawa całkowicie normalna, albowiem obroty robią swoje. Dlatego ja robię myk polegający na usunięciu smaru z bieżni łożyska i zapodanie kropelki oleju syntetycznego.
Smar wprawdzie ułatwia toczenie się kulek, ale jego gęstość stwarza opory, które powodują grzanie się.
Starajmy się kupować łożyska tzw. wysokoobrotowe ZZ (osłony bieżni) z luzem C3 ( osłony RS nie są polecane , bo bardziej się grzeją), a do tego zabezpieczajmy dodatkowo od strony styku z frezem krążkiem z tkaniny, który pełni rolę filtra i odrzutnika pyłu.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
Mirek Sadowski
Posty: 124
Rejestracja: 2019-08-05, 13:51
Lokalizacja: Brzeg

Re: Przyrząd do bindingu i purflingu

Post autor: Mirek Sadowski » 2019-09-13, 22:30

Moje chińskie łożyska nie grzały się normalnie, wszystkie są oczywiście ZZ, po kilku sekundach pracy były Z, a potem całkiem oddzieliła się zewnętrzna bieżnia.
Mordorus
Posty: 453
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: Racibórz

Re: Przyrząd do bindingu i purflingu

Post autor: Mordorus » 2019-09-14, 08:46

Znalazłem kiedyś na necie frez do bindingu i purflingu wyprofilowany na jednym narzędziu jak znajdę go to kupię na testy. Jednym przejazdem masz dwa rowki robione.
Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
Mirek Sadowski
Posty: 124
Rejestracja: 2019-08-05, 13:51
Lokalizacja: Brzeg

Re: Przyrząd do bindingu i purflingu

Post autor: Mirek Sadowski » 2019-09-14, 09:30

Dla mnie nie było by to dobre rozwiązanie, bo oszczędność czasu niewielka a znaczne ograniczenia:
- stała szerokość purflingu + bindingu.Trzeba by mieć conajmniej trzy frezy ( wierzch, spód i gryf) bo przeważnie robię purfling topu szerszy niż tyłu, a na gryfie sam binding.
-przy dojeździe do klina (zdjęcie) frezując binding przerywam i podnoszę frez o 1,5 mm by potem wyrobić ręcznie połaczenia "struny kontrastowej". Przy wyprofilowanym frezie w tym miejscu musiałbym ręcznie dziergać rowek na topie bo podnosząc frez o 1,5mm była by przerwa.
-byłbym skazany na jedną szerokość listew do bindingu
-kąt między boczkiem a tyłem gitary w żądnym punkcie nie jest kątem prostym i jest zmienny na obwodzie gitary, więc frezując tym frezem na stałą głębokość purflingu uzyskasz znaczne różnice w wysokości bindingu.
Załączniki
IMG_20181015_210559.jpg
IMG_20181015_210826.jpg
IMG_20181016_203627.jpg
poco
Moderator
Posty: 4016
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Przyrząd do bindingu i purflingu

Post autor: poco » 2019-09-14, 17:52

powiem Wam koledzy tak.
Ten rozważany frez najlepiej nadaje się do bindingu, natomiast do purflingu już niekoniecznie i to z powodu głównie jego średnicy. Ta średnica powoduje, że frezując jego dolną i czołową krawędzią pod purfling zawsze będzie ciął nierówno, a nawet podrywał materiał po stronie przeciwnej niż kierunek wejścia. Ten ślizg w płaszczyźnie pionowej skupiony w okolicy osi trzpienia nie uwzględnia różnic w miejscu wejścia i wyjścia narzędzia z materiału, gdyż stanowi punkt, nie płaszczyznę, która by uśredniała nierówności.
Ja mimo wszystko skłaniam się do rozwiązania ustawiania dystansu z wykorzystaniem dołączanej do kompletu rolki dystansowej. którą mocuje się pod frezem, a do frezowania używać frezów palcowych.
Takie rozwiązanie zastosowano systemowo np. tutaj https://allegro.pl/oferta/frezarka-jedn ... 7451859207 lub tutaj dobrze widoczne https://allegro.pl/oferta/frezarka-jedn ... 7769055450
Ten temat już kiedyś kminiliśmy dosyć dogłębnie, tu na forum.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
Mirek Sadowski
Posty: 124
Rejestracja: 2019-08-05, 13:51
Lokalizacja: Brzeg

