Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
Moderator: poco
Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
Przez lata nazbierało się trochę zdjęć i chciałbym je zmagazynować [EDIT przeanalizować] w jednym miejscu, wraz z personalnymi opiniami, komentarzami innych użytkowników, a także własnymi wynurzeniami. Może komuś się przyda przy budowie akustyka
dfgfgd5 by waldek, on Flickr
Takiego X-a chyba u nikogo jeszcze nie widziałem i w sumie dopiero teraz zwróciłem uwagę. To butikowa wersja gitary Taylor która już nie jest produkowana. Porównuję belkowanie do standardowych Taylorów i wydaje się trochę lżejsze; pamiętam że te gitary miały wdzięczne brzmienie, produkowały niezłą ilość harmonicznych artefaktów i dobry pogłos
r43b5h8k9 by waldek, on Flickr
wetrerer3 by waldek, on Flickr
365063247_1e69768793 by waldek, on Flickr
Choć sam X wygląda na dużo za sztywny
vbfghn6 by waldek, on Flickr
Zwykły Taylor jumbo i pod spodem GS
fgdfghdf5 by waldek, on Flickr
fdgf6 by waldek, on Flickr
IMG_1023 by waldek, on Flickr
IMG_1019 (1) by waldek, on Flickr
IMG_1020 by waldek, on Flickr
IMG_1021 by waldek, on Flickr
IMG_1022 by waldek, on Flickr
wersja butikowa tej samej gitary (GS), z palisandrowo-machoniowym litym kerfingiem, belki na plecach są cieńsze i innego kształtu
IMG_6869 by waldek, on Flickr
IMG_6867 by waldek, on Flickr
IMG_6866 by waldek, on Flickr
IMG_6865 by waldek, on Flickr
IMG_6857 by waldek, on Flickr
IMG_6856 by waldek, on Flickr
IMG_6854 by waldek, on Flickr
IMG_6853 by waldek, on Flickr
IMG_6852 by waldek, on Flickr
IMG_6850 by waldek, on Flickr
IMG_6849 by waldek, on Flickr
IMG_6848 by waldek, on Flickr
IMG_6847 by waldek, on Flickr
IMG_6843 by waldek, on Flickr
IMG_6870 by waldek, on Flickr
Dla porównania belkowanie mahoniowej 12 jumbo Taylora
IMG_7006 (2) by waldek, on Flickr
IMG_6997 by waldek, on Flickr
IMG_6998 by waldek, on Flickr
IMG_6999 by waldek, on Flickr
IMG_7003 by waldek, on Flickr
Gitara miała struny 13-tki strojone 3 półtony w dół i pogłos jak w kościele
Ten sam model gitary, w bardziej wykwalifikowanych rękach
Dodam jeszcze grubości płyt Taylora w calach
ektkt5 by waldek, on Flickr
0.120" = 3.048 mm
0.125" = 3.175 mm
0.110" = 2.794 mm
dfgfgd5 by waldek, on Flickr
Takiego X-a chyba u nikogo jeszcze nie widziałem i w sumie dopiero teraz zwróciłem uwagę. To butikowa wersja gitary Taylor która już nie jest produkowana. Porównuję belkowanie do standardowych Taylorów i wydaje się trochę lżejsze; pamiętam że te gitary miały wdzięczne brzmienie, produkowały niezłą ilość harmonicznych artefaktów i dobry pogłos
r43b5h8k9 by waldek, on Flickr
wetrerer3 by waldek, on Flickr
365063247_1e69768793 by waldek, on Flickr
Choć sam X wygląda na dużo za sztywny
vbfghn6 by waldek, on Flickr
Zwykły Taylor jumbo i pod spodem GS
fgdfghdf5 by waldek, on Flickr
fdgf6 by waldek, on Flickr
IMG_1023 by waldek, on Flickr
IMG_1019 (1) by waldek, on Flickr
IMG_1020 by waldek, on Flickr
IMG_1021 by waldek, on Flickr
IMG_1022 by waldek, on Flickr
wersja butikowa tej samej gitary (GS), z palisandrowo-machoniowym litym kerfingiem, belki na plecach są cieńsze i innego kształtu
IMG_6869 by waldek, on Flickr
IMG_6867 by waldek, on Flickr
IMG_6866 by waldek, on Flickr
