Flamenco się ,,struga"...

Relacje ,opisy i zdjęcia z budowy.

Moderator: poco

Awatar użytkownika
michau25
Posty: 353
Rejestracja: 2010-09-27, 18:10
Lokalizacja: Katowice

Post autor: michau25 » 2013-02-15, 11:00

To chyba przy jakiejś taśmowej produkcji, a u Palisandra to widzę za każdym razem jakieś drobne smaczki różniące instrumenty. Poza tym jakby to pociąć równo już wygięte?
szlifek
Posty: 436
Rejestracja: 2009-12-24, 12:58
Lokalizacja: kraków

Post autor: szlifek » 2013-02-15, 11:23

witam.
różnie można robić - zależy od koncepcji .
pociąć można na stosownej piłce - niestety trzeba ją zrobić .
no i przydaje się ( taka piłka ) do pocięcia listewek do wnętrza - boczki - płyta .
ale jak pisałem - zależy od koncepcji i przyzwyczajeń.
pozdrawiam.
pamiętaj o cyklinie !
Awatar użytkownika
shopiK
Posty: 859
Rejestracja: 2012-06-01, 18:32
Lokalizacja: Łódź

Post autor: shopiK » 2013-02-16, 00:59

Ok. Rozeta kupiona. Ale z ciekawości - takie coś jest drukowane, czy robione podobnie, jak ktoś kiedyś pokazał rurki z żywicą cięte w plastry. A może robione jak intarsja?
szlifek
Posty: 436
Rejestracja: 2009-12-24, 12:58
Lokalizacja: kraków

Post autor: szlifek » 2013-02-16, 09:59

witam.
przemysłowo to robią taki " baleron " i tną na plasterki .
ale to dość trudne i ryzykowne - jedn błąd i całość do śmieci .
albo jako " drugi gatunek " do sklepów he he .
samemu to można porobić koła (posklejać ) a środek ( wzorki ) osobno i powklejać .
coś na zasadzie intarsji .]
są na youtube filmiki jak to zrobić.
zresztą każdy lutnik ma swoje metody .
pozdrawiam.
pamiętaj o cyklinie !
Awatar użytkownika
Andrzej
Posty: 524
Rejestracja: 2011-01-02, 21:00
Lokalizacja: Koszalin

Post autor: Andrzej » 2013-02-16, 10:29

Palisander , a czy mógłbyś opisać ? jakieś podstawowe różnice między gitarą klasyczną a typową gitarą do flamenco . Czy są to tylko jakieś drobne szczegóły kosmetyczne , czy może różnica jest w konstrukcji ,wadze , czy menzura jest inna itp , Wiem że to można wygooglować ale wole spytać u źródła , zwłaszcza że zrobiłeś już wiele takich gitar .
Awatar użytkownika
palisander
Posty: 1003
Rejestracja: 2009-04-17, 12:55
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Post autor: palisander » 2013-02-16, 20:04

Kolejne fotki... z prac . Cyba z przed 24 godzin.... ? dzis już gitara od rana została przygotowana pod politurę i o godz. 18 ej dostała pierwsze warstwy szelaku indyjskiego . Jest teraz piękna i słoneczno- złota . Fotek już nie mam bo arat gdzieś został wyprowadzony ... a i mnie już nie chciało się nic dokumentować . Wolałem zająć się robotą... Jak bedzie już gotowa ...to coś tam cyknę jeszcze. Póki co należy mi sie odpoczynek i jakaś książka....? albo film...? Czyli relaks..... :mrgreen: :mrgreen:
Załączniki
0P2140206.jpg
Pierwsze przymiarki....
0P2140205.jpg
Nie ma to jak stary... dobry nóż szewski .... hehehehe......
0P2150209.jpg
Jeden z moich znaków rozpoznawczy ch oprócz loga na główce ... zakończenie stopy gryfu .
0P2140201.jpg
Carving gryfu.... żmudna i bardzo dokładna robota aby potem był ergonomiczny i dobrze leżał w ręce grającego.
0P2150211.jpg
podstrunnica ,,maźnięta" kredą.... przygotowana do planowania.
0P2150213.jpg
Planowanie podstrunnicy. Paca z płyty długości 60 cm i szerokości 10 cm. Pod spodem grube szkło 6 mm i na tym napięty papier granulacji P 180
0P2150214.jpg
Podstrunnica gotowa... splanowana i zapolerowana. Można montować progi.
0P2150216.jpg
powolny i dokładny montaż progów...
podstawa to dokładność
Awatar użytkownika
palisander
Posty: 1003
Rejestracja: 2009-04-17, 12:55
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Post autor: palisander » 2013-02-17, 16:42

Andrzej.... padłem wczoraj i całkiem przeoczyłem Twoje pytanie....