Re: Przyrząd do bindingu i purflingu

Post autor: Mirek Sadowski » 2019-09-14, 22:14

poco pisze:
2019-09-14, 17:52
powiem Wam koledzy tak.
Ten rozważany frez najlepiej nadaje się do bindingu, natomiast do purflingu już niekoniecznie i to z powodu głównie jego średnicy. Ta średnica powoduje, że frezując jego dolną i czołową krawędzią pod purfling zawsze będzie ciął nierówno, a nawet podrywał materiał po stronie przeciwnej niż kierunek wejścia. Ten ślizg w płaszczyźnie pionowej skupiony w okolicy osi trzpienia nie uwzględnia różnic w miejscu wejścia i wyjścia narzędzia z materiału, gdyż stanowi punkt, nie płaszczyznę, która by uśredniała nierówności.
Ja mimo wszystko skłaniam się do rozwiązania ustawiania dystansu z wykorzystaniem dołączanej do kompletu rolki dystansowej. którą mocuje się pod frezem, a do frezowania używać frezów palcowych.
Takie rozwiązanie zastosowano systemowo np. tutaj https://allegro.pl/oferta/frezarka-jedn ... 7451859207 lub tutaj dobrze widoczne https://allegro.pl/oferta/frezarka-jedn ... 7769055450
Ten temat już kiedyś kminiliśmy dosyć dogłębnie, tu na forum.
Pozdrawiam, Ryszard
Rozwiązanie z rolką wymaga jeszcze utrzymania frezarki w pionie , więc albo rozwiązanie podobne do mojego ograniczające ruch frezarki do pionu, albo dorobienie regulowanego odpowiednio do ustawienia rolki "ślizgu" trzymającego frezarkę wzdłuż boku.
Rozwiązanie z rolką ma jeszcze jedną wadę , przy braku doświadczenia i szerokim purflingu wyraźne jest już "falowanie" szerokości spowodowane nieprostopadłym prowadzeniem frezarki - chodzi o to by płaszczyzna zawierająca osie freza i rolki była prostopadła do płąszczyzny boku w punkcie styku z rolką. Oczywiście można przejechać kilka razy i poprawić ale i tak nie gwarantuje to że będzie ok.
poco
Moderator
Posty: 4016
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Przyrząd do bindingu i purflingu

Post autor: poco » 2019-09-14, 22:57

Pełna zgoda. Niemniej jednak działania narzędziami ze stosownym efektem jest uzależnione od doświadczenia, więc jak mawiają uczeni Indianie, powtarzanie jest drogą do doskonałości. ;-) :-D
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Mordorus
Posty: 453
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: Racibórz

Re: Przyrząd do bindingu i purflingu

Post autor: Mordorus » 2019-09-17, 21:21

Prostopadłe prowadzenie załatwia się dokręcaną szerszą stopą frezarki, która sunie po powierzchni płyty gitary i kąt jest stale zachowany nie ma tu żadnego falowania. Im więcej razy się to robi tym lepiej wychodzi. Mam na myśli frezarkę ręczną z rolką nastawną do robienia dystansu taką jak podlinkował Ryszard.
Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
Mirek Sadowski
Posty: 124
Rejestracja: 2019-08-05, 13:51
Lokalizacja: Brzeg

Re: Przyrząd do bindingu i purflingu

Post autor: Mirek Sadowski » 2019-09-18, 00:36

Mordorus pisze:
2019-09-17, 21:21
Prostopadłe prowadzenie załatwia się dokręcaną szerszą stopą frezarki, która sunie po powierzchni płyty gitary i kąt jest stale zachowany nie ma tu żadnego falowania. Im więcej razy się to robi tym lepiej wychodzi. Mam na myśli frezarkę ręczną z rolką nastawną do robienia dystansu taką jak podlinkował Ryszard.
Jak napisałeś, w tym rozwiązaniu "im więcej razy się to robi tym lepiej wychodzi", wolę rozwiązania gdzie wynik nie jest aż tak zależny od doświadczenia tzn mniej zależy od umiejętności.
To że kąt jest jest stały to wada tego rozwiązanie, bo kąt nachylenia płyty w gitarze akustycznej jest zmienny na "obwodzie" gitary i do tego nie jest kątem prostym, a dodatkowa powierzchnia płyty jest czaszą. Robiąc binding taką stopą nie uzyskasz równoległości do boku na całym obwodzie. Robią stopy z jednym lub nawet dwoma kątami, ale to to tylko słabe przybliżenie doskonałości. Już lepszym pomysłem jest szeroka stopa ślizgająca się po boku .
Falowanie o którym pisałem to różnice w odległości od obrysu gitary widoczne przy frezowaniu rowka do szerokiego purflingu. Rolka nie pozwala na zwiększenie tej odległości, ale pozwala na jej zmniejszenie , powiem więcej działają określone siły , którym zależy by nam to ułatwić :). Oczywiście można powtórzyć kilka razy i wyrównać ale...
pozdrawiam MS