IMG_6865 by waldek, on Flickr
IMG_6857 by waldek, on Flickr
IMG_6856 by waldek, on Flickr
IMG_6854 by waldek, on Flickr
IMG_6853 by waldek, on Flickr
IMG_6852 by waldek, on Flickr
IMG_6850 by waldek, on Flickr
IMG_6849 by waldek, on Flickr
IMG_6848 by waldek, on Flickr
IMG_6847 by waldek, on Flickr
IMG_6843 by waldek, on Flickr
IMG_6870 by waldek, on Flickr
Dla porównania belkowanie mahoniowej 12 jumbo Taylora
IMG_7006 (2) by waldek, on Flickr
IMG_6997 by waldek, on Flickr
IMG_6998 by waldek, on Flickr
IMG_6999 by waldek, on Flickr
IMG_7003 by waldek, on Flickr
Gitara miała struny 13-tki strojone 3 półtony w dół i pogłos jak w kościele
Ten sam model gitary, w bardziej wykwalifikowanych rękach
Dodam jeszcze grubości płyt Taylora w calach
ektkt5 by waldek, on Flickr
0.120" = 3.048 mm
0.125" = 3.175 mm
0.110" = 2.794 mm
Ostatnio zmieniony 2021-07-17, 04:45 przez waldek, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
X bracing wymyślony i wprowadzony w firmie Martin to najpopularniejszy rodzaj belkowania w gitarach akustycznych. Istnieją setki jeżeli nie tysiące wzorów belkowań ale są one głównie stosowane w klasykach natomiast w akustykach najczęściej stosowany jest niewątpliwie X. Inne popularne wzory to V-bracing niedawno wprowadzony przez Tylora, A-bracing czyli odwrócone V, belkowanie drabiniaste oraz różne mixy zapożyczane głownie z dużo starszego lutnictwa gitar klasycznych. Sam robiłem kiedyś belkowanie hybrydowe, połącznie X z belkowaniem wachlarzowym - brzmiało świetnie. W gitarach akustycznych X bracing można powiedzieć zdominował rynek i jeżeli znajdziecie coś poza X lub V to będzie to niezwykle rzadka sytuacja. Widziałem gitary akustyczne ze zbrojeniem typu Falcate ale sa one niezwykle rzadkie prekursorem jest tu Trevor Gore bardzo zdolny i innowacyjny lutnik. Aktualnie sam robię dla porównania gitary ze zbrojenie V ze względu na pozytywne opinie odnośnie ich walorów brzmieniowych, jak będzie niedługo się przekonam.
Niewątpliwie dużą innowacją jest "rynienka" faza zrobiona na płycie zastosowana w Tylorach, mnie kojarzy się to z membraną głośnikową i zapewni pełni podobną funkcję tylko wymaga zastosowania odpowiednio grubej płyty by takie nacięcie wykonać. Wydaje mi się, że może to mieć większe znaczenie niż samo belkowanie. Jednak z całą pewnością mogę powiedzieć, że każdy element doklejony do płyty rezonansowej niesie ze sobą zmianę walorów akustycznych ale żeby zaobserwować rodzaj zmiany trzeba by użyć metod naukowych i przeprowadzić dużą ilość prób a i tak wnioskowanie będzie bardzo ogólne ze względu na niejednorodność drewna.
Niewątpliwie dużą innowacją jest "rynienka" faza zrobiona na płycie zastosowana w Tylorach, mnie kojarzy się to z membraną głośnikową i zapewni pełni podobną funkcję tylko wymaga zastosowania odpowiednio grubej płyty by takie nacięcie wykonać. Wydaje mi się, że może to mieć większe znaczenie niż samo belkowanie. Jednak z całą pewnością mogę powiedzieć, że każdy element doklejony do płyty rezonansowej niesie ze sobą zmianę walorów akustycznych ale żeby zaobserwować rodzaj zmiany trzeba by użyć metod naukowych i przeprowadzić dużą ilość prób a i tak wnioskowanie będzie bardzo ogólne ze względu na niejednorodność drewna.
