Strona 1 z 3

Flamenco się ,,struga"...

: 2013-01-26, 23:41
autor: palisander
Witam.

Parę fotek z montażu gitary ,, flamenco''. Trochę nietypowa konstrukcja belkowania wzmocniona włóknem węglowym. Top świerkowy, boczki i tył - żółty cedr. Gryf cedr honduras.

: 2013-01-27, 00:07
autor: poco
Czy kerfing w tej wersji zamiast z pełnej ponacinanej listwy ma jakieś znaczenie akustyczne, czy to tylko po prostu jedna z metod? Pytam, bo śledząc na YT wytwarzanie gitar przez różnych lutników, różnie jest realizowany.
Dla mnie, to metoda pozwalająca na wykonywanie tych 5-cio ściennych wzmocnień z wykorzystaniem wszystkich dostępnych kawałków i odpadów. ;-) :-P :-D
Jakiej marki są te strugi? Ten oparty o wręgę poprzeczną , to zębak, czy cyklina?
Pozdrawiam Ryszard

: 2013-01-27, 09:21
autor: palisander
Marki strugów nie znam... jakieś rzemiosło ze Stanów . Ten oparty o którym piszesz to taka coś na wzór cykliny. Co do kerfingu z pojedynczych kostek to różnie z tym bywa. Generalnie nie wykonuję się tego z odpadów bo by człowiek oszalał kiedy każdą kostkę trzeba by wykonać z jakiegoś ścinka ....Drewno musi być jednorodne i odpowiednie. Taka metoda jest najpewniejsza bo kostki wkleja się pojedynczo na klej kostny lub rybi. Potem przy wykonywaniu wręgi do zewnętrznego bindingu nie ma obaw na to, że jak przedobrzymy z jego grubością to nam płyta odleci.....hehehehehe..... :mrgreen: Nie mniej jednak jest to metoda najczęściej stosowana w klasykach lutniczych. Ja wykonuję to tylko przy płycie wierzchniej. Przy ,,podłodze " już daję kerfing z jednej ponacinanaej listwy.

: 2013-02-13, 20:36
autor: palisander
,,Flamenco " cedrowo - świerkowe już zamknięte... Konstrukcja bardzo lekka... myślę,że cała gitara bez strun i kluczy będzie ważyć jakieś 800 gram maksymalnie... Top oczywiście hybrydalny... czyli świerk master grade i belki balsowe wzmacniane węglem oraz brzegi płyty cienkie jak to w moich konstrukcjach... też wzmacniane węglem. Boki tył z żółtego pięknego cedru . Kerfing przy płycie z balsy... dolny przy podłodze z mahoniopodobnego meranti.... Podstrunnica hebanowa... to chyba najcięższy element konstrukcji... ;-)

Generalnie gitara budowana tak aby grała całą sobą... :mrgreen: Od czubka główki po tylny blok łączący konstrukcje.

: 2013-02-13, 21:57
autor: Piniu
Fajnie jakbyś tak kiedyś od dechy do dechy cały proces budowy zrelacjonował fotami i opisami. A w ogóle to bardzo mnie ciekawi jak się te bindingi drewniane zakłada. Widze,ze jest ciemny na brzegu i jeszcze jakaś kreska ciemna 3mm dalej. To tez wklejone drewno?

: 2013-02-13, 23:51
autor: bartek529
Jak została wykonana rozeta? (uzyskanie koncentryczności)

Super praca :-D szybciutko, pieknie, czysto i jasno.
Tylko o spaniu proszę nie zapominać! Bo jak się człowiek zabierze za robotę... :lol:

: 2013-02-14, 08:22
autor: Piniu
bartek529 pisze:Bo jak się człowiek zabierze za robotę...
Weź nic nie mów... ile razy mówiłem żonie,ze ide do warsztatu tylko na godzinke :mrgreen:

: 2013-02-14, 12:19
autor: DR4MA
Palisander a nie chcesz może adoptować Dziecka i przekazać mu całej wiedzy? ja już jestem troche odchowany i sprzątam po sobie:P

: 2013-02-14, 22:44
autor: palisander
DR4MA pisze: Wysłany: Dzisiaj 12:19     
Palisander a nie chcesz może adoptować Dziecka i przekazać mu całej wiedzy? ja już jestem troche odchowany i sprzątam po sobie:P

Łoooo.... matko....!!! :shock: Jeszcze adopcja....??? Nima głupich.... ! Wytarczy mi... dzieciów!


