Witam.
Jak w temacie. Mimo komputerów, wydruków oraz całej gamy programów do projektowania w lutnictwie najczęściej jednak stosowana jest metoda konwencjonalna. Rozwija ona wyobraźnię oraz bardzo pozytywnie wpływa na trening zdolności manualnych i czystość pracy. Czynników bardzo ważnych w późniejszej pracy nad drewnem.
Zakładamy , że projektujemy płytę wierzchnią do gitary klasycznej. jak postępować...? Co zrobić aby to co podpowiada nam nasza intuicja odnośnie rozkładu obelkowania i innych detali stała się w naszej pracy jak najbardziej powtarzalna i zdolna do odtworzenia przy kolejnym instrumencie jeśli wstrzelimy się w ,,dziesiątkę" z brzmieniem i głośnością instrumentu...?
Potrzebny jest projekt, który pozwoli nam na odwzorowanie poprzednich wytycznych.
Potrzebujemy do tego trochę materiałów. Przybory kreślarskie takie jak przezroczyste linijki, kątomierze, ekierki, cyrkiel, przenośnik, pisak techniczny grubości ) 0,2 mm ( zamiast rapidografu z tuszem) itd. Całość projektu aby była wygodna w użyciu powinna być wykonana na czymś trwałym i przezroczystym. Możemy użyć do tego dobrej jakościowo kalki technicznej 9 w odpowiednim rozmiarze ) lub jeszcze lepiej folii kreślarskiej używanej w kartografii. Może to być folia jednostronnie matowana. Będzie trwalsza niż kalka i nie będzie mieć tendencji do falowania się w rulon.
Na tak przygotowanym ,, nośniku " kreślimy sobie całość naszego indywidualnego pomysłu zaczynając oczywiście od wyznaczenia osi symetrii która będzie bazą i odnośnikiem do wszystkich naszych dalszych wytycznych i pomiarów. Kreślimy osie symetrii całego obelkowania płyty , a następnie wrysowujemy ożebrowanie z uwzględnieniem założonych przez naszą intuicję grubości wysokości. Nanosimy wszystkie wymiary łącznie z podaniem założonych grubości płyty wierzchniej w poszczególnych jej punktach. Osie symetrii wszystkich elementów powinny być wykreślone w taki sposób aby przecinały się ze sobą. W tych miejscach ( w miejscach ich przecięć) należy bardzo dokładnie ostrym i precyzyjnym nożykiem wyciąć malutkie podłużne otwory w folii lub kalce o szerokości pozwalającej zaostrzonym ołówkiem przenieść te punkty na drewno. Jeśli mamy projekt gotowy , i gotowa jest już obrobiona na przyjętą przez nas grubość płyta wierzchnia arkusz taki kładziemy na niej ustawiając idealnie w osi płyty ( czyli w miejscu jej sklejenia) . Następnie za pomocą ostrego ołówka przenosimy wszystkie punkty na płytę robiąc cienkie kreski lub kropki. Odkładamy arkusz i za pomocą cienkiego ołówka łączymy te punkty zgodnie z osiami jakie wrysowaliśmy w projekt. To pozwoli nam przy klejeniu obelkowania na powtarzalność i dokładność prac.
Czasem przesunięcie belki na spoinie o 2 mm niweczy wszystko i instrument już nie będzie grał jak należy.
Pozdrawiam.
Kreślenie, projektowanie itd.
Moderator: Jan
- palisander
- Posty: 1003
- Rejestracja: 2009-04-17, 12:55
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Kreślenie, projektowanie itd.
podstawa to dokładność