Nowy basik

Dyskusje na temat budowy gitar basowych.

Moderator: poco

Awatar użytkownika
shopiK
Posty: 859
Rejestracja: 2012-06-01, 18:32
Lokalizacja: Łódź

Post autor: shopiK » 2014-06-19, 11:58

?!?! Faktycznie. Shame on me. :-)

Swoją drogą stosuje się takie pochylone. Nawet gdzieś ten temat był poruszany, ale nierozwiązany, bo stanęło - "stosujmy sprawdzone rozwiązania".
Zenek_Spawacz

Post autor: Zenek_Spawacz » 2014-06-19, 16:42

Nie leza ... Zmierzylem dokladnie i rzeczywiscie jest roznica , okolo pol milimetra od linii. Na zdjeciu widac rzecz troche wyolbrzymiona poprzez krzywe wlozenie pickow.
Pochylenie stosuje sie w celu uwypuklenia tonow niskich badz wysokich w zaleznosci od tego co sie preferuje. Ritter stosuje pochylenie 7 stopni inni wieksze. Rzecz jest naturalnie ograniczona aktywna dlugoscia picka.

Edyta:
Na dodatek , po dokladnym obejrzeniu wszystkiego musze stwierdzic , ze krawedzie przetwornikow Merlina nie sa rowne... Odrysowalem forme bezposrednio z picka i to byl blad , przyjalem bez sprawdzenia , ze przystawka jest prosta.
Awatar użytkownika
shopiK
Posty: 859
Rejestracja: 2012-06-01, 18:32
Lokalizacja: Łódź

Post autor: shopiK » 2014-06-19, 22:38

Tak myślałem, że to merlin, a nie śmiałem spytać. Które to? bassblastery?
Zenek_Spawacz

Post autor: Zenek_Spawacz » 2014-06-20, 04:21

To sa Bassblastery pasywne...
Tak jeszcze o formie korpusu... Nie calkiem jest ok. Zauwazylem , ze naprawde trudno jest nabrac dystansu do wlasnych designow. Nie potrafie wylapac bledow ( czy moze lepiej , nieregularnosci i niekonsekwencji w prowadzeniu linii) . Dopiero po jakims czasie i dlugiej przerwie widze felery , ktore wtedy wydaja mi sie oczywiste. W aktualnym projekcie nie wspolgraja mi oba rogi . Zreszta kolega z innego forum rowniez to zauwazyl. probuje to jakos zalatwic ale jakos nie wychodzi...
Awatar użytkownika
Piniu
Posty: 2939
Rejestracja: 2011-02-15, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Piniu » 2014-06-20, 07:55

Zenek_Spawacz pisze:W aktualnym projekcie nie wspolgraja mi oba rogi . Zreszta kolega z innego forum rowniez to zauwazyl. probuje to jakos zalatwic ale jakos nie wychodzi...
Wziąłem dolny róg, proporcjonalnie zwiększyłem jego rozmiar, obróciłem o 2 stopnie (co widać po słojach) i wkomponowałem tak aby z tego rogu górnego dało się to zrobić.... no i wyszło mi coś takiego: :) Mnie się podoba i bym to tak przerobił.
Załączniki
Untitled-1.jpg
Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4398
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: PiotrCh » 2014-06-20, 16:06

Pikapy zawsze można ustalić poprawnie i dopiero przymocować na krótko, no chyba, że wchodzą na wcisk, ale po cieniach na focie widać, że jest możliwość ich wypozycjonowania.
Kształt korpusu jest ciekawy, ja jeszcze nie widzę niedopasowania rogów, ale nigdy nie zaszkodzi przy następnym projekcie podumać i nad tym.
Swoją drogą stosuje się takie pochylone. Nawet gdzieś ten temat był poruszany, ale nierozwiązany, bo stanęło - "stosujmy sprawdzone rozwiązania".
jak to nie rozwiązany? Pikap na taśmę dwustronną i szukasz tego co ci pasuje;) Na pewno nie jest to kąt w minutach (jak na zdjęciu Zenka sprzed wypozycjonowania pikapów) a w stopniach, żeby efekt dźwiękowy mógł być zauważalny ;)
pozdrowienia
Piotr
Awatar użytkownika
shopiK
Posty: 859
Rejestracja: 2012-06-01, 18:32
Lokalizacja: Łódź

Post autor: shopiK » 2014-06-20, 21:55

PiotrCh pisze: jak to nie rozwiązany? Pikap na taśmę dwustronną i szukasz tego co ci pasuje;) Na pewno nie jest to kąt w minutach (jak na zdjęciu Zenka sprzed wypozycjonowania pikapów) a w stopniach, żeby efekt dźwiękowy mógł być zauważalny ;)
Nie potrafię sobie tego wyobrazić. Skoro przetwornik ma wysokość ze 2cm to o ile musiałbym unieść mostek i struny, żeby sobie tak przykleić picka i dostosowuwywać :-)
Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4398
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: PiotrCh » 2014-06-20, 23:26

