Pierwszy festiwal gitary "rosyjskiej" (siedmiostrunnej)

Na każdy temat ...

Moderator: poco

Awatar użytkownika
Jacek A. R.
Posty: 330
Rejestracja: 2015-10-17, 08:34
Lokalizacja: Bydgoszcz

Pierwszy festiwal gitary "rosyjskiej" (siedmiostrunnej)

Post autor: Jacek A. R. » 2019-11-21, 13:17

- odbędzie sie w Mellösa w Szwecji. Olbrzymi dorobek muzyczny i kompozytorów i wykonawców grających na takich instrumentach zasługuje na poważne zaimnteresowanie amatorów muzyki gitarowej; myśląc o gitarach (klasycznych) często mamy na myśli gitary w typie hiszpańskim, zapominając o ich rosyjskich "siostrach". Więcej informacji włącznie z kilkoma nagraniami jest tu
The history of the Russian guitar
https://www.classicalguitardelcamp.com/ ... 1&t=130681
- im więcej wolno -
- tym mniej wypada.
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1168
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Pierwszy festiwal gitary "rosyjskiej" (siedmiostrunnej)

Post autor: Waldzither9 » 2019-11-21, 15:11

Skoro sami Rosjanie podają, że :
"изобретателем русской гитары является Андрей Осипович Сихра (1773—1850) — основоположник гитарного искусства в России, который написал для неё около тысячи музыкальных сочинений и обработок народной и академической музыки. Первый опыт создания и игры на русской гитаре был произведён им в Вильне (Вильнюсе) в 1793 году,"
źródło:https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D1 ... 1%80%D0%B0
to można założyć ,że jest to gitara z Wilna, czyli całkiem w naszym zasięgu kulturowym ;-)
bo gitara powstała przed III Rozbiorem Rzeczypospolitej, a Wilno leżało na jej obszarze czyli jest "made in Rzeczpospolita Obojga Narodów" aczkolwiek dorobek muzyczny Sichry - czyli utwory- zdecydowanie rosyjski bo tam powstawał i inspirowany tamtejszą kulturą. Ta gitara to wkład naszej kultury sponsorowanej przez króla Poniatowskiego, który abdykował i to co było przekazał we władanie Rosji. Ale gitara bezsprzecznie powstała na terenach ówczesnej nie-Rosji.
A tak przy okazji to z gitary angielskiej wyewoluowało kilka fajnych instrumentów i gitara rosyjska to jedna z możliwości.
(tak precyzyjniej to kształt gitary angielskiej posłużył do budowy portugalskiej Fado i niemieckiego Waldzither, a sposób strojenia został z pewnymi modyfikacjami zastosowany w gitarze rosyjskiej, bo kształt gitary rosyjskiej to -oczywiście taki jaki znam- to kształt taki jak w gitarze hiszpańskiej)
Ostatnio zmieniony 2021-09-14, 20:14 przez Waldzither9, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam Andrzej
Awatar użytkownika
Jacek A. R.
Posty: 330
Rejestracja: 2015-10-17, 08:34
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Pierwszy festiwal gitary "rosyjskiej" (siedmiostrunnej)

Post autor: Jacek A. R. » 2019-11-21, 15:29

Nie znam niestety cytowanego źródła rosyjskiego, myślę że to co podałem w pierwszym tu wpisie za specjalistami w zakresie tematu wyjaśnia sprawę. Oczywiste iż bardzo ważną Osobą jest Andrei Schyra;
https://en.wikipedia.org/wiki/Andrei_Sychra
i jasne że gitara rosyjska - "siemistrunka" była grana i w Wilnie i w wielu innych miejscach.

Interesujące jest wskazanie gitary angielskiej jako domniemanego źródła gitary rosyjskiej, chętnie zapoznał bym się ze źródłami takiego domniemania.Ciekawe też było by poznać więcej informacji na temat tego, co jest tu określone jako gitara angielska; czyżby mowa o gitarach Louis'a Panormo ? i jakie to gitary wyewoluwały z "gitary angielskiej" ?

