ciekawy kanał youtube

Linki internetowe , adresy lutników itd...

Moderator: Jan

simone
Posty: 25
Rejestracja: 2016-12-10, 19:32

ciekawy kanał youtube

Post autor: simone » 2017-03-07, 07:59

Znalazłem taki kanał na yt: https://m.youtube.com/channel/UCz5OnP-EuNYnxLEgSblazxQ
Gość fajnie pokazuje budowę gitary klasycznej. Nie wiem czy ktoś to już wrzucał, nie widziałem przynajmniej, a kanał jest dość nowy.
Szymon

"Łatwiej kijek ocienkoszyć niż go potem pogrubasić"
Awatar użytkownika
Jacek A. R.
Posty: 330
Rejestracja: 2015-10-17, 08:34
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: ciekawy kanał youtube

Post autor: Jacek A. R. » 2017-03-07, 12:55

Godne najwyższego polecenia, bowiem jest to kanał wybitnego lutnika i nauczyciela lutnictwa gitarowego (mowa o gitarach klasycznych) Pablo Requena, oferującego kursy w Hiszpanii oraz w Wlk. Brytanii.

Więcej:
http://www.guitarmakingcourse.org/pablo-requena/
(tamże linki w menu)
oraz
http://spanishguitar.org.uk
Ostatnio zmieniony 2017-03-07, 16:42 przez Jacek A. R., łącznie zmieniany 1 raz.
- im więcej wolno -
- tym mniej wypada.
popik10

Re: ciekawy kanał youtube

Post autor: popik10 » 2017-03-07, 13:04

Zastanawiało mnie zawsze, czemu lutnicy gitar klasycznych wklejają zamiast kerfingu w postaci listwy zębatej pojedyncze klocki. I to głównie w wypadku płyt górnych.
Awatar użytkownika
Jacek A. R.
Posty: 330
Rejestracja: 2015-10-17, 08:34
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: ciekawy kanał youtube

Post autor: Jacek A. R. » 2017-03-07, 16:41

Znając pewną liczbę gitar klasycznych i takich średniej klasy i takich lepszych zanotowałem, iż stosowane są najróżniejsze metody tzw. kerfingu. Obrazki ukazujące się po wpisaniu w okno wyszukiwarki frazy: "kerfing in classical guitars top plates" ukazują i wzmocnienia z indywidualnych klocków, i wzmocnienia listwami ciągłymi, i takimi "zębatymi". Decydują dwa czynniki: oczywiście idealne przyleganie do wzmacnianych elementów oraz, co ważne, utrzymanie się w założonym przez wykonawcę reżimie budżetowym/czasowym.

Ciekawe jest także, moim zdaniem, zapoznanie się z zawartoscią bogato ilustrowanej strony
"anatomy of a classical guitar"
https://www.cgsmusic.net/master-class/a ... al-guitar/
gdzie m.inn. opisane i zilustrowane są różne kerfingi.

DODANE

Proszę wybaczyć, powyższe pisałem w pośpiechu i stąd pominąłem istotną kwestię. Otóż Ideą wzmocnienia o którym mowa czyli kerfingu jest nie tylko silne zamocowanie płyty głównej do pudła instrumentu ale też zapewnienie w sposób świadomy zgodnej z ideą budowniczego większej lub mniejszej elastyczności całej konstrukcji. I tak, jeśli gitara a raczej pudło ma być sztywne, to wówczas kerfing w postaci ciągłej listwy ma sens. Natomiast czy to listwa zębata, czy pojedyńcze elementy/klocki zapewniają utrzymanie elastyczności całej konstrukcji. Jak wspomniałem to zależy - lub powinno zależeć od świadomego zamysłu lutnika budującego instrument o z góry założonych własnościach dźwiękowych.

Oczywiście istnieją różne warianty/kombinacje - np. na sztywnej konstrukcji z liniowym kerfingiem pudła cienka czy bardzo cienka płyta główna z delikatnym ożebrowaniem i całość dźwięczy może nie "jak bęben" ale rezonuje znakomicie...przypomina mi się ex moja gitara z 1985 Juan Orozco Revisada, brzmi "jak dzwon", dziś w rękach młodego wspaniałego muzyka z Ukrainy...pamiętam też pewne gitary flamenco. Zaś inne instrumenty z takim kerfingiem "klockowym" powodują iż całe pudło pracuje w nieco inny sposób. No i dźwięki są piekne lecz nieco inne.
- im więcej wolno -
- tym mniej wypada.
popik10

Re: ciekawy kanał youtube

Post autor: popik10 » 2017-03-07, 18:51

To bardzo ciekawe co piszesz, nie wziąłem tego pod uwagę, szczególnie sztywności konstrukcji.
Prawda jest że kerfing "skrzypcowy" najbardziej ja usztywnia.
Awatar użytkownika
Jacek A. R.
Posty: 330
Rejestracja: 2015-10-17, 08:34
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: ciekawy kanał youtube

