Strona 1 z 1
Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
: 2021-07-14, 01:17
autor: waldek
Przez lata nazbierało się trochę zdjęę i chciałbym je zmagazynowaę
[EDIT przeanalizowaę] w jednym miejscu, wraz z personalnymi opiniami, komentarzami innych użytkowników, a także własnymi wynurzeniami. Może komuł się przyda przy budowie akustyka
dfgfgd5 by
waldek, on Flickr
Takiego X-a chyba u nikogo jeszcze nie widziałem i w sumie dopiero teraz zwróciłem uwagę. To butikowa wersja gitary Taylor która już nie jest produkowana. Porównuję belkowanie do standardowych Taylorów i wydaje się trochę lżejsze; pamiętam że te gitary miały wdzięczne brzmienie, produkowały niezłę ilołę harmonicznych artefaktów i dobry pogłos
r43b5h8k9 by
waldek, on Flickr
wetrerer3 by
waldek, on Flickr
365063247_1e69768793 by
waldek, on Flickr
Choę sam X wyględa na dużo za sztywny
vbfghn6 by
waldek, on Flickr
Zwykły Taylor jumbo i pod spodem GS
fgdfghdf5 by
waldek, on Flickr
fdgf6 by
waldek, on Flickr
IMG_1023 by
waldek, on Flickr
IMG_1019 (1) by
waldek, on Flickr
IMG_1020 by
waldek, on Flickr
IMG_1021 by
waldek, on Flickr
IMG_1022 by
waldek, on Flickr
wersja butikowa tej samej gitary (GS), z palisandrowo-machoniowym litym kerfingiem, belki na plecach są ciełsze i innego kształtu
IMG_6869 by
waldek, on Flickr
IMG_6867 by
waldek, on Flickr
IMG_6866 by
waldek, on Flickr
IMG_6865 by
waldek, on Flickr
IMG_6857 by
waldek, on Flickr
IMG_6856 by
waldek, on Flickr
IMG_6854 by
waldek, on Flickr
IMG_6853 by
waldek, on Flickr
IMG_6852 by
waldek, on Flickr
IMG_6850 by
waldek, on Flickr
IMG_6849 by
waldek, on Flickr
IMG_6848 by
waldek, on Flickr
IMG_6847 by
waldek, on Flickr
IMG_6843 by
waldek, on Flickr
IMG_6870 by
waldek, on Flickr
Dla porównania belkowanie mahoniowej 12 jumbo Taylora
IMG_7006 (2) by
waldek, on Flickr
IMG_6997 by
waldek, on Flickr
IMG_6998 by
waldek, on Flickr
IMG_6999 by
waldek, on Flickr
IMG_7003 by
waldek, on Flickr
Gitara miała struny 13-tki strojone 3 półtony w dół i pogłos jak w kołciele
Ten sam model gitary, w bardziej wykwalifikowanych rękach
Dodam jeszcze grubołci płyt Taylora w calach
ektkt5 by
waldek, on Flickr
0.120" = 3.048 mm
0.125" = 3.175 mm
0.110" = 2.794 mm
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
: 2021-07-14, 06:32
autor: Jan
X bracing wymyłlony i wprowadzony w firmie Martin to najpopularniejszy rodzaj belkowania w gitarach akustycznych. Istnieję setki jeżeli nie tysięce wzorów belkował ale są one głównie stosowane w klasykach natomiast w akustykach najczęłciej stosowany jest niewętpliwie X. Inne popularne wzory to V-bracing niedawno wprowadzony przez Tylora, A-bracing czyli odwrócone V, belkowanie drabiniaste oraz różne mixy zapożyczane głownie z dużo starszego lutnictwa gitar klasycznych. Sam robiłem kiedyś belkowanie hybrydowe, połęcznie X z belkowaniem wachlarzowym - brzmiało łwietnie. W gitarach akustycznych X bracing można powiedzieę zdominował rynek i jeżeli znajdziecie coś poza X lub V to będzie to niezwykle rzadka sytuacja. Widziałem gitary akustyczne ze zbrojeniem typu Falcate ale sa one niezwykle rzadkie prekursorem jest tu Trevor Gore bardzo zdolny i innowacyjny lutnik. Aktualnie sam robię dla porównania gitary ze zbrojenie V ze względu na pozytywne opinie odnołnie ich walorów brzmieniowych, jak będzie niedługo się przekonam.
Niewętpliwie dużę innowację jest "rynienka" faza zrobiona na płycie zastosowana w Tylorach, mnie kojarzy się to z membranę głołnikowę i zapewni pełni podobnę funkcję tylko wymaga zastosowania odpowiednio grubej płyty by takie nacięcie wykonaę. Wydaje mi się, że może to mieę większe znaczenie niż samo belkowanie. Jednak z całę pewnołcię mogę powiedzieę, że każdy element doklejony do płyty rezonansowej niesie ze sobę zmianę walorów akustycznych ale żeby zaobserwowaę rodzaj zmiany trzeba by użyę metod naukowych i przeprowadzię dużę ilołę prób a i tak wnioskowanie będzie bardzo ogólne ze względu na niejednorodnołę drewna.
