Cytra akordowa

Tu opisujemy jak daliśmy nowe życie starym instrumentom

Moderator: Jan

Awatar użytkownika
SebastianL
Posty: 749
Rejestracja: 2020-06-16, 08:55
Lokalizacja: Gliwice

Re: Cytra akordowa

Post autor: SebastianL » 2020-12-30, 13:28

Większość tradycyjnych suwmiarek ma noniusz z podziałką co dziesiątą część milimetra. Zdarzają się też takie z podziałką co połowę dziesiątej części milimetra, ale nie są one konieczne do takiego pomiaru. Gdy prostszą wersją narzędzia otrzymamy wynik między dwoma kreskami noniusza, przykładowo między 5,6 a 5,7 mm, to można przyjąć że jest to 5,65 mm.

Suwmiarka służy mi również do pomiaru płaskości powierzchni.
Awatar użytkownika
anna
Posty: 22
Rejestracja: 2020-12-21, 10:13
Lokalizacja: Łódź

Re: Cytra akordowa

Post autor: anna » 2020-12-30, 13:38

Andrzeju dziękuję za odpowiedź.
Jeszcze zastanawiam się nad inną cytrą, bo znalazłam ogłoszenie cytry 6 akordowej starej, ale nieużywanej. Bardzo ładny stan. Gdybym miała włożyć w naprawę to zastanawiam się, czy lepiej kupić taką. Tylko chyba nie powinno się kupować instrumentów starych ale nieużywanych, bo jednak nie pracowały i nagle może coś wyjść po pierwszej grze. Nie wiem. Tak jest z pianinami też. Nie jest dobre ani nowe (które stało u kogoś wiele lat ale nie grano na nim), ani tzw. "po studencie" które było używane codziennie i jest po prostu rozklekotane... . Ale cytra to nie pianino... nie wiem :oops: zastanawiam się.

Co do szkół muzycznych to na nic to się zda, ponieważ w Polsce nie ma klas cytry. Nie istnieją po prostu takie. Po wojnie w Łodzi starano się otworzyć taką klasę, ale nie utworzono jej. Nikt tego u nas nie uczy. Ani w szkołach muz. ani na akademiach muz.
A osoba ze szkoły muzycznej tutaj nie pomoże, bo w czym? W takiej szkole uczą muzyki, kształcenia słuchu, harmonii, historii, śpiewu i praktycznej strony - na konkretnie wybranych instrumentach, ale nie uczą wszystkiego - jak np. gry na zabytkowych instrumentach :-o

Co do suwmiarek - mam taką zwykłą, nie elektroniczną i tam jest miarka co mierzy do jednego miejsca po przecinku. Więc to chyba za mało.
Pozdrawiam, Anna
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1168
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Cytra akordowa

Post autor: Waldzither9 » 2020-12-30, 14:23

Z tego co wyczytałem na forum niemieckojęzycznym to instrument to nie jest największy koszt w całym tym przedsięwzięciu.
Droższe są struny i kołki, a w szczególnych przypadkach sama robocizna to potrafi być wiele godzin "zabawy".
Jeśli masz na oku jakiś instrument to koniecznie spróbuj na nim zagrać,stroikiem sprawdzisz jaka struna jaki daje dźwięk, to czy kołki trzymają strój wyjdzie dopiero po jakimś czasie. Najlepiej kupować od kogoś kto gra na takim instrumencie, bo potrafi zaprezentować jego możliwości i w razie czego można się czegoś dowiedzieć, kupowanie od handlarzy często polega na uzyskaniu deklaracji "nie wiem w jakim jest stanie bo się nie znam".
Kup jeśli cytra gra , a jak nie gra to pozostanie nauczyć się osobiście naprawiać i grać.
Póki co szczęśliwego Nowego Roku, gdyby prąd wyłączyli ;-)
Pozdrawiam Andrzej
Awatar użytkownika
anna
Posty: 22
Rejestracja: 2020-12-21, 10:13
Lokalizacja: Łódź