DODANE

Odpowiadam sam sobie

Wiedziony ciekawością błyskawicznie pozyskałem dane na temat gitary angielskiej
https://en.wikipedia.org/wiki/English_guitar

Przepraszam, działając w zakresie gitar klasycznych nigdy się nie spotkałem z czymkolwiek na temat takiego instrumentu. Po raz kolejny widzę iż każdą moją wypowiedź winienem opatrywać frazą: 'mówię/dotyczy tylko gitary klasycznej".
- im więcej wolno -
- tym mniej wypada.
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1168
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Pierwszy festiwal gitary "rosyjskiej" (siedmiostrunnej)

Post autor: Waldzither9 » 2019-11-21, 20:23

Po prostu gitary prawie wszystkie kiedyś miały struny jelitowe, bo nylonu nie znano i w warunkach "krainy deszczowców" sprawiało to problemy ze strojeniem wynikającym z wahań ciśnienia i wilgotności oraz możliwą podatnością do psucia się. Stąd pojawił się pomysł strun stalowych, które ktoś wcześniej wymyślił ale nie były powszechne.
Co do gitary angielskiej to była strojona w "open C" i brzmiała i wyglądała tak
https://www.youtube.com/watch?v=tfwVpWAlpjM lub tak https://www.youtube.com/watch?v=CPB-GJQwTao
podobno już wtedy eksperymentowano z "open G" i pomysł ten trafił do Sichry i gitary rosyjskiej.
A co do Sichry to urodził się w Wilnie w 1773, pierwszy prototyp gitary rosyjskiej skonstruował i ogrywał w Wilnie w 1793 a dwa lata później już się przeniósł do Moskwy i tam zajął się graniem i komponowaniem. Ciekawe że na początku w Wilnie zwykł grać na Harfie, co miało wpływ na jego przyszłą (palcową) technikę gry. Jakich strun używał Sichra tego nie wiem, ale gitary rosyjskie widziałem albo z metalowymi albo z nylonowymi strunami. Tak czy inaczej to on wymyślił to rozwiązanie.
Tradycyjny strój gitary rosyjskiej to wg Wikipedii Open G, co ułatwia granie akordów durowych, bo można je grać Barre'ami czyli robiąc poprzeczkę palcem, za to taki np Am już jest "odrobinę trudniejszy". Pokazują to strony
na czas konfliktu bezpieczniej nie korzystać ze stron internetowych kraju rządzonego przez "zaburzonych"
https://sevenstring.ucoz.ru/index/foto_akkordov/0-12
na czas konfliktu bezpieczniej nie korzystać ze stron internetowych kraju rządzonego przez "zaburzonych"
https://gitaraist.ru/blog/akkordy-semistrunnoj-gitary
na czas konfliktu bezpieczniej nie korzystać ze stron internetowych kraju rządzonego przez "zaburzonych"
https://ale07.ru/music/notes/song/guitar7/index.htm
co ciekawe bardowie zwykli dostrajać tonację gitary rosyjskiej do tonacji swojego głosu podanego przez stroik.
Przeróbka tradycyjnej starej gitary sześciostrunowej na siedmiostrunową jest prosta, pudło i gryf pozostają te same, należy tylko dostosować siodełko (jak próg 0 to łatwiej) i mostek do nowej ilości strun, na główce zaś trzeba "dołożyć maszynkę na dodatkową strunę, no i oczywiście jest jedna struna więcej.W akustykach jedna maszynka bez problemu się zmieści, a w klasykach trzeba jeden 3strunowy mechanizm zastąpić 4strunowym.
Obecne akustyki potrafią mieć węższe gryfy niż kiedyś i dla 7 strun może się zrobić ciasno. Stare niemieckie gitary przygotowane konstrukcyjnie na struny stalowe i mające połączenie gryfu z pudłem na XII progu zdają się pasować do przeróbki z powodu szerokiego gryfu i częstym zastosowaniem śruby do łączenia gryfu z pudłem i zarazem regulacji kąta nachylenia.
Swoją drogą co do gitar z Rosji to niektórzy twierdzą że gitary zrobione w latach 1930-1950 a także czasem późniejsze po prostu były źle zrobione i nie stroiły :
https://music.stackexchange.com/questio ... tune#24485
przypuszczalnie dlatego nie zrobiły wtedy kariery. Ale teraz jest inaczej.
Warta zastanowienia jest też kwestia gryfu mocowanego na śrubę do pudła, co tradycyjnie pozwala wyregulować wysokość strun nad podstrunnicą. W czasach ruchomego mostka nie było problemu z dostosowaniem jego położenia (coś jak kompensacji) aby menzura się zgadzała, ale w czasach stałych mostków może to trochę wpływać na czystość dźwięku na poszczególnych progach, choć może to "dmuchanie na zimne".
³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³
Maria z Rosji po rosyjsku objaśnia niektóre kwestie gitarowe oraz możliwości strojenia, nie wszystko, ale trochę ciekawostek jest
na czas konfliktu bezpieczniej nie korzystać ze stron internetowych kraju rządzonego przez "zaburzonych"
https://mariya-timohina.ru/vse-stati/se ... telno.html
lub inna strona
na czas konfliktu bezpieczniej nie korzystać ze stron internetowych kraju rządzonego przez "zaburzonych"
https://proguitaru.ru/vidy-gitar/semistrunnaya-gitara/
³³³³³³³³³³
Moja mała uwaga co do zapisu akordów, w amerykańskim zapisie numery progów są od struny najgrubszej do najcieńszej, a w rosyjskim zapisie od najcieńszej do najgrubszej (ale niegrane są pomijane), taki akord Am Rosjanie zapisują 2122X,
Hm byłby 43440 itp itd, inaczej mówiąc , aby grać durowe-barowe wystarczy robić paluchem krechę, a aby grać mole wystarczy znać Am i go przesuwać po gryfie.To na początek, cała magia jednak kryje się w palcowaniach i bardziej wyrafinowanych chwytach, kciuk prawej ręki potrafi robić za sekcję rytmiczną, a pozostałe 4 palce tworzą solówki...
Ostatnio zmieniony 2022-02-25, 16:08 przez Waldzither9, łącznie zmieniany 17 razy.
Pozdrawiam Andrzej
Awatar użytkownika
Jacek A. R.
Posty: 330
Rejestracja: 2015-10-17, 08:34
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Pierwszy festiwal gitary "rosyjskiej" (siedmiostrunnej)

