Aparat do giecia boczkow

Dyskusje na temat narzędzi używanych w lutnictwie.

Moderatorzy: popik10, poco

Mordorus
Posty: 491
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: Racibórz

Re: Aparat do giecia boczkow

Post autor: Mordorus » 2019-09-25, 13:56

Działaj tylko pamiętaj by mata leżała na czymś co się nie stopi bo w kilkanaście sekund będzie gorąca, można się ciężko zdziwić.
Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
popik10
Moderator
Posty: 3611
Rejestracja: 2009-12-17, 12:46
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Aparat do giecia boczkow

Post autor: popik10 » 2019-09-25, 14:54

Ustawię jakieś 50 stopni nie powinno się nic dziać 😁
Awatar użytkownika
popik10
Moderator
Posty: 3611
Rejestracja: 2009-12-17, 12:46
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Aparat do giecia boczkow

Post autor: popik10 » 2019-10-11, 11:38

To i ja pokażę co powstaje (zmotywowany przez Mirka ;-) )
W zasadzie jest to takie samo urządzenie z troszeczkę inaczej rozwiązanym dociskiem.
Bo sam "klocek" dociskowy będzie się składał z kilku warstw sklejek dopasowujących się do wcięcia talii formy.
Kilka zdjęć.
Sam jig na tym etapie wygląda tak.
IMG_20191011_113810.jpg
IMG_20191011_113817.jpg
Osadzenie śruby dociskowej M16, lepsza była by trapezowa ale chyba przy takim użyciu i ta da radę.
IMG_20191011_104356.jpg
No i główny element docisku. Sklejka 15 mm, przed nią i za nią będą inne płaty sklejki 6 mm ściągane przez fasolki śrubami po dopasowaniu do formy.
IMG_20191011_122628.jpg
Awatar użytkownika
Mirek Sadowski
Posty: 158
Rejestracja: 2019-08-05, 13:51
Lokalizacja: Brzeg

Re: Aparat do giecia boczkow

Post autor: Mirek Sadowski » 2019-10-11, 13:06

M16 starczy spokojnie, ale nie jestem pewien takiego osadzenia nakrętki, ja między dwa klonowe klocki wsadziłem wyższą nakrętkę z dospawaną poszerzaną podkładką. Ciekawy może być ten, jak rozumiem uniwersalny stempel do talii czy cutaway'a , ale nie uprzedzajmy faktów :)
pozdrawiam Mirek
Awatar użytkownika
popik10
Moderator
Posty: 3611
Rejestracja: 2009-12-17, 12:46
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Aparat do giecia boczkow

Post autor: popik10 » 2019-10-11, 14:47

Osadzenie nakrętki spokojnie wystarczy. Gniazdo było frezowane a nakrętka wprasowana. Zresztą tam nie ma aż tak wielkich sił. A co do stępla. Jest to powszechnie stosowane. Ten pomysł zresztą zapożyczony z takich rozwiązań.
Tu dokładnie widać w czym rzecz

https://shop.rall-online.net/epages/615 ... cale=en_GB

Mirek, jakie sprężyny tam dawałeś?
Awatar użytkownika
Mirek Sadowski
Posty: 158
Rejestracja: 2019-08-05, 13:51
Lokalizacja: Brzeg

Re: Aparat do giecia boczkow

Post autor: Mirek Sadowski » 2019-10-11, 16:04

Do stempla: 100x10x1
Do "rozpłaszczaczy" 160x12x1,5
Długość podaję całkowitą z uchwytami (hakami) sprężyny bo tak kazali podawać w hurtowni.
Awatar użytkownika
Mirek Sadowski
Posty: 158
Rejestracja: 2019-08-05, 13:51
Lokalizacja: Brzeg

Re: Aparat do giecia boczkow

Post autor: Mirek Sadowski » 2019-10-11, 16:08

Jeśli to rozwiąanie nie porobi kancików na ostrej tali to ok
Awatar użytkownika
popik10
Moderator
Posty: 3611
Rejestracja: 2009-12-17, 12:46
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Aparat do giecia boczkow

Post autor: popik10 » 2019-10-11, 18:26

Nie spodziewam się takiego efektu. Za dużo warstw po drodze. Będzie dobrze 😀 Jak skończę to będę obrabiał orzecha - zobaczymy
Awatar użytkownika
popik10
Moderator
Posty: 3611
Rejestracja: 2009-12-17, 12:46
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Aparat do giecia boczkow

Post autor: popik10 » 2019-10-17, 14:38

Mirek, dokończyłem wydaje mi się docisk.
Wydaje mi się to całkiem fajne rozwiązanie, teraz na sucho, że tak powiem.
Główny moduł ze sklejki 15 mm, reszta dokładki 5 mm.
Co zauważyłem, plusem tego rozwiązania jest to, że można dokładki układać niesymetrycznie. Czyli jeśli forma nie mam regularnego ugięcia w talii to nie ma kłopotu żeby zrobić w przekroju asymetryczny docisk. Sklejki po skręceniu są bardzo zwarte. Nie ma szans na przesunięcie względem siebie. Ogólnie mi się podoba. Muszę jeszcze zaoblić u dołu te cienkie i gotowe.
Całość zrobiłem rozbieralną więc nie ma kłopotu żeby modyfikować.
Trzecie zdjęcie pokazuje jak to dociska od środka, wydaje mi się ok. Ponadto będzie blacha i grzałka, dopiero potem drewno, więc wydaje mi się nie będzie kłopotu z ząbkowaniem.