Shopik,
Niech wyobraźnia cię nie ogranicza:-) doświadczalnie jest najłatwiej. Zależność pomiędzy widmem częstotliwości a kątem pochylenia jest łatwa do przewidzenia i nie ma co jej obliczać - trzeba sprawdzić. Jak ktoś nie chce to niech stosuje sprawdzone pozycje pikapów - więc problem jednak jest rozwiązany:-)

Zenka przepraszam za offtop. Super, że pokazujesz relację z budowy, projekt jest ciekawy, dobrze jest szukać nowych rozwiązań i tworzyć własny design. Mnie to przynajmniej zachęca:-)
pozdrowienia
Piotr
Zenek_Spawacz

Post autor: Zenek_Spawacz » 2014-06-22, 21:25

I mam blizniaki... Tym razem picki beda typu Jazz Bass.


Obrazek

Teraz duuuzo szlifowania przede mna.
Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4398
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: PiotrCh » 2014-06-23, 00:00

ładnie.

A jakie drewno jest w korpusie tej drugiej?
pozdrowienia
Piotr
Zenek_Spawacz

Post autor: Zenek_Spawacz » 2014-06-23, 00:32

Drewno w obu korpusach to Andiroba andina czyli Carapa guianensis. Andiroba ma niesamowity rozrzut , zarowno w wygladzie jak i w twardosci i wadze. Moje drewienko jest z Brazylii.
Ostatnio zmieniony 2014-06-23, 07:38 przez Zenek_Spawacz, łącznie zmieniany 1 raz.
Zenek_Spawacz

Post autor: Zenek_Spawacz » 2014-06-23, 05:11

Piniu pisze:
Zenek_Spawacz pisze:W aktualnym projekcie nie wspolgraja mi oba rogi . Zreszta kolega z innego forum rowniez to zauwazyl. probuje to jakos zalatwic ale jakos nie wychodzi...
Wziąłem dolny róg, proporcjonalnie zwiększyłem jego rozmiar, obróciłem o 2 stopnie (co widać po słojach) i wkomponowałem tak aby z tego rogu górnego dało się to zrobić.... no i wyszło mi coś takiego: :) Mnie się podoba i bym to tak przerobił.
Jest jeszcze maly problem...Te rogi to nie tylko sprawa estetyki. W headlesie poprzez zawieszenie strun cala menzura jest przesunieta. Aby grac w niskich pozycjach trzeba o wiele dalej wyciagac lape. Gorny , dlugi rog mial to w pewnym sensie kompensowac. Moj inny model z malymi rogami jest ladny ale niewygodny.

Piotr , rzeczywiscie najlepsze rezultaty przy pozycjonowaniu przetwornikow daje metoda prob i bledow. Chociazby dlatego , ze w pewnej mierze szukane brzmienie zalezy rowniez od techniki i preferencji grajacego. Caly czas zastanawiam sie jak rozwiazac ten problemik i jedynym sensownym rozwiazaniem jest zrobienie modelu probnego. Mam taki juz w mocno zaawansowanym stadium i niebawem pokaze. Chodzi o to aby moc sprawdzic jak bas brzmi przy roznych katach pochylenia pickow i w jakich pozycjach jest najlepiej.
Teraz zabieram sie za trzeci basik z tej serii , pieciostrunowy a potem przechodze do jazz basow , ktorych bedzie cale mnostwo.
Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4398
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: PiotrCh » 2014-06-23, 08:10

Otóż to, wyfrezowana kieszeń na pickup z możliwością regulacji rozwieje wszystkie wątpliwości. Model do testowania zawsze będzie przydatny, nowe/różne pikapy i elektronika (preampy, połączenia przetworników. Klient może mieć możliwość pogrania na różnych konfiguracjach...same zalety:)

Ten górny basik ma piękny rysunek drewna, pod lakierem/olejem to dopiero wyjdzie w pełnym spektrum.

no to czekamy na dalsze etapy:)
pozdrowienia
Piotr
Zenek_Spawacz

Post autor: Zenek_Spawacz » 2014-07-02, 16:39

No wlasnie odkrywam w moim skladziku ciekawe rysunki drewna w Andirobie. Trzymam te dechy nieobrobione bo nigdy nie wiadomo do czego sie przydadza i heblowanie jest zawsze niespodzianka. Tutaj fota przykladowa

Obrazek

A tutaj polakierowana andiroba o ciekawym wzorze , plamiasta taka...Ciekawe , deski z takimi wzorami sa twardsze niz "normalne" kawalki.
Obrazek
Awatar użytkownika
DR4MA
Posty: 292
Rejestracja: 2012-03-26, 11:25
Lokalizacja: Będzin

Post autor: DR4MA » 2014-07-02, 16:44

kurcze ekstra to wygląda. Jakie masz drewno w gryfie?
Pozdrawiam.
DR4MA.
ODPOWIEDZ