Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Dyskusje na temat budowy gitar akustycznych.

Moderator: poco

Awatar użytkownika
waldek
Posty: 119
Rejestracja: 2020-07-13, 18:41

Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Post autor: waldek » 2021-07-14, 01:17

Przez lata nazbierało się trochę zdjęć i chciałbym je zmagazynować [EDIT przeanalizować] w jednym miejscu, wraz z personalnymi opiniami, komentarzami innych użytkowników, a także własnymi wynurzeniami. Może komuś się przyda przy budowie akustyka
Obrazekdfgfgd5 by waldek, on Flickr
Takiego X-a chyba u nikogo jeszcze nie widziałem i w sumie dopiero teraz zwróciłem uwagę. To butikowa wersja gitary Taylor która już nie jest produkowana. Porównuję belkowanie do standardowych Taylorów i wydaje się trochę lżejsze; pamiętam że te gitary miały wdzięczne brzmienie, produkowały niezłą ilość harmonicznych artefaktów i dobry pogłos
Obrazekr43b5h8k9 by waldek, on Flickr
Obrazekwetrerer3 by waldek, on Flickr
Obrazek365063247_1e69768793 by waldek, on Flickr
Choć sam X wygląda na dużo za sztywny
Obrazekvbfghn6 by waldek, on Flickr
Zwykły Taylor jumbo i pod spodem GS
Obrazekfgdfghdf5 by waldek, on Flickr
Obrazekfdgf6 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_1023 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_1019 (1) by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_1020 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_1021 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_1022 by waldek, on Flickr
wersja butikowa tej samej gitary (GS), z palisandrowo-machoniowym litym kerfingiem, belki na plecach są cieńsze i innego kształtu
ObrazekIMG_6869 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6867 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6866 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6865 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6857 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6856 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6854 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6853 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6852 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6850 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6849 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6848 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6847 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6843 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6870 by waldek, on Flickr
Dla porównania belkowanie mahoniowej 12 jumbo Taylora
ObrazekIMG_7006 (2) by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6997 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6998 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6999 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_7003 by waldek, on Flickr
Gitara miała struny 13-tki strojone 3 półtony w dół i pogłos jak w kościele

Ten sam model gitary, w bardziej wykwalifikowanych rękach

Dodam jeszcze grubości płyt Taylora w calach
Obrazekektkt5 by waldek, on Flickr
0.120" = 3.048 mm
0.125" = 3.175 mm
0.110" = 2.794 mm
Ostatnio zmieniony 2021-07-17, 04:45 przez waldek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Jan
Posty: 1835
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: Racibórz

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Post autor: Jan » 2021-07-14, 06:32

X bracing wymyślony i wprowadzony w firmie Martin to najpopularniejszy rodzaj belkowania w gitarach akustycznych. Istnieją setki jeżeli nie tysiące wzorów belkowań ale są one głównie stosowane w klasykach natomiast w akustykach najczęściej stosowany jest niewątpliwie X. Inne popularne wzory to V-bracing niedawno wprowadzony przez Tylora, A-bracing czyli odwrócone V, belkowanie drabiniaste oraz różne mixy zapożyczane głownie z dużo starszego lutnictwa gitar klasycznych. Sam robiłem kiedyś belkowanie hybrydowe, połącznie X z belkowaniem wachlarzowym - brzmiało świetnie. W gitarach akustycznych X bracing można powiedzieć zdominował rynek i jeżeli znajdziecie coś poza X lub V to będzie to niezwykle rzadka sytuacja. Widziałem gitary akustyczne ze zbrojeniem typu Falcate ale sa one niezwykle rzadkie prekursorem jest tu Trevor Gore bardzo zdolny i innowacyjny lutnik. Aktualnie sam robię dla porównania gitary ze zbrojenie V ze względu na pozytywne opinie odnośnie ich walorów brzmieniowych, jak będzie niedługo się przekonam.
Niewątpliwie dużą innowacją jest "rynienka" faza zrobiona na płycie zastosowana w Tylorach, mnie kojarzy się to z membraną głośnikową i zapewni pełni podobną funkcję tylko wymaga zastosowania odpowiednio grubej płyty by takie nacięcie wykonać. Wydaje mi się, że może to mieć większe znaczenie niż samo belkowanie. Jednak z całą pewnością mogę powiedzieć, że każdy element doklejony do płyty rezonansowej niesie ze sobą zmianę walorów akustycznych ale żeby zaobserwować rodzaj zmiany trzeba by użyć metod naukowych i przeprowadzić dużą ilość prób a i tak wnioskowanie będzie bardzo ogólne ze względu na niejednorodność drewna.
Pozdrawiam Janek
poco
Moderator
Posty: 4498
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Post autor: poco » 2021-07-14, 18:11

