Gitara klasyczna wedlug Torresa...

Dyskusje na temat budowy gitar akustycznych.

Moderator: poco

poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Post autor: poco » 2012-02-15, 11:54

Wracając do rozety Zenka, to gdzieś na YT widziałem w pracowni lutnika rozetę wykonaną jako oddzielny , pełny element, który wklejono pasownie w wywiercony otwór w płycie , a od spodu, od wewnętrznej strony podklejono drugi dużo większy pierścień-taki, jakie się wkleja pod rozetę i potem to wszystko doprowadzono do wyglądu szlifując powierzchnie i wycinając ten środkowy okrąg.Wilk syty i owca cała, a efekt super. W życiu bym się nie domyślił techniki wykonania tego detalu, czyli , że nie wykonano jej tradycyjnie.
Jeszcze na marginesie porady palisandra n/t blokady wygiętych boczków i nie przegrzewania - przypalenia ich przy gięciu. Otóż można użyć przy wyginaniu boczków papieru- folii do pieczenia ciast-mięsa jako warstwy buforowej przy grzaniu drewna na grzałce. Jest to materiał cienki, wytrzymały,bardzo odporny na wysoką temperaturę i trudnopalny, a co ważne powszechnie dostępny i tani. Mam jeszcze pytanie do palisandra w temacie kleju użytego do sklejania warstw rozety. Czy poliuretanowy ma jakieś specjalne walory , że używasz go do tego celu? oczywiście jeżeli to nie tajnik warsztatu. :-D Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
palisander
Posty: 1003
Rejestracja: 2009-04-17, 12:55
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Post autor: palisander » 2012-02-15, 16:33

Witam.
Żaden tajnik. Klej poliuretanowy ma tendencje do pienienia się i wypełniania wszystkich mikro nierówności tak to nazwijmy. Poza tym wilgoć sprzyja klejeniu tym klejem... reaguje z wodą i puchnie. Zwilżone wstępnie docięte paski fornirów też zwiększają swą objętość i w rezultacie Jak ściśniesz opaskami mokry fornir posmarowany tym klejem masz pewność, ze w strukturze rozety po pocięciu jej na plastry nie będzie pustych przestrzeni. Klej puchnie, drewno puchnie i wszystko się razem ładnie połączy. Poza tym klej poliuretanowy jest klejem klasy D 4 czyli całkowicie odpornym na wilgoć.

Trzeba jednak uważać na jedną sprawę przybudowie rozety. Użyte do tego celu kolory fornirów muszą być naturalnymi kolorami drewna. Nie mogą być to forniry barwione na zasadzie przesączania np. forniru klonowego na żądany kolor bejcą wodną lub bejcą spirytusową. Potem wszytko się rozmazuje i przechodzi na sąsiedni fornir np. jasny i wszystko wygląda fatalnie i nie do przyjęcia. Jedyna bejca którą można to wykonać to dobrej jakości bejca nitro. Czasem z braku materiału o odpowiednim kolorze można zrobić sobie w ten sposób ciemny fornir z forniru klonowego. Najlepiej metodą zanurzeniową na 24 godziny. Można też ułożyć pasy forniru na folii aluminiowej, nacierać pędzlem z bejcą nitro aż przesiąkną wstępnie, potem zawijamy w folię szczelnie i odkładamy na 24 godziny. Po 24 godzinach zabieg powtarzamy i tak aż w przecięciu będzie jednorodny kolor. Potem suszymy to przypięte gdzieś w suchym miejscu. Pozdrawiam.
podstawa to dokładność
ODPOWIEDZ