Na dociągi po obłach mam sprężyny drut 2,5, nie wiem czy nie za mocne.

Kilka zdjęć:
IMG_20191017_152015.jpg
IMG_20191017_152004.jpg
IMG_20191017_152107.jpg
Awatar użytkownika
Mirek Sadowski
Posty: 158
Rejestracja: 2019-08-05, 13:51
Lokalizacja: Brzeg

Re: Aparat do giecia boczkow

Post autor: Mirek Sadowski » 2019-10-17, 18:37

Wgląda to dobrze, ten pomysł uprości znacznie dorabianie stempla do każdej talii, jeśli do tego jest blacha min 0,2mm to ząbkowanie jest prawie niemożliwe i będzie to działać jak nieostre węzły w krzywych Beziera. Masz jakiś pewny sposób na nawiercenie otworów w profilu tak by powierzchnia rurek była dokładnie styczna do powierzchni profilu? Rozwiązanie z rurkami jest bardzo eleganckie, ale nie zufałem swojej 40-sto letniej enerdowskiej wiertarce :).
P.s.
Przy okazji przypomniało mi się, że w wielu filmach widziałem , jak profil do gięcia boczków fachowcy rysowali taki jak forma do utrwalania kształtu, a powinna być pomniejszona do wewnątrz o ok 2mm, czyli by zewnętrzna powierzchnia boczku pasowała do formy. Oczywiście da się ją wcisnąć ale ...
pozdrawiam Mirek
poco
Moderator
Posty: 4026
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Aparat do giecia boczkow

Post autor: poco » 2019-10-17, 19:18

On to robi na swoim cnc, więc nie ma problemu.
Polecam inną metodę z tym wierceniem, polegającą na wykonaniu najpierw dokładnego szablonu pomniejszonego/powiększonego o połowę średnicy wiertła, zamocować do wierconego przedmiotu i wykorzystując krawędź szablonu wiercić ile dusza zapragnie pod warunkiem, że przez obie części na raz. Musi wyjść równiutko.
Sposobów domowych jest mnóstwo, ale są materiało i pracochłonne, co nie znaczy, że gorsze.
Możesz też po wywierceniu otworów zrobić ich korektę za pomocą wzornika i pilnika okrągłego, a przy montażu wykorzystać ten szablon i klej epoksydowy dla utwierdzenia szczebelków drabinki. Wszystko w rękach twórcy przyrządu.
Sam osobiście wykorzystał bym jednak materiał drewniany/laminat wodoodporny. To zawsze da się skorygować, a w razie potrzeby nadbudować.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
Mirek Sadowski
Posty: 158
Rejestracja: 2019-08-05, 13:51
Lokalizacja: Brzeg

Re: Aparat do giecia boczkow

Post autor: Mirek Sadowski » 2019-10-17, 20:08

poco pisze:
2019-10-17, 19:18
Sam osobiście wykorzystał bym jednak materiał drewniany/laminat wodoodporny. To zawsze da się skorygować, a w razie potrzeby nadbudować.
Czyli za Twoją radą, będe dalej robił tak jak do tej pory bo nie mam CNC :)
Dzięki Ryszard :)
Awatar użytkownika
popik10
Moderator
Posty: 3611
Rejestracja: 2009-12-17, 12:46
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Aparat do giecia boczkow

Post autor: popik10 » 2019-10-17, 20:11

Jak napisał Rysiek, mam moje amatorko zrobione cnc.
Jest na tyle dobre, że powtarzalne ;-)
Taka maszyna naprawdę wiele upraszcza i przyspiesza, ale nie robi instrumentów. To tylko narzędzie, może bardziej precyzyjne niż ręczna frezarka, ale dalej narzędzie. W każdym razie, zrobiłem formę pomniejszoną akurat o 2 mm :lol:
Dałem po obrysie krzywej offset - to wystarczyło ;-)
Koszt tej formy to 7 zł płyta i 8 zł rurka 4m długości, zostało mi jeszcze z półtora metra :lol:
Awatar użytkownika
Mirek Sadowski
Posty: 158
Rejestracja: 2019-08-05, 13:51
Lokalizacja: Brzeg

Re: Aparat do giecia boczkow

Post autor: Mirek Sadowski » 2019-10-17, 21:35

popik10 pisze:
2019-10-17, 20:11
Taka maszyna naprawdę wiele upraszcza i przyspiesza, ale nie robi instrumentów.
Wierzę, napewno zrobię kiedyś coś takiego. Arduino, silniczki krokowe, paski zębate, bieżnie itp.do testów kupiłem już kilka lat temu, chciałem wypróbować najpierw wypalając laserowo logo na sciskach i jigach. Niestety opóźniło by to budowę gitar więc zmieniłem priorytet CNC. Tym bardziej , że do lasera rama to była by popierdółka w porównaniu z ramą do frezowania. Może jak skończą sie zapasy drewna na gitary, wrócę do tematu.

pozdrawiam Mirek
Mordorus
Posty: 491
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: Racibórz

Re: Aparat do giecia boczkow

Post autor: Mordorus » 2019-10-18, 08:31

Piotrek - pamiętaj, że wszystkie łączenia muszą być mechaniczne a nie klejone ze względu na wysoką temperaturę ja o tym zapomniałem a później musiałem ściskać i skręcać długimi wkrętami. Klej pod wpływem wysokiej temp. będzie puszczał.
Pozdrawiam Janek
ODPOWIEDZ