Re: Cytra akordowa

Post autor: anna » 2020-12-30, 14:31

Niestety ta osoba mieszka na drugim końcu Polski, więc nie mogę nawet sprawdzić. I dodatkowo nie zna się na tym, miała ją tylko jako ozdobę... . Tylko na zdjęciach, cytra wydaje się na bardzo zadbaną.
Dziękuję za życzenia i na zapas, również szczęśliwego Nowego Roku już teraz życzę ;-)
Prąd jeszcze będzie ;-) , ale zawsze mogą internet wyłączyć ;-)
Pozdrawiam, Anna
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1168
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Cytra akordowa

Post autor: Waldzither9 » 2020-12-30, 15:56

Trafiłem na amerykańskie strony gdzie jeden lutnik naprawia cytry , te jego egzemparze mają kołki wkręcane bezpośrenio w drewno i w starym drewnie wyrobiły się gwinty, on to naprawia w ten sposób ,że wykręca kołek i wnętrze nasącza substancją która uszczelnia/wypełnia wolne przestrzenie używają jej podobno stroiciele pianin (nie wim co to za substancja , przypuszczam że może to być superglue, ale głowy nie dam, przypuszczam że Piotr lub Ryszard mogą takie rzeczy wiedzieć), a gdy wyschnie to wkręca kołek ponownie, a jeśli jest wciąż luz to uszczelnia go przed wkręceniem cienkim kawałkiem papieru albo cieniutkim wiórem-odrobinką takiego samego drewna( po boku) i wkręca kołek, oczywiście jak za obficie się da za dużo papieru lub drewna to efekt może być odwrotny. Same kołki zależnie z czego są i w jakim stanie można czyścić mechanicznie albo chemicznie, o ile to konieczne.
(Autor podaje kontrowersyjne metody używania białego kleju-oby nie wikol, oraz oleju mineralnego- oby nie bezpośrednio na drewno, oraz podejrzanych lakierów od których bym się odżegnał, bo to nie po lutniczemu, poza tym to Ameryka i trzeba myśleć cokolwiek się robi..., ale wiele porad wartych zastosowania)
Linki do reportaży po angielsku ze zdjęciami:
http://roncookstudios.com/index_htm_fil ... %20Log.pdf
http://www.roncookstudios.com/assets/co ... ir-log.pdf
http://www.roncookstudios.com/assets/jo ... ir-log.pdf
http://www.roncookstudios.com/assets/hu ... ir-log.pdf
http://www.roncookstudios.com/assets/zi ... ir-log.pdf
http://www.pickaway.press/fz/restba.html
http://www.roncookstudios.com/assets/ef ... ir-log.pdf
€€€€€€€
w drugim linku na końcu jest rozpiska grubości (w calach) strun dla cytry mandolinowej (podwójne struny) i akordów złożonych z 4 składowych, nie wiem jaka menzura, ale radykalnie nie powinna się różnić i grubości przypuszczalnie są zbliżone.
W innych cytrach (nie są tu prezentowane) akordy mogą mieć inną ilość składowych(5,6 lub 7), inne dźwięki składowe, inną menzurę i w efekcie inne grubości strun, a niektóre struny potrafią być potężne, czyli nie każde "pudło" wytrzyma takie naprężenie łączne.Oto przykład:
http://www.pickaway.press/fz/images/csbc.jpg
A tabela grubości strun melodycznych dla typowej menzury jest poniżej
http://www.pickaway.press/fz/images/mel.jpg
¢¢¢¢¢¢¢¢
A tutaj link z informacją, że kiedyś był inny porządek akordów, a teraz zalecają inny podobno bardziej praktyczny
https://www.musiker-laden.de/infos-down ... rdzithern/
wybór zależy od grającego.
¢¢¢¢¢
A tu porada co robić jak struna z owijką jest za gruba i po kilku owinięciach wokół kołka ociera o sąsiednią,
zdejmuje się kawałek owijki http://www.pickaway.press/fz/install.html
Ostatnio zmieniony 2021-01-13, 16:42 przez Waldzither9, łącznie zmieniany 8 razy.
Pozdrawiam Andrzej
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Cytra akordowa

