Superstrat. Projekt nr 000
Moderator: poco
Superstrat. Projekt nr 000
Cześć!
Na wstępie napiszę, że już wiem, porywam się z motyką na słońce. Wstępne wyliczenia kosztów brakujących mi narzędzi przekraczają zakup seryjnego instrumentu powyżej klasy budżetowej Mimo wszystko chcę spróbować. Nie śpieszy mi się, traktuję to jako drogą naukę i pewnego rodzaju doświadczenie przynoszące satysfakcję. Być może po pierwszej udanej próbie zbudowania gitary będę musiał powtórzyć to razy 3 żeby skompensować koszty .
Liczę na pomoc i wybaczenie jeśli moje pytania wydadzą się głupie.
Gram amatorsko, dla własnej rozrywki i dłubanie w drewnie daje mi przyjemność, również zgłębianie tematu. Mam klasyka, elektro akustyka i klasycznego strata w układzie 3 singli (Instrumenty budżetowe). Teraz czas na własne wiosło…
Założenia:
1. Gitara typu Superstrat do przesterowanego grania, rocka ale czystego w brzmieniu.
2. Korpus olcha. Tutaj nie chcę stosować płytki. Tylko otwory na humbuckery i niezbędny osprzęt.
3. Gryf klon jawor + podstrunnica palisander indyjski. Menzura 25,5”, 22 progi. Radius 12” – wydaje mi się najbardziej klasyczny i uniwersalny.
4. Mostek typu hardtail, stały.
5. Elektronika – zestaw od Merlina HH Hellfire (Hellfire Merlin Pickups (neck i bridge), dwa potencjometry 500kA Bourns, kondensator barwy Orange Drop 47nF, trójpozycyjny przełącznik typu Les Paul oraz gniazdo jack Switchcraft.
KROK PIERWSZY - GRYF
Załączam zdjęcie planu gryfu ze zmodyfikowanym kształtem główki. I tutaj wiele pytań
• Zakładam, że w punkcie 0 szerokość gryfu wyniesie 42 mm. Czy jest jakieś prawidło które reguluje szerokość gryfu w miejscu wpustu, w body (15-16 próg i koniec zakotwiczenie gryfu? Mam mnóstwo szablonów z neta ale żaden nie odpowiada wprost. Nie tworzę klasyka.
• Siodełko. Pierwotne założenie zakładało kość naturalną ale ceny pilników rzuciły mnie na kolana. Druga sprawa to, że nie do końca kminie odległości nacięć między poszczególnymi strunami (do moich rozważań zakładam struny grubości .10-.46). Rozumiem, że nie jest to równoległy rozstaw. Przyjąłem, że użyję gotowego siodełka z nacięciami – rozstaw strun: 35,25 mm, długość siodełka 41,98 mm, materiał Tusq XL. Ponoć pokryty teflonem. Są dostępne również wersje bez nacięć, tyko w takim wypadku to chyba nie ma teflonu w „mięsie”…
• Główka. W założeniu płaska, bez cięcia gryfu pod kątem lub cięcia litego, grubego materiału w celu uzyskania kąta. Wydaje mi się, że fizycznie uzasadnione jest użycie belki docisku strun w postaci belki? A może wystarczą klasyczne dociski strun na 2, 4 struny. Czy istnieją jakieś prawidła dotyczące miejsc w których muszą się znaleźć dla optymalnego rozłożenia sił?
• Pręt do regulacji. Wybór padł na pręt dwustronny 460 mm, na klucz imbusowy. Tutaj rodzą się kolejne pytania. Czy pręt może być na przestrzał od strony osadzenia w korpusie, czy warto zostawić lite drewno od krawędzi zewnętrznej, jeśli tak, to ile? Czy pręt przy główce ma się zaczynać w punkcie 0 (menzura), czy może warto go wypuścić bliżej główki? Rozumiem, że ważny jest dostęp klucza do otworu regulującego. Co z wzmocnieniami z włókna węglowego, warto sobie tym zaprzątać głowę?