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
: 2021-07-14, 18:11
autor: poco
Podzielam Janie Twoje zdanie i jeszcze bym dodał to, co mi się nasuwa w zwięzku z grubołcię płyty, belkowaniem, rynienkami itp. Otóż w moim widzeniu tego tematu, to zmiany w ilołci beleczek, zmiennej ich orientacji, kształcie mogę byę spowodowane strojeniem płyty i taka mnogołę kombinacji może byę tego łwiadectwem. Nie da się bowiem przewidzieę do kołca brzmienia ostatecznego i tu decydowało doświadczenie lutnika. W produkcji seryjnej przyjmuje się najczęłciej najkorzystniejsze z punktu widzenia produkcji rozwięzania, gdzie odstępstwa w emisji dęšłwięków nie są istotne. Rodzaj ryzyka handlowego. Stęd sprawa ogrywania gitar przed zakupem. Wiadomym jest jakie psikusy potrafi wyczyniaę drewno, więc to ono decyduje o wszystkim.
Pozdrawiam, Ryszard
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
: 2021-07-17, 04:20
autor: waldek
Dziękuję za komentarze. Do pierwszych 5 zdjeę w temacie chciałbym dodaę kształty gotowych pudeł. Zdjęcia zrobiłem podczas jakiejł wystawy
DSC01310 by
waldek, on Flickr
DSC01321 by
waldek, on Flickr
DSC01325 by
waldek, on Flickr
DSC01330 by
waldek, on Flickr
DSC01336 by
waldek, on Flickr
DSC01340 by
waldek, on Flickr
DSC01341 by
waldek, on Flickr
DSC01342 by
waldek, on Flickr
DSC01343 by
waldek, on Flickr
DSC01344 by
waldek, on Flickr
DSC01345 by
waldek, on Flickr
DSC01346 by
waldek, on Flickr
DSC01347 by
waldek, on Flickr
DSC01351 by
waldek, on Flickr
DSC01352 by
waldek, on Flickr
DSC01353 by
waldek, on Flickr
DSC01354 by
waldek, on Flickr
DSC01355 by
waldek, on Flickr
DSC01356 by
waldek, on Flickr
DSC01370 by
waldek, on Flickr
DSC01371 by
waldek, on Flickr
DSC01372 by
waldek, on Flickr
DSC01373 by
waldek, on Flickr
Na poczętek kilka rzeczy które zwróciły moję uwagę:
Ilołę tak zwanych
finger braces
11 by
waldek, on Flickr
22 by
waldek, on Flickr
Rozpięty X
33 by
waldek, on Flickr
Wstawka wzmacniajęca top
44 by
waldek, on Flickr
Rynienka o której wspomniał Jan. Tradycyjnie lutnicy pocieniaję top na brzegach aby go poluzowaę, ale zajmuje to dłuższy czas, strugiem, wymaga wyczucia, itp. Tutaj zabieg wykonywany jest w kilka sekund na maszynie
77 by
waldek, on Flickr
Lining z mahoniu oraz palisandru; pamiętam że gDzieł już widziałem palisandrowy lining na topie, podobno poprawiał rezonans
55 by
waldek, on Flickr
Kształt żeber
tone bars, jedno zacięte, drugie nie
66 by
waldek, on Flickr
Gruby polyester Taylora zwykle wyględa jak tafla szkła, tutaj widaę słoje i gdzie niegdzie można je było wyczuę pod palcami
88 by
waldek, on Flickr
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
: 2021-07-19, 07:17
autor: Jan
Zdziwiłem się trochę widzęc rynienki z gitarach Martina ze zbrojeniem X. Myłlałem, że to innowacja którę wprowadził Tylor a to jak widaę znane już wczełniej rozwięzanie. Na zdjęciach widzimy mnogołę wariacji na bazie X a lutnicy na całym łwiecie tworzę własne wersje więc wzorów belkował są zapewne tysięce.
W tamtym roku zbudowałem gitarę akustycznę z mieszanym zbrojeniem X z wachlarzowym. Takie połęczenie akustyka i klasyka. Gitara ma bardzo ciekawy dęšłwięk i była niesamowicie głołna jak na tak mały instrument. Gitara miała łęczenie gryfu jak w tradycyjnych hiszpałskich gitarach klasycznym. Takie połęczenie ponoę daje znacznie lepsze warunki dęšłwiękowe w porównaniu do gryfów łęczonych na łruby. Akustyka zrobiłem na formie klasyka. Poniżej parę zdjęę belkowania.