Post autor: Jacek A. R. » 2017-03-07, 19:15

- i to mnie nie dziwi, sądzę bowiem iż płyta wierzchnia w przypadku skrzypiec pracuje w nieco inny sposób niż w przypadkach gitar tzw. klasycznych - czy to o konstrukcji tradycyjnej czy "nowoczesnej". Przez ciekawośc: czy w lutnictwie skrzypcowym przydatne są/stosowane są w przypadku budowy płyty wierzchniej wyniki tzw. Chladni Pattern, często stosowany przez lutników budujących gitary klasyczne do dostrajania płyt głównych ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Ernst_Chladni
http://tommillerguitars.com/voicing/
https://www.youtube.com/watch?v=sFLVAzWmr7E
https://www.youtube.com/watch?v=JKFzSq210yQ
https://www.youtube.com/watch?v=hS8L7xPmtP0

i wiele podobnych.
- im więcej wolno -
- tym mniej wypada.
Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4398
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Re: ciekawy kanał youtube

Post autor: PiotrCh » 2017-03-07, 19:37

Mam nadzieję, że nie;)
Chętnie bym przeczytał gdzieś o zasadności takiego "strojenia" płyt gitar - chodzi o sprawdzanie obrazów tych wesoło podskakujących drobin. Jedyne co do mnie przemawia to żeby nie zejść za nisko z częstością własną bo instrument może być ubogi w wysokie tony. Ale to i takie na siłę. Bardzo mi się podoba, jak na YT panowie pokazują dostrojenie płyty w stanie wolnym do jakiegoś Dis - tak w punkt. I piszą, że płyta jest tak zestrojona. A potem kleją belki, mostek, doklejają do boczków i kerfingu i na koniec lakierują. i ich dis zmienia się pis;)

Najbardziej przemawia do mnie opukiwanie płyty z doklejanymi belkami. Podczas ich pocieniania można słuchać jak dźwięk się otwiera i rzeczywiście dochodzi się do stany, że płyta się odzywa. Granicą tej zabawy jest penie grubość płyty i elementów - jednak trochę tej sztywności wypada zachować, żeby się nie zapadło po naciągnięciu strun;)
pozdrowienia
Piotr
Awatar użytkownika
Jacek A. R.
Posty: 330
Rejestracja: 2015-10-17, 08:34
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: ciekawy kanał youtube

Post autor: Jacek A. R. » 2017-03-07, 20:52

Piotrze, podaję kilka wątków dyskusji/wymiany informacji na ten temat (niekiedy są ilustracje)
http://www.classicalguitardelcamp.com/v ... 11&t=27819
http://www.classicalguitardelcamp.com/v ... hp?t=28017
http://www.classicalguitardelcamp.com/v ... hp?t=82903

A że tzw. tap tuning jest znakomite to fakt, tyle że nie każdy z lutników dysponuje talentem aby jak ongiś Antonio de Torres, pukając w płytę, idealnie ją "dostroić". Chladni Pattern nie jest remedium, acz może być pomocnym w niektórych sytuacjach.
- im więcej wolno -
- tym mniej wypada.
Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4398
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Re: ciekawy kanał youtube

Post autor: PiotrCh » 2017-03-07, 21:53

Dziękuję, przeczytam te wątki. Podoba mi się to:

Have you seen Howard Wright's 1996 PhD thesis: "The Acoustics and Pschycoacoustics of the Guitar"? He used a fairly sophisticated computer model to generate 'guitar' sounds based on the resonant pitches, modal areas and masses, and damping factors of a known guitar. The parameters could be changed independantly, and new sounds generated for comparison. He reached the conclusion that the actual resonant frequencies were not all that important: they only effected the notes that were near those pitches. In other words; if the 'main air' resonance was at 196 Hz, the low G tended to be a strong note, with less sustain that those around it. Moving the 'main air' pitch up to 207 Hz shifted the 'wolf' note up to Ab, but otherwise made no real difference in the overall timbre of the guitar. I have to say that I don't totally agree with his findings, but this one seems to make some sense. Anyway, if you've got a fast connection you should be able to download the thesis as a .pdf file from the University of Wales/Cardiff web site. There are some other good papers there, too.

Czynników składających się na barwę jest tak dużo, że nigdy nie poznamy wszystkich. Jak ktoś robi gitary na okrągło to ma szanse na opracowanie swoich prywatnych reguł do osiągnięcia najlepszych efektów, innymi słowy maksymalizuje swoje osiągi. Ale to zaczyna przypominać gonienie króliczka czy poszukiwania św. Grala jak kto woli.

