Jaki klej do okleiny? Połączenie elastyczne.

Czyli chemia w lutnictwie.

Moderator: poco

Awatar użytkownika
tata_perkusisty
Posty: 107
Rejestracja: 2012-05-28, 13:57
Lokalizacja: KrakĂłw

Jaki klej do okleiny? Połęczenie elastyczne.

Nieprzeczytany post autor: tata_perkusisty »

Proszę o radę jakim klejem kleię, jełli ma on spoię okleinę ze sklejkę, w którę będzie się walię rękami? Chodzi o płytę przednię cajona. Zakładam, może błędnie, że kostny się wykruszy.
Pozdrawiam Radek tata Ernesta.
Wirowanie pędzli: http:/www.forumlutnicze.pl/forum/viewtopic.php?p=9249
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Nieprzeczytany post autor: poco »

W życiu kostny się nie wykruszy! Niby jakim cudem? Możesz mocznikiem lub poliuretanem przykleię, ale oba wymagaję prasy lub innego silnego docisku.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
tata_perkusisty
Posty: 107
Rejestracja: 2012-05-28, 13:57
Lokalizacja: KrakĂłw

Nieprzeczytany post autor: tata_perkusisty »

Mam "pompę próżniowę" z agregatu do lodówki, inny docisk też się znajdzie, martwi mnie to że sklejki są bardzo liche, nawet 1,8 mm. i mocno się wyginaję, obrywaję dołę konkretnie.
Nie mam doświadczenia więc pytam, spróbuję zatem z kostnym próbę zrobię. Poliuretanowy mam, ale połęczenie jest elastyczne i teoretyczne niszczy brzmienie. A nad mocznikowym cięgle się zastanawiam.
poco możesz polecię jakił konkretny klej do takiego połęczenia, czy to już bez różnicy.
Pozdrawiam Radek tata Ernesta.
Wirowanie pędzli: http:/www.forumlutnicze.pl/forum/viewtopic.php?p=9249
Zenek_Spawacz

Nieprzeczytany post autor: Zenek_Spawacz »

Zaden gumiasty klej sie do zastosowan lutniczych nie nadaje. Chodzi o pochlanianie wibracji. Spoiwo musi byc krysztalowo twarde. Przednia plyta Cajona wedlug mnie nie powinna byc klejona ... Dobrze by bylo zmajstrowac ja z twardego lub poltwardego drewna.
U mnie znakomicie zdala egzamin plyta z orzecha , w nastepnym instrumencie zastosuje twardsza jatobe . Okleina po pewnym czasie moze sie od okladania przetrzec . jej grubosc to niecaly milimetr...
Awatar użytkownika
tata_perkusisty
Posty: 107
Rejestracja: 2012-05-28, 13:57
Lokalizacja: KrakĂłw

Nieprzeczytany post autor: tata_perkusisty »

Generalnie się zgadzam i popieram. Ale w praktyce, przynajmniej na Dzieł dzisiejszy stosuje sklejkę. Jest ona powszechne wykorzystywana, przez większych i mniejszych, przynajmniej w europie. Oczywiłcie robi się też lity top, ale za większę kasą. Na dził nie mam pomysłu na dobry i w miarę tani materiał, a sklejka na wycięgnięcie ręki. Stosowanie okleiny /te co znalazłem maję od 0,5 do 1 mm/ może pozytywnie wpłynęę na brzmienie a już na pewno na wyględ :mrgreen:
No i właśnie się zastanawiam; czym to kleię?
Zenek_Spawacz Jak gruba była ta płyta z orzecha? Twoim zdaniem jełli już kleię to czym?
Pozdrawiam Radek tata Ernesta.
Wirowanie pędzli: http:/www.forumlutnicze.pl/forum/viewtopic.php?p=9249
popik10

Nieprzeczytany post autor: popik10 »

Jełli masz pompę to klej na płycie wiórowej laminowanej 18mm. Całołę potraktuj klejem i włóż do worka.
Sprawa jest do zrobienia i raczej prosta - powszechna w obecnym stolarstwie metoda.
A może to zrobię z jesionu??
Pozdrawiam
Zenek_Spawacz

Nieprzeczytany post autor: Zenek_Spawacz »

Zabawa z plyta byla duza , gdyz probowalismy rzecz "na goraco"... Perkusjonista dominikanski Augusto Acosta gral na cajonie i zcienialismy plyte do brzmienia. Nie mierzylem grubosci ale przy nastepnym instrumencie zbiore i opisze wszystkie detale.
Augusto grywa rowniez na perkusji , co mozna uslyszec i zobaczyc tutaj:

http://www.youtube.com/watch?v=ZkhqywKy ... re=related
Awatar użytkownika
tata_perkusisty
Posty: 107
Rejestracja: 2012-05-28, 13:57
Lokalizacja: KrakĂłw

Nieprzeczytany post autor: tata_perkusisty »

popik10, można robię i z jesionu, ale na dził chcę kupię trochę okleiny i popróbowaę fornirowaę sklejkę. Co do płyt wiórowych laminowanych 18mm, myłlę że można by zrobię kanapkę, łciskanę łrubami na gwintowanym pręcie. Kilka płyt przewierconych na brzegach i "złapanych" prętami z gwintem, pomiędzy nie sklejka z fornirem. Proste, tanie, na kilka płyt na raz, bez z prędu. Myłlę że taka prasa spokojnie powinna wystarczyę, a zamknie się w stówce.

