Strona 3 z 4

Re: Ariana 583 - wraca do â??gryâ??

: 2019-05-28, 15:54
autor: Jan
Ja z permanentnym zadowoleniem położyłem dzisiaj krwężnik 😆 może nie perfekcyjnie jak inżynierowie NASA ale przyzwoicie jak zadowolony z dobrej pracy amator🤣.
Ale po chwili mówię nie tak już robiłem - i idę krok dalej owijajęc jeszcze pudło sznurkiem 😂😎

Po paru godzinach pudło z gotowym krawężnikiem i po kilku warstwach politury na topie. Top ładnie nabiera szlachetnego wyględu.

Edit:
Utwardzany poliuretan do podłóg wsięka w boki i tył gitary. Jak wyschnie będzie szlif i kolejna warstwa i szlif finalny z polerowaniem pastę.

Edit
Nie wytrzymałem i założyłem parę strun. 😋 powiem, że wycięgnę z tego pudła coś co się będzie ludziom podobało ale niestety będę musiał jeszcze poszerzyę kanał pod strunnik bo na XII progu nie jest w punkt a nie ma jak skorygowaę menzury. Jeden sprawny ruch frezarkę i kanał na strunnik poszerzony - będę mógł dostroię gitarę.

Strunnik kołciany - wycinam z wczełniej przygotowanego gnata wołowego.

Edit:
Dzisiaj robię zakołczenie pięty gryfu, zakladam nowe klucze i zaczynam kompensację menzury więc usłyszę dzisiaj jak ona brzmi 😁.

Re: Ariana 583 - wraca do â??gryâ??

: 2019-06-09, 17:19
autor: Jan
Ariana 583 wróciła do gry i niniejszym wpisem potwierdzam, że ożywiłem ję z martwych. Pierwsze dęšłwięki były można powiedzieę dobre bez rewelacji prawdę mówięc liczyłem na więcej ale po nocy z założonymi strunami odezwała się lepiej co mnie zdziwiło, na trzeci Dzieł po nastrojeniu dalej widzę progres w barwie i spójnołci z jakę odzywa się gitara. To niesamowite, że nabiera pełni i sustainu ale tak też było z Defilem, ktorego zreanimowałem teraz jego barwa jest pełna i mocno brzmi całkowicie inaczej niż w pierwszych dniach jak go â??odpaliłemâ??😁 Napawa mnie to optymizmem bo na razie szampana bym nie otwierał ale jak będzie dalej taki progres jak jest to niedlugo bedzie mozna powiedziec ze to calkiem przyzwoity instrument.

Re: Ariana 583 - wraca do â??gryâ??

: 2019-06-09, 19:40
autor: Waldzither9
Nie wiem jak brzmi, ale sądzęc po wyględzie i ilołci solidnie wykonanej pracy powinna brzmieę dobrze.
Swoję drogę nie chcę pisaę więcej , bo można się pomylię, a widoczna w tle sala przesłuchał grupy rekonstrukcyjnej w postaci piełka i chyba pałki osłabia myłlenie krytyczne ;-)
A co do tego jak zmienia się brzmienie instrumentu to ciłnienie, wilgotnołę i temperatura też maję swój wpływ, ja to odczuwam/słyszę teraz na banjo inny dęšłwięk rano, inny w południe inny wieczorem, cały czas muszę stroię.Jełli gram tylko rankami to problemu nie ma.

Re: Ariana 583 - wraca do â??gryâ??

: 2019-06-10, 07:02
autor: Jan
Andrzeju masz dobry wzrok ale wyobraęšłnia cię zwiodła nieco :lol: To nie sala tortur tylko pracownia kaletniczo-lutnicza, pałka to pobijak a pieniek nie jest katowski tylko służy jako podstawka tłumięca uderzenia dla kopyta szewskiego, które też tam stoi. Jeżeli chodzi o zmiany pogodowe to nie zauważam istotnych zmian w dęšłwięku gitary tu bardziej mi chodzi o "otwieranie" się i nabieranie lepszych własnołci akustycznych. Tak jakby pod obciężeniem strun w gitarze następowały naprężenia będęšłtez rozprężenia, które zmieniaję na korzyę dęšłwięk jaki wydaje gitara. Tez zmiany są na tyle widoczne, że mnie zaskoczyły. Z defilem też tak było po kilku tygodniach to całkowicie inna gitara brzmieniowo była. Mam nadzieję, że w przypadku Ariany progres zmian na lepsze będzie podobny. Ciekawi mnie czy także zaobserwowaliłcie takie zjawisko w swoich gitarach?

Re: Ariana 583 - wraca do â??gryâ??

