Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
Moderator: poco
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
@Mirek Sadowski czyli mówisz , że top ma krzywiznę zamierzoną 28 stóp ? A ja myślałem że on ma być płaski. To radykalnie zmienia postać rzeczy. Zrobię przymiar z kartonu i zobaczę jak to odstaje.
- Mirek Sadowski
- Posty: 200
- Rejestracja: 2019-08-05, 13:51
- Lokalizacja: Brzeg
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
Są dwie szkoły płaski i wypukły top. Ta druga (wypukły top) jest przeważająca i ma bardzo przekonywującą teorię uzasadniającą dlaczego tak. W skrócie można by ją ująć tak: ściskająć listewkę wykrzywioną z obu końców siłami wzdłuż listewki spowodujemy tylko jej większe ugięcie, natomiast przy listewce prostej po przekroczeniu pewnej granicy obciążenia, ugięcie może nastapić skokowo i doprowadzić do znisczenia (tzw. wyboczenie) Tak promień krzywizny 28 ft czyli 8534 mm. Drewienko wyciąłem (klon) w poniedziałek wyślę.
pozdrawiam Mirek
pozdrawiam Mirek
Ostatnio zmieniony 2019-12-13, 16:27 przez Mirek Sadowski, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
Nie musisz robić szablonu. Połóż liniał na pudle i tak go ustaw, aby przy bindingu był ten sam wymiar. Potem ze wzoru na wycinek koła wyliczysz sobie średnicę/promień . dla ułatwienia http://matma4u.pl/topic/36919-kolo-i-je ... sze-wzory/
Wracając do tematu wypukły/płaski top, to wg mnie ma to swoje uzasadnienie poprzez jeszcze jeden detal, a mianowicie ta "kopuła" jest już wstępnie stężonym.naprężonym elementem, który pobudzony do drgań zaczyna je wzmacniać i oddawać lepiej niż płaski, w sumie luźno połączony z resztą element.
Jak dla mnie jest to bardzo złożony mechanizm akcji-reakcji konstrukcji na występujące tu siły związane z materiałem użytym na instrument, strun, techniki gry, temperatury, wilgotności, etc., etc.
W sumie nie znalazłem jednolitej teorii opisującej to wszystko, bo gdyby była, to na etapie produkcji można by było przewidzieć efekt końcowy i stworzyć idealne klony wzorca, a tak nie jest. Dlatego są mistrzowie lutnicy i cała reszta potem. Drugie dlatego-nie ma dwóch identycznych gitar I dobrze !
O tym, że jest grawitacja, to dopiero uczymy się od czasów Newtona, a istnieje od zawsze i nie znamy wszystkich jej działań do końca !!! Ale zostawmy ten temat, bo ....
Pozdrawiam, Ryszard
Wracając do tematu wypukły/płaski top, to wg mnie ma to swoje uzasadnienie poprzez jeszcze jeden detal, a mianowicie ta "kopuła" jest już wstępnie stężonym.naprężonym elementem, który pobudzony do drgań zaczyna je wzmacniać i oddawać lepiej niż płaski, w sumie luźno połączony z resztą element.
Jak dla mnie jest to bardzo złożony mechanizm akcji-reakcji konstrukcji na występujące tu siły związane z materiałem użytym na instrument, strun, techniki gry, temperatury, wilgotności, etc., etc.
W sumie nie znalazłem jednolitej teorii opisującej to wszystko, bo gdyby była, to na etapie produkcji można by było przewidzieć efekt końcowy i stworzyć idealne klony wzorca, a tak nie jest. Dlatego są mistrzowie lutnicy i cała reszta potem. Drugie dlatego-nie ma dwóch identycznych gitar I dobrze !
O tym, że jest grawitacja, to dopiero uczymy się od czasów Newtona, a istnieje od zawsze i nie znamy wszystkich jej działań do końca !!! Ale zostawmy ten temat, bo ....
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
@Mirek Sadowski i drewienko dotarło z piękna niespodzianką. Naprawdę nie wiem jak dziękować bo już miałem pisać czy wyginać to na parze czy może doszlifowywać papierem. A tu idealny łuk 28 stóp promienia Bardzo się ucieszyłem. I ten rysuneczek podkładki to też wielka pomoc - Dziękuje bardzo!