Pozdrawiam Janek
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
Podzielam Janie Twoje zdanie i jeszcze bym dodał to, co mi się nasuwa w związku z grubością płyty, belkowaniem, rynienkami itp. Otóż w moim widzeniu tego tematu, to zmiany w ilości beleczek, zmiennej ich orientacji, kształcie mogą być spowodowane strojeniem płyty i taka mnogość kombinacji może być tego świadectwem. Nie da się bowiem przewidzieć do końca brzmienia ostatecznego i tu decydowało doświadczenie lutnika. W produkcji seryjnej przyjmuje się najczęściej najkorzystniejsze z punktu widzenia produkcji rozwiązania, gdzie odstępstwa w emisji dźwięków nie są istotne. Rodzaj ryzyka handlowego. Stąd sprawa ogrywania gitar przed zakupem. Wiadomym jest jakie psikusy potrafi wyczyniać drewno, więc to ono decyduje o wszystkim.
Pozdrawiam, Ryszard
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
Dziękuję za komentarze. Do pierwszych 5 zdjeć w temacie chciałbym dodać kształty gotowych pudeł. Zdjęcia zrobiłem podczas jakiejś wystawy
DSC01310 by waldek, on Flickr
DSC01321 by waldek, on Flickr
DSC01325 by waldek, on Flickr
DSC01330 by waldek, on Flickr
DSC01336 by waldek, on Flickr
DSC01340 by waldek, on Flickr
DSC01341 by waldek, on Flickr
DSC01342 by waldek, on Flickr
DSC01343 by waldek, on Flickr
DSC01344 by waldek, on Flickr
DSC01345 by waldek, on Flickr
DSC01346 by waldek, on Flickr
DSC01347 by waldek, on Flickr
DSC01351 by waldek, on Flickr
DSC01352 by waldek, on Flickr
DSC01353 by waldek, on Flickr
DSC01354 by waldek, on Flickr
DSC01355 by waldek, on Flickr
DSC01356 by waldek, on Flickr
DSC01370 by waldek, on Flickr
DSC01371 by waldek, on Flickr
DSC01372 by waldek, on Flickr
DSC01373 by waldek, on Flickr
Na początek kilka rzeczy które zwróciły moją uwagę:
Ilość tak zwanych finger braces
11 by waldek, on Flickr
22 by waldek, on Flickr
Rozpięty X
33 by waldek, on Flickr
Wstawka wzmacniająca top
44 by waldek, on Flickr
Rynienka o której wspomniał Jan. Tradycyjnie lutnicy pocieniają top na brzegach aby go poluzować, ale zajmuje to dłuższy czas, strugiem, wymaga wyczucia, itp. Tutaj zabieg wykonywany jest w kilka sekund na maszynie
77 by waldek, on Flickr
Lining z mahoniu oraz palisandru; pamiętam że gdzieś już widziałem palisandrowy lining na topie, podobno poprawiał rezonans
55 by waldek, on Flickr
Kształt żeber tone bars, jedno zacięte, drugie nie
66 by waldek, on Flickr
Gruby polyester Taylora zwykle wygląda jak tafla szkła, tutaj widać słoje i gdzie niegdzie można je było wyczuć pod palcami
88 by waldek, on Flickr
DSC01310 by waldek, on Flickr
DSC01321 by waldek, on Flickr
DSC01325 by waldek, on Flickr
DSC01330 by waldek, on Flickr
DSC01336 by waldek, on Flickr
DSC01340 by waldek, on Flickr
DSC01341 by waldek, on Flickr
DSC01342 by waldek, on Flickr
DSC01343 by waldek, on Flickr
DSC01344 by waldek, on Flickr
DSC01345 by waldek, on Flickr
DSC01346 by waldek, on Flickr
DSC01347 by waldek, on Flickr
DSC01351 by waldek, on Flickr
DSC01352 by waldek, on Flickr
DSC01353 by waldek, on Flickr
DSC01354 by waldek, on Flickr
DSC01355 by waldek, on Flickr
DSC01356 by waldek, on Flickr
DSC01370 by waldek, on Flickr
DSC01371 by waldek, on Flickr
DSC01372 by waldek, on Flickr
DSC01373 by waldek, on Flickr
Na początek kilka rzeczy które zwróciły moją uwagę:
Ilość tak zwanych finger braces
11 by waldek, on Flickr
22 by waldek, on Flickr
Rozpięty X
33 by waldek, on Flickr
Wstawka wzmacniająca top
44 by waldek, on Flickr
Rynienka o której wspomniał Jan. Tradycyjnie lutnicy pocieniają top na brzegach aby go poluzować, ale zajmuje to dłuższy czas, strugiem, wymaga wyczucia, itp. Tutaj zabieg wykonywany jest w kilka sekund na maszynie
77 by waldek, on Flickr
Lining z mahoniu oraz palisandru; pamiętam że gdzieś już widziałem palisandrowy lining na topie, podobno poprawiał rezonans
55 by waldek, on Flickr
Kształt żeber tone bars, jedno zacięte, drugie nie
66 by waldek, on Flickr
Gruby polyester Taylora zwykle wygląda jak tafla szkła, tutaj widać słoje i gdzie niegdzie można je było wyczuć pod palcami
88 by waldek, on Flickr
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
Zdziwiłem się trochę widząc rynienki z gitarach Martina ze zbrojeniem X. Myślałem, że to innowacja którą wprowadził Tylor a to jak widać znane już wcześniej rozwiązanie. Na zdjęciach widzimy mnogość wariacji na bazie X a lutnicy na całym Świecie tworzą własne wersje więc wzorów belkowań są zapewne tysiące.
