Kondensatory i poty

Pickupy , preampy , lutowanie , schematy

Moderator: poco

Broneek-13
Posty: 55
Rejestracja: 2013-01-21, 02:08
Lokalizacja: Piła/okolice

Kondensatory i poty

Post autor: Broneek-13 » 2013-05-31, 12:08

Witajcie, mam takie pytanie... Ma ktoś może doświadczenia związane z kondensatorami ? jak brzmi gitara bez nich i jakich w ogóle używać..

Drugie pytanie- czy potencjometry tone, volume różnią się czymś ? wiem że na single powinny być 250 Ka ale czy jeden ma być liniowy ? jak to jest.. Bo co inne forum- tam inne rady
I ostatnie...
Co ma na celu podłączenie gniazda jack mono ?? bo widziałem kilka takich...
W większości raczej stosuje się stereo prawda ?
Dzięki i pozdrawiam ! :oops:
Awatar użytkownika
michau25
Posty: 353
Rejestracja: 2010-09-27, 18:10
Lokalizacja: Katowice

Post autor: michau25 » 2013-05-31, 12:45

Vol powinien być logarytmiczny, bo taka jest charakterystyka naszego słuchu, wtedy głośność zmienia się płynnie.
Tone jeśli bym dawał w ogóle to liniowy. Chyba, że to jakiś układ korekcyjny (tam wg schematu).
Co do gniazda to raczej zwykle jest mono. Z gitary mamy tylko jeden sygnał.
A kondensatory mają wpływ na brzmienie.
KLIK
Awatar użytkownika
molu
Posty: 1418
Rejestracja: 2012-02-21, 14:42
Lokalizacja: Kraków

Post autor: molu » 2013-05-31, 12:54

To ja polecam serię filmów o kondensatorach w gitarze, i ich wpływie na brzmienie.
film1, film2, film3, film4.

T.
Broneek-13
Posty: 55
Rejestracja: 2013-01-21, 02:08
Lokalizacja: Piła/okolice

Post autor: Broneek-13 » 2013-05-31, 16:18

Okej, to jeszcze ostatnie pytanie żeby nowego wątku nie robić i już nie zawracam głowy :lol:

Zauważyłem że przy przełącznikach 3 pozycyjnych typowo strat,tele jest 8 miejsc na lutowanie, na schemacie większość jest uwzględnionych...
Ale przy innych przełącznikach już są tylko trzy miejsca na lutowanie np lespaul
O co w tym chodzi? Bo nie miło byłoby gdybym podłączył po swojemu ten przełącznik i coś by nie działało :shock:
Odi
Posty: 253
Rejestracja: 2012-01-30, 13:42
Lokalizacja: W-w
Kontakt:

Post autor: Odi » 2013-05-31, 16:31

Broneek, odrobina orientacji w temacie plz...
Stratocaster ma przełącznik 5 pozycyjny standardowo do przełączania między 3 pickupami... Chyba, że chodzi o 'typowego' strata z 2 humbuckerami i superswitchem.
Broneek-13
Posty: 55
Rejestracja: 2013-01-21, 02:08
Lokalizacja: Piła/okolice

Post autor: Broneek-13 » 2013-05-31, 16:38

Akurat mnie chodzi o telecastera... A w sklepach piszę że to przełączniki dla strato i tele. Wiem że strat ma 5pozycyjny, ale to nie istotne... Wybacz jesli źle zrozumiałeś :-o

Głównie chodzi mi o te miejsca do przylutowania... Bo czy to jest 5 pozycyjny czy 3, to jest ich 8 jeśli chodzi o fenderowskie. A dla lespaula tylko trzy :roll:
Awatar użytkownika
Makowy
Posty: 406
Rejestracja: 2012-01-21, 22:07
Lokalizacja: Dublin

Post autor: Makowy » 2013-05-31, 16:47

Jeszcze tylko o gniazdach gwoli ścisłości.
Gniazda stereo (trzykońcówkowe - masa, kanał lewy i prawy) stosuje się w gitarach aktywnych. Sygnał z gitary jest mono (oprócz wynalazków z komputerami pokładowymi i tym podobnych), drugi kanał podłącza się jako zamknięcie masy do baterii po to, aby bateria była odłączona w czasie, kiedy jacka nie ma w gnieździe. Po prostu jack mono (czyli gitarowy) zwiera styk jednego z kanałów do masy zamykając obwód zasilania.
Oczywiście, można stosować gniazda stereo do pasywnych gitar, wtedy jednego z kanałów się nie podłącza.
pickups
Posty: 180
Rejestracja: 2013-04-11, 18:59
Lokalizacja: PL
Kontakt:

Re: Kondensatory i poty

Post autor: pickups » 2013-07-05, 21:20

Broneek-13 pisze:...Ma ktoś może doświadczenia związane z kondensatorami ? jak brzmi gitara bez nich i jakich w ogóle używać...
Kondensatory w gitarze pracują w układzie regulacji barwy (obcinania wysokich składowych).
Powinny być stosowane takie same typy kondensatorów, jak dla układów korekcji barwy urządzeń audio.
Kondensatory powinny być stabilne w czasie, ich pojemność nie powinna zależeć od temperatury i częstotliwości, powinny mieć małą upływność i "rozsądną" tolerancję pojemności.

Najlepsze do korekcji barwy są kondensatory styrofleksowe (nieco mniej poliwęglanowe) które spełniają powyższe warunki.
Pojemność kondensatorów poliestrowych zależy od temperatury i częstotliwości, więc są mniej zalecane.
Nie powinno się natomiast stosować kondensatorów ceramicznych, choć są małe, że aż kusi… (są znakomicie niestabilne temperaturowo i częstotliwościowo).

Gitara bez kondensatorów brzmi nieskrępowaną pełnią dźwięku z przetworników.
cherlawyleon
Posty: 140
Rejestracja: 2013-04-28, 15:01
Lokalizacja: Chorzów
Kontakt:

Re: Kondensatory i poty

Post autor: cherlawyleon » 2013-07-06, 00:56

pickups pisze:Pojemność kondensatorów poliestrowych zależy od temperatury i częstotliwości, więc są mniej zalecane.
Częstotliwości czego?
pickups
Posty: 180
Rejestracja: 2013-04-11, 18:59
Lokalizacja: PL
Kontakt:

Re: Kondensatory i poty

Post autor: pickups » 2013-07-06, 18:08

cherlawyleon pisze:
pickups pisze:Pojemność kondensatorów poliestrowych zależy od temperatury i częstotliwości, więc są mniej zalecane.
Częstotliwości czego?
Sygnału oczywiście.
Określone typy kondensatorów (ferroelektryczne, ceramiczne, poliestrowe, elektrolityczne), ze względu na cechy materiałów dielektrycznych, zmieniają pojemność w zależności od częstotliwości podawanego na nie sygnału (mają również duży dryft temperaturowy czyli zmieniają pojemność przy zmianie temperatury).
To znane elektronikom cechy.
Stosowne dane można znaleźć w kartach katalogowych kondensatorów czy internecie (np: http://elementy-elektroniczne.republika ... atory.html )
ODPOWIEDZ