Khun tovshuur, jak zrobic pudlo rezonansowe, wytyczne

Wszystko związane z lutnictwem, a nie pasujące do innych działów

Moderator: Jan

humanic
Posty: 11
Rejestracja: 2016-10-13, 11:11

Khun tovshuur, jak zrobic pudlo rezonansowe, wytyczne

Post autor: humanic » 2016-10-13, 11:47

Khun tovshuur
Obrazek
Morin khuur
Obrazek

Witam wszystkich lutnikow :)
potrzebuje teoretycznej pomocy
z gory informuje iz jestem laikiem w tym temacie, jednakze zabieram sie do zrobienia mongolskiego instrumentu smyczkowego dwustrunowego o bardzo prostej budowie o nazwie Khun tovshuur. Bardziej popularna wersje i chyba jeszcze prostsza w budowie mozna zobaczyc pod nazwa MORIN KHUUR(wyzej zdjecia). Dodam tez, ze nie jestem perfekcjonista i projekt ten nie byc lutnicza sztuka, a moje podejscie jest takie iz "ma grac i nie brzmiec jak jeczenie kozy, a zrobienie nie ma trwac miesiac i kosztowac krocie". Bardzo chcialbym uniknac odpowiedzi krytycznych i nie pomocnych i tylko sie doinformowac gdzie jestem w bledzie i co potrzebuje wiedziec. Najwiekszym dylematem jest dla mnie pudlo rezonansowe, reszta jest w miare prosta bo tak naprawde kawalek drewna na gryf plus mechanizm do naciagniecia wlosia konskiego ktore juz mam i podporki. Filmiki intruktazowe wykonywania Morin khuur juz widzialem(np ten https://www.youtube.com/watch?v=uYHxRyg71V0&t=1s) ale to juz moim zdaniem perfekcjonizm, bron boze w negatywnym tego slowa znaczeniu ! moze kiedys jak bede robil, drugi, trzeci taki instrument zabiore sie do tego profesjonalnie.

rozwazam tu kilka opcji,a z racji mojego niedoinformowania moga wydawac sie glupie badz absurdarne, dlatego uprzedzalem, a oto one:

*przeobienie pudla rezonansowego z jakiegos innego instrumentu
*wykorzystanie czegos zastepczego zamiast budowania pudla od podstaw, jest wiele rzeczy o podobnej konstruckji "drewnianego pudla", lub nawet cienka drewniana miska z naklejonym frontem, poprostu nie wiem, ktore moga sie nadawac lepiej ktore gorzej o ile w ogole