W tamtym roku zbudowałem gitarę akustyczną z mieszanym zbrojeniem X z wachlarzowym. Takie połączenie akustyka i klasyka. Gitara ma bardzo ciekawy dźwięk i była niesamowicie głośna jak na tak mały instrument. Gitara miała łączenie gryfu jak w tradycyjnych hiszpańskich gitarach klasycznym. Takie połączenie ponoć daje znacznie lepsze warunki dźwiękowe w porównaniu do gryfów łączonych na śruby. Akustyka zrobiłem na formie klasyka. Poniżej parę zdjęć belkowania.
W tamtym roku zbudowałem gitarę akustyczną z mieszanym zbrojeniem X z wachlarzowym. Takie połączenie akustyka i klasyka. Gitara ma bardzo ciekawy dźwięk i była niesamowicie głośna jak na tak mały instrument. Gitara miała łączenie gryfu jak w tradycyjnych hiszpańskich gitarach klasycznym. Takie połączenie ponoć daje znacznie lepsze warunki dźwiękowe w porównaniu do gryfów łączonych na śruby. Akustyka zrobiłem na formie klasyka. Poniżej parę zdjęć belkowania.
Pozdrawiam Janek
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
Martin znany jest ze zbrojenia X natomiast Tylor kojarzy się ze zbrojeniem V. Tutaj zastosowałem bridge plate z hebanu za radą kolegi lutnika z Norwegii. Nie wiem jak to wpłynie na sustain (ponoć bardzo dobrze) a na pewno będzie korzystne dla wytrzymałości samego elementu w miejscu blokowania strun kołkami.
Pozdrawiam Janek
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
Dziękuję za zdjęcia i opis, Janie. Nie znam się na tych wachlarzach, ale pamiętam widziałem coś podobnego w akustykach PRS (które tak naprawdę były projektowane przez angielskiego lutnika Steve Fischera) . Jak byłem w fabryce PRS to widziałem ożebrowanie X i wachlarz z trzema belkami tam gdzie u Ciebie jest pięć. Nie mam zdjęć bo zabronili fotografować, ale ogrywałem jeden model i pamiętam, że brzmienie faktycznie było ciekawe, dosyć bogate, takie powiedziałbym lutnicze. Ale zupełnie inne od brzmienia Martina, które wydaje mi się zdecydowanie bardziej skoncentrowane/ukierunkowane.
Jak na ironię nie ogrywałem jeszcze gitar Taylor z ożebrowaniem V, w sumie mógłbyś kiedyś zrobić obszerniejszy opis i wyłożyć nam rezultat z Twojego punktu widzenia.
Wszystkie zdjęcia które dotychczas tutaj zamieściłem pokazują gitary i wnętrza gitar z fabryki Taylor.
Jak na ironię nie ogrywałem jeszcze gitar Taylor z ożebrowaniem V, w sumie mógłbyś kiedyś zrobić obszerniejszy opis i wyłożyć nam rezultat z Twojego punktu widzenia.
