Druga gitara

Relacje ,opisy i zdjęcia z budowy.

Moderator: poco

Awatar użytkownika
SebastianL
Posty: 749
Rejestracja: 2020-06-16, 08:55
Lokalizacja: Gliwice

Re: Druga gitara

Post autor: SebastianL » 2020-06-30, 22:39

Montaż - część 1

Kluczowy etap budowy w stylu hiszpańskim. To właśnie teraz, z przygotowanych wcześniej części, składamy gitarę.
1.JPG
Trzeba wyciąć miejsce łączenia płyty z gryfem na XII progu. Co ciekawe, wykonałem to źle, bo na stycznej obrysu pudła. Prawidłowo wykonałem to dopiero budując trzecią gitarę, czyli jako cięciwę.
2.JPG
Płytę przykręciłem do solery. Folia zapobiegnie przyklejeniu się gitary do solery, gdy będę kleił gryf.
3.JPG
W gryfie trzeba wykonać schodek na płytę wierzchnią.
4.JPG
Kleimy.
5.JPG
U góry gitary wierzch, boki oraz tył zamocowane są w pięcie gryfu. Na dole będą przyklejone do drewnianego bloczka.
6.JPG
Nadajemy mu kształt pudła.
7.JPG
Oraz cieniujemy, by zapewniając sztywność gitarze, nie ograniczał powierzchni rezonującej płyty wierzchniej.
8.JPG
Przykleiłem go pod kątem prostym. Kąt pomaga utrzymać listwa, którą bloczek połączony jest z piętą. Przed klejeniem warto to dokładnie zmierzyć i zaznaczyć precyzyjnie prawidłowe miejsce bloczka. Dzięki temu, podczas klejenia od razu uzyskamy właściwy kąt.
9.JPG
Pora na przyklejenie boków.
10.JPG
Przy pięcie przymocowane są za pomocą klinów, a na spodzie są po prostu przyklejone.
11.JPG
Trzeba jeszcze połączyć płytę wierzchnią z bokami. Zrobiłem to za pomocą wielu pojedynczych łączników, tak zwanych peones. Wyciąłem je z liningu, który kupiłem gotowy.
12.JPG
Tak wyglądają, przyklejone jeden po drugim.
13.JPG
Pora nadać pudłu właściwą głębokość oraz kształt.
14.JPG
To idealne zajęcie na krótkie zimowe dni, a zima 2019 roku była bardzo ładna. (lepiej mi się pracuje w świetle dziennym, dlatego nie napisałem o długich zimowych wieczorach)
15.JPG
Dopasowanie uzyskamy mierząc płytę tylną do boków.
16.JPG
Trzeba pozbyć się tej szpary.
17.JPG
Pomagają też wzorniki. Obecnie nie stosuję takiej metody. Czuję kształt pod palcami, a w razie czego, można poplamić piętę atramentem (jasne drewno) lub kredą (ciemne drewno) i przyłożyć płytę. Odcisk powie, czy jest równo, czy nie.
18.JPG
Na razie wystarczy.
Awatar użytkownika
Jan
Posty: 1987
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: Racibórz

Re: Druga gitara

Post autor: Jan » 2020-06-30, 22:43

No to jest tradycyjne lutnictwo 👍 każda gitara jest lepsza ale tak to w życiu jest, że praktyka popycha nas do przodu. Zrób sobie formę do składania by za każdym razem zachować wszystkie wymiary lub przynajmniej takie kołki przesuwane do linii obrysu gitary.
Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
SebastianL
Posty: 749
Rejestracja: 2020-06-16, 08:55
Lokalizacja: Gliwice

Re: Druga gitara

Post autor: SebastianL » 2020-06-30, 22:50

Montaż - część 2
1.JPG
Gdy boki mają właściwy kształt, można przykleić lining, czyli listwę zapewniającą powierzchnię klejenia dla boków i płyty tylnej.
2.JPG
Lining trzeba ukształtować, tak by pasował do krzywizny płyty tylnej.
3.JPG
Dłuto przydaje się w talii.
4.JPG
Zmierzyłem wysokość końców belek płyty tylnej.
5.JPG
W liningu trzeba wyciąć otwory na te końce. Muszą mieć odpowiednią głębokość.
6.JPG
Gitara jest gotowa do zamknięcia.
7.JPG
Ważna sprawa. Przed przyklejeniem tylnej płyty, koniecznie trzeba odkręcić docisk płyty wierzchniej do solery.
8.JPG
Zamykanie pudła trwa dłużej niż czas, podczas którego można pracować z klejem skórnym, dlatego podczas klejenia potrzebne będą odpowiednie narzędzia gospodarstwa domowego: suszarka oraz żelazko.
9.JPG
Gitara jest solidnie rozgrzana. W pokoju również jest nagrzane.
10.JPG
Klejenie odbywa się metodycznie:
- Nakładam klej na całym obwodzie gitary
- Zakładam zaciski na pięcie, oraz na spodzie, dopóki można pracować z klejem
- Zakładam zaciski na obwodzie gitary
- Luzuję po kilka zacisków i rozgrzewam łączenie żelazkiem, następnie zakładając zaciski z powrotem (dzielę tak gitarę na cztery części)
Awatar użytkownika
SebastianL
Posty: 749
Rejestracja: 2020-06-16, 08:55
Lokalizacja: Gliwice