Ja chyba pozostanę przy tezie, że prawidłowo zmontowany instrument z wysezonowanego drewna, zabezpieczony odpowiednio cienkim lakierem musi zagrać ładnie:) A jak do tego jest ładny - czyli miły dla oka - to już więcej nie trzeba. A inni niech szukają rezonansów:)
pozdrowienia
Piotr
Awatar użytkownika
Jacek A. R.
Posty: 330
Rejestracja: 2015-10-17, 08:34
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: ciekawy kanał youtube

Post autor: Jacek A. R. » 2017-03-07, 22:14

Sądzę, iż "poszukiwanie rezonansów" MOŻE acz nie musi spełniać rolę pomocniczą, tak jak w dyscyplinach plastycznych teorie i program Ś.P. Prof. Oskara Hansena czy Modulor Le Corbusiera bywają wielce pomocne przy tworzeniu wysokiej jakości artystycznej obiektu, lecz w żadnej mierze nie są receptą na tworzenie dzieł sztuki. Jeśli o gitary klasyczne chodzi, to jak dla mnie najlepiej wyraził to Antonio de Torres który na prośby aby opisał swe metody/sekrety odpowiedział, iż, niestety zabierze je ze sobą do grobu, gdyż cały jego skret jest zawarty pomiędzy opuszkami palców, gdy wyczuwa grubość płyty/topu gitary strojąc ją podbieraniem/regulowaniem grubości. Podaję za ustępem z książki Jose Romanillosa załączając odpowiedni cytat - niestety po angielsku.

TORRES’ “SECRET”
[...] Once I asked him [Torres] what was the basis for the sonority of his guitars and he replied: only in the soundboard, for the condition of the wood, the working of it and its form were the secret of the sonority. [...]
[...] and after the meal the subject of the guitar was raised. Father Garzon, victim of the opinion that was going around at that time, had to ask him:”Don Antonio, you ought not go to your grave without leaving to posterity, without revealing the secret of your guitars” and looking at us, smilingly [Torres] responded: “Father, I am very sorry that a man like you also falls victim of that idea that runs among ignorant people. Juanito” (that is how he addressed me) “has been witness to the secret many times, but it is impossible for me to leave the secret behind for posterity; this will go to the tomb with me for it is the result of the feel of the tips of the thumb and forefinger communicating to my intellect whether the soundboard is properly worked out to correspond with the guitar maker’s concept and sound required of the instrument.’ [...]

Źródło:
Juan Martínez Sirvent quoting Torres in a letter, published in an edited version in “Tarrega” by Emilio Pujol. Translation by José L. Romanillos in his book “Antonio de Torres, Guitar Maker – His Life and Work”
- im więcej wolno -
- tym mniej wypada.
Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4398
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Re: ciekawy kanał youtube

Post autor: PiotrCh » 2017-03-07, 22:37

Otóż to:) Trzeba robić instrumenty i dochodzić do pewności, świadomości, wyczucia. A nie szukać jakichś złotych reguł i tajemnic:) NA dodatek łamiąc zastane reguły lutnik może wejść w nowe obszary.
pozdrowienia
Piotr
Awatar użytkownika
Jacek A. R.
Posty: 330
Rejestracja: 2015-10-17, 08:34
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: ciekawy kanał youtube

Post autor: Jacek A. R. » 2017-03-08, 00:42

Ale to chyba zależy w wielkiej mierze od tego, jakie reguły są "zastane". Nie sądzę, aby czy to Torres, czy Jego następcy łamali jakieś reguły, po prostu mieli wiedzę i dar transponowania materiału obrobionego we właściwe kształty dla uzyskania zaplanowanych rezultatów dźwiękowych.
- im więcej wolno -
- tym mniej wypada.
popik10

Re: ciekawy kanał youtube

Post autor: popik10 » 2017-03-08, 07:47

Wszytko pięknie, ale instrumenty arch nie mają możliwości kontroli strojenia w ten sposób. Chyba tylko tap tuning. I doświadczenie własne. Co mnie trochę zastanawia, jak to wszystko przełożyć na zmieniające się materiały.
Przecież świerk świerkowi nie równy. Rzadko - bardzo rzadko trafia trafia się materiał, podobny w strukturze, twardości, sprężystości i reakcji jaki mieliśmy dotychczas.
Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4398
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Re: ciekawy kanał youtube

Post autor: PiotrCh » 2017-03-08, 08:17

Jacku - chodziło mi o reguły strojenia, jesteśmy tylko w tym kontekście. Strojenie pod konkretną częstotliwość jakiś sens ma - ale najpierw trzeba wiedzieć jaki skutek przyniesie ta właśnie częstotliwość, ale dużo ważniejsze moim zdaniem jest to - co spowoduje jej zmiana w sensie nieznacznych rozbieżności i większych różnic. Inaczej jest to sztuka dla sztuki i oglądanie podskakujących pchełek.

Możemy też rozszerzyć łamanie reguł na ewolucję gitary (niewielkie odchylenia od kanonu/pierwowzoru) ale też na powstające nowe zupełnie typy. No ale te nowe typy to już nie gitara klasyczna, a przykładowo wspomniany archtop jazzowy.
Gitara ma ładnie brzmieć i cieszyć oko:) Być może lutnicy chcą pocieszyć swoje oczy właśnie tymi rezonansami, które po prostu są bo są, zawsze jakieś są. Jeden lutnik pokazywał na mandolinie rezonans w kształcie uśmiechniętej buzi i jest szczęśliwy, że taki właśnie mu wychodzi na jego kształcie płyty:D
pozdrowienia
Piotr
ODPOWIEDZ