Strona 2 z 5

Re: Druga gitara

: 2020-06-30, 22:39
autor: SebastianL
Montaż - część 1

Kluczowy etap budowy w stylu hiszpańskim. To właśnie teraz, z przygotowanych wcześniej części, składamy gitarę.
1.JPG
Trzeba wyciąć miejsce łączenia płyty z gryfem na XII progu. Co ciekawe, wykonałem to źle, bo na stycznej obrysu pudła. Prawidłowo wykonałem to dopiero budując trzecią gitarę, czyli jako cięciwę.
2.JPG
Płytę przykręciłem do solery. Folia zapobiegnie przyklejeniu się gitary do solery, gdy będę kleił gryf.
3.JPG
W gryfie trzeba wykonać schodek na płytę wierzchnią.
4.JPG
Kleimy.
5.JPG
U góry gitary wierzch, boki oraz tył zamocowane są w pięcie gryfu. Na dole będą przyklejone do drewnianego bloczka.
6.JPG
Nadajemy mu kształt pudła.
7.JPG
Oraz cieniujemy, by zapewniając sztywność gitarze, nie ograniczał powierzchni rezonującej płyty wierzchniej.
8.JPG
Przykleiłem go pod kątem prostym. Kąt pomaga utrzymać listwa, którą bloczek połączony jest z piętą. Przed klejeniem warto to dokładnie zmierzyć i zaznaczyć precyzyjnie prawidłowe miejsce bloczka. Dzięki temu, podczas klejenia od razu uzyskamy właściwy kąt.
9.JPG
Pora na przyklejenie boków.
10.JPG
Przy pięcie przymocowane są za pomocą klinów, a na spodzie są po prostu przyklejone.
11.JPG
Trzeba jeszcze połączyć płytę wierzchnią z bokami. Zrobiłem to za pomocą wielu pojedynczych łączników, tak zwanych peones. Wyciąłem je z liningu, który kupiłem gotowy.
12.JPG
Tak wyglądają, przyklejone jeden po drugim.
13.JPG
Pora nadać pudłu właściwą głębokość oraz kształt.
14.JPG
To idealne zajęcie na krótkie zimowe dni, a zima 2019 roku była bardzo ładna. (lepiej mi się pracuje w świetle dziennym, dlatego nie napisałem o długich zimowych wieczorach)
15.JPG
Dopasowanie uzyskamy mierząc płytę tylną do boków.
16.JPG
Trzeba pozbyć się tej szpary.
17.JPG
Pomagają też wzorniki. Obecnie nie stosuję takiej metody. Czuję kształt pod palcami, a w razie czego, można poplamić piętę atramentem (jasne drewno) lub kredą (ciemne drewno) i przyłożyć płytę. Odcisk powie, czy jest równo, czy nie.
18.JPG
Na razie wystarczy.

Re: Druga gitara

: 2020-06-30, 22:43
autor: Jan
No to jest tradycyjne lutnictwo 👍 każda gitara jest lepsza ale tak to w życiu jest, że praktyka popycha nas do przodu. Zrób sobie formę do składania by za każdym razem zachować wszystkie wymiary lub przynajmniej takie kołki przesuwane do linii obrysu gitary.

Re: Druga gitara

: 2020-06-30, 22:50
autor: SebastianL
Montaż - część 2
1.JPG
Gdy boki mają właściwy kształt, można przykleić lining, czyli listwę zapewniającą powierzchnię klejenia dla boków i płyty tylnej.
2.JPG
Lining trzeba ukształtować, tak by pasował do krzywizny płyty tylnej.
3.JPG
Dłuto przydaje się w talii.
4.JPG
Zmierzyłem wysokość końców belek płyty tylnej.
5.JPG
W liningu trzeba wyciąć otwory na te końce. Muszą mieć odpowiednią głębokość.
6.JPG
Gitara jest gotowa do zamknięcia.
7.JPG
Ważna sprawa. Przed przyklejeniem tylnej płyty, koniecznie trzeba odkręcić docisk płyty wierzchniej do solery.
8.JPG
Zamykanie pudła trwa dłużej niż czas, podczas którego można pracować z klejem skórnym, dlatego podczas klejenia potrzebne będą odpowiednie narzędzia gospodarstwa domowego: suszarka oraz żelazko.
9.JPG
Gitara jest solidnie rozgrzana. W pokoju również jest nagrzane.
10.JPG
Klejenie odbywa się metodycznie:
- Nakładam klej na całym obwodzie gitary
- Zakładam zaciski na pięcie, oraz na spodzie, dopóki można pracować z klejem
- Zakładam zaciski na obwodzie gitary
- Luzuję po kilka zacisków i rozgrzewam łączenie żelazkiem, następnie zakładając zaciski z powrotem (dzielę tak gitarę na cztery części)

Re: Druga gitara

: 2020-06-30, 22:53
autor: SebastianL
Janie, póki co, każda kolejna z moich gitara ma inne wymiary, więc nie mam form do wszystkiego.

Jeśli kiedyś będę budował gitary z myślą o ich sprzedaży, to prawdopodobnie postaram się wyrobić jakiś swój model i porobię formy do każdej operacji, w której będą przydatne. Wciąż poszukuję właściwych kształtów główki, pudła i tak dalej.

