Strona 1 z 2
Skrzypce barokowe
: 2014-07-24, 21:26
autor: ovation
: 2014-07-24, 21:53
autor: PiotrCh
Piękne skrzypce.
Możesz napisać tak w skrócie czym są wyróżniki tego modelu (Andrea Amati Charles IX 1566)?
Główka rewelacja, ale to już sztuka rzeźbiarska.
Powiesz cokolwiek o sposobie wykończenia?
Ten podpis to od szablonu?
: 2014-07-24, 23:20
autor: ovation
Krótka charakterystyka
Instrument Andrea Amati Charles IX zbudowany 100 lat wcześniej od pierwszego znanego instrumentu Stardivariego. Charakteruzuje go płynność linii konturu pudła, archaiczność efów i doskonałość wykonania, delikatność i lekkość głowy. Mało znanym faktem jest to, że instrumenty rodziny Amatich cechują doskonałością i precyzją wykonania, do której nie zawsze dorastały instrumenty Stradivariego.
Podczas procesu wykańczania instrumentu, kierując się wymaganiami klienta, szukaliśmy cech wspólnych instrumentów z tamtego okresu (barok). Po szerokich poszukiwaniach zostaliśmy jednak przy wyglądzie instrumentów Amatich, gdzie przetarcia lakieru najbardziej odzwierciedlały instrumenty z epoki.
A jeśli chodzi o podpis na podstawku jest to punca (pieczątka bita).
Jeśli są jakieś pytania lub wątpliwości, postaramy się je rozjaśnić.
![:mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
: 2014-07-25, 00:20
autor: PiotrCh
Dzięki,
czyli jeśli przyłożę obrys korpusu tych skrzypiec do obrysu skrzypiec Stradivariego to zobaczę różnice linii? I te różniece wynikają z projektów? Co do wykończenia - czy to oznacza, że oryginalnie w tamtej epoce lutnicy przecierali warstwy lakieru różniące się odcieniem, żeby uzystać ten efekt kolorystyczny, a nie jest to efektem kolejnych impregnacji instrumentów przez zetki lat?
Czy wykończenie to lakier spirytusowy na bazie różnych żywic, a na koniec politura?
: 2014-07-25, 00:37
autor: ovation
Poszczególne modele, które były i są tworzone różnią się zarówno konturem jak i wymiarami. Różnice możemy dostrzec w każdym aspekcie, od połączenia żyłki w rożkach, cięciu efów i kształcie głowy. Każdy lutnik w kolejnych swoich dziełach wprowadzał modyfikacje, począwszy od kształtu konturów pudła, kształtu i grubości sklepień, kształtu i umiejscowienia efów... Wszystko to miało na celu osiągniecie ideału zarówno dźwiękowego jak i stylistycznego. I każdy z tych lutników inny ideał miał w głowie.
Przetarcia, można się tu dużo rozwodzić na temat gdzie i jak instrument się przecierał. Ale sama nazwa wskazuje, "przetarcia" lakieru poprzez długoletnie użytkowanie instrumentu. Pierwotnie te instrumenty byly lakierowane klasyczne, na gładko "po kalwaryjsku". Przetarcia powstały z wiekiem.
Kwestia trzecia: TAK!
![:)](./images/smilies/icon_smile.gif)
: 2014-07-25, 00:47
autor: PiotrCh
Rozumiem, myślałem przez moment, że przetarcia robił lutnik podczas produkcji instrumentu, żeby jego skrzypce miały to coś - co dziś możemy podziwiać, a to jednak użytkowanie i renowacja dodaje tego piękna:) Nie przeszkadza to jednak, żeby współczesne instrumenty wykańczać tak - aby wyglądały jak te wiekowe, tak myślę. Tak (na staro) wykończone instrumenty zaprezentował też
lutnik.pl.
Jak oglądam sobie obrazki w sieci dotyczące icentyfikacji kształtu skrzypiec to widzę tam geometrię, krzywe koszowe, spirala Eulera, podziały itp. Po tym widać, że te kształty powstawały poprzez dążenie do ideału, a wiadomo jak kiedyś mistrzowie i filozofowie rozważali ideał - bez geometrii ani rusz
![:)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Myślałem natomiast, że jak już stworzył ktoś ten kształt, to reszta go po prostu kopiowała, ale wyprowadziłeś mnie z błędu
Dzięki, że pokazałeś ten instrument, bardzo inspirujący.
: 2014-07-25, 20:31
autor: Ender
Skrzypce to nie moja bajka i choć prezentują się pięknie, to jednak główka przykuła moją uwagę na dłużej
Masz może więcej jej zdjęć z poszczególnych etapów tworzenia?
: 2014-07-25, 22:26
autor: ovation
: 2014-07-26, 20:03
autor: poco
To, jak dla mnie, wyższa szkoła jazdy. Jeżeli chodzi o stronę manualną. (mam po sąsiedzku kolegą snycerza-rzeźbiarza i tez go podziwiam)
Miło by było poczytać o tym, co jest na końcu procesu tworzenia, czyli politurowaniu w Waszym wykonaniu. Bezcenne są wszelkie w tej mierze informacje, zwłaszcza techniczne dotyczące przygotowania i składu tej piekielnej
![:-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
mikstury, no i techniki aplikacji.
Pozdrawiam, Ryszard
: 2014-07-26, 21:56
autor: PiotrCh
Jeśli można zaczerpnąć jeszcze ciut wiedzy, to mam pytanie odnośnie jaworu na chwytni. W jaki sposób jest zabezpieczony, czy jest zaolejowany czy polakierowany? A heban, jak go najlepiej zabezpieczyć?
: 2014-07-28, 20:21
autor: ovation
Zacznę od chwytni. Po odpowiednim przygotowaniu (grubości, profil), nakładamy barwniki (później szlifujemy do uzyskania pożądanego koloru) i albo wykańczamy woskiem lub bardzo rozrzedzonym lakierem, na końcu polerując.
Wykańczanie instrumentu.
To oczywiście politura, o której wydaje mi się ze już wcześniej pisałem i teraz nie wiem w jaki aspekt się zagłębić. Chodzi o przygotowanie politury czy nakładanie jej??
: 2014-07-28, 20:27
autor: PiotrCh
Ja zastanawiałem się nad tymi wstawkami jaworowymi na chwytni - jak są zabezpieczone i czy tak samo jak heban do którego są doklejone.
: 2014-07-28, 23:26
autor: ovation
Po spasowanie hebanu oraz jaworu wszystko stanowi jedną całość, wiec jest w ten sam sposób impregnowane
![;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
.
: 2014-07-29, 21:34
autor: ovation
Witam
W odpowiedzi na zainteresowanie sposobem wykończenia chwytni, przygotowałem krótką serię zdjęć z opisami.
Pierwszym etapem w wykończenia chwytni jest spasowanie i przyklejenie podstrunnicy.
Pasowanie prożka.
Przygotownie i czyszczenie chwytni.
Kilkukrotne barwienie i kolejne szlifowanie chwytni do uzyskania odpowiedniego koloru
Końcowy efekt, po nałożeniu warstwy izolującej w tym przypadku rzadkiego lakieru.
![Obrazek](https://lh4.googleusercontent.com/-jtEBGBeXMzk/U9gDOHL6GaI/AAAAAAAABpE/ky4u4v8YxhA/w1096-h822-no/20140729_180305.jpg)
: 2014-07-29, 23:21
autor: PiotrCh
Wspaniale, dziękuję za fotorelację, bardzo cenna, jestem w trakcie politurowania (grunt) i lakierowania l. spirytusowym, każde zdjęcie z komentarzem jest bardzo istotne.