Nie martwice się, taki opis akurat zrobię. Piszęc o relacjonowaniu każdego kroku miałem na myłli pokazywanie przyklejania niemal każdego pojedynczego elementu, co jest typowe dla poprzednich relacji. To co najważniejsze oczywiłcie opiszę, bioręc pod uwagę decyzje, które według mojej intuicji nadadzę temu instrumentowi pożędany tembr.
Co ciekawe, różnice są bardzo subtelne, a dostępnołę wiedzy na ten temat w internecie jest tak samo ogólnikowa jak wiedza o ocenie przydatnołci materiału na gryf, o której pisałem w innym wętku. Czy gitara będzie brzmiała jak flamenco? Mam nadzieję że tak, jełli zastosuję się do dostępnych wskazówek.
Ogólne założenie - we flamenco chodzi o to by gitara grała dynamicznie. Dęšłwięk ma byę krótki ale możliwie najmocniejszy i najgłołniejszy. Cała energia ma byę zamieniana na dęšłwięk błyskawicznie. Gitara ma akompaniowaę do tałca i łpiewu.
Na wstępie opowiem, że ogólne cechy flamenco różnięce ję od gitary klasycznej to:
- Mniejsza masa całej gitary. Wierzch jest ciełszy niż w gitarze klasycznej, tak samo boki i tył, które tradycyjnie wykonuje się z lekkiego cyprysu. Wierzch również jest lżej ożebrowany, ale często wzór nie różni się od stosowanego w typowej gitarze klasycznej. Materiał wierzchu to łwierk. Bardzo rzadko powstaję gitary flamenco z czerwonego cedru, który uchodzi za mniej pożędany z racji na miększe brzmienie.
- Najbardziej tradycyjna jest gitara z drewnianymi kołkami zamiast maszynek do strun (jak moja gitara nr 4). Takie rozwięzanie również ma mieę wpływ na uzyskanie brzmienia flamenco. Główka z kołkami jest lżejsza o około 200 gramów, a mniejsza masa gryfu ma sprawię że odpowiedęšłstrun na zagranie będzie bardziej dynamiczna. Cięższy gryf jest bardziej bezwładny i powoduje pogłębienie brzmienia, sprawiajęc że gitara wybrzmiewa dłużej oraz głębiej. Mimo to z powodzeniem budowane są również gitary flamenco z maszynkami Grubołę i szerokołę gryfu są takie same jak dla gitary klasycznej.
- Wysokołę strun nad mostkiem jest mniejsza niż w klasycznej. W tej pierwszej standardem jest 10 mm, a we flamenco może to byę coś między 5 a 8. Wymiar ten wpływa istotnie na tembr gitary. Mniejsza wysokołę jest również konieczna ze względu na ciełszę płytę, gdyż im mniej struny są oddalone od płyty, tym mniej ję odkształcaję. W kołcu, jedna z podstawowych technik flamenco to golpe, czyli równoczesne granie oraz uderzanie paznokciami o wierzch gitary w celu uzyskania efektu perkusyjnego. Gdy struny są blisko, technika ta jest o wiele łatwiejsza.
- Wysokołę strun nad progami jest mniejsza, zwykle o około milimetr. Robi się tak, by struny obijały się o progi przy mocniejszym zagraniu, co jest elementem brzmienia flamenco. Również granie falset jest łatwiejsze gdy struny są niżej (falseta to coś, co gitarzyłci klasyczni nazywaję biegnikiem, a by każdy zrozumiał o co chodzi, to jest to rodzaj krótkiej solówki).
Jeszcze co do grubołci płyty, to spotkałem się z bardzo ciekawę informację. Mianowicie, zwykle wierzch gitary klasycznej buduje się w taki sposób, że jest ona grubsza w okolicy mostka, a ciełsza na brzegach. Pewien lutnik napisał że flamenco raczej powinno się konstruowaę w taki sposób, by miała mniej więcej takę samę grubołę na całym obszarze roboczym wierzchu. Na flamenco przygotowanę mam bardzo sztywnę (wzdłużnie oraz poprzecznie) płytę i planuję zastosowaę się do tej wskazówki.
Kilka filmów z muzykę instrumentalnę flamenco zamiełciłem poniżej.
- gitara solo
https://youtu.be/fomb4YZC8x8
- gitara i palmas (czyli klaskanie)
https://youtu.be/2BCoZiSbGtY
- gitara, palmas i łpiew
https://youtu.be/D1tcc3wRtNE