GOTHIC - hand crafted & inlaid guitar
Moderator: Jan
GOTHIC - hand crafted & inlaid guitar
Witam, przedstawiam mój nowy instrument!
Inspiracją do powstania tego instrumentu była gitara z serii Regius naszej rodzimej firmy lutniczej Mayones. Moja Gitara nie jest wierną kopią Regiusa a tylko zbliżoną wyglądem moją wersją. Chciałem posiadać choć podobną gitarę... Gitara "GOTHIC", bo taką nazwę jej nadałem, jest instrumentem do bezkompromisowego, ciężkiego grania. Ma poteżny przetwornik - najpotężniejszy z pasywnych pickupów w tej klasie tego sprzętu! Rockfield FAT ASS nadaje naprawde ciężkiego i mocnego brzmienia oraz sporego "wygaru". Dzięki swej konstrukcji i drewnie z jakiego został zbudowany, instrument ten ma także niezły sustain i śpiewne brzmienie... przynajmniej moim skromnym zdaniem. Dla moich potrzeb i umiejętności - jest extra!
SPCYFIKACJA:
konstrukcja: neck-thru-body
korpus: jesion - profilowany tył; orzech amerykański - intarsjowany top
menzura: 25,50"; 647,70mm
gryf: siedmioczęściowy - olcha/klon/mahoń/jatoba; pręt regulacyjny
podstrunnica: drewno ipe; binding; 24 progi; małe kropki
mostek: stały - czarny; string-thru-body
przetwornik: pasywny humbucker Rockfield "FAT ASS" / rozłączanie cewek w pot. VOL
klucze: blokowane JIN HO model: Schaller - czarne
wykończenie: mat z widocznymi słojami i strukturą drewna
Zdjęcia na razie tylko takie, ze słabego aparatu ale poprawie to albo dam linki do lepszych fotek.
I jeszcze zgodnie z prośbą Zenka S kilka informacji na temat intarsji:
Otóż temat jest szeroki i trzeba naprawde lat pracy by się tego nauczyć na tyle by móc to pokazać innym . W skrócie:
Intarsja to sztuka zdobnicza polegająca na układaniu różnych obrazów z naturalnych, drewnianych fornirów i wprawianiu ich w... inne drewno. Ta metoda była stosowana w zdobieniu mebli i innych elementów wyposażenia wnętrz. To było jednak dawno temu, gdyż teraz tej sztuki się już nie stosuje w meblach ani raczej nigdzie indziej. Czasami w instrumentach drewnianych, mistrzowskich jak np. skrzypce. Są jednak jeszcze na świecie ludzie, którzy cenią sobie to rękodzieło a obrazy wykonywane tą techniką oraz zdobione nią meble stylizowane osiągają nie raz zawrotne ceny. Lecz coraz mniej jest ludzi, którzy potrafią wykonywać zdobienia intarsją. Moja przygoda z tą sztuką zaczęła się jakieś 17 lat temu ( o kurcze jaki ja już jestem stary ). Uczyłem się wtedy w jakiejś stolarsko-meblarskiej szkole i ojciec mojego dobrego kumpla - znany swarzędzki stolarz i twórca intarsji oraz mój nauczyciel technologii drewna zarazili mnie tą sztuką. Zacząłem próbować - najpierw sam a później pod okiem jednego z nich a potem znowu sam już. I udało się - potrafie to robić i mam ten zmysł he he. Przez wiele lat nie potrafiłem tego wykorzystać ale teraz chyba w końcu trafiłem w swoją działkę...
To tyle...
Inspiracją do powstania tego instrumentu była gitara z serii Regius naszej rodzimej firmy lutniczej Mayones. Moja Gitara nie jest wierną kopią Regiusa a tylko zbliżoną wyglądem moją wersją. Chciałem posiadać choć podobną gitarę... Gitara "GOTHIC", bo taką nazwę jej nadałem, jest instrumentem do bezkompromisowego, ciężkiego grania. Ma poteżny przetwornik - najpotężniejszy z pasywnych pickupów w tej klasie tego sprzętu! Rockfield FAT ASS nadaje naprawde ciężkiego i mocnego brzmienia oraz sporego "wygaru". Dzięki swej konstrukcji i drewnie z jakiego został zbudowany, instrument ten ma także niezły sustain i śpiewne brzmienie... przynajmniej moim skromnym zdaniem. Dla moich potrzeb i umiejętności - jest extra!