Zenek_Spawacz, bardzo chętnie zobaczę Twój cajon, jak był coś robł to się pochwal :-D
A możesz zdradzię jakiego rodzaju "szumu" użyłeł /sprężyny, szczotki, struny/?
Pozdrawiam Radek tata Ernesta.
Wirowanie pędzli: http:/www.forumlutnicze.pl/forum/viewtopic.php?p=9249
popik10

Nieprzeczytany post autor: popik10 »

na dził chcę kupię trochę okleiny i popróbowaę fornirowaę sklejkę.
Jeżeli sam chcesz robię sklejkę to polecam ci klej epoksydowy. Połęczenie sztywne i się nie wykruszy.
Co do płyt wiórowych laminowanych 18mm, myłlę że można by zrobię kanapkę, łciskanę łrubami na gwintowanym pręcie. Kilka płyt przewierconych na brzegach i "złapanych" prętami z gwintem, pomiędzy nie sklejka z fornirem.
Pomysł raczej łredni, płyta jest zbyt plastyczna i na krawędziach będziesz miał dobry docisk a w środku za słaby.
Trzeba by to raczej łcisnęę w kilku profilach stalowych.

Albo zrób na próbę vacuum

Zastanawiam się tez czy nie lepiej było by zrobię listki okleiny klejone w jednę stronę, dało by to w strukturze coś podobnego do litego drewna

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
tata_perkusisty
Posty: 107
Rejestracja: 2012-05-28, 13:57
Lokalizacja: KrakĂłw

Nieprzeczytany post autor: tata_perkusisty »

W zasadzie to miałem zamiar doklejaę fornir do sklejki, ale robienie sklejek samemu to też super pomysł i ogromne możliwołci.
Co do praski, myłlę że jak dolna i górna płyta będzie gruba, a może i wzmocniona belkami to spoko to wyjdzie. Dodatkowy atut to możliwołę wykonania prasy profilowanej, np. z lekko odgiętymi do góry rogami. Przy cajonie wygięte płyty daję fajne efekty, przy strunowych lepszy docisk, a odgięte rogi daję tzw. "strzelajęce rogi".
W temacie vacuum to prawda jest taka, że mój "kompresorek" głównie dmuchał i trzeba by dokupię do niego nowy sterownik, bo mój reguluje in plus, ale planuję poważniejszy warsztacik i bez vacuum się nie obejdzie.
Pozdrawiam Radek tata Ernesta.
Wirowanie pędzli: http:/www.forumlutnicze.pl/forum/viewtopic.php?p=9249
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Nieprzeczytany post autor: poco »

Kombinacje , jak koł pod górę. Kup klej kostny/skórny/króliczy - ten ostatni jest drogi, zrób roztwór zgodnie z technologię i doklej okleinę do czego będziesz chciał bez żadnego dociskania prasą! Kurde, chyba już pisałem jak przygotowaę okleinę do fornirowania jeżeli trzeba złęczyę na szerokołę, ale jeszcze raz napiszę.
Można przygotowaę formatki na zewnętrz w ten sposób, że układamy tak aby uzyskaę włałciwy wzór i szerokołę /kupuj okleinę z jednej paczki/. W miejscu łęczenia załóż okleinę jednę na drugę, zrób ołówkiem linię poprzecznę do składania po przecięciu i przetnij żyletkę ten podwójny zakład przez łrodek. Po usunięciu odciętych kawałków musisz mieę zawsze idealne składanie forniru. Nie ma lepszej metody.
Jeżeli masz papier Jawa do sklejania forniru / taki węski , który po namoczeniu strony z klejem daje się przykleię do drewna, a dawniej służył do pakowania/, to sklej od prawej strony tę okleinę i odłóż do wyschnięcia. Ta metoda pozwala skompletowaę na sucho zestaw do oklejania wszystkich powierzchni. Rozumiem, że wszystko z nadmiarem na obróbkę. Resztę znajdziesz tutaj.
http:/www.forumlutnicze.pl/viewtopic.php?t=1096
W załęczniku podałem rysunek kostki stolarskiej używanej do okleinowania ręcznego. Ma przekrój skrzydła samolotu , długołę ok 8-10 cm i wysokołę podobnie. Okleinę dociskamy cięgnęc częłcię spiczastę zawsze kołczęc na zewnętrz i tym samym usuwamy nadmiar kleju spod okleiny. Pozdrawiam, Ryszard
Załączniki
kostka stolarska.xls
(14.5 KiB) Pobrany 193 razy
via vita curva est
Awatar użytkownika
tata_perkusisty
Posty: 107
Rejestracja: 2012-05-28, 13:57
Lokalizacja: KrakĂłw