Podzielam Janie Twoje zdanie i jeszcze bym dodał to, co mi się nasuwa w związku z grubością płyty, belkowaniem, rynienkami itp. Otóż w moim widzeniu tego tematu, to zmiany w ilości beleczek, zmiennej ich orientacji, kształcie mogą być spowodowane strojeniem płyty i taka mnogość kombinacji może być tego świadectwem. Nie da się bowiem przewidzieć do końca brzmienia ostatecznego i tu decydowało doświadczenie lutnika. W produkcji seryjnej przyjmuje się najczęściej najkorzystniejsze z punktu widzenia produkcji rozwiązania, gdzie odstępstwa w emisji dźwięków nie są istotne. Rodzaj ryzyka handlowego. Stąd sprawa ogrywania gitar przed zakupem. Wiadomym jest jakie psikusy potrafi wyczyniać drewno, więc to ono decyduje o wszystkim.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
waldek
Posty: 119
Rejestracja: 2020-07-13, 18:41

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Post autor: waldek » 2021-07-17, 04:20

Dziękuję za komentarze. Do pierwszych 5 zdjeć w temacie chciałbym dodać kształty gotowych pudeł. Zdjęcia zrobiłem podczas jakiejś wystawy
ObrazekDSC01310 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01321 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01325 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01330 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01336 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01340 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01341 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01342 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01343 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01344 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01345 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01346 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01347 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01351 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01352 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01353 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01354 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01355 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01356 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01370 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01371 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01372 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01373 by waldek, on Flickr
Na początek kilka rzeczy które zwróciły moją uwagę:
Ilość tak zwanych finger braces
Obrazek11 by waldek, on Flickr
Obrazek22 by waldek, on Flickr
Rozpięty X
Obrazek33 by waldek, on Flickr
Wstawka wzmacniająca top
Obrazek44 by waldek, on Flickr
Rynienka o której wspomniał Jan. Tradycyjnie lutnicy pocieniają top na brzegach aby go poluzować, ale zajmuje to dłuższy czas, strugiem, wymaga wyczucia, itp. Tutaj zabieg wykonywany jest w kilka sekund na maszynie
Obrazek77 by waldek, on Flickr
Lining z mahoniu oraz palisandru; pamiętam że gdzieś już widziałem palisandrowy lining na topie, podobno poprawiał rezonans
Obrazek55 by waldek, on Flickr
Kształt żeber tone bars, jedno zacięte, drugie nie
Obrazek66 by waldek, on Flickr
Gruby polyester Taylora zwykle wygląda jak tafla szkła, tutaj widać słoje i gdzie niegdzie można je było wyczuć pod palcami
Obrazek88 by waldek, on Flickr
Awatar użytkownika
Jan
Posty: 1835
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: Racibórz

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Post autor: Jan » 2021-07-19, 07:17

Zdziwiłem się trochę widząc rynienki z gitarach Martina ze zbrojeniem X. Myślałem, że to innowacja którą wprowadził Tylor a to jak widać znane już wcześniej rozwiązanie. Na zdjęciach widzimy mnogość wariacji na bazie X a lutnicy na całym Świecie tworzą własne wersje więc wzorów belkowań są zapewne tysiące.
W tamtym roku zbudowałem gitarę akustyczną z mieszanym zbrojeniem X z wachlarzowym. Takie połączenie akustyka i klasyka. Gitara ma bardzo ciekawy dźwięk i była niesamowicie głośna jak na tak mały instrument. Gitara miała łączenie gryfu jak w tradycyjnych hiszpańskich gitarach klasycznym. Takie połączenie ponoć daje znacznie lepsze warunki dźwiękowe w porównaniu do gryfów łączonych na śruby. Akustyka zrobiłem na formie klasyka. Poniżej parę zdjęć belkowania.
Załączniki
507CA53A-04F2-45E9-AB9D-5104475E201F.jpeg
29C36099-56D8-42A0-89A8-AC8B69287532.jpeg
680E76F6-6CE0-4A13-A605-F31059D32587.jpeg
941E1233-F1F9-4191-9282-AF369F49BF85.jpeg
Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
Jan
Posty: 1835
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: Racibórz

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Post autor: Jan » 2021-07-19, 07:48

Martin znany jest ze zbrojenia X natomiast Tylor kojarzy się ze zbrojeniem V. Tutaj zastosowałem bridge plate z hebanu za radą kolegi lutnika z Norwegii. Nie wiem jak to wpłynie na sustain (ponoć bardzo dobrze) a na pewno będzie korzystne dla wytrzymałości samego elementu w miejscu blokowania strun kołkami.
Załączniki
8A7CE559-F5CE-42CA-AF58-4628E8834AEB.jpeg
31964742-DB99-4A71-9A1B-38AF3E6DC4AB.jpeg
Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
waldek
Posty: 119
Rejestracja: 2020-07-13, 18:41

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Post autor: waldek » 2021-07-20, 01:30

