Krycie poliuretanem

Czyli chemia w lutnictwie.

Moderator: poco

poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Post autor: poco » 2012-06-11, 20:53

Dla mnie jest to koral i do tego kształtu dobrze pasuje. Taka biżuteria muzyczna. ;-) :-P :mrgreen: Ładne. Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
tata_perkusisty
Posty: 107
Rejestracja: 2012-05-28, 13:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: tata_perkusisty » 2012-06-12, 14:14

No dobra, przypomina same dobre i smakowite rzeczy. Ciekawe jak na żywo :roll:
Pozdrawiam Radek tata Ernesta.
Wirowanie pędzli: http:/www.forumlutnicze.pl/forum/viewtopic.php?p=9249
Awatar użytkownika
Piniu
Posty: 2939
Rejestracja: 2011-02-15, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Piniu » 2012-06-20, 07:42

Andrzej pisze:Mi się tam podoba . Wygląda tak słodko ......wafelki , biała czekolada i tofi ;-)
Popłakałem się.. :lol:
Awatar użytkownika
SeBas
Posty: 90
Rejestracja: 2012-01-11, 09:17
Lokalizacja: Grójec

Post autor: SeBas » 2014-05-04, 20:39

Zdecydowałem się w końcu na poliuretanowy lakier na koniec mojego projektu. W sumie w tym temacie powiedziane jest wszystko, choć:

1. co dokładnie na podkład prócz poliestru o którym było w tym temacie, jaki najlepiej podkład pod poliuretan?
2. jak zabarwić na odpowiedni kolor lakier -> uzyskać vintage'owy sonic blue (pełne krycie)? pigment mieszający się z poliuretanem, czy może "gotowy poliuretan"?
3. utwardzacz, yyy czyli rozumiem, że każdy lakier poliuretanowy musi być łączony z utwardzaczem? na jakim etapie? warstwy z kolorem, czy końcowe - czyste?
4. w większości tematów o lakierowaniu mowa jest o warstwach i kładzeniu ich, ale wydaje mi się że na korpusie, jak potraktować gryf, aby uzyskać zabezpieczenie jak na gryfach musicman/lakland, bez "śliskiej" wyścigówki właśnie poliuretanem?

Pytania banalne, choć jako osoba zielona w tym temacie totalnie, na forum w jasnych słowach nie znalazłem na nie odpowiedzi. Dlatego pytam o nie wprost.
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Post autor: poco » 2014-05-04, 23:54

SeBas, to pytania raczej do technologa firmy produkcyjnej. ICA, Milesi, Vidaron, Italcolor itd., itd.
Dlatego nie będę robił multivity z mózgu.
Co użytkownik, to inne zdanie. Jak poczytasz w necie , to również przyjmiesz mój punkt widzenia, czyli rozmowę z fachowcem firmy, nie z pracownikiem sklepu.
Co do stosowania, to wszystko zależy od Twoich umiejętności i bazy sprzętowej. Generalnie, nie należy wymyślać prochu, bo to kosztuje. :-(
Lakiery mogą być rozpuszczalnikowe - jednoskładnikowe i chemoutwardzalne - dwuskładnikowe. To samo dotyczy podkładów, gruntów, grunoszpachlówek, szpachlówek.
Lakiery, teraz prawie wszystkie, mogą być też wodorozcieńczalne. Dotyczy to tak akryli, jak i poliuretanów.
Zaletą tych lakierów jest zdolność do barwienia bejcami do drewna suchymi i na bazie spirytusu. Podkłady pod lakier też powinny być zgrane z rodzajem lakieru, gdyż związane jest to z przyczepnością, wilgotnością, kryciem, rozwarstwianiem i wieloma innymi czynnikami, w tym przygotowaniem powierzchni przed, w trakcie i po lakierowaniu.
Zawsze to będzie temat rzeka, trudny i radzę posiłkować się wiedzą fachowców, nie "fachowców".
Potraktuj ten post jako ukierunkowanie, a nie jako odpowiedź. Może inni, doświadczeni koledzy czują się na siłach udzielić odpowiedzi.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
SeBas
Posty: 90
Rejestracja: 2012-01-11, 09:17
Lokalizacja: Grójec

Post autor: SeBas » 2014-05-05, 19:26

Dzięki Ryszard za rzeczowy wstęp do tego tematu.
Mimo wszystko będę liczył na jakieś naprowadzenie i podpowiedzi.
Brzmieć to może jako pójście na łatwiznę, ale tak jak wspomniałem potrzebuję rozwiązań sprawdzonych (z racji na zere doświadczenie), aby nie wymyślać właśnie prochu od nowa i też nie zniszczyć tego co mogę osiągnąć próbując wedle domysłów.
Nie mając doświadczenia zabrałem się za struganie, na podstawie tego co widziałem w sieci. Z lakierowaniem już nie jest tak łatwo.

Rozumiem, że barwników muszę szukać mieszających się poliuretanem.
A jeśli będzie napisane, że lakier wymaga rozpuszczalnika, to używać rozpuszczalnika, a jeśli utwardzacza, to utwardzacza (rozpuszczalnika też mogę używać do tych z utwardzaczem?).
Czyli podkład również pod poliuretan. To już doczytałem w międzyczasie.