Post autor: Jacek A. R. » 2019-11-21, 21:51

- w przypadku gitar klasycznych struny jelitowe są do dziś w użyciu, np. znanej marki Damian Długołęcki. Popularne są też struny Aquilla imitujące struny jelitowe, a wykonane są z różnych tworzyw np z tzw. nylgutu. Znakomitym gitarzystą grającym na takich strunach i UWAGA techniką nie paznokciową a opuszkami jest Szkot, Rob MacKillop. Oto jego wprowadzenie do zagadnienia współczesnych strun jelitowych i imitujacych je strun Aquilla
https://rmclassicalguitar.com/strings/
Myślę iż warto posłuchać dźwięku takich strun, w podanym linku jest kilka kameralnych nagrań Roba MacKillopa.
- im więcej wolno -
- tym mniej wypada.
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1168
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Pierwszy festiwal gitary "rosyjskiej" (siedmiostrunnej)

Post autor: Waldzither9 » 2020-07-05, 15:21

Ciekawe czy w dobie Coronavirusa i innych światowych zawirowań Festiwal się odbył i z jakim skutkiem, a jeśli się nie odbył to co w zamian, czyli co i kiedy go zastąpi lub czy idea upadła? Ciekawe czy u nas w kraju ktoś gra na takiej gitarze i co "potrafi"?
Bo w Rosji to wiemy kto gra najlepiej
https://www.youtube.com/watch?v=o_C4QPB_9pA
Pozdrawiam Andrzej
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Pierwszy festiwal gitary "rosyjskiej" (siedmiostrunnej)

Post autor: poco » 2020-07-05, 15:43

Ale czuje się w tym wykonaniu tą wschodnią duszę. Super gościu.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1168
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Pierwszy festiwal gitary "rosyjskiej" (siedmiostrunnej)