P.S.
na obrazku jest przyrząd z dwu kątową i dwu radiusową stopą poziomą , wprawdzie z łożyskiem ale pokazuje to rozwiązanie .
Załączniki
Bez nazwy.png
Mordorus
Posty: 453
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: Racibórz

Re: Przyrząd do bindingu i purflingu

Post autor: Mordorus » 2019-09-18, 09:09

Moim zdaniem nie ma co popadać w jakaś paranoję z bindingiem gdyż żadne z omawianych rozwiązań nie jest w stanie w którymś momencie obróbki zachować wszystkie zmieniające się kąty w gitarze. Dlatego trzeba przyjąć jakąś tolerancję w plusie na niedoskonałości we frezowaniu i wyprowadzaniu eleganckiej płaszczyzny i linii. to jest chyba tak, że każdy robi jakimś narzędziem i się do niego przyzwyczaja. Oglądałem dziesiątki filmów jak to robią zawodowcy i w zasadzie stosują wszystkie znane metody obróbki krawędzi radząc sobie doskonale w każdej z technik obróbki więc - co komu pasuje.
Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
Konrad DEFIL Rep
Posty: 31
Rejestracja: 2019-09-07, 14:57

Re: Przyrząd do bindingu i purflingu

Post autor: Konrad DEFIL Rep » 2019-10-14, 17:39

Mirek czy możesz pokazać jaki masz frez do slotów, mam identyczną Makitę i chyba jest problem z frezami z trzpieniem 6mm
Awatar użytkownika
Mirek Sadowski
Posty: 124
Rejestracja: 2019-08-05, 13:51
Lokalizacja: Brzeg

Re: Przyrząd do bindingu i purflingu

Post autor: Mirek Sadowski » 2019-10-14, 18:19

Cześć Konrad, ja mam frezarką CMT , ale to nieważne , pierwsze co zrobiłem kupiłem redukcje na 6,35 i 8 mm. Mój frez to ten z linku https://www.wealdentool.com/acatalog/On ... s_212.html.
T1705
Awatar użytkownika
Konrad DEFIL Rep
Posty: 31
Rejestracja: 2019-09-07, 14:57

Re: Przyrząd do bindingu i purflingu

Post autor: Konrad DEFIL Rep » 2019-10-14, 20:38

Frezarka którą dysponuje to Makita M3700 ma niestety uchwyt 6mm i ni groma więcej nie wejdzie :(...już sprawdzałem
Spróbuję na ten moment zrobić to frezem palcowym z dołączonym uchwytem dystansującym z rolką. Problem może być w "cutawayach" ale jeśli wysunę całość na 5 cm żebym mógł wjechać z korpusem pod JIG ...powinno się udać
Samo frezowanie nie będzie niestety proste, z tego co się przymierzałem, no i najpierw muszę zrobić tej JIG....
poco
Moderator
Posty: 4016
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Przyrząd do bindingu i purflingu

Post autor: poco » 2019-10-14, 21:07

Konrad. Polookaj za przedłużką do frezarki, która może mieć inną średnicę, a w przedłużce bywają wejścia na różne zaciski.
Też mam jakąś jedną frezarkę ale nie ze stożkowymi zaciskami, lecz walcowymi.
Zobaczę w serwisie elektronarzędzi, to może coś wymyślimy.
Znalazłem też coś takiego, co chcę sobie też kupić. W Twoim przypadku trzpień mocujący wymagał by przeszlifowania na 6mm. https://www.google.com/search?q=&client ... x=1&uact=3
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
popik10
Moderator
Posty: 3576
Rejestracja: 2009-12-17, 12:46
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Przyrząd do bindingu i purflingu

Post autor: popik10 » 2019-10-14, 21:49

Mogę Ci pożyczyć taki frez.
Edit.
Chociaż nie wiem czy to dobry pomysł.
Bo w sumie cały przyrząd pracuje w układzie. Zmienisz frez, będziesz musiał zmieniać przyrząd.
ODPOWIEDZ