• Czy jest przyjęta jakaś wartość procentowa pomiędzy grubością podstrunnicy, a gryfem?
• Rozterki na temat gryfu wklejonego a przykręcanego. Chcę osiągnąć możliwie najlepsze ergonomię przy dostępie do wyższych partii gryfu. Na ile można odchudzić body w miejscu łączenia gryfu z korpusem (strona tylna) i od którego progu przyjąć gradację wcięcia gryfu w przypadku gryfu wklejanego?
I wiele, wiele innych pytań które śnią mi się po nocach
P.S.1 Na pierwszy rzut pójdzie zrobienie przyrządu do prowadzenia frezarki w celu osadzenia pręta regulacyjnego.
P.S.2 Kupię w rozsądnej cenie materiały na gryf itp. Może ktoś ma również zbędne i na chodzie narzędzia.
Na wstępie napiszę, że już wiem, porywam się z motyką na słońce. Wstępne wyliczenia kosztów brakujących mi narzędzi przekraczają zakup seryjnego instrumentu powyżej klasy budżetowej Mimo wszystko chcę spróbować. Nie śpieszy mi się, traktuję to jako drogą naukę i pewnego rodzaju doświadczenie przynoszące satysfakcję. Być może po pierwszej udanej próbie zbudowania gitary będę musiał powtórzyć to razy 3 żeby skompensować koszty .
Liczę na pomoc i wybaczenie jeśli moje pytania wydadzą się głupie.
Gram amatorsko, dla własnej rozrywki i dłubanie w drewnie daje mi przyjemność, również zgłębianie tematu. Mam klasyka, elektro akustyka i klasycznego strata w układzie 3 singli (Instrumenty budżetowe). Teraz czas na własne wiosło…
Założenia:
1. Gitara typu Superstrat do przesterowanego grania, rocka ale czystego w brzmieniu.
2. Korpus olcha. Tutaj nie chcę stosować płytki. Tylko otwory na humbuckery i niezbędny osprzęt.
3. Gryf klon jawor + podstrunnica palisander indyjski. Menzura 25,5”, 22 progi. Radius 12” – wydaje mi się najbardziej klasyczny i uniwersalny.
4. Mostek typu hardtail, stały.
5. Elektronika – zestaw od Merlina HH Hellfire (Hellfire Merlin Pickups (neck i bridge), dwa potencjometry 500kA Bourns, kondensator barwy Orange Drop 47nF, trójpozycyjny przełącznik typu Les Paul oraz gniazdo jack Switchcraft.
KROK PIERWSZY - GRYF
Załączam zdjęcie planu gryfu ze zmodyfikowanym kształtem główki. I tutaj wiele pytań
• Zakładam, że w punkcie 0 szerokość gryfu wyniesie 42 mm. Czy jest jakieś prawidło które reguluje szerokość gryfu w miejscu wpustu, w body (15-16 próg i koniec zakotwiczenie gryfu? Mam mnóstwo szablonów z neta ale żaden nie odpowiada wprost. Nie tworzę klasyka.
• Siodełko. Pierwotne założenie zakładało kość naturalną ale ceny pilników rzuciły mnie na kolana. Druga sprawa to, że nie do końca kminie odległości nacięć między poszczególnymi strunami (do moich rozważań zakładam struny grubości .10-.46). Rozumiem, że nie jest to równoległy rozstaw. Przyjąłem, że użyję gotowego siodełka z nacięciami – rozstaw strun: 35,25 mm, długość siodełka 41,98 mm, materiał Tusq XL. Ponoć pokryty teflonem. Są dostępne również wersje bez nacięć, tyko w takim wypadku to chyba nie ma teflonu w „mięsie”…
• Główka. W założeniu płaska, bez cięcia gryfu pod kątem lub cięcia litego, grubego materiału w celu uzyskania kąta. Wydaje mi się, że fizycznie uzasadnione jest użycie belki docisku strun w postaci belki? A może wystarczą klasyczne dociski strun na 2, 4 struny. Czy istnieją jakieś prawidła dotyczące miejsc w których muszą się znaleźć dla optymalnego rozłożenia sił?