Zostaje ostatnia kwestia, ale to już bardziej pod wykonanie i techniki, lakierowanie gryfu?
Podkład + ile warstw lakieru? 2/3? W wyżej wymienionych markach gryf wydaje się zmatowiony, mimo wszystko, minimalnie "śliski".
Awatar użytkownika
michau25
Posty: 353
Rejestracja: 2010-09-27, 18:10
Lokalizacja: Katowice

Post autor: michau25 » 2014-05-05, 20:08

SeBas pisze:jak potraktować gryf, aby uzyskać zabezpieczenie jak na gryfach musicman
Na stronie muscimana w specyfikacji gitar jest napisane, że gryfy "naturalne" są olejowane i woskowane a te kolorowe malowane lakierem poliestrowym na wysoki połysk.
Musicman pisze:Gunstock oil and hand-rubbed special wax blend
High gloss polyester
Awatar użytkownika
molu
Posty: 1418
Rejestracja: 2012-02-21, 14:42
Lokalizacja: Kraków

Post autor: molu » 2014-05-29, 21:22

Jako, że zbliża się kolorowanie gitary, zacząłem rozglądać się za konkretnymi produktami. Wstępnie zdecydowałem się na dwuskładnikowy poliuretan ICA. Ale kurka wodna.. nikt nie pisał wcześniej, że to takie drogie.. za zestaw izolant + dodatek, podkład + dodatek, kolor + dodatek, bezbarwny + dodatek, trzeba zapłacić ponad 300 zł. Ceny dla minimalnej sprzedawanej pojemności - 1L. Podejrzewam, że można tą pojemnością obsłużyć ze trzy lub cztery gitary, ale mniejszych ilości nie sprzedają.

T.
popik10

Post autor: popik10 » 2014-05-29, 21:57

Podaj się za producenta i popros o próbki. Kiedyś udało mi się tak sprawę załatwić.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
SeBas
Posty: 90
Rejestracja: 2012-01-11, 09:17
Lokalizacja: Grójec

Post autor: SeBas » 2014-06-01, 10:46

To ja zapytam inaczej, ile przygotować lakieru/podkładu na jedną warstwę gryfu i korpusu?
Tak żeby nie przygotować za dużo w pistolecie?
Awatar użytkownika
molu
Posty: 1418
Rejestracja: 2012-02-21, 14:42
Lokalizacja: Kraków

Post autor: molu » 2014-06-10, 22:28

No to kolejne pytanie.
Malowanie kryjącym kolorem. Podkład, kolor. Wszystko poliuretan dwuskładnikowy. Czy konieczna jest warstwa bezbarwnego, czy więcej warstw koloru, wyszlifowanych, polerowanych, załatwi sprawę? Czy jednak wymagane jest użycie "trzech" warstw. W sensie podkład, kolor, bezbarwny?

T.
Awatar użytkownika
molu
Posty: 1418
Rejestracja: 2012-02-21, 14:42
Lokalizacja: Kraków

Post autor: molu » 2014-06-11, 05:49

Podkład tak, ale czy można w przypadku poliuretanu poprzestać na kolorze (ale więcej warstw), czy konieczny (lub zalecany) jest bezbarwny?

T.
kibic
Posty: 394
Rejestracja: 2013-08-23, 07:07
Lokalizacja: Nieporęt

Post autor: kibic » 2014-06-11, 17:27

molu pisze:Podkład tak, ale czy można w przypadku poliuretanu poprzestać na kolorze (ale więcej warstw), czy konieczny (lub zalecany) jest bezbarwny?

T.
Nie jestem wielkim ekpertem w lakierowaniu ale sporo eksperymentowałem z poliuretanem i wiem, że nie potrzeba bezbarwnego. Moim zdaniem nie jest nawet wskazane. Robiłem próby z bezbarwnym ale efekt był gorszy. Tym gorszy im jaśniejszy ma być kolor gitary (najgorzej wychodziło na białym bo lakier choćby wydawał się najbardziej bezbarwny to tak naprawdę nie jest bezbarwny i na białym widać to dokładnie)

Deski w obu gitarach poniżej były malowane podłkad + 2 warstwy poliuretanu dwuskładnikowego. Efekt możesz ocenić sam.

http://www.forumlutnicze.pl/viewtopic.php?t=2523

http://www.forumlutnicze.pl/viewtopic.php?t=2557
kibic
Posty: 394
Rejestracja: 2013-08-23, 07:07
Lokalizacja: Nieporęt

Post autor: kibic » 2014-06-12, 07:20

To pewnie kwestia nie tylko ilości warstw ale i grubości. Jakiej dyszy używasz, jakie ustawiasz ciśnienie, jaka jest gęstość przygotowanego lakieru. Zakładam, że mocniej rozcieńczasz i stąd warstwy masz cieńsze. Każdy ma inne doświadczenie i swoje wypracowane metody. Najważniejsze by się sprawdzało i cieszyło twórcę :-) U mnie sprawdza się metoda którą podałem.
ODPOWIEDZ