Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Wszystko związane z lutnictwem, a nie pasujące do innych działów

Moderator: Jan

Awatar użytkownika
molu
Posty: 1418
Rejestracja: 2012-02-21, 14:42
Lokalizacja: Kraków

Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Post autor: molu » 2014-12-14, 21:13

Warto zajrzeć na forum tdpri, do relacji z budowy archtopa. Szykuje się niezła gitara, zresztą jak zwykle u tego gościa.

T.
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Post autor: poco » 2014-12-14, 21:51

Początek OK, ale mam zastrzeżenia do żebrowania topu wykonanego z tego samego materiału poprzez wybranie.
Chodzi głównie o rolę jaka pełni to belkowanie, a którego w tym przypadku nie spełnia ze względów mechanicznych - układ słojów i przenoszenie sił zginających.
Dalej będziemy się przyglądać postępowi. :-)
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
molu
Posty: 1418
Rejestracja: 2012-02-21, 14:42
Lokalizacja: Kraków

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Post autor: molu » 2014-12-14, 22:35

Nie tylko Ty masz takie wątpliwości - na konkurencyjnym forum (mylespaul) jest dyskusja na temat tego ożebrowania :). A tutaj autor zabrał głos w tej sprawie.

T.
popik10

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Post autor: popik10 » 2014-12-15, 07:55

Ja tez mam uwagi, ale nie w wypadku belkowania płyty.
Jeśli to jest klon, a tak mi wygląda, to taki wyfrezowany układ powinien spokojnie wystarczyć.
Grubość samej płyty jak widzę też nie jest mała więc cały układ powinien (jak się wydaje) zadziałać.
Bardziej rażą mnie "pancerne" boki gitary.
Wiem ze to znaczne ułatwienie w budowie ale po co odbierać gitarze dźwięk zabierając jej powietrze z środka??
Poza tym bardzo ładnie - podoba mi się :-)
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4398
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Post autor: PiotrCh » 2014-12-15, 08:18

piękne drewno na podstrunnicę.
Belkowania nie rozumiem, za dużo czytania za mało czasu. Może w tej konstrukcji jest to bez znaczenia, ale generalnie jak top cieniutki, to belki muszą brać udział nie tylko w przenoszeniu naciągu strun ale i w kształtowaniu się dźwięku. Najwięcej chyba wiedzą smyczkowi - jak dużo zależy od belek, ale to samo się tyczy gitar klasycznych, ale w tej gitarze może rzeczywiście taki sposób "wystarczy". Za takim rozwiązaniem przemawia chyba tylko prostota wykonania (CNC).
pozdrowienia
Piotr
popik10

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Post autor: popik10 » 2014-12-15, 09:47

Za takim rozwiązaniem przemawia chyba tylko prostota wykonania (CNC).
Nie do końca Piotrze. Chyba każdy przy budowie bierze pod uwagę cały proces budowy instrumentu. I o ile w tym wypadku rzeczywiście łatwiej belki wykonać na cnc, to potem już dostroić płytę znacznie trudniej. Kiepsko poruszać się między belkami, no chyba że stroimy od góry, ale jakoś tego nie wiedzę.
Doczytałem tez o co chodzi z grubymi bokami (choć do mnie to mnie przemawia - tak jest napisane w założeniach) Chodzi o to żeby max. powierzchni płyty była wolna i drgająca. Dla tego nie będzie klejona do bloku gryfowego i spodniego. Stąd przez autora użyte grubsze boki, żeby całość konstrukcji wytrzymała.
Nie rozumiem tego bo takie klocki po obrysie tez zabierają sporo miejsca.
Pozdrawiam
popik10

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Post autor: popik10 » 2014-12-15, 11:48

Czy one są pancerne to kwestia dyskusyjna.
W mojej opinii kluczowe dla projektu jest założenie "wolnych" płyt.
Dla tego do pewnego stopnia usprawiedliwiona jest kwestia grubych boków w obszarze bloku gryfowego. Co dalej?? Jak mi się zdaje zbędny materiał. Ale to tylko moja opinia. Nie kwestionuje umiejętności i wiedzy autora. Wydaje mi się po prostu, że można by to zrobić "delikatniej"
Tu podobna konstrukcja http://www.vanden.co.uk/archtop-guitar.htm
Jak dla mnie w pewnym sensie wzorcowa. Zarówno względem materiałowym jak i samej budowy.
Nie ma tam "pancernych elementów" a całość jest estetyczna i przemyślana.
Gitara prezentowana przez Mola w sensie konstrukcyjnym to elektroakustyk, buduje się takie gitarki mniejsze i nie lecą na głowę, są przecież różne rozmiary archtopów. Choćby Gibson robi kilka modeli. A chyba każda z nich wyposażona jest w truss rod'a i klucze. Nie wiem czy to jest powód do zmartwień. Pewnie okazało by się po zmontowaniu całości.
Pozdrawiam
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Post autor: poco » 2014-12-15, 14:10