Dziękuję za zdjęcia i opis, Janie. Nie znam się na tych wachlarzach, ale pamiętam widziałem coś podobnego w akustykach PRS (które tak naprawdę były projektowane przez angielskiego lutnika Steve Fischera) . Jak byłem w fabryce PRS to widziałem ożebrowanie X i wachlarz z trzema belkami tam gdzie u Ciebie jest pięć. Nie mam zdjęć bo zabronili fotografować, ale ogrywałem jeden model i pamiętam, że brzmienie faktycznie było ciekawe, dosyć bogate, takie powiedziałbym lutnicze. Ale zupełnie inne od brzmienia Martina, które wydaje mi się zdecydowanie bardziej skoncentrowane/ukierunkowane.
Jan pisze:
2021-07-19, 07:17
Zdziwiłem się trochę widząc rynienki z gitarach Martina ze zbrojeniem X. Myślałem, że to innowacja którą wprowadził Tylor
Wszystkie zdjęcia które dotychczas tutaj zamieściłem pokazują gitary i wnętrza gitar z fabryki Taylor.
Jak na ironię nie ogrywałem jeszcze gitar Taylor z ożebrowaniem V, w sumie mógłbyś kiedyś zrobić obszerniejszy opis i wyłożyć nam rezultat z Twojego punktu widzenia.
Awatar użytkownika
Jan
Posty: 1835
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: Racibórz

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Post autor: Jan » 2021-07-20, 06:35

No to trop miałem dobry z rynienką i Tylorem, jakoś myślałem, że to Martinowskie zbrojenia. Kiedyś postanowiłem sobie zaprojektować własne zbrojenie i w końcu wyrysowałem X z wachlarzem, jakież było moje zdziwienie i śmiech gdy poprzeglądałem neta i stwierdziłem, że "prochu to ja nie wymyślę" :-) i że dawno już tego typu belkowania ktoś wymyślił i powszechnie stosuje (chociażby PRS) Narysowałem sobie jeszcze kilka zbrojeń i za każdym razem znajdowałem na necie coś podobnego :-) W lutnictwie gitar klasycznych jest jeszcze lepiej bo tam chyba nie ma już co wymyślać i każdy możliwy wzór ktoś już robił.
X z wachlarzem gra pięknie i na pewno zrobię jeszcze parę gitar z tym belkowaniem gdyż bogaty dźwięk jaki można uzyskać jest wart wyboru tego wzoru belkowania.
Robię jeden projekt z różnymi belkowaniami ale w wersji Ukulele gdzie jednocześnie robię kilka wzorów żeby móc zobaczyć porównawczo jak to w rzeczywistości wygląda a nie z opowieści o mchu i paprociach :-)
Załączniki
A6786896-1BB3-47E4-85FA-06BD599E8B16.jpeg
ECB340E6-AEE1-4E32-8D33-3AD691B5CD33.jpeg
BCF20B8F-4D0A-4FDE-B46F-3E861CA52B25.jpeg
0AD45DDC-4FEA-406C-8E36-9E5807200D2B.jpeg
6383A7AB-E11D-44C1-9DFB-E04A8CB01467.jpeg
762E973D-6F6A-48CC-B7C2-DEA8D7CFBF4C.jpeg
63171173-881B-4FCC-B1E2-E9A43F90FBBD.jpeg
82A485E4-16AD-4DB3-A250-FD5E11C23EAB.jpeg
D5548B57-1702-4242-BB43-A441841CDC3C.jpeg
F42F66C0-ABE1-440A-BD24-6B8ADADEBA8C.jpeg
C449F0C9-E914-4A66-ACEA-90D565823006.jpeg
98F16722-6503-4B00-8EFE-016F069B2438.jpeg
0E782B7C-DCB9-4E70-98DA-F27458770206.jpeg
4C1BE359-953D-460A-86E3-B53EDE177E0D.jpeg
Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
waldek
Posty: 119
Rejestracja: 2020-07-13, 18:41

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Post autor: waldek » 2021-07-20, 13:53

Pięknie to robisz, Janie. Widać pasję i dbałość o szczegóły, trzymam kciuki za powodzenie tych wszystkich modeli.
Awatar użytkownika
Jan
Posty: 1835
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: Racibórz

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Post autor: Jan » 2021-07-23, 20:41

Waldku dopiero teraz przesłuchałem sobie plik z Youtuba gdzie gitara była w obniżonym stroju - odlot jaki dźwięk. Coś pięknego jakie brzmienie. Tak przeglądałem sobie kilka razy te zbrojenia Tylora i widzę, że ta "rynienka" jest powszechnie stosowana w najróżniejszych wzorach belkowań więc musi być korzystna dla brzmienia skoro uparcie to rozwiązanie stosują. Muszę sobie zrobić szablon do frezowania tej rynienki i zakupić frez kształtowy gdyż mam zamiar odgapić to rozwiązanie i zastosować w swoich gitarach.
Te grubości topów odpisałeś podczas wizyty w fabryce?
Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
waldek
Posty: 119
Rejestracja: 2020-07-13, 18:41

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Post autor: waldek » 2021-07-24, 19:46

Dziękuję :-)
Zdjęcie pożyczone od kogoś kto akurat odwiedził fabrykę, lata temu. Te wymiary mogły się zmienić, bo fabryka lubi eksperymentować, ale postanowiłem zamieścić aby dać punkt wyjściowy komuś kto zaczyna i nie bardzo wie gdzie zacząć.
Awatar użytkownika
Jan
Posty: 1835
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: Racibórz

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Post autor: Jan » 2021-08-11, 06:11

Pozdrawiam Janek
ODPOWIEDZ