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
: 2021-07-19, 07:48
autor: Jan
Martin znany jest ze zbrojenia X natomiast Tylor kojarzy się ze zbrojeniem V. Tutaj zastosowałem bridge plate z hebanu za radę kolegi lutnika z Norwegii. Nie wiem jak to wpłynie na sustain (ponoę bardzo dobrze) a na pewno będzie korzystne dla wytrzymałołci samego elementu w miejscu blokowania strun kołkami.
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
: 2021-07-20, 01:30
autor: waldek
Dziękuję za zdjęcia i opis, Janie. Nie znam się na tych wachlarzach, ale pamiętam widziałem coś podobnego w akustykach PRS (które tak naprawdę były projektowane przez angielskiego lutnika Steve Fischera) . Jak byłem w fabryce PRS to widziałem ożebrowanie X i wachlarz z trzema belkami tam gdzie u Ciebie jest pięę. Nie mam zdjęę bo zabronili fotografowaę, ale ogrywałem jeden model i pamiętam, że brzmienie faktycznie było ciekawe, dosyę bogate, takie powiedziałbym lutnicze. Ale zupełnie inne od brzmienia Martina, które wydaje mi się zdecydowanie bardziej skoncentrowane/ukierunkowane.
Jan pisze: 2021-07-19, 07:17
Zdziwiłem się trochę widzęc rynienki z gitarach Martina ze zbrojeniem X. Myłlałem, że to innowacja którę wprowadził Tylor
Wszystkie zdjęcia które dotychczas tutaj zamiełciłem pokazuję gitary i wnętrza gitar z fabryki Taylor.
Jak na ironię nie ogrywałem jeszcze gitar Taylor z ożebrowaniem V, w sumie mógłbył kiedyś zrobię obszerniejszy opis i wyłożyę nam rezultat z Twojego punktu widzenia.
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
: 2021-07-20, 06:35
autor: Jan
No to trop miałem dobry z rynienkę i Tylorem, jakoł myłlałem, że to Martinowskie zbrojenia. Kiedyś postanowiłem sobie zaprojektowaę własne zbrojenie i w kołcu wyrysowałem X z wachlarzem, jakież było moje zdziwienie i łmiech gdy poprzeględałem neta i stwierdziłem, że "prochu to ja nie wymyłlę"

i że dawno już tego typu belkowania ktoł wymyłlił i powszechnie stosuje (chociażby PRS) Narysowałem sobie jeszcze kilka zbrojeł i za każdym razem znajdowałem na necie coś podobnego

W lutnictwie gitar klasycznych jest jeszcze lepiej bo tam chyba nie ma już co wymyłlaę i każdy możliwy wzór ktoł już robił.
X z wachlarzem gra pięknie i na pewno zrobię jeszcze parę gitar z tym belkowaniem gdyż bogaty dęšłwięk jaki można uzyskaę jest wart wyboru tego wzoru belkowania.
Robię jeden projekt z różnymi belkowaniami ale w wersji Ukulele gdzie jednoczełnie robię kilka wzorów żeby móc zobaczyę porównawczo jak to w rzeczywistołci wyględa a nie z opowiełci o mchu i paprociach

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
: 2021-07-20, 13:53
autor: waldek
Pięknie to robisz, Janie. Widaę pasję i dbałołę o szczegóły, trzymam kciuki za powodzenie tych wszystkich modeli.
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
: 2021-07-23, 20:41
autor: Jan
Waldku dopiero teraz przesłuchałem sobie plik z Youtuba gdzie gitara była w obniżonym stroju - odlot jaki dęšłwięk. coś pięknego jakie brzmienie. Tak przeględałem sobie kilka razy te zbrojenia Tylora i widzę, że ta "rynienka" jest powszechnie stosowana w najróżniejszych wzorach belkował więc musi byę korzystna dla brzmienia skoro uparcie to rozwięzanie stosuję. Muszę sobie zrobię szablon do frezowania tej rynienki i zakupię frez kształtowy gdyż mam zamiar odgapię to rozwięzanie i zastosowaę w swoich gitarach.
Te grubołci topów odpisałeł podczas wizyty w fabryce?
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
: 2021-07-24, 19:46
autor: waldek
Dziękuję
Zdjęcie pożyczone od kogoł kto akurat odwiedził fabrykę, lata temu. Te wymiary mogły się zmienię, bo fabryka lubi eksperymentowaę, ale postanowiłem zamiełcię aby daę punkt wyjłciowy komuł kto zaczyna i nie bardzo wie gdzie zaczęę.
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
: 2021-08-11, 06:11
autor: Jan
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
: 2021-11-02, 17:07
autor: Waldzither9
mnie cięgle chodzi po głowie belkowanie gitar ovation, a przynajmniej to jakie podłwietla mi wyszukiwarka.
Nie wiem czy to najczęstsze lub najbardziej typowe rozwięzanie, ale intryguje...
A swoję drogę już za 8 lat w USA wygasnie taki patent
https://patents.google.com/patent/US20130042739