Zmieniłem literę w tytule postu z "l" na "j". Dopiero teraz zauważyłem, że była literówka.
Wracając do dyskusji mam wrażenie, że nie rozumiem podziału konstrukcji w odniesieniu do nazewnictwa.
Archtop, dla mnie, to konstrukcja "pudlana", z wyraźnie oddzielonym wypukłym topem i tyłem . O "efach" (mogą być inne kształty otworów) nie wspomnę. Czyli bardziej zbliżona do smyczków. https://www.google.pl/search?q=arch&tbm ... 67&bih=552
Natomiast Wikipedia zapodaje tak hollow jak i semi-hollow jako także archtop. http://en.wikipedia.org/wiki/Archtop_guitar oraz nasza http://pl.wikipedia.org/wiki/Arch_Top
Może koledzy bardziej kumaci w tych podziałach wprowadzą, spróbują wprowadzić ujednolicenie w nazewnictwie, chociażby po to, aby nie było posądzenia o dyletanctwo w trakcie rozważania nad detalami charakterystycznymi dla jednej konstrukcji, a przypisywanych również innym. Tym samym ułatwia to dowolność interpretacyjną.
Czytający nasze forum muszą mieć pewność, że trafili pod adres, gdzie mieści się poważne forum. :-D
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
popik10

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Post autor: popik10 » 2014-12-15, 15:07

Arch top pochodzi od archit - łuk, sklepienie łukowe.
Top - wiadomo.
Właściwie nie wiem czy Arch top może mieć stałe połączenie płyt w środku pudła i być przez to semi. Bo konstrukcja ta z zasady posiada czy strunociąg.
Wydaje się, że nie. Bo w momencie zastosowania takiego połączenia idea strunociągu traci sens.
Pozdrawiam
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Post autor: poco » 2014-12-15, 17:33

To kontynuując, mamy następne określenie związane z wyrazem semi. Jest to semi hollow, gdzie tłumaczenie z języka angielskiego
hollow http://pl.bab.la/slownik/angielski-polski/hollow , a semi http://pl.bab.la/slownik/angielski-polski/semi
Temat się rozszerza, albowiem mamy konstrukcję pustą - wydrążoną jako hollow oraz pół pustą/pół wydrążoną, częściowo wydrążoną semi hollow.

Pozdrawiam, Ryszard
PS Przepraszam kolegów forumowiczów za błędny, nieprawdziwy fragment tekstu napisany wcześniej. Usunąłem go.
via vita curva est
popik10

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Post autor: popik10 » 2014-12-15, 20:10

Bazując na tej nomenklaturze to to, co w tytule jest archtopem raczej nazwał bym semi hollow i będzie konstrukcyjnie bliższe ES 335
A to z jakiego powodu??
Dla mnie to póki co typowy archtop, choć pancerny ;-)
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4398
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Post autor: PiotrCh » 2014-12-15, 20:48

Ja za popikiem - to jest archtop. Takie archtopy buduje ktoś, kto bardzo lubi konstrukcję solid body i jeszcze nie chce dać prawdziwego kroka w klasyczną konstrukcję gitary jazzowej;)
pozdrowienia
Piotr
Tanto
Posty: 274
Rejestracja: 2013-10-22, 19:04
Lokalizacja: Dobra

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Post autor: Tanto » 2014-12-19, 22:17

popik10 pisze:Bardziej rażą mnie "pancerne" boki gitary.
Wiem ze to znaczne ułatwienie w budowie ale po co odbierać gitarze dźwięk zabierając jej powietrze z środka??
Tą pancerność porównujesz do klasycznych konstrukcji archtop czy 'dech' z wyfrezowanymi komorami?
Ta konstrukcja wygląda na próbę połączenia tych dwóch koncepcji. Nigdy tego nie próbowałem, ale teoretyzując obawiam się że 'rama' mając grubość boków np. 5 mm była by bardzo niestabilna. Głównie ze względu na układ słojów, gięte boczki są mniej podatne na pęknięcia itp. niż cieniutki kawałek drewna ze słojami ułożonymi w poprzek.

Jeśli jesteśmy już przy temacie - jaka jest optymalna grubość boczków w desce z frezowanymi komorami? Różnice w tej grubości mają jakiś zauważalny wpływ na brzmienie?
ODPOWIEDZ