: 2019-06-10, 09:15
autor: PiotrCh
Ja u siebie też to zaobserwowałem. Tez myłlę, że to kwestia poukładania się drewna, elementów, twardnienie klejów, lakierów i pewnie jeszcze coś. Faktycznie, gitary się poprawiaję w brzmieniu z czasem.
Gratulacje - projekt zakołczony, założenia spełnione. Wyględa całkiem fajnie, a jeszcze jak brzmi ciekawie to już w ogóle sukces. Ale kapselek na stopę gryfu to weęšłprzyklej ciemny:)

Re: Ariana 583 - wraca do â??gryâ??

: 2019-06-10, 11:15
autor: Jacek A. R.
Gitara klasyczna ma to do siebie że - zwłaszcza zbudowana "od nowołci" lub po przeprowadzeniu poważnych zabiegów restauracyjnych - powoli "nabiera" dęšłwięku. Znane jest iż te z płytę głównę ze łwierku potrzebuję znacznie dłuższego czasu aby się dęšłwiękowo otworzyę niż te z płytę z cedru. Natomiast cała konstrukcja ma wpływ na proces stabilizację, "dojrzewanie" i zyskiwania wartołci dęšłwiękowych.

Ale nie tylko konstrukcja.

Znane jest iż gitary klasyczne "zapamiętuję" sposób/styl gry danego muzyka i się do niego "dopasowywuję". Wiele o tym napisano a samemu miałem przyjemnołęĂ to odczuę kiedy pozowolono mi zagraę testowo na dobrych gitarach należęcych do znakomitych gitarzystów.

Dobre gitary zmieniaję brzmienie w zależnołci od warunków pogodowych, ciłnienia, wilgotnołci. Drewno w zależnołci od jego rodzaju i przysposobienia do pracy lutnika oraz od typu konstrukcji pracuje i ma to wpływ na typ dęšłwięku. Moja żona z drugiego pokoju słyszy różnice dęšłwięku tej samej gitary i tych samych utworów w zależnołci od pory roku, pogody, ciłnienia, wilgotnołci etc.

.

Re: Ariana 583 - wraca do â??gryâ??

: 2019-06-11, 15:13
autor: Jan
Wpis Jacka mnie zastanawia jak dalece te lepsze gitary są wrażliwe, że zmiany o ktorych pisze są tak zauważalne? Sędzę, że â??wrażliwołęâ?? tych â??lepszychâ?? gitar może się braę z faktu iż są znaczęco ciełsze niż budżetowe gitary i stędil ich podatnołę na takie zmiany gdzie drewno higroskopijnie pracuje pobierajęc i oddajęc wilgoę. Dlatego też wydaje mi się, że wnętrza gitar są malowane politurę by nie wpływaę na â??wrażliwołęâ?? gitary na czynniki zewnętrzne w krotkim okresie czasu - to mogło by tłumaczyę takie działania.

Re: Ariana 583 - wraca do â??gryâ??

: 2019-06-11, 17:51
autor: Jacek A. R.
- "lepsze" gitary mogę byę instrumentami bardzo budżetowymi. To nie jest tak iż dobra gitara to kosztowna gitara; jest tak że dobra gitara to gitara zrobiona przez ludzi znajęcych się na robieniu gitar, najczęłciej w miejscach o ugruntowanej od bardzo dawna kulturze gitarowej gdzie ludzie po prostu nie potrafię robię złych gitar, niezależnie od tego czy cena to setki $$$ czy tysięce $$$.

Oczywiłcie gitary robione w fabrykach nawet jełli dana fabryka jest w Niemczych czy Hiszpanii często bywaję miernej jakołci, i stad jest żelana zasada, iż kupujęc gitarę zwłaszcza taka bardzo tanię należy iłęĂ w towarzystwie dobrego muzyka - np. swego nauczyciela gitary który ogra dla nas oferowane instrumenty i wybierze ten najlepszy; im tałsza gitarea tym bardziej należyt przestrzegaę tej reguły. A po wyjłciu ze sklepu z nowo nabytym instrumentem należy natychmiast udaę się do umówionego dobrego lutnika-specjalisty od gitar klasycznych (nie takiego uniwersalnego co to i "akustyki", i "klasyki" i wogóle wszystko) celem włałciwego ustawienia akcji strun, poczynajęc od ew. wymiany siodełka i mostka na takie z kołci nie z tworzywa. Przykład taniej gitary: jużĂ wspominana Yamaha C 40 (wybrana z kilkudziesięciu takich modeli) cena od ca 500 ZL.
https://www.ceneo.pl/16007338

Na pewno dobre instrumenty (podkrełlam: DOBRE) już za niewiele więcej charakteryzuję się takę jak o niej mówimy wrażliwołcię. Tyle że nie wiem czy u nas je można znaleźć - mnie było bardzo trudno i w rezultacie moje obecne gitary przyjechały do mnie z okolic Barcelony w Hiszpanii. (owszem mialem nasza gitarę lutniczę maestro Stanisława Partyki, instrument super ale zbyt nowoczesny dla mnie, i ta nowoczesna - australijska konstrukcja (belkowanie kratownicowe, uniesiona podstrunnica i nie tylko) spowodowało że się z nię nie umiałem muzycznie dogadaę i po 3 latach poszła w inne ręce.