Post autor: poco » 2020-12-31, 04:24

Przejrzałem te linki i w sumie, to niewiele pokazały , poza oczywistości. Głównie szukałem odpowiedzi n/t osadzenia kołków, a raczej innej metody, rozwiązania i jedyne , co znalazłem, to to, że w USA dysponują specjalna substancją powodującą pęcznienie drewna cyt. z translatora "Before reinstalling the pins, I poured a special wood-swelling liquid into the holes and let it soak in for a few days. Several of the holes were still too large, so I added thin shims in them. Now I was able to reinsert the tuning pins and they all had a nice tight fit." - Przed ponownym założeniem szpilek wlałem do otworów specjalny płyn pęczniejący drewno i pozostawiłem go na kilka dni. Kilka otworów było wciąż zbyt dużych, więc dodałem w nich cienkie podkładki. Teraz mogłem ponownie włożyć kołki tuningowe i wszystkie były dobrze dopasowane. Koniec cyt. Ja bym w skrajnym przypadku powiększył otwory, zamknął kołkiem i nawiercił nowe otwory, ale to bym był ja, a nie fachowiec ze stanów. Inna metoda, to wkręcenie kołka w otwór częściowo wypełniony paskiem blachy miedzianej , np. 0,1-o,2 mm. Kołki po wykręceniu należy oczyścić z rdzy, ale proponował bym szczotką mosiężną, a nie stalową, gdyż stalowa obniży gwint nacięty na kołku - trzeba pamiętać, że kołków nie wymieniamy na nadmiarowe, lecz wkręcamy ponownie w to samo miejsce.
Nie wszędzie, ale w wielu przypadkach pozytywny rezultat dawało zwilżenie klejem epoksydowym powierzchni otworu i wkręcenie śruby zanieczyszczonej tłuszczem, co zapobiega sklejeniu nakrętki ze śrubą, ale nie wiem, czy w przypadku drewna to da się zrealizować. Co do innej metody pomniejszania otworu zapytam jutro znajomego zajmującego się naprawami instrumentów klawiszowych. Oni mają swoje sposoby. O kołki pytać tu https://kami.sklep.pl/akcesoria-do-cytr ... 86606.html. Kołki od pianin/fortepianów też można by zaadoptować, o ile ustali się średnicę, bo w fortepianach są różne średnice ( skrócić zawsze można). O te kołki pojedyncze pytać np. tu https://www.sklep.pianorenovation.pl/ko ... eskie.html .
Co do strun, to o ile nie są zerwane, to da się powtórnie wykorzystać stare, ale zgodnie z sugestią z linków należy je oczyścić wełną stalową 0000.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1168
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Cytra akordowa

Post autor: Waldzither9 » 2020-12-31, 05:40

Ten "łód-słeling" używają u nich podobno stroiciele pianin, też do naprawy drewnianego siedziska kołków.
(Nie wiem dlaczego zawsze się stykałem z pianinami z metalową ramą i mam z tyłu głowy "wbite" że te kołki wkręca się w metal, co najwyżej coś jak metalowa nakrętka osadzona w drewnie, a tu zonk bo większość tych kołków jest w drewnie bezpośrednio i pianina np w USA też często mają drewnianą ramę, po prostu tam nie było wojen)
W końcu znalazłem coś to zdaje się być tym czego szukam.
https://www.amazon.com/Behlen-B745-4000 ... B0006ZP8HY
https://toolsforworkingwood.com/prodimg ... 5-4000.pdf
"dipropylene glycol 71-80%" po polsku dipropylen glikolu, (są jego 3 odmiany strukturalne, ale chyba tylko jedna znich jest aktywna w kontakcie z celulozą).https://de.wikipedia.org/wiki/Dipropylenglycole
Tak czy inaczej pojawia się pytanie na ile jest to środek lutniczy i nie popsuje dźwięku. Trzeba się zastanowić.
Dopóki ktoś tego pozytywnie nie przetestuje lepiej z ostrożnością podchodzić do tematu, z opisów zamieszczonych w internecie można wywnioskować, że ma dobre właściwości mechaniczne, ale jest dosyć elastyczny co wskazywałoby na pogarszanie parametrów dźwiękowych.Tylko test praktyczny może to zweryfikować.
€€€€€€€€€€€€€€€
Inna metoda którą znalazłem polega na nasączeniu klejem CA (superglue średniej gęstości) miejsca z którego wykręcono kołek, opisuje to stroiciel pianin w 8 punkcie http://jays-piano-tuning.com/contact_us ... _questions
lub naprawiacze harf https://www.harpkit.com/blog/care-and-f ... your-harp/
czy ma to jakieś wady? Nie mam pojęcia. Zastanawiamy się na głos co chodzi po głowie...
€€€€€€€€€€€
A co do sklepu Kami to nie podano opisu czy gwint prawo czy lewoskrętny, przy angielskojęzycznych migracjach istnieje moźliwość gwintów "odwrotnych" w przywiezionych stamtąd instrumentach.
Ostatnio zmieniony 2021-01-07, 07:04 przez Waldzither9, łącznie zmieniany 3 razy.
Pozdrawiam Andrzej
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Cytra akordowa