• Pręt do regulacji. Wybór padł na pręt dwustronny 460 mm, na klucz imbusowy. Tutaj rodzą się kolejne pytania. Czy pręt może być na przestrzał od strony osadzenia w korpusie, czy warto zostawić lite drewno od krawędzi zewnętrznej, jeśli tak, to ile? Czy pręt przy główce ma się zaczynać w punkcie 0 (menzura), czy może warto go wypuścić bliżej główki? Rozumiem, że ważny jest dostęp klucza do otworu regulującego. Co z wzmocnieniami z włókna węglowego, warto sobie tym zaprzątać głowę?
• Czy jest przyjęta jakaś wartość procentowa pomiędzy grubością podstrunnicy, a gryfem?
• Rozterki na temat gryfu wklejonego a przykręcanego. Chcę osiągnąć możliwie najlepsze ergonomię przy dostępie do wyższych partii gryfu. Na ile można odchudzić body w miejscu łączenia gryfu z korpusem (strona tylna) i od którego progu przyjąć gradację wcięcia gryfu w przypadku gryfu wklejanego?
I wiele, wiele innych pytań które śnią mi się po nocach
P.S.1 Na pierwszy rzut pójdzie zrobienie przyrządu do prowadzenia frezarki w celu osadzenia pręta regulacyjnego.
P.S.2 Kupię w rozsądnej cenie materiały na gryf itp. Może ktoś ma również zbędne i na chodzie narzędzia.
Re: Superstrat. Projekt nr 000
Witajcie. W oczekiwaniu na... wyrysowałem szablon do nacięć progów. Może się komuś przyda. W załączeniu 1:1 pdf 550x70 mm. Skale 25,5" i 24,75". Wymiary wzięte z pliku umieszczonym na forum "wymiary podstrunnic", zaokrąglone do 3 miejsc po przecinku. Nacięcia na pin 1,5 mm na głębokość 2 mm. Nacięcia w punkcie centralnym progu. Większość gotowców do kupienia jest z przesunięciem tak, żeby pasowało do boksów sprzedających....
Mam zamiar wyciąć laserowo jeśli nie zje mnie koszt.
Mam zamiar wyciąć laserowo jeśli nie zje mnie koszt.
- Załączniki
-
- fret-scale-template.pdf
- (8.12 KiB) Pobrany 207 razy
Re: Superstrat. Projekt nr 000
Nie wyważaj otwartych drzwi, to po pierwsze, czyli korzystaj z gotowych planów instrumentu. Na modyfikacje pozwalają sobie zwykle ci, którzy ustalili swoje preferencje i sami modyfikują swoje instrumenty lub zlecając. Mocowanie gryfu i wielkość kieszeni jest określona w odniesieniu do wymiarów części składowych i sił występujących w tym miejscu. Geometria gryfu w kierunku siodełko - mostek wynika z przebiegu strun i wymiarów osprzętu ( sloty siodełka - rozstaw nadbiegunników przetworników - rozstaw siodełek strun na mostku). Dla konstrukcji typowych są typowe - fender, gibson. Prześledź plany dostępne w necie i zdecyduj się na konkretne.
Wszystkim jednak polecam /-my zrobienie dokładnego planu realizacyjnego uwzględniającego materiały, metody obróbki, narzędzia z podziałem na poszczególne detale. Do tego dopasuj zakupy . Na YT jest wiele tutoriali , na których wykonawcy używają minimalną ilość narzędzi. Niektóre operacje możesz zlecić do wykonania.
Jak poczytasz forum, to używając szukajki znajdziesz wszystko o co pytasz.