Nieprzeczytany post autor: tata_perkusisty »

poco, dzięki za wyczerpujęce informacje. Wszędzie gdzie widywałem podobne zabiegi dociskano fornir, przeważnie w prasach, ale jestem "nowy" i doświadczenia za wiele nie mam, pewnie masz rację prasa
W temacie wyciskania kleju mam gDzieł takę współczesna kostkę introligatorskę, z miękkiego plastiku, do przyklejania folii samoprzylepnych. No i mam jeszcze prasą do grafiki i tym to mogę klej wycisnęę bardzo dokładnie :lol:
Jeszcze pomyłlę i się porozględam, jak już coś pokleję to się pochwalę.

OT: Włałnie pracuję nad automatycznę maszynkę do kępieli wodnej do klejów na goręco. Zaraz walnę osobny temat.
Pozdrawiam Radek tata Ernesta.
Wirowanie pędzli: http:/www.forumlutnicze.pl/forum/viewtopic.php?p=9249
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Nieprzeczytany post autor: poco »

Z ta prasą do grafiki, jeżeli to walce, to daj sobie spokój. Ten numer nie przechodzi. Tez mam takie walce i nawet mi przez myłl nie przeszło. "Wyżymajęc" klej przesuniesz okleinę, inaczej - nie masz kontroli nad działaniem. Poza tym możesz rozwarstwię-porozdzieraę okleinę. Kostka introligatorska nie nadaje się do użytku w tej materii, albowiem jest to tylko płaski kawałek drewna zakołczony "na strzałkę". Nię nie dociłniesz okleiny, ale podrapaę po plecach można się. :-D Ma byę taka kostka jak na moim rysunku. Stolarze często dopasowuję tę grubszę stronę gdzie jest chwyt do swojej ręki. Bywaję też indywidualne kształty, ale ten jest uniwersalny.
Kombinujęc z tym kociołkiem do kleju uważaj na prundy, coby Cię nie pokopały, bo przecież sterujesz załęczanie napięcia na kuchenkę, a czujnik w wodzie!
Jako naczynie na klej polecam jakikolwiek pojemnik polietylenowy z uwagi na to, że szkło np. pęka lub tłucze się, a z kolei metalowy zbiornik jest trochę nieporęczny.
Ja jako termostatu używałem takiego od pralki zamknięty w opakowaniu izolowanym z tekstolitu i mocowanym do garnka/puszki/innego naczynia za pomocę sprężyny opasujęcej to naczynie. Mogłem w ten sposób używaę naczył dowolnych kształtów.
Jest teraz sporo naczył z nierdzewki i można zrobię sobie ładny zestaw.
Przewody używałem w izolacji silikonowej i elastyczna koszulka olejowa ( do izolacji gołych przewodów i połęczeł np. w silnikach elektrycznych), a jeżeli nie będzie w handlu takowych można użyę przewodów w oplocie , takich jak do żelazka. Złęcza konektorowe.
Nie zapomnij wykonaę w naczyniu na klej uchwytu ,"jak do wiadra", aby można było wyjmowaę je i przenosię na miejsce użytkowania. Nie pochlapiesz podłoża. Zapomniałem dodaę, że wskazanym było by wykonaę na naczyniu na klej kołnierz zamykajęcy od góry płaszcz wodny, co zapobiegnie parowaniu wody.
Dobrze jest, kiedy pojemnołę zbiornika z woda jest znaczna, co zwiększa bezwładnołę cieplnę grzejnika.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Zenek_Spawacz

Nieprzeczytany post autor: Zenek_Spawacz »

Jak zwykle , profesjonalne , naladowane praktyczna wiedza , pomocne teksty Ryszarda !!!!
popik10

Nieprzeczytany post autor: popik10 »

Kombinacje , jak koł pod górę. Kup klej kostny/skórny/króliczy - ten ostatni jest drogi, zrób roztwór zgodnie z technologię i doklej okleinę do czego będziesz chciał bez żadnego dociskania prasą! Kurde, chyba już pisałem jak przygotowaę okleinę do fornirowania jeżeli trzeba złęczyę na szerokołę, ale jeszcze raz napiszę.
"Każden jeden chwali swoje" - cytat skędł tam.

Po mojemu można kleię skórnym jak pisał Rysiu ale w ten sposób zwiększamy grubołę sklejki. A z tego co wiem da to ujemne skutki. Ja bym robił sklejkę na bazie epoksydu i to włókna jednokierunkowo. 4 liłcie okleiny powinny daę max 2,8 mm grubołci.

Ale, co kto lubi
Pozdrawiam
ODPOWIEDZ