Jęsli chodzi o gitary flamenco to sprawa z wiekiem uległa dość dużej ewolucji. Gitara ta bowiem mocno upodobniła się do gitary klasycznej . Raz za sprawą lutników...dwa i chyba nawet bardzij za sprawą samych muzyków... u tego czego od niej oczekiwali ....

Gdyby jedak wrócić się do jakieś modelu ,,protoplastycznego" to będzie to gitara z małą głowką i bez maszynek ( kluczy ) metalowych na ślimaku tylko z kołkami stożkowymi wykonanymi z hebanu lub innego drewna. Poza tym taka gitara ma tez mniejsze pudło i mniejszą menzurę. Generalnie mniejszy i poręczny inastrument do bardzo ,,perkusyjnej " gry z iscie ognistą artykulacją....

Natomiast dzisiejsze gitary flamenco.... no coż... to już sprawa czego życzy sobie sam grający. wspolną cechą jest na pewno materiał ( choć to już też umowna sprawa) czyli świerk na topie i cyprys lub cedr żółty na bokach i tyle. genaralnie brzmienie ma być jasne i ,,ogniste". Płyta jest nieco cieńsza natomiast belkowanie ,,torres" powinno być wykonane tak aby wytrzymało ,,perkusyjną " grę hiszpańska.... Tam w gitary się wręcz momentami ,,wali" i to mocno..., że tak to potocznie nazwę... Kolejne cechy to niższa akcja strun które przy mocniejszych artykulacjach powinny wydawać charakterystyczny ,,klang" o progi.... No i oczywiście ,,raper " przyklejony w części płytu w okolicach otworu rezonansowego aby grający z czasem nie przedziurawił paznokciami płyty i nie przetarł jej na wylot.... Czyli grubsza , przezroczysta folia....

Oczywiście to tylko umowne sprawy.... jak spojrzycie na wykonawcow tej muzyki to sami zobaczycie, że wielu z nich fra na inastrumentach z klasycznych materiałów.... zmieniona jest neco płyta, belkowanie i dodane nieco ognia w brzmieniu.... oczywiscie wszystko to kryje się w środku... czyli pod płyta i w doborze odpowiednich materiałów. Na koniec dodam tylko, ze grający ma ogromny wpływ co popłynie z otworu....
podstawa to dokładność
Awatar użytkownika
Andrzej
Posty: 524
Rejestracja: 2011-01-02, 21:00
Lokalizacja: Koszalin

Post autor: Andrzej » 2013-02-17, 17:11

Dzięki za odpowiedż . Właśnie kiedyś się zastanawiałem dlaczego gitary flamenco są tak dziwnie oklejone .

Obrazek
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Post autor: poco » 2013-02-17, 19:43

Tutaj przypomniałeś mi temat, o który miałem zahaczyć. Widziałem na filmie i to niedawno przy okazji douczania się w którymś z tematów, jak lutnik okleja top gitary folią przeźroczystą.
W związku z tym zaczyna mi się burzyć cały wizerunek gitar akustycznych, w których to drewno decyduje o wszystkim. Jak ma się sprawa drgań tego drewna w przypadku tej folii? Przecież to jest totalny tłumik. To samo dotyczy topów typu kanapka z nomeksem. Za jasną cholerę nie kumam, a raczej skłaniam się do tego, że wszystko to jest totalna ściema. I przenoszę to na wszystkie gitary dowolnej konstrukcji.
Wszystko co jest związane z nadawaniem jakichś cudownych właściwości instrumentom, to tylko czysty marketing i subiektywna ocena użytkownika, a tym ważniejsza i bardziej miarodajna im wyżej na listach przebojów usytuowany jest wykonawca oraz ile za to kasy dostaje.
Zaczynam się skłaniać do jednego podstawowego, wiarygodnego , że nie sama gitara, ale głównie grający na niej jest tym, który decyduje o tym co słyszymy. To my, my sami tworzymy mity, które nie wiem dlaczego stają się półprawdami. Natomiast całą prawdą jest to, że spiralę cen, to niestety my oraz nasza próżność nakręcamy.
Co do jakości instrumentu palisandra, to kapcie mi spadły i patrząc na inne podobne sprzęty zastanawiam się dlaczego jego gitara kosztuje np. 2000, a tamte 20000.
Rozniećcie kaganek oświaty dla mojej osoby. :-D
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
palisander
Posty: 1003
Rejestracja: 2009-04-17, 12:55
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Post autor: palisander » 2013-02-17, 19:47

Zainteresowanych taką muzyką zachęcam do przestudiowania trochę materiałów i twórczości jednego z muzyków młodego pokolenia wykonującego ten gatunek. Vicente Amigo to artysta wyjątkowy... zmienił oblicze tej muzyki i zamienił ją w nostalgiczna, pełną zadumy i pięknych układów harmonicznych plastyczną wręcz formę przekazywania emocji.... czasem ognista ... a czasem tak rzewna i piękna, że słuchając jej serce pęka i wypływa w płynnej postaci przez powieki... Śmiało można powiedzieć, że to godny następca Paco de Lucia... ale jakże inny i bardziej miękki w swej twórczości. W Polsce jego płyty są mało znane... ale polecam gorąco miłośnikom muzyki gitarowej bo to muzyka przez wielkie ,,M" . Usłyszycie w niej wszystko co można przekazać za pomocą tego instrumentu... a jak się wsłuchacie dokładniej.... rozbierze Was kompletnie i rozłoży na czynniki pierwsze.