W międzyczasie zakupiłem i zakochałem się od pierwszego wejrzenia w gitarze Furch Gc-CM . Brzmi wspaniale! Każdą inną gitarę odkładałem po dwóch akordach jak porównywałem w sklepie.
Taki na szybko test z Kemperem (piezo - choć planuję kupić mikrofon a LR baggs zamienić na anthem) :
https://soundcloud.com/damiangr/furch-kpa-test
Co do naprawy, to po odklejeniu mostu okazało się że top jakby przysiadł odrobinę i prawie trzyma się w łuku 28 stóp.
W między czasie nauczyłem się wyginać hartowana stal za pomocą palnika dentystycznego i ze starego noża zrobiłem narzędzie do podważenia tego wzmocnienia mostka w kształcie litery U.
Jeszcze raz dziękuję @Marek Sadowski , to na prawdę wspaniały prezent mikołajkowy. Nie spodziewałem się
W międzyczasie zakupiłem i zakochałem się od pierwszego wejrzenia w gitarze Furch Gc-CM . Brzmi wspaniale! Każdą inną gitarę odkładałem po dwóch akordach jak porównywałem w sklepie.
Taki na szybko test z Kemperem (piezo - choć planuję kupić mikrofon a LR baggs zamienić na anthem) :
https://soundcloud.com/damiangr/furch-kpa-test
Co do naprawy, to po odklejeniu mostu okazało się że top jakby przysiadł odrobinę i prawie trzyma się w łuku 28 stóp.
W między czasie nauczyłem się wyginać hartowana stal za pomocą palnika dentystycznego i ze starego noża zrobiłem narzędzie do podważenia tego wzmocnienia mostka w kształcie litery U.
Jeszcze raz dziękuję @Marek Sadowski , to na prawdę wspaniały prezent mikołajkowy. Nie spodziewałem się
Ostatnio zmieniony 2020-04-27, 10:28 przez DamianGr, łącznie zmieniany 1 raz.
- Mirek Sadowski
- Posty: 200
- Rejestracja: 2019-08-05, 13:51
- Lokalizacja: Brzeg
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
Cieszę się że dotarło , bo zwykłym listem czasami idzie 7 dni. Gdy kupowałem Furcha, w tej cenie też nie widziałem w sklepie konkurencji, może Hagstrom, bardzo wygodna gitara, ale poleciałem na głośność cedru Furcha.
P.s.
Super brzmienie
P.s.
Super brzmienie
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
@Mirek Sadowski mnie również to urzekło
Co do tematu to skonstruowałem specjalne żelazko z grzałkami każda po 100W .
Dałem na top żelowy zmrożony kompres a żelazko przykręciłem ściskiem i podłączyłem do prądu.
Okazało się , że mimo iż bridgeplate zaczął się przypalać, to klej ani odrobinę nie zmiękł .
Wydedukowałem , że mam do czynienia z klejem typu polioctanu winylu. Nasączyłem papier roztworem octu i położyłem na ten backplate . Zobaczymy czy coś pomoże.
Co do tematu to skonstruowałem specjalne żelazko z grzałkami każda po 100W .
Dałem na top żelowy zmrożony kompres a żelazko przykręciłem ściskiem i podłączyłem do prądu.
Okazało się , że mimo iż bridgeplate zaczął się przypalać, to klej ani odrobinę nie zmiękł .
Wydedukowałem , że mam do czynienia z klejem typu polioctanu winylu. Nasączyłem papier roztworem octu i położyłem na ten backplate . Zobaczymy czy coś pomoże.
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
No chyba, że ten kompres tak mocno chłodził , że ciepło nie dochodziło do kleju :/
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
Grzałka patronowa i kawał żelaza?
Fajny i prosty patent.
Sprawdź bez chłodzenia przy 70 stopniach. Nie pozostaje nic innego jak testy.
Przy takich gitarach obawiam się nikt nie używa klejów odwracalnych. Nawet pu po podgrzaniu powinien zmięknąć.
Bardzo mnie frapuje jakich klejów firmy używają do klejenia laminatów. Ale szczerze wyglądają mi na mocznik.
W tym wypadku jak oglądam filmik to mam nieodparte wrażenie że ktoś tam klej upychał od środka. I cholera wie co to za wynalazek.
Fajny i prosty patent.
Sprawdź bez chłodzenia przy 70 stopniach. Nie pozostaje nic innego jak testy.
