Naprężenia w płytach rezonansowych
: 2020-07-09, 20:48
Chciałbym zainicjować dyskusję na temat roli naprężeń w instrumentach lutniczych. Pewien czas temu, gdy studiowałem archiwalne zasoby Defilu, natknąłem się na materiały dotyczące potencjalnej współpracy profesora Skalmierskiego - pracownika naukowego Politechniki Śląskiej. Skalmierski oprócz tego, że był naukowcem w dziedzinie matematyki i fizyki, grał również na skrzypcach. Zastanawiało go to, jakie czynniki powodują, że jedne skrzypce grają doskonale a inne posiadają kiepskie brzmienie. Podjął się wyjaśnienia tej kwestii od strony naukowej. Sformułował tezę, że za jakość skrzypiec odpowiada stan naprężeń w płytach rezonansowych. Udowodnił to w postaci modeli matematycznych. W tym dziale natrafiłem na wątek pt „Płyta wierzchnia-mechanika”, gdzie próbowano poruszyć ten temat i kolega „poco” sformułował takie zdanie – „Wszystkie uwagi i spostrzeżenia oraz próby opisania w postaci algorytmu matematycznego zjawisk związanych z tym wszystkim, co nadaje charakter brzmienia gitarze są prawdziwe i słuszne. ( po dziś dzień nie udało się jednak wykonać takiego modelu dla skrzypiec Stradivariego).” Otóż właśnie udało się. Skalmierski za punkt wyjścia do badań posłużył się właśnie analizą budowy skrzypiec Stradivariego.
Skalmierski potrzebował do udowodnienia swojej tezy, współpracy z praktykami czyli lutnikami. Niestety środowisko potraktowało jego badania jako herezję a potencjalna współpraca z Defilem, została storpedowana przez opinie właśnie lutników stowarzyszonych w ZPAL. Niemniej udało się wykonać 5 sztuk tych instrumentów z których 3 do dzisiaj grają i uzyskały pozytywne opinie.
Zastanawia mnie jak można przenieść owoce jego badań na gitarę, przecież stan naprężeń występuje również w gitarach. Wiele osób spotkało się z taką kwestią, że dwa identyczne instrumenty grają inaczej albo, że po pewnym czasie brzmienie może „wygasać” lub też poprawić się, jeżeli odpowiadają za to naprężenia, jest to tylko potwierdzenie tezy Skalmierskiego. Może ktoś z forum podejmie się budowy instrumentu wg zaleceń Skalmierskeigo, może to będzie przełom albo i nie, trudno powiedzieć jeżeli się niczego nie zrobi. Może ktoś dotrze do osób współpracujących naukowo ze Skalmierskim, osób które znają jego dokonania i mogą niejako wskrzesić jego ducha, bo Skalmierski niestety już nie żyje od prawie 10 lat. Na środowiska lutników ZPAL nie ma co liczyć, ponieważ boja się że zostaną uznani za heretyków, oni pamiętają Skalmierskiego. Tu jest link do artykułu Skalmierskiego:
https://wydawnictwa.ptm.org.pl/index.ph ... /4386/3961
Jest to streszczenie jego badań, natomiast cały zakres jego pracy naukowej można znaleźć w książce jego autorstwa pt:
„Stan Naprężenia w Płytach Rezonansowych a Jakość Instrumentu, czyli Tajemnica Budowy Skrzypiec” – PWN Warszawa 1986
Temat nie jest łatwy ale wszystko jest trudne zanim stanie się łatwe. Może ktoś da radę z matematyką, wszak wszystko oparte jest na matematyce, nawet muzyka to też forma matematyki.
Skalmierski potrzebował do udowodnienia swojej tezy, współpracy z praktykami czyli lutnikami. Niestety środowisko potraktowało jego badania jako herezję a potencjalna współpraca z Defilem, została storpedowana przez opinie właśnie lutników stowarzyszonych w ZPAL. Niemniej udało się wykonać 5 sztuk tych instrumentów z których 3 do dzisiaj grają i uzyskały pozytywne opinie.
Zastanawia mnie jak można przenieść owoce jego badań na gitarę, przecież stan naprężeń występuje również w gitarach. Wiele osób spotkało się z taką kwestią, że dwa identyczne instrumenty grają inaczej albo, że po pewnym czasie brzmienie może „wygasać” lub też poprawić się, jeżeli odpowiadają za to naprężenia, jest to tylko potwierdzenie tezy Skalmierskiego. Może ktoś z forum podejmie się budowy instrumentu wg zaleceń Skalmierskeigo, może to będzie przełom albo i nie, trudno powiedzieć jeżeli się niczego nie zrobi. Może ktoś dotrze do osób współpracujących naukowo ze Skalmierskim, osób które znają jego dokonania i mogą niejako wskrzesić jego ducha, bo Skalmierski niestety już nie żyje od prawie 10 lat. Na środowiska lutników ZPAL nie ma co liczyć, ponieważ boja się że zostaną uznani za heretyków, oni pamiętają Skalmierskiego. Tu jest link do artykułu Skalmierskiego:
https://wydawnictwa.ptm.org.pl/index.ph ... /4386/3961
Jest to streszczenie jego badań, natomiast cały zakres jego pracy naukowej można znaleźć w książce jego autorstwa pt:
„Stan Naprężenia w Płytach Rezonansowych a Jakość Instrumentu, czyli Tajemnica Budowy Skrzypiec” – PWN Warszawa 1986
Temat nie jest łatwy ale wszystko jest trudne zanim stanie się łatwe. Może ktoś da radę z matematyką, wszak wszystko oparte jest na matematyce, nawet muzyka to też forma matematyki.