Post autor: poco » 2020-12-31, 11:09

Zgodnie z obietnicą rozmawiałem z fachowcem od pianin i trochę wybiegając przed orkiestrę - ten pan obiecał udział w forum i być może sam podsunie odpowiedzi fachowe - odpowiadam. Kołki w tym elemencie nazywanym strojnicą wymienia się na grubsze - jest typoszereg i zawsze są oprawione w gnieździe drewnianym. Jeżeli braknie rozmiarówki, to otwór się "brokuje" i nawierca nowy lub w skrajnym przypadku wymienia całą strojnicę. W przypadku tych cytr operacja może być baaardzo kosztowna ( instrument trzeba rozebrać na czynniki pierwsze). Dalej, to kołków się nie wkręca , ale wbija sic!!! na taką głębokość, że pozostawia się tylko luz na 3-4 obroty. Ten gwint nacięty ma za zadanie zwiększenie tarcia i przy czyszczeniu kołków należy zachować ostrożność , aby go nie usunąć. Trzeba zdawać sobie sprawę, że przy strojeniu wykonuje się ruchy w obu kierunkach. Kołków do pianin jest spora gama długości i średnic, więc na pewno da się coś dopasować. Niemniej jednak proces naprawczy wymaga doświadczenia raz w ocenie stopnia , jak i metody naprawy konkretnej usterki. To , na co zwrócił uwagę , to koszty, jako czynnik najczęściej określający opłacalność naprawy, a są one ogromne w porównaniu do ceny samego instrumentu. Co do strun, to nie ma potrzeby wymiany, można naciągnąć używane. Tyle z mojej strony tak na gorąco.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1168
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Cytra akordowa

Post autor: Waldzither9 » 2020-12-31, 11:52

Na tym forum "za wielką wodą" były sugestie, że najtańsze rozwiązanie i najszybsze to metoda kleju superglue, (na forum harfiarzy była sugestia ,że superglue jest dobry gdy kołki się luzują i doradzają nakładanie cienkich warstw ale nie w środku a tylko na krawędzi otworu, bo to miejsce które najczęściej i najbardziej się wyrabia, natomiast odradzają klej tam gdzie gwint) gdyby ona nie wypaliła lub po jakimś czasie kilku lat przestała działać, to sugerowano przekalibrowanie kołków na kolejny rozmiar (albo tylko tych wyrobionych albo wszystkich) kolejne rozwiązanie ale jeszcze bardziej ingerujące to zaślepienie otworów i nawiercenie nowych, lub wymiana tego całego drewna w którym są osadzone kołki. Podobno w większości wypadków wystarczy superglue co jest najszybsze i najtańsze, a ewentualne szczeliny gdyby jednak były można uszczelnić "shim" czyli podkładką w postaci wióra (jak od hebla) ktoś mi mówił o świerkowym, ale może najlepiej z drewna w jakim jest osadzany?Stosowany jest również zwykły papier zamiast wiór, ale nie wiem na ile to poprawne, wiem za to że to powszechna metoda.
Co do wbijania kołków to mają one bardzo płytki gwint i wbijanie na pewno mniej trze o drewno niż wiele obrotów.
Niestety w drugą stronę da się tylko wykręcić.Z tego co pamiętam to prawidłowe wbijanie w drewno bez kleju powinno być dokonane jednym uderzeniem, używa się do tego podkładki/prowadnicy...
€€€€€€€€
Co do wbijania kołków to trochę sprawę głębokości wbijania , a także pionu pomaga przestrzegać prowadnica z nawierconej listwy, jednak w przypadku cytry kołki/otwory są blisko siebie, dlatego należałoby otwór wykonać bliżej końca listwy lub nawet narożnika i nabijać je od bardziej skrajnych po kolei do bliższych środka instrumentu lub zastosować inną wygodną dla siebie metodę, po wbiciu kołek powinien dawać możliwość wykonania 5 obrotów
https://davidprueckert.wordpress.com/20 ... ther-pins/
Ostatnio zmieniony 2021-09-19, 18:59 przez Waldzither9, łącznie zmieniany 4 razy.
Pozdrawiam Andrzej
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Cytra akordowa