Re: Druga gitara

Post autor: SebastianL » 2020-06-30, 22:53

Janie, póki co, każda kolejna z moich gitara ma inne wymiary, więc nie mam form do wszystkiego.

Jeśli kiedyś będę budował gitary z myślą o ich sprzedaży, to prawdopodobnie postaram się wyrobić jakiś swój model i porobię formy do każdej operacji, w której będą przydatne. Wciąż poszukuję właściwych kształtów główki, pudła i tak dalej.

A kołki miałem zamontowane, ale było ich tylko kilka, tak by nadać gitarze pożądany kształt. Zdjąłem je po wklejeniu peones.
Awatar użytkownika
Jan
Posty: 1987
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: Racibórz

Re: Druga gitara

Post autor: Jan » 2020-06-30, 22:58

Od dawna obserwuję twoje gitary i robisz je coraz lepiej. Jak byś potrzebował kiedyś formę to do Raciborza masz rzut beretem.
Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4398
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Druga gitara

Post autor: PiotrCh » 2020-06-30, 23:15

A co to za AKG tam wpięte?
pozdrowienia
Piotr
Awatar użytkownika
SebastianL
Posty: 749
Rejestracja: 2020-06-16, 08:55
Lokalizacja: Gliwice

Re: Druga gitara

Post autor: SebastianL » 2020-07-01, 07:44

To moje stare słuchawki AKG k514. Służyły mi ponad 9 lat.
Awatar użytkownika
SebastianL
Posty: 749
Rejestracja: 2020-06-16, 08:55
Lokalizacja: Gliwice

Re: Druga gitara

Post autor: SebastianL » 2020-07-02, 10:23

Pudło zamknięte, czas na

Ranty - część 1

Ten etap należy do najtrudniejszych w budowie gitary. Po zamknięciu pudła trzeba wyciąć jego krawędzie i wkleić tam rant z ozdobami, czyli tak zwany binding. Oprócz walorów estetycznych, rozwiązanie to wzmacnia również konstrukcję gitary.
Cała trudność polega na tym, by pracę tą wykonać estetycznie.

Gdy budowałem pierwszą gitarę, ranty przyklejałem klejem skórnym, przy użyciu taśmy malarskiej. Zwykła taśma okazała się za słaba. Ponoć do tej pracy istnieją jakieś specjalne, ale nie wgłębiałem się w temat.

Tym razem, zamiast taśmy użyłem sznurka i wyszło o wiele lepiej. Pozostałem za to przy kleju skórnym.
Załączniki
zd (1).JPG
Pierw trzeba ściąć wystające krawędzie płyt do poziomu boków.

Używam dłuta.
zd (2).JPG
Struga.
zd (3).JPG
I w końcu cykliny.
zd (4).JPG
Z klonowej deski wyciąłem cztery odcinki, które, po nadaniu im właściwej wysokości i szerokości, będę mógł wkleić.
zd (5).JPG
Na górze są cztery ranty.
Na dole cztery fragmenty żyłki. Żyłki są wykonane z trzech warstw forniru 0,5 mm: zielonej, jasnej oraz czarnej.
zd (6).JPG
Żyłkę przyklejamy do gotowych rantów.
zd (7).JPG
Najpierw wklejam ozdobę na łączeniu boków. Są różne metody. Można ten etap wykonać też jako ostatni.
zd (8).JPG
Ozdoba jest przedłużeniem tej z płyty tylnej.
zd (9).JPG
Wyrównujemy.
zd (10).JPG
Zaznaczamy linię cięcia. Później należy ją poprawić ostrym nożem.
zd (11).JPG
zd (12).JPG
Najtrudniej jest w talii.
zd (13).JPG
Wycinamy kanał za pomocą dłut. To bardzo trudny etap. Każda nierówność będzie później widoczna. Łatwo zebrać za dużo, zwłaszcza w talii.
Awatar użytkownika
SebastianL
Posty: 749
Rejestracja: 2020-06-16, 08:55
Lokalizacja: Gliwice