Przy takich gitarach obawiam się nikt nie używa klejów odwracalnych. Nawet pu po podgrzaniu powinien zmięknąć.
Bardzo mnie frapuje jakich klejów firmy używają do klejenia laminatów. Ale szczerze wyglądają mi na mocznik.
W tym wypadku jak oglądam filmik to mam nieodparte wrażenie że ktoś tam klej upychał od środka. I cholera wie co to za wynalazek.
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
W tym wypadku gruba płyta aluminiowa - łatwa w obróbce. Ale szybko stygnie . Więc stąd pomysł na te grzałki.
Chodziło mi też , żeby móc przymocować to na zimno i podgrzać już przymocowane.
Miałem akurat dostęp do takich grzałek , a jak już wspominałem to nie chcę ładować kasy w narzędzia typu https://www.stewmac.com/ bo to jednorazowa robota i gitara tania.
Mogę zrobic jeszcze jeden knyf. Zauważyłem, że po przypaleniu ten backplate rozwarstwia się i palcami go można odłupywać warstwami. Może go po prostu poprzypalam aż dostanę się do topu?
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
Masz rację. Chciałem spróbować bez chłodzenia, ale jedyne co mogę na tą chwilę zrobić , to włączyć diodę w szereg , żeby ograniczyć moc o połowę. Ale zaraz ogarnę jakiś schemat regulacji mocy na triaku. Póki co wygląda , że roztwór octu delikatnie zmiękczył połączenia a przynajmniej sam backplate.
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
Ściemniaczem załatwisz sprawę. Ale skoro się rozwarstwia to by znaczyło że to sklejkowe podklejka. Uważaj żeby nie rozwarstwiać materiału płyty.
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
Jesteśmy w domu. Biały klej po namoczeniu octem ewidentnie zmiękł i został na palcu w postaci gęstej mazi. Prę dalej .
Liczę na to , że fornir topu był klejony czym innym i się nie rozlezie. Innymi słowy - większa szansa że fornir płyty był klejony innym klejem , a ja chemicznie rozpuszczam tylko polioctan winylu. Jak bym użył żelazka to fornir mógłby tez się naruszyć. Mniejsze zło.
Liczę na to , że fornir topu był klejony czym innym i się nie rozlezie. Innymi słowy - większa szansa że fornir płyty był klejony innym klejem , a ja chemicznie rozpuszczam tylko polioctan winylu. Jak bym użył żelazka to fornir mógłby tez się naruszyć. Mniejsze zło.
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
Po chwili przerwy i rezygnacji z powodu niemożliwości odklejenia wzmocnienia mostka , zdecydowałem się dać sobie( i gitarze) jeszcze jedną szansę. Tak więc kontynuuję telenowelę z cyklu domorosłego lutnika Może się komuś kiedyś przyda gdy będzie miał podobny problem.
Najbardziej obiecującą metodą było namaczanie octem i mozolne odłupywania sklejki, z jakiej było zrobione wzmocnienie mostka. Do tego celu użyłem zwykłej szpachelki zaostrzonej na końcu i wygiętej za pomocą palnika(obok kątomierz z dwóch płaskowników alu).
Po mozolnym dłubaniu na przemian z namaczaniem udało się i efekt jest bardzo zadowalający. Praktycznie udało się bez uszkadzania płyty gitary. Drewno odrobinę ściemniało , choć nie wiem czy jest to efekt octu czy też wcześniejszych testów żelazka.
Przymierzyłem oczyszczony stary mostek i teraz o dziwo poziom się zgadza Nie wiem czy jest sens kształtowania płyty wierzchniej , bo wydaje się , że wróciła do oryginalnego położenia. Poza tym moje umiejętności w tym zakresie są zerowe (choć praktycznie w każdym aspekcie tutaj poruszanym również były zerowe ).
Dzięki uprzejmości @Mirek Sadowski otrzymałem wraz z kawałkiem drewienka na wzmocnienie również plan tego wzmocnienia.
Niestety Ibanez podszedł do sprawy nietypowo i okazało się że na długości to wzmocnienie musi być krótsze i ma lekko inne kąty.
Na razie próbuję korygować kształt podklejenia używając kątomierza i wycinając go z kartonika.
Przymierzam, koryguje i tak w kółko.
I tu byłbym wdzięczny za podzielenie się doświadczeniem.
