Techniki łączenia drewna (dobieranie rodzajów do siebie)

Tu rozmawiamy na tematy drewniane

Moderator: poco

felix0
Posty: 160
Rejestracja: 2009-01-28, 15:40
Kontakt:

Techniki łączenia drewna (dobieranie rodzajów do siebie)

Post autor: felix0 » 2009-01-29, 15:12

Dużo się mówi o łaczeniu różnych gatunków drewna np:
na top klon falisty na dół machoń albo olchę

jakie są przynajmniej podstawowe zasady dobierania gatunków do dźwięku lub przetworników.
np:
top: klon dół: machoń charakter brzemienia taki
Co dają przeklejki i gdzie je stosować ( czytałem gdzieś że koleś wkleił do główki jakiś mały klin innego drewna i gitarka zaczęła inaczej gadać

Acha i jaki klej proponujecie :shock:
Tak tak Powiedział szpak.
http://qooni.mooo.com/siodemka/
Zenek_Spawacz

Post autor: Zenek_Spawacz » 2009-01-31, 13:59

No Felix ! Juz sie ciesze na ciekawa dyskusje....

Rodzaj drewna , dobor i jego kombinacje w nowoczesnych konstrukcjach lutniczych to jeden z naistotniejszych i najbardziej interesujacych problemow.
Niestety , rowniez bardzo skomplikowany i nieprzejrzysty.
Trudno jest rozmawiac o brzmieniu. To co sie podoba w tej materii jednemu , nie bedzie rajcowac innego.Ton instrumentu jest niewymierny.
To co jest wymierne i co mozna ocenic to jakosc rezonowania instrumentu... Jak zachowuje sie wioslo w calym spektrum frekwencji dzwieku jest mozliwe do zmierzenia i rowniez do wyczucia.
Jak w jednym z wywiadow powiedzial Christof Kost :
Statyka z masa wplywaja bezposrednio na rezonowanie instrumentu . Material i konstrukcja okresla zas statyke.
Miekkie odmiany drewna rezonuja wolniej niz twarde.Dlatego dobrze brzmiace lekkie korpusy maja wieksza roznice dynamiczna miedzy atakiem a sustainem niz twarde. Klejone , w ogole maja bardziej wywazone brzmienie.
Teraz o drewnach... Trudno jest okreslic brzmienie.... Powod jest prosty , pod handlowa nazwa np "Mahon" spotkac mozna kilkadziesiat roznych typow ciemnego drewna , czasami oddalonych od siebie rowniez biologicznie.
Khaya , sipo , andiroba , sapeli to tylko niektore rodzaje znane pod nazwa "mahon". Rowniez w obrebie jednego rodzaju brzmienie moze byc bardzo rozne.
Dlatego nikt dokladnie nie jest w stanie okreslic zasad laczenia drewna , tylko doswiadczenie i bezposredni kontakt z materialem pozwoli po czasie na opracowanie metod. Kazdy z zadanych efektow brzmieniowych mozna rowniez podeprzec konstrukcyjnie.


Ciekawy artykul M.Tobiasa "Quest for Tone"znalezc mozna na jego stronie...
-=M'M=-
Posty: 35
Rejestracja: 2009-01-30, 22:42

Post autor: -=M'M=- » 2009-01-31, 16:18

Trzeba także pamiętać o tym, że nie ma dwóch takich samych kawałków drewna. Nie uzyskamy 2 razy tego samego efektu łącząc te same gatunki gdyż każdy kawałek będzie miał inne usłojenie, inną gęstość, będzie się różnił bardzo drobnymi rzeczami, które wpłyną na jego rezonans. Trzeba oczywiście pamiętać że drewno musi być odpowiednio sezonowane.
Także kleje, lakiery lub politura jakimi wykańczamy instrument mają niesamowity wpływ na brzmienie.
felix0
Posty: 160
Rejestracja: 2009-01-28, 15:40
Kontakt:

Post autor: felix0 » 2009-01-31, 18:05

CZyli z tymi kombinacjami to może być trochę przereklamowana ściema, ponieważ ten sam gatunek drewna może mieć troszkę inną gęstość w zależności od tego gdzie rósł i czasami można dobrać ładne drewno które nie będą miały odpowiedniego tonu podczas stukania w deseczkę (tak właśnie wybierałem sobie listewkę na podstrunnicę w castoramie :) i nie wszystkie miały fajny dźwięk a wszystkie miały ten sam rozmiar.
Na pewno rodzaj drewna ma jakiś wpływ ale czy aż taki (napewno ma wpływ na długość wybrzmiewania i na wysoki lub niski charakter brzmienia, czy przetwornik nie ma więcej wpływy na brzmienie?
Tak tak Powiedział szpak.
http://qooni.mooo.com/siodemka/
-=M'M=-
Posty: 35
Rejestracja: 2009-01-30, 22:42