Post autor: poco » 2020-12-31, 12:16

Co do CA, to jako głębokopenetrujący (tylko bez aluzji :-D ) nie za bardzo zda egzamin w miejscach, gdzie potrzebny jest ruch -obrót przy strojeniu. Myślę, że do utwierdzenia, wypełnienia ubytków - tak , do obrotu - nie
Trochę zaczynam postrzegać CA jak taśmę samoprzylepną, czyli w stylu amerykańskim panaceum na wszystkie problemy. :-D
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1168
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Cytra akordowa

Post autor: Waldzither9 » 2020-12-31, 12:56

Brokowanie to nawiercanie i uzupełnianie ubytku gwintowanym elementem.
Rozumiem że nawiercanie jest bez gwintu, następnie coś a la kołek specjalnie nagwintowany zewnętrznie jest wbijane w otwór posmarowany klejem np perełką, a po wyschnięciu nawiercany jest nowy otwór o średnicy oryginalnych kołków?A może ten otwór jest gwintowany też po bokach?
Zakładam że ww gwintowanie to nie jest to ryflowanie jak na dębowych kołkach stolarskich 8mm?
Nigdy nie gwintowałem drewna, mam tylko oprzyrządowanie do gwintowania stali, do drewna chyba jest inne?
€€€€€€
Znalazłem fotoreportaż jak robi się renowację pin-block'a pianina/fortepianu (to ostateczne rozwiązanie-plan B)
http://www.murrayspianotuning.com/id192.htm
na pewno w cytrze nie jest identycznie, ale podobnie, gdyby już było bardzo źle to robi się szablon otworów, nawierca/rozwierca uszkodzone otwory pod średnicę wbijanego drewnianego kołka, wbicie/wklejenie drewnianego kołka, wyrównanie, nawiercenie nowych otworów i wbicie metalowych kołków w otwory.Oczywiście kąt nawiercania (precyzja) jest sprawą kluczową.
Ostatnio zmieniony 2021-01-11, 06:31 przez Waldzither9, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam Andrzej
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Cytra akordowa

Post autor: poco » 2020-12-31, 15:11

Waldzither9 ma rację co do nazewnictwa związanego raczej z metalem. W tym przypadku brokowaniem nazwałem zaślepianie otworów przy użyciu broków, czyli zaślepek, bo takiego używamy tutaj na naszym terenie. https://www.otelo.pl/produkty/frezy-bro ... 9-skg.html Takimi zaślepkami mam naprawione deski podłogowe. Do tego celu służą specjalne wiertła + wiertło koronowe będące w komplecie https://allegro.pl/oferta/wiertlo-do-dr ... 06b1d0017c . Oczywiście wykonanie takiego zaślepienia istniejącego otworu można dokonać za pomocą kołków ryflowanych, czy też nawet gwintowanych. Ale nazwa jest tu najmniej istotna, bo chodzi o efekt końcowy. Najsilniejszym mechanicznie był by ten sugerowany przez Waldzithera9 gwintowany.
Ale, ale, my tu już dokonujemy napraw, a anna nie zadeklarowała się , co dalej z instrumentem (ami) :lol:
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
anna
Posty: 22
Rejestracja: 2020-12-21, 10:13
Lokalizacja: Łódź