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
No to trop miałem dobry z rynienką i Tylorem, jakoś myślałem, że to Martinowskie zbrojenia. Kiedyś postanowiłem sobie zaprojektować własne zbrojenie i w końcu wyrysowałem X z wachlarzem, jakież było moje zdziwienie i śmiech gdy poprzeglądałem neta i stwierdziłem, że "prochu to ja nie wymyślę" i że dawno już tego typu belkowania ktoś wymyślił i powszechnie stosuje (chociażby PRS) Narysowałem sobie jeszcze kilka zbrojeń i za każdym razem znajdowałem na necie coś podobnego W lutnictwie gitar klasycznych jest jeszcze lepiej bo tam chyba nie ma już co wymyślać i każdy możliwy wzór ktoś już robił.
X z wachlarzem gra pięknie i na pewno zrobię jeszcze parę gitar z tym belkowaniem gdyż bogaty dźwięk jaki można uzyskać jest wart wyboru tego wzoru belkowania.
Robię jeden projekt z różnymi belkowaniami ale w wersji Ukulele gdzie jednocześnie robię kilka wzorów żeby móc zobaczyć porównawczo jak to w rzeczywistości wygląda a nie z opowieści o mchu i paprociach
X z wachlarzem gra pięknie i na pewno zrobię jeszcze parę gitar z tym belkowaniem gdyż bogaty dźwięk jaki można uzyskać jest wart wyboru tego wzoru belkowania.
Robię jeden projekt z różnymi belkowaniami ale w wersji Ukulele gdzie jednocześnie robię kilka wzorów żeby móc zobaczyć porównawczo jak to w rzeczywistości wygląda a nie z opowieści o mchu i paprociach
Pozdrawiam Janek
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
Pięknie to robisz, Janie. Widać pasję i dbałość o szczegóły, trzymam kciuki za powodzenie tych wszystkich modeli.
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
Waldku dopiero teraz przesłuchałem sobie plik z Youtuba gdzie gitara była w obniżonym stroju - odlot jaki dźwięk. Coś pięknego jakie brzmienie. Tak przeglądałem sobie kilka razy te zbrojenia Tylora i widzę, że ta "rynienka" jest powszechnie stosowana w najróżniejszych wzorach belkowań więc musi być korzystna dla brzmienia skoro uparcie to rozwiązanie stosują. Muszę sobie zrobić szablon do frezowania tej rynienki i zakupić frez kształtowy gdyż mam zamiar odgapić to rozwiązanie i zastosować w swoich gitarach.
Te grubości topów odpisałeś podczas wizyty w fabryce?
Te grubości topów odpisałeś podczas wizyty w fabryce?
Pozdrawiam Janek
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
Dziękuję
Zdjęcie pożyczone od kogoś kto akurat odwiedził fabrykę, lata temu. Te wymiary mogły się zmienić, bo fabryka lubi eksperymentować, ale postanowiłem zamieścić aby dać punkt wyjściowy komuś kto zaczyna i nie bardzo wie gdzie zacząć.
Zdjęcie pożyczone od kogoś kto akurat odwiedził fabrykę, lata temu. Te wymiary mogły się zmienić, bo fabryka lubi eksperymentować, ale postanowiłem zamieścić aby dać punkt wyjściowy komuś kto zaczyna i nie bardzo wie gdzie zacząć.
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
Tutaj trochę o zbrojeniach Martina:
http://www.earlymartin.com/fanbraces.html
http://www.vintagemartin.com/stauffer.html
http://www.earlymartin.com/fanbraces.html
http://www.vintagemartin.com/stauffer.html
Pozdrawiam Janek
- Waldzither9
- Posty: 1173
- Rejestracja: 2018-04-18, 23:05
Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych
mnie ciągle chodzi po głowie belkowanie gitar ovation, a przynajmniej to jakie podświetla mi wyszukiwarka.
Nie wiem czy to najczęstsze lub najbardziej typowe rozwiązanie, ale intryguje...
A swoją drogą już za 8 lat w USA wygasnie taki patent
https://patents.google.com/patent/US20130042739
Nie wiem czy to najczęstsze lub najbardziej typowe rozwiązanie, ale intryguje...
A swoją drogą już za 8 lat w USA wygasnie taki patent
https://patents.google.com/patent/US20130042739
Pozdrawiam Andrzej