Pozdrawiam, Ryszard
Wszystkim jednak polecam /-my zrobienie dokładnego planu realizacyjnego uwzględniającego materiały, metody obróbki, narzędzia z podziałem na poszczególne detale. Do tego dopasuj zakupy . Na YT jest wiele tutoriali , na których wykonawcy używają minimalną ilość narzędzi. Niektóre operacje możesz zlecić do wykonania.
Jak poczytasz forum, to używając szukajki znajdziesz wszystko o co pytasz.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Re: Superstrat. Projekt nr 000
Dzięki, ja to wszystko już wiem!
Pytałem o nurtujące mnie problemy. Powiadasz plany dostępne w necie? Chmm. Poproszę o linka w temacie Super Strat, solid body w układzie HH, z siodełkiem o szerokości 42 mm. Mogą być nawet płatne. Z całym szacunkiem, wiem co to google.
Zainwestowałem również w dokumentację jednak okazała się lipna! Fakt są dostępne dokumentacje, plany, szablony do klasyków ale ja chcę moją gitarę, taką jak ja chcę, nie taką podrabianą...
¿Entender?
Pytałem o nurtujące mnie problemy. Powiadasz plany dostępne w necie? Chmm. Poproszę o linka w temacie Super Strat, solid body w układzie HH, z siodełkiem o szerokości 42 mm. Mogą być nawet płatne. Z całym szacunkiem, wiem co to google.
Zainwestowałem również w dokumentację jednak okazała się lipna! Fakt są dostępne dokumentacje, plany, szablony do klasyków ale ja chcę moją gitarę, taką jak ja chcę, nie taką podrabianą...
¿Entender?
-
- Posty: 458
- Rejestracja: 2010-03-14, 10:48
Re: Superstrat. Projekt nr 000
Odnośnie pręta było sporo dyskusji na forum. Poszukaj bo jest to omawiane nawet w relacjach z budowy.
Życzę miłego dnia
Rafał
Rafał
- SebastianL
- Posty: 751
- Rejestracja: 2020-06-16, 08:55
- Lokalizacja: Gliwice
Re: Superstrat. Projekt nr 000
Szukając czegoś w google dobrze jest używać różnorodnych haseł. Planu dla Ciebie nie znalazłem wpisując słowa kluczowego plan, lecz template.
Tutaj jest chyba plan którego szukasz, jest płatny.
https://www.electricherald.com/shop/gui ... h-24-fret/
Na tej samej stronie są dostępne darmowe plany typowego Stratocastera, może da się z nich skorzystać przy budowie twojej gitary? Różnice nie wydają się duże. Najważniejsze, czyli obrys korpusu, już masz.
https://www.electricherald.com/fender-s ... templates/
Tutaj jest chyba plan którego szukasz, jest płatny.
https://www.electricherald.com/shop/gui ... h-24-fret/
Na tej samej stronie są dostępne darmowe plany typowego Stratocastera, może da się z nich skorzystać przy budowie twojej gitary? Różnice nie wydają się duże. Najważniejsze, czyli obrys korpusu, już masz.
https://www.electricherald.com/fender-s ... templates/
Re: Superstrat. Projekt nr 000
Dzięki za odpowiedzi. Stronę z tymi planami już odkopałem wcześniej, nawet kupiłem plan do Ibanez JS1000. Niestety te plany są mało precyzyjne etc. Są również z wymiarami na mostek tremolo, a takiego nie chcę. Stąd moje dziwne pytania żebym mógł sobie dostosować plany.
Co do pręta regulacyjnego to myślę, że już wiem jak to ma wyglądać w teorii. Bardziej zastanawiam się czy frezować otwór na pręt do końca, za siodełko i będzie maskowany wyciągnięta podstrunnicą. Lub może zostawić trochę przerwy i później nawiercić otwór na klucz...