Post autor: -=M'M=- » 2009-01-31, 19:19

Przetworniki mają spory wpływ na brzmienie, ale można zrobić parę trików żeby przetworniki zabarwiały się drganiem drewna choćby z gryfu.
Jak już wcześniej pisałam każdy kawałek drewna jest zupełnie inny, zresztą sam to zauważyłeś wybierając drewno na podstrunnice.
Dlatego też nie ma dwóch identycznie brzmiących gitar.
Najlepszy jest tu przykład z gitarami klasycznymi. Obecnie będę budowała właśnie gitarę klasyczną i z doborem drewna jest tu już trudniej. W gitarze elektrycznej niedoskonałość drewna można ukryć właśnie stosując dobrą elektronikę. Jednak przy gitarze klasycznej każda najdrobniejsza skaza drewna odbija się na brzmieniu instrumentu.

Dobór drewna to jest temat który można ciągnąc w nieskończoność.
Zenek_Spawacz

Post autor: Zenek_Spawacz » 2009-01-31, 23:16

Ano mozna , tyle , ze nie widze mozliwosci ukrycia skaz drewna w instrumentach elektrycznych. Jest to taki sama konstrukcja akustyczna jak gitara klasyczna z tym ze wzmacniana elektrycznie. Elektronika czy picki nie przeniosa tego czego w instrumencie niema. Np przeklejki hebanowe w gryfie daja to , ze sustain pochodzi od drugiej harmonicznej a ton podstawowy "ucieka" stosunkowo szybko.... Tego sie nie da zrobic elektrycznie.
felix0
Posty: 160
Rejestracja: 2009-01-28, 15:40
Kontakt:

Post autor: felix0 » 2009-02-02, 23:42

Gadałem ze szfagrem elektronikiem i podobno gestość drewna ma wpływ na to w jakich proporcjach charmoniczne będą słyszalne, ale stwierdził też że przetwornik magnetyczny + rodzaj stuny ma b duży wpływ na brzmienie, co innego przy piezo tu bardzo drewno ma wpływ

znalazłem takie coś
Tabela flażoletów
był obrazek ale jest zaduży więc daję linka
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... monics.jpg


co ma wływ na którą charmoniczną ? czy coś poplątałem
Ostatnio zmieniony 2009-02-04, 09:52 przez felix0, łącznie zmieniany 1 raz.
Tak tak Powiedział szpak.
http://qooni.mooo.com/siodemka/
Zenek_Spawacz

Post autor: Zenek_Spawacz » 2009-02-04, 05:45

Piekna tabela flazoletow ... Ale ok , moglbys ja troche zmniejszyc , zeby nie fruwac z czytaniem od scrola do scrola...
Rzecz z harmonicznymi zaznaczylem w poscie powyzej na podstawie wiadomosci ze strony alembica i czesciowo wlasnych obserwacji... Z tym , ze brzmienie hebanu trzeba lubiec.
Zeby okreslic (oczywiscie z duza poprawka na rozpietosc w ramach rodzaju) brzmienie konkretnego drewna zmajstrowalem mala tabelke...

Klon - nadaje sie na wszystkie czesci gitary tzn ... korpus , gryf , podstrunnice. Klon jest drewnem stosunkowo twardym , dajacym brzmienie bogate w zakresach tonow wysokich. Charakter jest tonu jest dobrze zdefiniowany i atak jest bezposredni. Niektorzy twierdza , ze klon europejski nie nadaje sie na gryfy basowe... Najlepsze klony pochodza z okregu bylej JUgoslawii.

Olcha - Piekne pelne basy ,cieply srodek... Nadaje sie na korpusy . podstrunnice i gryfy lepiej jest zrobic z innego drewna...

Jesion - Daje dobre basy , jasny srodek i perkusyjny ton. Swamp ash czyli jesion bagienny jest bardziej miekki w brzmieniu , warczy rockowo i ma sile przebicia w kapeli... Korpus , gryf...

Mahon - cala gama drewien. Ogolnie ... cieple pelne doly z pelnym srodkiem , nadaje sie na gryfy , korpusy , mniej na podstrunnice . Jako najbardziej znana firma , Gibosn uzywal mahoniu do produkcji swoich basow ...

Brzoza - charakterystyka , brzmieniowo troche bardziej w kierunku srodka niz klon...

Bubinga - twarde afrykanskie drewno...Zdefiniowane basy , srodek dosc "twardy" nadaje sie na korpusy gryfy i podstrunnice (Rickenbacker)

Orzech - Jasniejszy w brzmieniu niz mahon ciemniejszy niz klon.Dobry dla basow bezprogowych i o charakterze rockowym...