A tak całkiem serio to żadne z nich jakoś nie garnie się do tego.... Jedno studiuje prawo w Breslau... znaczy we Wrocławiu... , a drugie od października tego roku zaczyna edukacje w ,,stolycy'... I wcale im się nie dziwię, że się nie garną bo nie ma do czego.... pył, kurz, wióry , utytłanie klejami i innymi mazidłami, odciski , samotność i ciężka praca fizyczna. Nie każdy lubi takie rzeczy ... i wcale się nie dziwię.
;-)

: 2013-02-15, 00:18
autor: shopiK
Wy tu pitu pitu, a zostało postawione bardzo ciekawe pytanie:
bartek529 pisze:Jak została wykonana rozeta?

: 2013-02-15, 08:21
autor: Piniu
shopiK pisze:Wy tu pitu pitu, a zostało postawione bardzo ciekawe pytanie:
bartek529 pisze:Jak została wykonana rozeta?
i te wszystkie bindingi i paski

: 2013-02-15, 09:27
autor: palisander
Piniu..... tu Was trochę rozczaruję co do rozety. Tak akurat jest kupiona gotowa... trzeba ją tylko odpowiednio przygotować do osadzenia i osadzić. Co zaś się tyczy bindigów wokół instrumentu już wyjaśniam.

Zewnętrzny ,,krawężnik" to palisander indyjski 2,5 X 6 mm. Cieńsze dwie linie to biała balsa 0,8mm i fornir palisandrowy 0,6mm Ot i cała tajemnica... Ten binding akurat jest prosty i szybki w wykonaniu. Ma tylko trzy warstwy....

Pozdrawiam.

: 2013-02-15, 09:51
autor: Piniu
No tak, ale to sie tak ładnie wygina, bo cienkie czy tez przygrzewasz na grzałce? Sorry za głupie pytania ale póki co miałem do czynienia ze sztucznymi tylko.

: 2013-02-15, 10:07
autor: palisander
Zewnętrzny krawężnik ...ten najgrubszy zawsze śię wygina na grzałce. Oczywiście wcześniej należy wykonać ( wyfrezować) wpust czyli wręgę pod binding. Gnąc sprawdzasz ja się układa we wrędze... pasujesz znaczy się. Nie musi być super dokładnie bo jakieś niedokładności rzędu 2 mm dociągniesz wstępnie taśmą i ,,zasznurujesz'' potem. natomiast forniry smarujesz klejem i układasz bez giecia... ważna jest wprawa i odrobinę rozcieńczony wodą klej żeby nie łapał tak szybko. Paski ,,pływają" sobie wtedy na spoinie klejowej między sobą i dużo lepiej układają się do kształtu instrumentu. Generalnie taki jak na fotkach jest bardzo prosty i można go wklejać za pomocą samej taśmy papierowej dobrej jakości. Oczywiście wszystko trzeba wczesniej starannie przygotować i posprawdzać... przy klejeniu i schnącym kleju już nie będzie na to czasu... a tu liczy się szybkość , wprawa i wczesniejsze dopasowanie wszystkiego ,,na sucho". Jeśli natomiast warstw jest więcej... oprócz
taśmy koniecznie należy korpus zasznurować. Może to być guma, sznurek sizalowy lub inny , wąska taśma parciana... do wyboru .

: 2013-02-15, 10:31
autor: szlifek
witam.
można też na stosownej formie pokleić coś na kształt boczków z fornirów i pociąć na paski .
masz od razu kształt gitary i nie musisz nic doginać " na szybko " .
no i można skleić różne forniry uzyskując ciekawe efekty.
oczywiście stosujemy " niezrównaną " gumę do majtek!
pozdrawiam.