Strona 1 z 2

Rapier Bass 4

: 2018-12-03, 02:19
autor: Zenek S
Jesienne wcielenie modelu Rapier...

Re: Rapier Bass 4

: 2018-12-03, 10:18
autor: popik10
Zenkowy bas.
Znaczy, w Twoim stylu馃槈
Wykonanie jak zwykle super.
Gratulacj臋. Pr贸bki jakie艂 daj.

Re: Rapier Bass 4

: 2018-12-03, 13:22
autor: molu
Pytanie do Zenka.. mo偶e nie o ten konkretny model, ale og贸lne. Jak臋 elektronik臋 montujesz w basach? Pasywne, aktywne, je偶eli preampy to czy masz co艣 swojego czy kupujesz markowe?

T.

Re: Rapier Bass 4

: 2018-12-04, 13:04
autor: venn
Pi臋kny.Co to za drewko na topie?

Re: Rapier Bass 4

: 2018-12-04, 13:38
autor: Andrzej
Ciekawy design, wygl臋da troch臋 jakby inspiracj臋 by艂 "Rohatyniec herkules"
;-)

Obrazek

Re: Rapier Bass 4

: 2018-12-04, 16:05
autor: popik10
venn pisze:Pi臋kny.Co to za drewko na topie?
Wygl臋da na zebrano.

Re: Rapier Bass 4

: 2018-12-04, 17:46
autor: PiotrCh
Zenkowy chrz臋szcz jak nic:) A b臋dzie co艣 w oleju? Twarde drewna 艂adnie si臋 poleruj臋 bez lakieru.

Re: Rapier Bass 4

: 2018-12-04, 22:23
autor: Zenek S
molu pisze:Pytanie do Zenka.. mo偶e nie o ten konkretny model, ale og贸lne. Jak臋 elektronik臋 montujesz w basach? Pasywne, aktywne, je偶eli preampy to czy masz co艣 swojego czy kupujesz markowe?

T.
Stosuje elektronike bardzo zroznicowana. Od pasywnej w konfiguracji 膫藰??jazz膫藰?? (vol ,vol , tone) do aktywnej o napieciu 18v z modulowa mozliwoscia rozbudowy (Mike Pope Flex Core). Wszystko zalezy od klienta. Sobie zbudowalem kiedys fretlessa , tylko z potem volume.
Picki to tez wybor grajacego. Przy humbuckerach z rozlaczanymi cewkami mozna nawydziwiac niesamowicie szczegolnie gdy dolaczy sie do nich aktywny preamp. Pytanie tylko czy jest to konieczne. Do mojego modelu D Bass wkladam standartowo Aguilara OBP 3 , ktorego tez mozna konfigurowac na rozne sposoby.

PiotrCh pisze:Zenkowy chrz臋szcz jak nic:) A b臋dzie co艣 w oleju? Twarde drewna 艂adnie si臋 poleruj臋 bez lakieru.
Brak twardego lakieru w warunkah tropikalnych moze wykonczyc kazdy instrument. Zmiany wilgotnosci i intensywne suszenie moze powodowac pekanie drewna. Dlatego ograniczam sie standartowo do lakierow chemoutwadzalnych i dla instrumentow 膫藰??relic膫藰?? do lakieru nitro. Zreszta niektore firmy (np Warmoth) w wypadku braku twardego lakieru odbieraja gwarancje na gryfy i korpusy.

Re: Rapier Bass 4

: 2018-12-07, 11:45
autor: PiotrCh
Zenek S pisze: Brak twardego lakieru w warunkah tropikalnych moze wykonczyc kazdy instrument. Zmiany wilgotnosci i intensywne suszenie moze powodowac pekanie drewna. Dlatego ograniczam sie standartowo do lakierow chemoutwadzalnych i dla instrumentow 膫藰??relic膫藰?? do lakieru nitro.
Ciekawe to co piszesz - warunki tropikalne. Napisz prosz臋 co艣 o tych warunkach, o jakich stopniach wilgotno艂ci piszesz i jaka jest dynamika zmian. Czy muzycy, kt贸rzy kupuj臋 takie basy nie maj臋 mo偶liwo艂ci utrzyma臋 ich w sensownym zakresie wilgotno艂ci, powiedzmy w <40 - 70 %>? Olejowane drewno powinno spokojnie pracowa臋 w takich warunkach bez wi臋kszych problem贸w. Olej przecie偶 odcina wilgo臋 powietrza od struktury drewna wype艂niaj臋c pory oraz tworz臋c film na powierzchni instrumentu. A jak wcze艂niej zgruntujesz dech臋 szelakiem to ju偶 w og贸le powinno by臋 dobrze. Tak s膮dz臋, ale nie mam do艂wiadcze艂 tropikalnych dlatego pro艂ba do Ciebie o szerszy kontekst :)