Co do szerokości gryfu przy korpusie myślę, że można przyjąć szerokość z ogólnie dostępnych planów. Czy szerokość przy samej główce będzie 42-43 mm to już kwestie czysto teoretyczne. Jak dla mnie może to być i 43, i problem rozwiązuje się sam
Co do pręta regulacyjnego to myślę, że już wiem jak to ma wyglądać w teorii. Bardziej zastanawiam się czy frezować otwór na pręt do końca, za siodełko i będzie maskowany wyciągnięta podstrunnicą. Lub może zostawić trochę przerwy i później nawiercić otwór na klucz...
Co do szerokości gryfu przy korpusie myślę, że można przyjąć szerokość z ogólnie dostępnych planów. Czy szerokość przy samej główce będzie 42-43 mm to już kwestie czysto teoretyczne. Jak dla mnie może to być i 43, i problem rozwiązuje się sam
-
- Posty: 458
- Rejestracja: 2010-03-14, 10:48
Re: Superstrat. Projekt nr 000
Bez mostka tremolo to sprawa jest o wiele łatwiejsza. Komory na pikapy oraz kieszeń na gryf tak jak na planie. Pozycję mostka ustalasz względem menzury. Albo korzystasz z danych:
https://www.stewmac.com/fret-calculator/
https://www.stewmac.com/fret-calculator/
Życzę miłego dnia
Rafał
Rafał
Re: Superstrat. Projekt nr 000
Cześć!
Oczekując na brakujące narzędzia, poszukiwania drewna etc. rozważania na temat humbuckerów. Moje oczekiwania to dobry atak, klarowny i czysty dźwięk przesterowany. Również nie fałszujący wybrzmiewania akordów (mam na myśli 3 dźwięki, a to już wg. mojej skromnej wiedzy akord). Alikwoty, flażolety etc. Wiem, wiem przester i czyste brzmienie brzmi absurdalnie ale myślę że większość grających na przesterach zrozumie o co mi chodzi
Myślę też o użyciu przełącznika trójpozycyjnego i kondensatora Orange Drop 47nF. Być może błądzę jak ślepy podczas nurkowania
Moje typy:
Merlin - Eclipse Active, Hellifire
EMG - 81, 85
Kombinacje (mostek/szyjka):
Hellfire > Hellfire
Hellfire > Eclipse Active
EMG 81 > 81
EMG 81 > 85
... Lub ich kombinacje.
Waszym zdaniem?
Oczekując na brakujące narzędzia, poszukiwania drewna etc. rozważania na temat humbuckerów. Moje oczekiwania to dobry atak, klarowny i czysty dźwięk przesterowany. Również nie fałszujący wybrzmiewania akordów (mam na myśli 3 dźwięki, a to już wg. mojej skromnej wiedzy akord). Alikwoty, flażolety etc. Wiem, wiem przester i czyste brzmienie brzmi absurdalnie ale myślę że większość grających na przesterach zrozumie o co mi chodzi
Myślę też o użyciu przełącznika trójpozycyjnego i kondensatora Orange Drop 47nF. Być może błądzę jak ślepy podczas nurkowania
Moje typy:
Merlin - Eclipse Active, Hellifire
EMG - 81, 85
Kombinacje (mostek/szyjka):
Hellfire > Hellfire
Hellfire > Eclipse Active
EMG 81 > 81
EMG 81 > 85
... Lub ich kombinacje.
Waszym zdaniem?
Re: Superstrat. Projekt nr 000
Cieszyć się ja, jak dzieciak w sklepie z zabawkami
Doczekałem się mojego szablonu....
Doczekałem się mojego szablonu....
-
- Posty: 458
- Rejestracja: 2010-03-14, 10:48
Re: Superstrat. Projekt nr 000
To teraz do tego szablonu trzeba przyrżnie dorobić Dobra przyrżnie powinna bardzo ułatwić pracę podczas prowadzenia brzeszczotu. Dobrze nacięte sloty to mniej wysiłku przy pracy z progami. Ważne aby sloty były nacięte pod kontem 90*.