1. Czy takie wzmocnienie musi dokładnie przylegać do otaczającego ożebrowania , czy może mieć odrobinę luzu ? Trzeba je dokleić do ożebrowania po bokach czy wystarczy do płyty wierzchniej?
2. Posiadam klej Titebond Original i Titebond Hide Glue . Którego lepiej użyć? Hide Glue jak rozumiem można łatwo rozkleić używając ciepła?
Niestety lakier wokół mostka w niektórych miejscach odkeił sie od płyty.
Zastanawiam się czy jest sens wpuszczenia tam kropelki cyjanopanu i doklejeniu go czy może odłupać takie fragmenty i polakierować te miejsca na nowo(plus szlifowanie i polerka).
Dziękuję wszystkim za wsparcie i pozdrawiam w tych kiepskich czasach !
Najbardziej obiecującą metodą było namaczanie octem i mozolne odłupywania sklejki, z jakiej było zrobione wzmocnienie mostka. Do tego celu użyłem zwykłej szpachelki zaostrzonej na końcu i wygiętej za pomocą palnika(obok kątomierz z dwóch płaskowników alu).
Po mozolnym dłubaniu na przemian z namaczaniem udało się i efekt jest bardzo zadowalający. Praktycznie udało się bez uszkadzania płyty gitary. Drewno odrobinę ściemniało , choć nie wiem czy jest to efekt octu czy też wcześniejszych testów żelazka.
Przymierzyłem oczyszczony stary mostek i teraz o dziwo poziom się zgadza Nie wiem czy jest sens kształtowania płyty wierzchniej , bo wydaje się , że wróciła do oryginalnego położenia. Poza tym moje umiejętności w tym zakresie są zerowe (choć praktycznie w każdym aspekcie tutaj poruszanym również były zerowe ).
Dzięki uprzejmości @Mirek Sadowski otrzymałem wraz z kawałkiem drewienka na wzmocnienie również plan tego wzmocnienia.
Niestety Ibanez podszedł do sprawy nietypowo i okazało się że na długości to wzmocnienie musi być krótsze i ma lekko inne kąty.
Na razie próbuję korygować kształt podklejenia używając kątomierza i wycinając go z kartonika.
Przymierzam, koryguje i tak w kółko.
I tu byłbym wdzięczny za podzielenie się doświadczeniem.
1. Czy takie wzmocnienie musi dokładnie przylegać do otaczającego ożebrowania , czy może mieć odrobinę luzu ? Trzeba je dokleić do ożebrowania po bokach czy wystarczy do płyty wierzchniej?
2. Posiadam klej Titebond Original i Titebond Hide Glue . Którego lepiej użyć? Hide Glue jak rozumiem można łatwo rozkleić używając ciepła?
Niestety lakier wokół mostka w niektórych miejscach odkeił sie od płyty.
Zastanawiam się czy jest sens wpuszczenia tam kropelki cyjanopanu i doklejeniu go czy może odłupać takie fragmenty i polakierować te miejsca na nowo(plus szlifowanie i polerka).
Dziękuję wszystkim za wsparcie i pozdrawiam w tych kiepskich czasach !
Ostatnio zmieniony 2020-04-27, 18:06 przez DamianGr, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
I w podziękowaniu ( i żeby temat nie był zbyt nudny) przesyłam mój mały projekt muzyczny z kolegą wokalistą. Ja tylko tam aranż zrobiłem a kolega Marek Lubner śpiewa. To wstępna wersja robiona na odległość więc nie bądźcie bardzo krytyczni https://www.dropbox.com/s/t638y6mwcb3lv ... .mp3?raw=1
I taki jeszcze pomysł z cyklu niedokończony jak ta nieszczęsna gitara Tu już akustyk Furch zebrany po bożemu parą mikrofonów NT5. I tak mam nauczkę i dbam o niego (wilgotnościomierz i futerał i trzymam go w okolicach 50% wilgotności) .
https://www.dropbox.com/s/xkm6d5pd1hvgu ... .mp3?raw=1
I taki jeszcze pomysł z cyklu niedokończony jak ta nieszczęsna gitara Tu już akustyk Furch zebrany po bożemu parą mikrofonów NT5. I tak mam nauczkę i dbam o niego (wilgotnościomierz i futerał i trzymam go w okolicach 50% wilgotności) .
https://www.dropbox.com/s/xkm6d5pd1hvgu ... .mp3?raw=1