Te moje obecne gitary z malutkiej pracowni mistrza Antonio Picado
http://guitarraspicado.com/site/en/guitarras-clasicas/
zbudowane tamże przez mistrza Angela Genis charakteryzuję się wspominanę wrażliwołcę. Aby zachęcię podaję ich dane i ceny; gitary Picado nie są szczegółnie reklamowane, są znane na łwiecie w węskim gronie amatorów i to tej pracowni wystarcza; bywaję oferowane w sławnej Casa Luthier w Barcelonie
https://casaluthier.com/en/16-guitarras ... do_antonio
albo ten link
https://casaluthier.com/en/13-guitars#/ ... do_antonio
No i moje Picado
Antonio Picado model 60 (Inajwyższy model PIcado klasy Estudio)
cedr/palisander indyjski
zapłaciłem 1100 EURO (bez transportu, kuzyn byłĂ auterm na wakacjach w Hiszpanii przywiózł mi ję do Polski, cała historia jest w linku poniżej)
https://www.classicalguitardelcamp.com/ ... 7&t=100300

Antonio Picado model 62 (model klasy koncertowej)
cedr/palisander z Madagaskaru, podwójne dno (tzw. doble tapa, konstrukcja hiszpałska znana od dawna, w nowszych czasach z np. instrumentów Maestro Manuela Contrerasa)
zapłaciłem 1700 EURO w tym koszt kuriera do mnie do Polski oraz koszt dobrego twardego futerału).

Ale wiem z licznych kontaktów iż najtałsza gitara Picado (model 49) kosztujęca sporo poniżęj 1000 Euro (dził w Casa Luthier całe 676 EURO, w pracowni w Berga pewno taniej) jest równie wrażliwa, reaguje podobnie jak każda zresztę gitara zrobiona "ze zrozumieniem". No i na rynku wtórnym najlepiej w Hiszpanii też się gitary Picado trafiaję, bo w USA to ich cena bywa bardzo wysoka.

Na koniec sprawa bardzo ważna

Bardzo wiele zależy od tego jak się gra na gitarze; te subtelnołci" brzmieniowe" daję się wyraęšłnie słyszeę jesli osoba grajęca potrafi grac na gitarze klasycznej czyli ma opanowane dwa podstawowe różne od siebie sposoby wydobywania dęšłwięku - tzw. rest stroke i free stroke ( apoyando i tirando) i ma odpowiednio dobrane struny do swego typu gry i modelu instrumentu. Grajęc technikę paznokciowę dobranie optymalnego kształtu paznokci prawej ręki zajmuje czasem wiele miesięcy prób. Dobry nauczyciel i to nie tylko na Akademii Muzycznej zaczyna uczenie swych studentów od manicure.

I wówczas gitary zabrzmię pięknie - czy to takie tałsze czy droższe, a to co napisalem i piszę ma wówczas sens. Byle gitary były zbudowane ze zrozumieniem tematu. I byle były włałciwie grane.

Re: Ariana 583 - wraca do â??gryâ??

: 2019-06-27, 20:49
autor: Jan
Zrobiłem dzisiaj jeszcze raz koronowanie i szlif progów z jeszcze większę starannołcię. Splanowałem całołę minimalnie, wykoronowałem i poprawiałem wszystkie progi liniałem lutniczym po trzy progi dopiłowujęc tak że nigdzie linijka się nie kiwała na progach. Ale mam małę rzecz która mnie wkurza struna D i A brzęczę jakby podwójnie po naciłnięciu na progach😑. Albo to wina profilu strunnika albo prożka w miejscu gdzie opiera się struna. Niestety nie mam przy sobie pilników więc dopiero jutro będę próbował rozkminię w czym problem??? Macie pomysł jakił?

Re: Ariana 583 - wraca do â??gryâ??

: 2019-06-27, 21:14
autor: Jacek A. R.
Bardzo często takie brzeczenie jest spowodowane niewłałciwę zamierzonę krzywiznę/wygięciem gryfu, tzw. neck relief. To bywa bardzo poważny problem i najlepsi lutnicy nie zawsze są w stanie sobie z tym poradzię.
Rozmowy na ten temat
How to grade extent of backbow of the neck/fretboard
https://www.classicalguitardelcamp.com/ ... 9c#p825833
Strange buzzing - back buzz?
https://www.classicalguitardelcamp.com/ ... f#p1359568
Neck Problem
https://www.classicalguitardelcamp.com/ ... f#p1358581
We WANT bowed necks on our guitars?
https://www.classicalguitardelcamp.com/ ... 11&t=41562
i wiele innych.