Ovengkol - z naciskiem na srodek z dobrym spektrum tonow wysokich

Padouk - jasny czerwony kolor , brzmienie podobne do klonu , wykonczenie naturalne nie sprawia problemow...Troche lepszy dzwiek w zakresie tonow wysokich niz mahon. Salomon Padouk - lzejszy niz Padouk...

Palisander - piekne rozwiniecie harmonicznych , gryfy palisandrowe ida w kierunku charakterystyki tworzyw sztucznych typu grafit!. Rio Palisander - bardzo "twardy" ton ...

Wenge - wysoki srodek , bardzo perkusyjne zabarwienie...


Tabelka powyzszych drewien jest tylko bardzo ogolnym i orientacyjnym zestawieniem.Z czasem postaram sie rzecz uzupelnic i ewentualnie poprawic .
Nalezy pamietac , ze sklejajac drewna nie sumuje sie ich wlasciwosci .Jak to wyglada w praktyce mozna doswiadczyc tylko robiac instrumenty samemu,,
Powodzenia
Zenek
Zenek_Spawacz

Post autor: Zenek_Spawacz » 2009-02-04, 05:55

-=M M=- !
Mam nadzieje , ze jak bedziesz budowal wioslo klasyczne , otrzymamy na forum pelne sprawozdanie .. Tzn projekt , plan , zestaw drewien , ktorych uzyjesz , jaki Bracing , system budowania itd ... Tak aby wszyscy mogli rzecz skomentowac , zobaczyc , nauczyc sie czegos i pogadac"
Powodzenia !
Zenek
felix0
Posty: 160
Rejestracja: 2009-01-28, 15:40
Kontakt:

Post autor: felix0 » 2009-02-04, 10:12

Bardzo fajna i konkretna odpowiedź,
Właśnie się zabieram za dorobienie gryfu barytonowego (6 strun skala 27-1/2" (69.9 cm)
no i gryf będzie z olchy wybrałem taki ładny centkowany kawałek, a podstrunnica z jatoby nie wiem co z tego wyjdzie ale potestuję
Tak tak Powiedział szpak.
http://qooni.mooo.com/siodemka/
kaszubp
Posty: 43
Rejestracja: 2009-01-25, 17:30

Post autor: kaszubp » 2009-02-06, 22:55

Czytanie ze zrozumieniem tekstu wskazałoby na to że olcha na gryf nie za bardzo...
Zenek_Spawacz

Post autor: Zenek_Spawacz » 2009-02-06, 23:19

To fakt olcha na gryf jest troche za miekka. korpusy olchowe sa jak najbardziej ok . Na szyjke dobre drewno to klon , mahon , brzoza , bubinga i inne twarde odmiany drzew egzotycznych...
felix0
Posty: 160
Rejestracja: 2009-01-28, 15:40
Kontakt:

Post autor: felix0 » 2009-02-07, 14:14

kaszubp pisze:Czytanie ze zrozumieniem tekstu wskazałoby na to że olcha na gryf nie za bardzo...

zgadza się, że nie bardzo, tylko że kupiłem to pół roku temu i zacząłem robić pręta więc szkoda roboty, nie wiążę z tym super rezultatów.
bardziej podchodzę do tego jako próba
pozdrawiam
Tak tak Powiedział szpak.
http://qooni.mooo.com/siodemka/
Awatar użytkownika
tetigon
Posty: 80
Rejestracja: 2009-08-04, 18:01
Lokalizacja: Pozna

Post autor: tetigon » 2010-02-03, 21:01

Dzięki trochę się dowiedziałem o brzmieniu i mam pytanie, obecnie zabieram się za zrobienie gitary typu jazz.... i myślę i myślę i nie mogę wyczaić jaką dać podstrunnice - palisander czy może heban - nie wiem co będzie lepiej brzmieć w takiej gitarze. Dodam że korpus będzie klonowy top świerk gryf klon (tu myślałem o przekładce z palisandrem ale zrezygnowałem).
Trochę się boję że uzyskam za jasne brzmienie ale chyba świerk mi to wynagrodzi, no chyba że zaproponujecie coś innego - topu nie mam jeszcze kupionego. Chodzi o to żeby lekko przyciemnić ten klon.
Zaprojektowałem już główkę przerzuciłem na drewno, więc przydała by mi się szybka pomoc bo gryf już powoli wycinam :) aaa nie napisałem że będą 2 komory rezonansowe.
felix0
Posty: 160
Rejestracja: 2009-01-28, 15:40
Kontakt:

Post autor: felix0 » 2010-02-04, 15:01

-=M'M=- pisze:Przetworniki mają spory wpływ na brzmienie, ale można zrobić parę trików żeby przetworniki zabarwiały się drganiem drewna choćby z gryfu.
.......
Jakie triki????????
Tak tak Powiedział szpak.
http://qooni.mooo.com/siodemka/
ODPOWIEDZ