Twórczość ludowa.
Ciekawe też jakie to ma rozmiary, bo niekiedy bardzo prymitywne skrzypki o zmiejszonych rozmiarach wykonywano po prostu jako zabawkę dla dzieci.
Przykład:
http://ludowe.instrumenty.edu.pl/pl/ins ... ument/4598
A tak szerzej:
Wydaje mi się że lutnictwo instrumentów smyczkowych w Europie funkcjonowało niejako w dwu nurtach, twórczość pańska-dworska i twórczość ludowa, równolegle.
W wielu krajach Europy twórczość ludowa z czasem się "wydelikaciła" i nurty te zbiegły się do jednego, tj skrzypiec wzoru kremońskiego.
Wyrównanie w górę.
Zdaje się że śladem takiego rozdziału jest w niektórych językach podwójne nazewnictwo instrumentu, np. w angielskim mówi się zarówno "violin" jak i "fiddle", które to instrumenty współcześnie są tym samym, ale kiedyś oznaczały dwie różne klasy instrumentów.
"Violin" to skrzypce kremońskie, "fiddle" to skrzypki ludowe.
W Polsce zaś nigdy nie doszło do "zbiegnięcia" się tych nurtów lutnictwa smyczkowego, nurty te pozostały rozdzielone aż do IIgiej Wojny Światowej, po której Polskę zalała fala skrzypiec hm... powojennych trofiejnych, tj używanych a pochodzących z manufaktur niemieckich i czeskich, jakościowo dobrych (cenowo tanich...) zamykając rozdział lutniczej twórczości ludowej.
Z wyjątkiem wyjątków, chciałoby się napisać, i to jest taki wyjątek, opóżniony o pół stulecia.
W końcu jednak muzyka skrzypcowa od paruset lat należy do podstawowych elementów w polskiej muzyce ludowej, czytaj - wiejskiej chłopskiej - i w praktyce zawsze były to TAKIE skrzypce a nie
kremońszczaki.
Przyjęło się że ze "skrzypek" (fiddles) tego rodzaju dziś w Polsce doceniane są jedynie góralskie "złóbcoki", nigdy zaś ich nizinne odpowiedniki.
http://ludowe.instrumenty.edu.pl/pl/ins ... ument/4682
Ukłony