SPCYFIKACJA:
konstrukcja: neck-thru-body
korpus: jesion - profilowany tył; orzech amerykański - intarsjowany top
menzura: 25,50"; 647,70mm
gryf: siedmioczęściowy - olcha/klon/mahoń/jatoba; pręt regulacyjny
podstrunnica: drewno ipe; binding; 24 progi; małe kropki
mostek: stały - czarny; string-thru-body
przetwornik: pasywny humbucker Rockfield "FAT ASS" / rozłączanie cewek w pot. VOL
klucze: blokowane JIN HO model: Schaller - czarne
wykończenie: mat z widocznymi słojami i strukturą drewna
Zdjęcia na razie tylko takie, ze słabego aparatu ale poprawie to albo dam linki do lepszych fotek.
I jeszcze zgodnie z prośbą Zenka S kilka informacji na temat intarsji:
Otóż temat jest szeroki i trzeba naprawde lat pracy by się tego nauczyć na tyle by móc to pokazać innym . W skrócie:
Intarsja to sztuka zdobnicza polegająca na układaniu różnych obrazów z naturalnych, drewnianych fornirów i wprawianiu ich w... inne drewno. Ta metoda była stosowana w zdobieniu mebli i innych elementów wyposażenia wnętrz. To było jednak dawno temu, gdyż teraz tej sztuki się już nie stosuje w meblach ani raczej nigdzie indziej. Czasami w instrumentach drewnianych, mistrzowskich jak np. skrzypce. Są jednak jeszcze na świecie ludzie, którzy cenią sobie to rękodzieło a obrazy wykonywane tą techniką oraz zdobione nią meble stylizowane osiągają nie raz zawrotne ceny. Lecz coraz mniej jest ludzi, którzy potrafią wykonywać zdobienia intarsją. Moja przygoda z tą sztuką zaczęła się jakieś 17 lat temu ( o kurcze jaki ja już jestem stary ). Uczyłem się wtedy w jakiejś stolarsko-meblarskiej szkole i ojciec mojego dobrego kumpla - znany swarzędzki stolarz i twórca intarsji oraz mój nauczyciel technologii drewna zarazili mnie tą sztuką. Zacząłem próbować - najpierw sam a później pod okiem jednego z nich a potem znowu sam już. I udało się - potrafie to robić i mam ten zmysł he he. Przez wiele lat nie potrafiłem tego wykorzystać ale teraz chyba w końcu trafiłem w swoją działkę...
To tyle...
Poniżej próbki dźwiękowe gitary GOTHIC
Gothic clean
Gothic distortion
Aby poznać pełnię walorów brzmieniowych najlepiej odsłuchać na "normalnych" głośnikach a nie komputerowych.
NIESTETY PRÓBKI DŹWIĘKOWE JUŻ NIE DZIAŁAJĄ... COŚ CIE CHYBA NA SERWERZE WYWALIŁO... POSTARAM SIĘ TO NAPRAWIC
Gothic clean
Gothic distortion
Aby poznać pełnię walorów brzmieniowych najlepiej odsłuchać na "normalnych" głośnikach a nie komputerowych.
