No to sprawa wyględa tak,że przy produkcji do czyszczenia wrzuca się pęcherze pławne do wrzętku, aby oddzielię białko i tłuszcz, a potem suszy pęcherze, gdy są suche należy je maksymalnie rozdrobnię, np tnęc na minimalne fragmenty, i aby sporzędzię klej namacza się te fragmenciki w wodzie w proporcji 1 porcja pęcherzy na 10 porcji wody i moczy 24 godziny a potem przy przygotowaniu kleju na ciepło powinno byę 45 st.C ale nie przekraczaę 60stC w mokrej kępieli i cięgłe mieszanie, całołę procesu podobno od 45 minut do kilku godzin .
ęšłródło o temperaturze, choę tu chodzi o inne zastosowanie kleju
https://en.wikipedia.org/wiki/Isinglass
drugie ęšłródło podaje że temperatura nie powinna przekraczaę 60stC i sam proces najlepiej 24 godz.
https://journeymansjournel.wordpress.co ... hide-glue/
https://www.albaconservation.com/blog/2 ... h-bladders
co do samego kleju to oryginalnie był robiony z oczyszczonych i wysuszonych pęcherzy pławnych bieługi, ale jest pod ochronę, dlatego zaczęto od XVIII wieku robię go z dorszy(pęcherzy pławnych) , a obecnie też z innych ryb ,pęcherze w 70% to kolagen, nazwa używana kleju to Karuk, ale uwaga, pod tę samę nazwę jest też sprzedawany klej ze skór rybich (bez łusek, mięłni ani tłuszczu), a także klej z wszelkich odpadów rybnych jak skóra, ołci, głowy , etc Oryginalny z pęcherzy Bieługi kosztuje tyle, że jest używany tylko do naprawy bardzo starych i drogich skrzypiec.
Trafia się też karuk robiony z jelenich rogów, i innych częłci, pojawia się pytanie "co o tym myłlę" instrumenty? Czy trzyma?