Re: Druga gitara

Post autor: SebastianL » 2020-07-02, 10:29

Ranty - część 1
Załączniki
zd (14).JPG
Ranty z przyklejoną boczną żyłką, wyginamy na żelazku, tak samo jak boki.
zd (15).JPG
Gitara ma wycięty kanał na jeden z czterech odcinków. Na gitarze leżą: sznurek, żyłka wierzchnia oraz rant.
zd (16).JPG
Po wklejeniu.
zd (17).JPG
Takie fragmenty, przeznaczone do wycięcia, bywają pomocne.
zd (18).JPG
Tym razem pracujemy na płycie tylnej.
zd (19).JPG
zd (20).JPG
Po klejeniu jest czas na odcinanie nadmiaru, równanie i czyszczenie.
zd (21).JPG
zd (22).JPG
zd (23).JPG
zd (24).JPG
Tu się utnie.
zd (25).JPG
zd (26).JPG
I wyrówna.
zd (27).JPG
Voila
zd (28).JPG
Jeszcze tylko ta kosteczka i możemy lecieć dalej.
Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4398
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Druga gitara

Post autor: PiotrCh » 2020-07-02, 10:35

Pięknie żyłkowanie wyszło, na prawdę klasa :)
pozdrowienia
Piotr
Awatar użytkownika
SebastianL
Posty: 749
Rejestracja: 2020-06-16, 08:55
Lokalizacja: Gliwice

Re: Druga gitara

Post autor: SebastianL » 2020-07-02, 10:44

Podstrunnica - część 1
Załączniki
zd (1).JPG
Materiał na podstrunnicę wygląda niepozornie.
zd (2).JPG
Fedrować na grubie ni ma lekko. Strugany Heban brudzi jak węgiel.
zd (3).JPG
Szlifowany też.
zd (4).JPG
Gdy uzyskamy odpowiednią grubość oraz dwie równe płaszczyzny, można zaznaczyć boki podstrunnicy.
zd (5).JPG
Wycinamy pok kątem prostym miejsce na prożek.
zd (6).JPG
Zaznaczamy progi.
zd (7).JPG
Nacinamy.
zd (8).JPG
Gdy otwory na progi są gotowe, można zestrugać podstrunnicę do właściwej szerokości. W tym wypadku 52 mm na prożku oraz 62 mm na XII progu.
zd (9).JPG
Gryf wklejony jest pod kątem w stosunku do wierzchniej płyty. Cieniuję więc obszar, który będzie przyklejony do płyty.
zd (10).JPG
Ustawiamy podstrunnicę idealnie w osi gitary.
zd (11).JPG
Trzeba jeszcze dopasować koniec tak, by pasował do otworu rezonansowego.
zd (12).JPG
Pierw wycinamy nadmiar za pomocą piły.
zd (13).JPG
Potem szlifujemy. Tutaj użyłem tajnego bloczka szlifierskiego, dostępnego w większość kuchni.
zd (14).JPG
W podstrunnicy znajdują się otwory na gwoździe: jeden na I progu oraz dwa na XI progu. Dzięki nim, podstrunnica będzie na właściwym miejscu podczas klejenia.
zd (15).JPG
Przyklejone.
Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4398
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Druga gitara

Post autor: PiotrCh » 2020-07-02, 10:49

Napisz proszę więcej o tym etapie "cieniowania podstrunnicy" Jeśli jest tam kąt względem płyty to wydawałoby się, że potrzeba jest podklejenia, a nie zbierania materiału. Wyjaśnisz nam ten etap?
pozdrowienia
Piotr
Awatar użytkownika
SebastianL
Posty: 749
Rejestracja: 2020-06-16, 08:55
Lokalizacja: Gliwice

Re: Druga gitara

Post autor: SebastianL » 2020-07-02, 10:55

Podstrunnica - część 2
Załączniki
zd (16).JPG
Odcinamy nadmiar z boków gryfu.
zd (17).JPG
Równamy nożem ze struga.
zd (18).JPG
Podstrunnicę należy oszlifować na płasko. Pierw ją pokredowałem, a następnie oszlifowałem aż znikła, z uwzględnieniem, by gryf był jak najbardziej płaski. Podczas szlifowania mamy tez wpływ na to, jak wysoko w gotowym instrumencie struny znajdą się nad płytą wierzchnią.
zd (19).JPG
Podstrunnicę szlifuję po przekątnej, tak by jej najwyższy punkt był na prożku, po stronie strun wiolinowych, a najniższy w okolicy XIX progu, po stronie strun basowych. Dzięki temu, struny na mostku będą mniej więcej na tej samej wysokości. Bez tego zabiegu, struna e basowa jest o 2 milimetry wyżej niż e wiolinowa, oczywiście dla typowej akcji.
zd (20).JPG
Progi wklejam klejem skórnym.
zd (21).JPG
Pierw wklejałem młotkiem poprzez drewniany bloczek.
zd (22).JPG
Ostatecznie zdecydowałem się na młotek plastikowo-gumowy.
zd (23).JPG
Wszystkie progi są na swoim miejscu.
Awatar użytkownika
SebastianL
Posty: 749
Rejestracja: 2020-06-16, 08:55
Lokalizacja: Gliwice

Re: Druga gitara

Post autor: SebastianL » 2020-07-02, 11:25

Już tłumaczę.