Taki mały przykład....:


http://www.youtube.com/watch?v=7oM3a_9_qZQ


http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... TzhCp9HNz8



http://www.flamenco.art.pl/index.php?s=mainx-986
Ostatnio zmieniony 2013-02-17, 20:34 przez palisander, łącznie zmieniany 1 raz.
podstawa to dokładność
Awatar użytkownika
palisander
Posty: 1003
Rejestracja: 2009-04-17, 12:55
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Post autor: palisander » 2013-02-17, 20:26

Post po poście.... ale niech tam.... Z Ryszardem napisaliśmy chyba jednocześnie i jego dotarł pierwszy....

poco pisze: Wysłany: Dzisiaj 19:43     
Tutaj przypomniałeś mi temat, o który miałem zahaczyć. Widziałem na filmie i to niedawno przy okazji douczania się w którymś z tematów, jak lutnik okleja top gitary folią przeźroczystą.
W związku z tym zaczyna mi się burzyć cały wizerunek gitar akustycznych, w których to drewno decyduje o wszystkim. Jak ma się sprawa drgań tego drewna w przy

To nie jest Ryszard zwykla folia.... to specjalna folia która ma mały wpływ ( zawłaszcza w części przedmostkowej) na walory brzmieniowe....
poco pisze:Co do jakości instrumentu palisandra, to kapcie mi spadły i patrząc na inne podobne sprzęty zastanawiam się dlaczego jego gitara kosztuje np. 2000, a tamte 20000.
Dziękuję Ryszard za uznanie.... co do ceny to nigdy nie robiłem gitar po 2000 zł. Czasem były instrumenty szkolne klasy ,,student" ... niestety trochę droższe niż napisałeś.... Za taką cenę odsyłam do sklepów muzycznych po ,,meble" malowane na wysoki połysk. Czasem same materiały ( drewno) na dobry instrument kosztuje więcej....


Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 2013-02-18, 08:42 przez palisander, łącznie zmieniany 1 raz.
podstawa to dokładność
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Post autor: poco » 2013-02-17, 20:42

Co z tego jaka folia, skoro i tak jest klejona, a klej do niej zwykle elastyczny-to tłumik. Nie przekonuje mnie to.
Ja nie podałem ceny Twojego instrumentu - vide "np. 2000". :-D
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
palisander
Posty: 1003
Rejestracja: 2009-04-17, 12:55
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Post autor: palisander » 2013-02-17, 20:54

To może inaczej.... otóż... żeby wykonać wysokiej klasy płytę do takiej gitary i aby instrument był uzany przez grającego musi być odpowiedni materiał.... Czyli np. świerk specjalnej wręcz gradacji o ,,bardzo szybkim ataku".... Może to bys świerk niemiecki lub engelmana...przykładowo. Oczywiście każdy materiał trzeba najpierw opukać żeby usłyszeć jaką ma przewagę tonów w swych drganiach modalnych... czyli swobodnych . Potem robisz płytę i włączasz przy tym maksymalnie swą intuicję.... z czego belki...? Jakie belki...? I powoli buduje Ci sie w głowie obraz finalnego efektu.... jaki sobie założyłeś... Oczywiście wszystko okażę się już potem..... ;-) ;-) I tu włąsnie cał tajemnica.... jeśli jednak płyta jest z dobrego materiały i belki nie są ,,pancerne" ale za to nośne i sprężyste ... do tego na topie będzie naturalna politura bardzo cieniutka... to taka folia po odpowiednim przyklejeniu nawet jeśli zmieni nieco brzmienie .. to na pewno nie ta żeby było to słyszalne dla większości uszu ludzkich. Pomiętaj, że większość ludzi jet głuchych na dźwięki i wielu rzeczy po prostu nie słyszy.... Jest też inna bardzo ważna sprawa.... czyli indywidualne i subiektywne odczucia... i to czego ktoś doszukuje się w brzmieniu.... Przekonałem się o tym nie raz... na własne oczy i uszy... hehehehe.....
podstawa to dokładność
popik10

Post autor: popik10 » 2013-02-19, 09:44

Kurcze po takim wątku mam jeszcze większą motywację do roboty :-D
Pozdrawiam
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Post autor: poco » 2013-02-21, 11:02

Popiku. I właśnie o to chodzi, po to jest to forum i takie wątki. :-D
Górą nasi! :mrgreen:
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
ODPOWIEDZ