Re: Cytra akordowa

Post autor: anna » 2020-12-31, 16:48

Panowie, ja tu popołudnie spędzam na rozczłonkowywaniu cytry ;-) wyjęłam dwa kołki z przerażeniem. Jedna struna mi pękła przy strojeniu (w miejscu gdzie była zardzewiała) i ogólnie chyba się załamałam :-?
Widzę, że sylwester każdy spędza ciekawie :lol: ;-) wy tu o klejach, a ja wyjmuję kołki z cytry :-D , ale wracając do tematu... załączam kilka zdjęć, jak to wygląda. Przy kołkach (w drewnie - na ostatnim zdjęciu) również widać pęknięcia. To chyba na nic..... :-(
Załączniki
kolki.jpg
cytra1.jpg
cytra2.jpg
cytra3.jpg
Pozdrawiam, Anna
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1168
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Cytra akordowa

Post autor: Waldzither9 » 2020-12-31, 17:13

Widzę jedno otwarte pęknięcie płyty rezonansowej, aby grać powinno być sklejone (chyba klej kostny-perełka na gorąco) i zabezpieczone od spodu płyty łatką/łatkami. Rdza na kołkach to standard, to się łatwo czyści, woda gorąca i kąpiel z sodą oczyszczoną i octem, ale radzę sprawdzić na jednym bo gdyby były jakieś nietypowe stopy, etc to może być inaczej niż normalnie. Metoda zależnie od stanu korozji może zmniejszyć średnicę kołka, ale sama metoda skutecznie odrdzewia.
Martwi mnie co innego struny po zdjęciu będą pomieszane i jeśli nie zostały spisane ich grubości to będzie trudno dojść co jak ostrunować. Kleju kropelki proszę nie używać bo to niesprawdzony trop, choć są argumenty za i przeciw.
Struny zardzewiałe wszystkie nie nadają się do użytku, jak któraś pękła to nie ma co żałować, przypuszczam że część strun możnaby kupić "z metra" a resztę jako niedrogie zestawy gitarowe. Tylko trzeba wiedzieć jakie grubości i ile.
Kołki na pierwszy rzut oka wymagają czyszczenia jak powyżej, za to otwory albo by trzeba "doszczelnić" np wiórami, tylko pytanie czy wcześniej nie wyczyścić, ale czyszczenie zwiększy otwór.
Nie można do końca wykluczyć, że kołki i otwory są różnych średnic, jeśli by tak było to dobrze wiedzieć które gdzie były.
Można później mierzyć i dopasowywać, ale to trochę zabawy.
Ostatnio zmieniony 2021-01-09, 09:30 przez Waldzither9, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam Andrzej
Awatar użytkownika
anna
Posty: 22
Rejestracja: 2020-12-21, 10:13
Lokalizacja: Łódź

Re: Cytra akordowa

Post autor: anna » 2020-12-31, 19:16

Czyli kołki da się uratować. To duży plus... .
Co do strun to zapisuję każdą osobno, którą zdejmuję - czy jest z akordu, czy z melodycznych (np. "Akord A-dur, struna a1 - czyli a razkreślne"; lub "struna melodyczna c1"). Każdą osobno pakuję do koperty z opisem. Więc nic się nie pomyli.
Z klejem na razie nic nie robię.
Nad tymi gitarowymi strunami to się zastanawiam, czy to będzie ok, bo chyba ktoś wymienił jedną strunę (c1) w tej cytrze właśnie na gitarową, bo brzmi jakoś bardziej miękko, zupełnie inaczej niż pozostałe. Jedna struna (akordowa) jest też nylonowa, więc całkiem możliwe, że ktoś i tutaj mógł coś wymieniać. Obawiam się, że dźwięk będzie właśnie bardziej miękki, przytłumiony, a całe piękno tego instrumentu to jego krystaliczny, bardziej ostry dźwięk. A czy struny np. do skrzypiec, altówki, wiolonczeli, a może nawet pianina(?) nie byłyby lepsze?
Tutaj ktoś zrobił eksperyment i zamienił struny w skrzypcach na gitarowe:
https://www.youtube.com/watch?v=T-g0vLKWf5c
jakoś nie jestem pewna tych gitarowych...

Kołków nie zapisywałam, ale na szczęście tylko dwa wyjęłam i pamiętam gdzie, który był. Faktycznie warto też to zapisać. :-)
Pozdrawiam, Anna
ODPOWIEDZ