Po prostu gitary prawie wszystkie kiedyś miały struny jelitowe, bo nylonu nie znano i w warunkach "krainy deszczowców" sprawiało to problemy ze strojeniem wynikającym z wahań ciśnienia i wilgotności oraz możliwą podatnością do psucia się. Stąd pojawił się pomysł strun stalowych, które ktoś wcześniej wymyślił ale nie były powszechne.
Co do gitary angielskiej to była strojona w "open C" i brzmiała i wyglądała tak
https://www.youtube.com/watch?v=tfwVpWAlpjM lub tak
https://www.youtube.com/watch?v=CPB-GJQwTao
podobno już wtedy eksperymentowano z "open G" i pomysł ten trafił do Sichry i gitary rosyjskiej.
A co do Sichry to urodził się w Wilnie w 1773, pierwszy prototyp gitary rosyjskiej skonstruował i ogrywał w Wilnie w 1793 a dwa lata później już się przeniósł do Moskwy i tam zajął się graniem i komponowaniem. Ciekawe że na początku w Wilnie zwykł grać na Harfie, co miało wpływ na jego przyszłą (palcową) technikę gry. Jakich strun używał Sichra tego nie wiem, ale gitary rosyjskie widziałem albo z metalowymi albo z nylonowymi strunami. Tak czy inaczej to on wymyślił to rozwiązanie.
Tradycyjny strój gitary rosyjskiej to wg Wikipedii Open G, co ułatwia granie akordów durowych, bo można je grać Barre'ami czyli robiąc poprzeczkę palcem, za to taki np Am już jest "odrobinę trudniejszy". Pokazują to strony
na czas konfliktu bezpieczniej nie korzystać ze stron internetowych kraju rządzonego przez "zaburzonych"
https://sevenstring.ucoz.ru/index/foto_akkordov/0-12
na czas konfliktu bezpieczniej nie korzystać ze stron internetowych kraju rządzonego przez "zaburzonych"
https://gitaraist.ru/blog/akkordy-semistrunnoj-gitary
na czas konfliktu bezpieczniej nie korzystać ze stron internetowych kraju rządzonego przez "zaburzonych"
https://ale07.ru/music/notes/song/guitar7/index.htm
co ciekawe bardowie zwykli dostrajać tonację gitary rosyjskiej do tonacji swojego głosu podanego przez stroik.
Przeróbka tradycyjnej starej gitary sześciostrunowej na siedmiostrunową jest prosta, pudło i gryf pozostają te same, należy tylko dostosować siodełko (jak próg 0 to łatwiej) i mostek do nowej ilości strun, na główce zaś trzeba "dołożyć maszynkę na dodatkową strunę, no i oczywiście jest jedna struna więcej.W akustykach jedna maszynka bez problemu się zmieści, a w klasykach trzeba jeden 3strunowy mechanizm zastąpić 4strunowym.
Obecne akustyki potrafią mieć węższe gryfy niż kiedyś i dla 7 strun może się zrobić ciasno. Stare niemieckie gitary przygotowane konstrukcyjnie na struny stalowe i mające połączenie gryfu z pudłem na XII progu zdają się pasować do przeróbki z powodu szerokiego gryfu i częstym zastosowaniem śruby do łączenia gryfu z pudłem i zarazem regulacji kąta nachylenia.
Swoją drogą co do gitar z Rosji to niektórzy twierdzą że gitary zrobione w latach 1930-1950 a także czasem późniejsze po prostu były źle zrobione i nie stroiły :
https://music.stackexchange.com/questio ... tune#24485
przypuszczalnie dlatego nie zrobiły wtedy kariery. Ale teraz jest inaczej.
Warta zastanowienia jest też kwestia gryfu mocowanego na śrubę do pudła, co tradycyjnie pozwala wyregulować wysokość strun nad podstrunnicą. W czasach ruchomego mostka nie było problemu z dostosowaniem jego położenia (coś jak kompensacji) aby menzura się zgadzała, ale w czasach stałych mostków może to trochę wpływać na czystość dźwięku na poszczególnych progach, choć może to "dmuchanie na zimne".
³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³³
Maria z Rosji po rosyjsku objaśnia niektóre kwestie gitarowe oraz możliwości strojenia, nie wszystko, ale trochę ciekawostek jest
na czas konfliktu bezpieczniej nie korzystać ze stron internetowych kraju rządzonego przez "zaburzonych"
https://mariya-timohina.ru/vse-stati/se ... telno.html
lub inna strona
na czas konfliktu bezpieczniej nie korzystać ze stron internetowych kraju rządzonego przez "zaburzonych"
https://proguitaru.ru/vidy-gitar/semistrunnaya-gitara/
³³³³³³³³³³
Moja mała uwaga co do zapisu akordów, w amerykańskim zapisie numery progów są od struny najgrubszej do najcieńszej, a w rosyjskim zapisie od najcieńszej do najgrubszej (ale niegrane są pomijane), taki akord Am Rosjanie zapisują 2122X,
Hm byłby 43440 itp itd, inaczej mówiąc , aby grać durowe-barowe wystarczy robić paluchem krechę, a aby grać mole wystarczy znać Am i go przesuwać po gryfie.To na początek, cała magia jednak kryje się w palcowaniach i bardziej wyrafinowanych chwytach, kciuk prawej ręki potrafi robić za sekcję rytmiczną, a pozostałe 4 palce tworzą solówki...