Re: Rapier Bass 4

: 2018-12-07, 16:22
autor: michqq
Ciekawe to co piszesz - warunki tropikalne. Napisz prosz臋 co艣 o tych warunkach, o jakich stopniach wilgotno艂ci piszesz i jaka jest dynamika zmian. Czy muzycy, kt贸rzy kupuj臋 takie basy nie maj臋 mo偶liwo艂ci utrzyma臋 ich w sensownym zakresie wilgotno艂ci, powiedzmy w <40 - 70 %>? Olejowane drewno powinno spokojnie pracowa臋 w takich warunkach bez wi臋kszych problem贸w. Olej przecie偶 odcina wilgo臋 powietrza od struktury drewna wype艂niaj臋c pory oraz tworz臋c film na powierzchni instrumentu.
To tu od razu nale偶a艂oby porozmawia臋 o sykatywie.

Olej schn臋cy surowy, a nawet gotowany, r贸偶ni si臋 od farby olejnej czasem schni臋cia. Plastycy kt贸rzy maluj臋 farb臋 olejn臋 reguluj臋 czas schni臋cia oleju przez dodawanie sykatywy.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Sykatywa

Stosuje si臋 j臋 tak偶e i w lutnictwie:

https://www.violins.ca/varnish/violin_v ... _oils.html

Ja my艂l臋 偶e w艂a艂ciwo艂ci olejowanego drewna mog臋 zale偶e臋 tak偶e i od tego jakiej i ile sykatywy (lub czy wog贸le) dodano w trakcie olejowania.
;-)

Zastanawia mnie te偶 co艣 innego:
Zenek, Czy m贸g艂by艂 nam opowiedzie臋 jak si臋 drewniany instrument "psuje" w warunkach tropik贸w, bo drewno to materia organiczna, kt贸r臋 艂apa臋 mo偶e ple艂艂 grzyb i robactwo.
I czy taka materia organiczna jeszcze przyprawiona organicznym olejem ro艂linnym robi sie 艂atwiej strawna dla ple艂ni grzyba i robactwa?
Czy stosuje si臋 praktyk臋 zaprawiania drewna jak臋艂 trutk臋?
Na pewno wiele da si臋 osi臋gn臋c doborem drewna. Niekt贸re gatunki drewna tropikalnego sa toksyczne z natury, przyk艂adowo pernambuk.

W ramach ciekawostki:
Pernambuk jest toksyczny do tego stopnia 偶e dawniej w Ameryce Po艂udniowej masowo stosowano go do wykonywania drewnianych s艂up贸w telegraficznych. Stoj臋 do dzi艂, nie chyta sie ich robactwo ani ple艂艂, s膮 wi臋c... kradzione i przemycane do Europy i Stan贸w, po czym sprzedawane smyczkarzom za ci臋zkie pieni臋dze.
:-)

Re: Rapier Bass 4

: 2018-12-07, 17:33
autor: PiotrCh
Sykatywy u偶ywa si臋 g艂贸wnie do oleju, kt贸ry bardzo wolno sieciuje - jak olej lniany. Mo偶na stosowa臋 wi臋c r贸偶ne techniki przyspieszaj臋ce (najpro艂ciej troch臋 po-podgrzewa臋 ten olej w k臋pieli wodnej. S臋 te偶 mieszanki na bazie olej贸w, kt贸re twardniej臋 bardzo szybko tworz臋c na prawd臋 skuteczn臋 membran臋 (olej du艂ski, truoil). Nigdy nie b臋dzie ona tak odporna na uszkodzenia mechaniczne jak lakier twardy, ale pisz臋 tu w kontek艂cie ochrony przed wilgoci臋, a nie przed rogiem sto艂u czy oparciem krzes艂a :)