NIESTETY PRÓBKI DŹWIĘKOWE JUŻ NIE DZIAŁAJĄ... COŚ CIE CHYBA NA SERWERZE WYWALIŁO... POSTARAM SIĘ TO NAPRAWIC
Ostatnio zmieniony 2010-05-04, 09:11 przez intaro, łącznie zmieniany 1 raz.
drewno na topie to fornir czyli od 0,6 do chyba 1,2 mm grubości, bo powyżej tej grubości to już nie fornir tylko obłóg byłby . do korpusu przyklejona została w całości przygotowana wcześniej formatka z tego forniru i z intarsją. klej jaki użyłem tym razem to klej skórny a technika wykonawcza to po stolarsku zwane "rajbowanie" czyli nałożenie pędzlem rozgrzanego kleju, nałożenie fornirowej formatki i usuwanie nadmiaru kleju przy jednoczesnym rozprasowywaniu nałożonego forniru. robi się to za pomocą odpowiedno przygotowanego drewnianego klocka energicznymi ruchami po nałożonym fornirze tak aby usunąć spod niego cały niepotrzebny nadmiar i powietrze. klej dość szybko wiąże i dla tego nie potrzeba dociskać w prasie. poza tym po umiejętnym "rajbowaniu" pomiędzy fornirem (topem) a deską (korpusem) powstaje bardzo cieniutka spoina klejowa, co nie jest bez znaczenia.
gitara jest wykończona trzema warstwami lakieru nitrocelulozowego, matowego - 2 razy pędzlem i końcowo natryskiem. miało być surowo, z widocznymi porami drewna.
gitara jest wykończona trzema warstwami lakieru nitrocelulozowego, matowego - 2 razy pędzlem i końcowo natryskiem. miało być surowo, z widocznymi porami drewna.
- palisander
- Posty: 1003
- Rejestracja: 2009-04-17, 12:55
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Najprostszy sposób na zrobienie niezbyt skomplikowanego bindingu to pojechanie do któregoś z marketów i zakup np. kątownika lub innej kształtki z pcv. Z reguły są w kolorach czarnym i białym. Ich ścianka ma od 1mm do 1,5 mm. Zmierz dokładnie jaka jest i pozwoli Ci to określić na jaką głębokość podfrezować kant materiały pod binding. Trzeba dokładnie dociąć taśmy z zakupinych kształtowników pcv o żądanej szerokości. Zawsze z ok. 0,5 mm tolerancją w ,,górę" w stosunku do dokładnie zmierzonego wpustu w drewnie pod binding. Możesz złożyć ze sobą naprzemian kolor czarny-biały-czerny lub odwrotnie. jeśli poszczególne taśmy mają grubość 1,5 mm to razy 3 daje Ci 4,5 mm. Wpust pod binding wyfrezuj więc o np. 0,5 mm płytszy i niższy. Pamiętaj, że ma on dwa wymiary i oba trzeba brać pod uwagę. Potem już tylko przymiarka ,, na sucho" , odpowiednie przycięcie na wstępną długość, przygotowanie taśmy, kleju, ścierki, nożyczek, nożyka i co tam jeszcze potrzeba. Jeśli zdecydowałeś się na warstwowy binding z pcv o różnych kolorach ( np. biało-czarny) najlepszy będzie zwykły klej do PCV. Np. firmy DRAGON. Jest przezroczysty i dobrze trzyma z drewnem. Trzeba tylko zachować należytą czystość przy klejeniu i nie pobrudzić zbytnio drewna klejem. Zaoszczędzi Ci to sporo czasu przy czyszczeniu. Najlepiej jednak przed cała operacją zabezpieczyć sobie element lub cały instument dobrą papierową taśmą do oklejania. Taśmy bindingu w czasie klejenia dociskasz i unieruchamiasz też taśmą. Dokładnie i dość mocno. Żadnych szpar i bylejakości bo będzie potem widać wszystko. Na sucho wszystko dokładnie sprawdź i spasuj zanim zabierzesz się za klejenie. Po upływie 24 godzin zrywasz taśmy i szlifujesz wszystko dokładnie. Bardzo dokładnie.... Na końcu wata stalowa 4x0 i finiszujesz w wielkim stylu. Politurka czy co tam Ci wygodniej... i gotowe. To najprostszy sposób i materiał do bindingu. Jak się zrobi z głową daje też naprawdę fajny efekt wizualny. Powodzenia.
podstawa to dokładność