A kołki miałem zamontowane, ale było ich tylko kilka, tak by nadać gitarze pożądany kształt. Zdjąłem je po wklejeniu peones.

Re: Druga gitara

: 2020-06-30, 22:58
autor: Jan
Od dawna obserwuję twoje gitary i robisz je coraz lepiej. Jak byś potrzebował kiedyś formę to do Raciborza masz rzut beretem.

Re: Druga gitara

: 2020-06-30, 23:15
autor: PiotrCh
A co to za AKG tam wpięte?

Re: Druga gitara

: 2020-07-01, 07:44
autor: SebastianL
To moje stare słuchawki AKG k514. Służyły mi ponad 9 lat.

Re: Druga gitara

: 2020-07-02, 10:23
autor: SebastianL
Pudło zamknięte, czas na

Ranty - część 1

Ten etap należy do najtrudniejszych w budowie gitary. Po zamknięciu pudła trzeba wyciąć jego krawędzie i wkleić tam rant z ozdobami, czyli tak zwany binding. Oprócz walorów estetycznych, rozwiązanie to wzmacnia również konstrukcję gitary.
Cała trudność polega na tym, by pracę tą wykonać estetycznie.

Gdy budowałem pierwszą gitarę, ranty przyklejałem klejem skórnym, przy użyciu taśmy malarskiej. Zwykła taśma okazała się za słaba. Ponoć do tej pracy istnieją jakieś specjalne, ale nie wgłębiałem się w temat.

Tym razem, zamiast taśmy użyłem sznurka i wyszło o wiele lepiej. Pozostałem za to przy kleju skórnym.

Re: Druga gitara

: 2020-07-02, 10:29
autor: SebastianL
Ranty - część 1

Re: Druga gitara

: 2020-07-02, 10:35
autor: PiotrCh
Pięknie żyłkowanie wyszło, na prawdę klasa :)

Re: Druga gitara

: 2020-07-02, 10:44
autor: SebastianL
Podstrunnica - część 1

Re: Druga gitara

: 2020-07-02, 10:49
autor: PiotrCh
Napisz proszę więcej o tym etapie "cieniowania podstrunnicy" Jeśli jest tam kąt względem płyty to wydawałoby się, że potrzeba jest podklejenia, a nie zbierania materiału. Wyjaśnisz nam ten etap?

Re: Druga gitara

: 2020-07-02, 10:55
autor: SebastianL
Podstrunnica - część 2

Re: Druga gitara

: 2020-07-02, 11:25
autor: SebastianL
Już tłumaczę.

W załączonym pliku obrazku są trzy schematyczne rysunki gitary.


Rysunek 1
Gryf wklejony jest pod kątem. Odchylenie narysowane jest zieloną linią. Czarna linia to przedłużenie płaszczyzny płyty wierzchniej. Po co tak się robi? Chodzi o to, by robiąc podstrunnicę o względnie równej grubości na całej jej długości, uzyskać prawidłową wysokość strun nad płytą wierzchnią, w miejscu, w którym są one oparte na mostku.

Nie chodzi tutaj o akcję strun, tylko o odstęp między struną a powierzchnią gitary. Jest on ważny, od niego zależy tembr gitary. Przyjmuje się, że dla gitary klasycznej powinno to być około 10 mm, a dla flamenco 8 i mniej mm. Flamenco powinno mieć nisko zawieszone struny, by łatwo dało się grać golpe.

Struny zawieszone zbyt wysoko, spowodują duże odkształcenie się płyty wierzchniej, wszakże im wyżej są one oparte nad płytą, tym silniej starają się ją odkształcić.
Również trzeba brać to pod uwagę, mając na względzie sztywność ożebrowanej płyty wierzchniej. Jeśli jest ona lekka, to zalecana jest mniejsza wysokość, a jeśli jest ona dość sztywna, to większa.

Na to, jak wysoko wypadną struny ma wpływ wiele czynników, które należy wziąć pod uwagę budując gitarę. Są to:
- Kąt wklejenia gryfu
- Wypukłość płyty wierzchniej
- Wysokość podstrunnicy
- Wysokość progów

Każdy czynnik należy wziąć pod uwagę. Zwykle gryf wkleja się pod takim kątem, że w miejscu prożka, jest on odchylony od płaszczyzny płyty wierzchniej o 2 mm. W ten sposób na mostku redukujemy wysokość również o 2 mm.
Taki sposób wklejenia gryfu został zaprezentowany na rysunku 2 i dlatego trzeba ścieniować podstrunnicę. Ale zaraz? Czy trzeba? Niekoniecznie. jedni lutnicy to robią, a inni nie, wklejając podstrunnicę "na siłę". Sam próbowałem obu metod i wyszło tak samo dobrze.

Powyżej opisany sposób jest tradycyjny, lecz można też wkleić gryf bez kąta, a podstrunnicę wykonać w formie rampy, obrazuje to rysunek 3. W tym wypadku podstrunnica będzie idealnie pasować bez użycia siły. Niektórzy robią to w ten sposób.

Re: Druga gitara

: 2020-07-02, 11:37
autor: SebastianL
Podstrunnica - część 3