Bardzo się cieszę z wpisu Przedmówcy, jest on ważnym dla mnie przyczynkiem do refleksji na temat tego jak z czasem to, co nie mieści się w dobrym stereotypie zyskuje - jeśli jest wysokiej jakości - renomę i dobrą sławę.
Gitary klasyczne były nie tak dawno temu nie bardzo znane w Japonii, i te pierwsze powstały z inspiracji kilku lutników z Europy czy USA, należał dio nich np. Juan Orozco przez laty z Nowego Yorku, USA, który mi sam o tym opowiadał kiedy go odwiedziłem 22 października 1986 roku w Jego warsztacie i sklepie w Nowym Jorku. Tu
będzie nieco ciekawych informacji o pierwszych japońskich lutnikach gitar klasycznych.
http://orozcoguitars.blogspot.com
Gitary Masaru Kono (potem się pisał Kohno) należą do najbardziej znanych i poszukiwanych a jego kuzyn - właśnie nasz Masaki Sakurai rozwinął szeroko działalność.
Gitary budowane przez lutników japońskich cechują się bardzo zróżnicowaną jakością a - UWAGA - generalnie te używane można kupić na portalach japońskich tanio a nawet bardzo tanio. Nasz przyjaciel ze Szwecji Jon Rineby prowadzi bardzo ciekawy wątek na ten temat oczywiście na portalu prof. Delcampa.
We who love Japanese classical guitars - Delcamp
https://www.classicalguitardelcamp.com/ ... se+guitars
Rozpocząłem ten wpis od zdania iż jest to przyczynek do refleksji na temat tego jak z czasem to, co nie mieści się w dobrym stereotypie zyskuje - jeśli jest wysokiej jakości - renomę i dobrą sławę. Oczywiście mam na myśli obecnie nie cenione gitary chińskie. Zobacxzymy za kilkanaście lat, czy dzialania Kenny Hilla (amerykanski mistrz lutniczy, współorganizujący budowę gitar chińskich Martinez) przyniosą takie pozytywne rezultaty jakie kilkadziesiąt lat temu stały się ujdzialem nieznanych wó∑czas a wspominanych lutników japońskich. Obecnier bowiem zbyt częśto słyszymy pogardliwy epitet "chińszczyzna" gdy mowa o gitarach klasycznych z Chin.
...a maestro Dylla gra na bardzo wielu bardzo różnych gitarach...tutaj warto posłuchać jego testowego grania na sześciu różnych (a każda znakomita) gitarach.
Marcin Dylla plays Capricho Arabe by Francisco Tárrega on six different guitars.
https://www.youtube.com/watch?v=U0Z56kWNVfs
1.) 1964 Manuel de la Chica
2.) 1996 Ignacio Fleta e hijos
3.) 2014 Roy Fankhänel
4.) 2014 Bernd Holzgruber double top
5.) 2014 Keijo Korelin double top
6.) 1999 Ignacio Fleta e hijos
moim zdaniem warto zwrócić szczegółną uwagę na dźwięki gitar Ignacio Flety.