Życzę miłego dnia
Rafał
Rafał
Re: Superstrat. Projekt nr 000
Tak wiem, wiem. Już się robi i schnie, niestety rzaz Olfki do D...To teraz do tego szablonu trzeba przyrżnie dorobić Dobra przyrżnie powinna bardzo ułatwić pracę podczas prowadzenia brzeszczotu. Dobrze nacięte sloty to mniej wysiłku przy pracy z progami. Ważne aby sloty były nacięte pod kontem 90*.
Nic to, nic to. Serce raduje się. Najwyżej żona wyklnie mnie
Pod kątem zamierzam naciąć na ile się da, a konto uszczuplone do ze-ra
P.S. CS-3 jest zajebista ale chyba nie do nacinania slotów pod progi. W komplecie zapasowe ostrze. Rzaz wg szczelinomierza około 0,4 mm.
-
- Posty: 458
- Rejestracja: 2010-03-14, 10:48
Re: Superstrat. Projekt nr 000
Nacinałem tą olfą i nacięcia są raczej zbyt ciasne. Szukaj ostrza z razem o wymiarze płetwy progowej. Może tu coś znajdziesz https://www.rockinger.com/en/luthier-supplies/tools/
Życzę miłego dnia
Rafał
Rafał
- SebastianL
- Posty: 751
- Rejestracja: 2020-06-16, 08:55
- Lokalizacja: Gliwice
Re: Superstrat. Projekt nr 000
Bardzo lubię piłkę z poniższego linku. Jest tania i bez problemu można kupić do niej brzeszczoty. Budując pierwsze cztery gitary użyłem jej do nacinania otworów na progi, ale nie jest ona do tego zadania idealna, ponieważ jest elastyczna. Rzaz też ma chyba teoretycznie zbyt wąski, choć przy wbijanie progów nie sprawiło problemów.
https://dluta.pl/pl/p/Pila-japonska-Han ... KUCHO/5664
Obecnie używam dedykowanej piły Hosco o rzazie 0,57 mm. To sztywna grzbietnica zapewniająca precyzję. Dużo łatwiej i przyjemniej nacina się nią otwory na progi. Cena takiej piły to 156 zł (na Guitarproject).
https://dluta.pl/pl/p/Pila-japonska-Han ... KUCHO/5664
Obecnie używam dedykowanej piły Hosco o rzazie 0,57 mm. To sztywna grzbietnica zapewniająca precyzję. Dużo łatwiej i przyjemniej nacina się nią otwory na progi. Cena takiej piły to 156 zł (na Guitarproject).
Re: Superstrat. Projekt nr 000
Cześć!
Zacząłem katować szablonem co tam mam pod ręką i nacinać próbnie sloty, i...
No ... mać! O co chodzi z wymiarami. Porównuję z gitarami o podobnej menzurze które mam w domu. O ile większość odległości między progami "siedzi", o tyle nie zgadza się odległość między progiem 0, a 1 (porównanie z gitarami które mam pod ręką). W zaokrągleniu wg prawideł które znalazłem ma to być 36 mm. Jak to jest, że w gitarach które mam w domu ta odległość to około 37 mm?
Czy ktoś może mnie oświecić? Gdzie popełniam błąd?
Za punkt 0 uznaję skrajną, najbliższą progom krawędź siodełka.
Zacząłem katować szablonem co tam mam pod ręką i nacinać próbnie sloty, i...
No ... mać! O co chodzi z wymiarami. Porównuję z gitarami o podobnej menzurze które mam w domu. O ile większość odległości między progami "siedzi", o tyle nie zgadza się odległość między progiem 0, a 1 (porównanie z gitarami które mam pod ręką). W zaokrągleniu wg prawideł które znalazłem ma to być 36 mm. Jak to jest, że w gitarach które mam w domu ta odległość to około 37 mm?
Czy ktoś może mnie oświecić? Gdzie popełniam błąd?
Za punkt 0 uznaję skrajną, najbliższą progom krawędź siodełka.