Warto moim zdaniem wpisaę do wyszukiwarki (ustawionej na wyszukiwanie wyników angielskojęzycznych) frazy
classical guitar neck relief
classical guitar string buzz

Oczywiłcie byęĂ może wystarczy użyę prożków kołcianych (nut i saddle) o włałciwych wysokołciach.

Re: Ariana 583 - wraca do â??gryâ??

: 2019-06-27, 21:24
autor: Jan
Jacku prożek i strunnik są kołciane i są moim zdaniem włałciwej wysokołci. Ja typuję problem w profilu prożka lub strunnika, w profilu kanału pod strunę w prożku lub nie dolegajęcy idealnie do mostka strunnik ale to tylko moje domysły. W najbliższych dniach jak będę miał czas i narzędzia dokonam różnych korekt sprawdzajęc gdzie może tkwię problem?

Re: Ariana 583 - wraca do â??gryâ??

: 2019-06-27, 21:34
autor: Jacek A. R.
chyba sie nigdy nie spotkałem z takim i objawami na skutek "wadliwego profilu" wspomnianych elementów, one sa bardzo proste i naprawdę trudno coś tam popsuę. Jełli są za niskie - znaczy akcja strun jest za niska to OK, można poeksperymentowaę z wysokołcię, ja bym najpierw uczynił to stosujęc podkładki po prożki - a choęby i z papieru.

Kanał pod strunę w prożku ? to też bardzo trudno popsuę, oczywiłcie ten ":rowek" o półokręgłym profilu nie może byę za głęboki tak do połowy łrednicy struny może nawet nieco mniej.

Nie potrafię sobie wyobrazię nie dolegajęcego do mostka strunnika; takie dopasowanie to najprostsza z możliwych operacja wyrównania/splanowania odpowiedniego rozmiaru pilnikiem iglakiem to kilka minut dzialania.

Re: Ariana 583 - wraca do â??gryâ??

: 2019-06-27, 22:01
autor: Jan
Krzywizna gryfu jest mozna powiedziec â??żadnaâ?? dla klasyka, poniżej 1mm naciskajęc 1 i ostatni próg w największym przełwicie. Poza tym dlaczego miało by toâ??krzywiznaâ?? oddZiaływaę tylko na dwie struny? A nie na wszystkie?
Powiem ci, że dopasowanie wyżej wspomnianych elementow to wcale nie takie łatwe jest. To tylko pozory, właśnie diabeł tkwi w takich szczególikach. Ale dojdę dontego â??łwierszczaâ?? w mojej gitarze!!🤣

Re: Ariana 583 - wraca do â??gryâ??

: 2019-06-27, 22:22
autor: michqq
Mordorus pisze: 2019-06-27, 21:24 w profilu kanału pod strunę w prożku
Może? Może też rozwinięta gDzieł owijka.
Ale dojdę dontego â??łwierszczaâ?? w mojej gitarze!!
Ja w przypadku szukania łwierszczów w skrzypcach wytłumiam podejrzane miejsca kolejno. Do wytłumiania niektórych (niektórych) punktów można używaę plasteliny lub miękkiego wosku i słuchaę czy łwierszcz znika.
Ja nie wiem czy to jest lutniczo legalne, bo drewno i struna się brudzi, niemniej jednak... ;-)

Re: Ariana 583 - wraca do â??gryâ??

: 2019-06-28, 00:24
autor: Jacek A. R.
@ Mordorus ĂłĽ 2019-06-27, 22:01
Krzywizna gryfu (neck relief) w gitarach klasycznych bywa bardzo różna, a pojęcie "klasyk" jest zbyt ogólne/obszerne. Błedna krzywizna może spowodowaę iż w niektórych miejscach będzie brzeczenie a w niektórych nie.

Najkrócej:
https://dulcetguitars.com/blogs/news/neck-relief

Tamże:
...Relief ranges from .003â?? to about .010â?? measured at the 7th fret. ...
krzywizna wynosi od .003 do około .010 cala (cal - 2.54 cm) mierzone na siódmym progu.
..This allows for a more comfortable action with out unwanted fret buzz...
to umożliwia wygodne ustawienie akcji (strun) bez niepożędanego brzeczenia...

Więcej dla mnie istotnych materiałów na ten temat:
Classical guitar neck relief ?
https://www.classicalguitardelcamp.com/ ... hp?t=22484
Beginners and neck relief.
https://www.classicalguitardelcamp.com/ ... hp?t=32112
Neck relief (scoop) and 12th fret action
https://www.classicalguitardelcamp.com/ ... hp?t=28853