W załączonym pliku obrazku są trzy schematyczne rysunki gitary.


Rysunek 1
Gryf wklejony jest pod kątem. Odchylenie narysowane jest zieloną linią. Czarna linia to przedłużenie płaszczyzny płyty wierzchniej. Po co tak się robi? Chodzi o to, by robiąc podstrunnicę o względnie równej grubości na całej jej długości, uzyskać prawidłową wysokość strun nad płytą wierzchnią, w miejscu, w którym są one oparte na mostku.

Nie chodzi tutaj o akcję strun, tylko o odstęp między struną a powierzchnią gitary. Jest on ważny, od niego zależy tembr gitary. Przyjmuje się, że dla gitary klasycznej powinno to być około 10 mm, a dla flamenco 8 i mniej mm. Flamenco powinno mieć nisko zawieszone struny, by łatwo dało się grać golpe.

Struny zawieszone zbyt wysoko, spowodują duże odkształcenie się płyty wierzchniej, wszakże im wyżej są one oparte nad płytą, tym silniej starają się ją odkształcić.
Również trzeba brać to pod uwagę, mając na względzie sztywność ożebrowanej płyty wierzchniej. Jeśli jest ona lekka, to zalecana jest mniejsza wysokość, a jeśli jest ona dość sztywna, to większa.

Na to, jak wysoko wypadną struny ma wpływ wiele czynników, które należy wziąć pod uwagę budując gitarę. Są to:
- Kąt wklejenia gryfu
- Wypukłość płyty wierzchniej
- Wysokość podstrunnicy
- Wysokość progów

Każdy czynnik należy wziąć pod uwagę. Zwykle gryf wkleja się pod takim kątem, że w miejscu prożka, jest on odchylony od płaszczyzny płyty wierzchniej o 2 mm. W ten sposób na mostku redukujemy wysokość również o 2 mm.
Taki sposób wklejenia gryfu został zaprezentowany na rysunku 2 i dlatego trzeba ścieniować podstrunnicę. Ale zaraz? Czy trzeba? Niekoniecznie. jedni lutnicy to robią, a inni nie, wklejając podstrunnicę "na siłę". Sam próbowałem obu metod i wyszło tak samo dobrze.

Powyżej opisany sposób jest tradycyjny, lecz można też wkleić gryf bez kąta, a podstrunnicę wykonać w formie rampy, obrazuje to rysunek 3. W tym wypadku podstrunnica będzie idealnie pasować bez użycia siły. Niektórzy robią to w ten sposób.
Załączniki
rysunek.png
Awatar użytkownika
SebastianL
Posty: 749
Rejestracja: 2020-06-16, 08:55
Lokalizacja: Gliwice

Re: Druga gitara

Post autor: SebastianL » 2020-07-02, 11:37

Podstrunnica - część 3
Załączniki
zd (24).JPG
Po wyschnięciu kleju, należy wyrównać wystające końce progów.
zd (25).JPG
zd (26).JPG
Pora na wyrównanie powierzchni progów.
zd (27).JPG
zd (28).JPG
zd (29).JPG
Ostatnie progi szlifuję jeszcze mocniej, tak by od progu XIII do XIX były one coraz niższe, szczególnie po stronie basowej. Robi się tak, żeby struny basowe mniej brzęczały przy silnym zagraniu. Brzęczenie powoduje zwykle obijanie się strun o ostatnie progi.
zd (30).JPG
Koronowanie progów. Kiedyś robiłem to pilnikiem płaskim, tym razem mam uniwersalny pilnik, dość kiepski. Chyba warto zainwestować w coś lepszego.
zd (31).JPG
Końcówki progów XIX wymagają specjalnej uwagi.
zd (32).JPG
Później szlifuję powierzchnie progów różnymi papierami ściernymi trzymanymi w palcach.
zd (33).JPG
Krawędzie delikatnie szlifuję do wewnątrz gryfu.
zd (34).JPG
Wygładzam wełną stalową.
zd (35).JPG
Obecnie poprzestaję na wełnie stalowej, ale kiedyś progi polerowałem jeszcze maszynowo, na wysoki połysk.

Jest to tylko strata czasu, ponieważ po dwóch tygodniach progi te i tak się utlenią i znów staną się matowe.
zd (36).JPG
Gotowe progi.
ODPOWIEDZ