Re: Rapier Bass 4

: 2018-12-07, 19:27
autor: michqq
No wi臋c, Piotrze, teoria teori臋 a praktyka praktyk臋.
Pod艂ogarze twierdz臋, 偶e pod艂oga z klepki olejowanej im "oddycha" a lakierowana nie oddycha, z tym 偶e chodzi chyba bardziej o przepuszczanie w pewnym stopniu gaz贸w (w tym przypadku pary wodnej) a nie cieczy (wilgoci w formie wody).

Re: Rapier Bass 4

: 2018-12-07, 19:52
autor: PiotrCh
Ca艂y czas m贸wimy o odci臋ciu drewna od wilgotno艂ci powietrza - wi臋c dok艂adnie pary wodnej zawartej w powietrzu.

Re: Rapier Bass 4

: 2018-12-09, 01:21
autor: Zenek S
Rzecz wyglada nastepujaco... Wyobrazcie sobie trzy miesiace temperatury 35 stopni w cieniu , wszystko jest suche jak pieprz. Deski w warsztacie osiagaja wilgotnosc 6-7 %. Przychodzi cyklon , co oznacza 7 do 10 dni nieprzerwanego deszczu , tropikalnego deszczu , czyli to co nie jest przymocowane odplywa sobie... Deski w warsztacie absorbuja wilgosc z powietrza i ich wilgotnosc osiaga okolo 16 %. Po dziesieciu dniach opadow przychodzi znow slonce i suszenie w zwiazku z temperatura jest mocno przyspieszone. Miesiac pozniej sytuacja sie powtarza... Tak pare razy w roku. Drewno po prostu zaczyna po pewnym czasie pekac. Moj pierwszy bas wykonczylem woskiem Warwicka i pogoda wykonczyla moj bas. Od tego czasu juz nie chce aby moje drewno 膫藰??oddychalo膫藰??. Niech bedzie polakierowane twardym lakierem wtedy gdy osiaga minimalna wilgotnosc.
Nastepnym czynnikiem jest brzmienie. Twardy lakier wzbogaca wysokie frekwencje. Roznica nie jest wielka ale jezeli zebrac do kupy wszystkie tricki poprawiajace sound to okaze sie , ze slychac poprawe bardzo wyraznie. Wplyw twardego lakieru opisywal na jakims forum Blazej Domanski ze Studia 7 w Piasecznie. Wedlug niego wszystkie 膫藰??miekkie膫藰?? wykonczenia , zle wplywaja na prawidlowe wybrzmiewanie frekwencji wysokich i ja sie z nim w zupelnosci zgadzam. Slychac to szczegolnie gdy sie chce uzyskac pelne dzwieki przy technice 膫藰??Slap膫藰??.

Tutaj jesze dwie foty "Rapiera"

Re: Rapier Bass 4

: 2018-12-09, 09:10
autor: PiotrCh
No to pogoda mo偶na by rzec kapry艂na ;)
Powiedz Zenku jak ma si臋 sprawa z wilgotno艂ci臋 w miejscach, gdzie muzycy trzymaj臋 swoje instrumenty - mieszkania/studia nagra艂/sale pr贸b itp. U nas te偶 mo偶na wyko艂czy臋 instrument pogod臋 i dlatego trzeba dba臋 o sensowny poziom wilgotno艂ci zar贸wno latem jak i zim臋. Z moich przemy艂le艂 wynika, 偶e instrument - niezale偶nie od rodzaju wyko艂czenia - musie radzi臋 sobie w zakresie 40-70% i dlatego osuszacze i nawil偶acze musz臋 dzia艂a臋:)

Co do wp艂ywu na brzmienie lakier贸w i olej贸w - to temat rzeka. Decyduj臋 gusta - o kt贸rych si臋 nie dyskutuje:) Ale fakt - trzeba rozumie臋 zwi臋zki aby osi臋ga臋 cele:)