Post autor: Waldzither9 » 2020-08-26, 21:21

W międzyczasie ukazał się ciekawy opis gitary angielskiej na wikipedii https://pl.wikipedia.org/wiki/Gitara_angielska
a w nim informacja że gitara rosyjska wyewoluowała z "gitary polskiej" na jakiej grano na ziemiach ówczesnej Rzeczypospolitej czyli gitarze angielskiej po dodaniu struny i dostosowanej do stroju open "G". O ile przy stroju open "C" wystarczy menzura 42 cm, to przy open "G" konieczne staje się jej zwiększenie. Strój open "G" to D2,G2,B2,D3,G3,B3,D4. Najprawdopodobniej 2 najcieńsze struny były podwójne (w gitarze "polskiej") a potem zaczęto używać pojedynczych. Czas popularności tych gitar to jakoś pomiędzy 1750 do 1830.
I w Rzeczpospolitej i w Czechach i w Rosji popularyzatorami takiego stroju byli Czesi Held a potem Sichra.
Jeśli gitara hiszpańska po zmianie stroju i ilości strun nazywa się rosyjską, to angielska po zmianie stroju i ilości strun jest polską gitarą. Gdyby odtworzyć taki instrument to z powodzeniem można by na nim grać wszelkie rosyjskie kawałki z epoki i nie tylko.
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
Kształt gitary angielskiej w tamtych czasach był taki:
https://en.wikipedia.org/wiki/English_g ... Froude.jpg
https://collections.mfa.org/objects/50284
https://www.bonhams.com/auctions/17966/lot/68/
³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³
Ktoś mnie poprosił abym wyliczył grubości strun brąz fosforowy dla menzury 65cm dla typowej gitary rosyjskiej lub takiej którą przerobiono z 6 strunówki na siemistrunkę: można to zrobić wyliczając grubość struny w kalkulatorze
https://wahiduddin.net/calc/calc_guitar_string.htm znając realne naprężenia można być precyzyjniejszym.
Naprężenia najlepiej "ściągnąć" z realnie działającego setu gitarowego i najwyżej zaktualizować do własnej scali i stylu gry, lub możliwości instrumentu.
Aby to zrobić zaglądnąłem na stronę Hory która wytwarza takie gitary i jej rosyjski dystrybutor ma w ofercie struny siemistrunka
na czas konfliktu bezpieczniej nie korzystać ze stron internetowych kraju rządzonego przez "zaburzonych"
https://www.lutner.ru/catalog/struny/r1 ... _muzykant/
i grubości są w mm 30/35/53/73/86/108/144 czyli w calach 12/14/21/29/34/43/57 i tego się trzymajmy.(1 lub 2 punkty więcej są dopuszczalne)
Najważniejsze są wartości naprężenia w kg od najcieńszej do najgrubszej 8,3/7,9/10,2/11/10,7/10,5/10,4
oczywiście do stroju rosyjskiego D2/G2/B2/D3/G3/B3/D4 bo należy pamiętać ,że podobna gitara cygańska ma też 7 strun ale odrobinę inny strój czyli nieco inne grubości strun.
&&&&
Achtung. Grubości strun w zestawach renomowanych firm raczej się zgadzają z opisem, ale jest wiele zestawów (bez podawania nazw) które przerabiałem i okazało się ,że to co powinno mieć .012 ma 0.007 a zamiast .053 jest .045 chyba trzeba kupując sprawdzać. Na pewno d'Addario na 100% wszystko ma OK. Takie niedokładne grubości powodują pękanie strun.
Do gitary rosyjskiej najgrubszą strunę "solo" można kupić tutaj
https://taniestruny.pl/struny/struny-na ... ting&q=058
@@@@@@@@
Obecnie brzdąkam wstępnie na siemistrunce nastrojonej "po rosyjsku" czyli open G i wrażenia są takie, gra slidem na chwytach Barre'owych to bajka, ale chwyty molowe to katorga, są trudne, wymagają więcej palców i wygibasów, trzeba wciskać paluchy pod niekomfortowym kątem i do tego jeszcze trzeba czasem wyciszyć jakąś strunę. O ile 6 strunówka ze strojem E11 daje się łatwo uczyć, to tutaj konieczna silna wola. Może dobór strun na styk był błędem i lepiej je przewymiarować aby były luźniejsze?
Tak czy inaczej mam odczucie ,że brakowało mi palców.
@@@@@
A tak reasumując to gitara wynaleziona przez Czecha spolszczonego w Wilnie nie powinna się nazywać rosyjską tylko wileńską, to mój pogląd na tą sprawę, z drugiej strony skoro rdzennych Amerykanów nazywamy Indianami, to trudno mi będzie kogoś przekonać bo logika to ostatnia stosowana zasada...
Pozdrawiam Andrzej
ODPOWIEDZ