WAH-WAH z układem optycznym (zamiast potencjometru) - DIY

Wszystko o...

Moderator: poco

pickups
Posty: 180
Rejestracja: 2013-04-11, 18:59
Lokalizacja: PL
Kontakt:

WAH-WAH z układem optycznym (zamiast potencjometru) - DIY

Post autor: pickups » 2013-12-13, 22:41

Mam nadzieję, że nie oberwę od administracji Forum informując o sposobie przeróbki kaczek na system optyczny: http://gragitara.strefa.pl/index-wah.htm . Ach zaryzykuję :-P
Awatar użytkownika
Piniu
Posty: 2944
Rejestracja: 2011-02-15, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Piniu » 2013-12-15, 15:00

Nie oberwiesz. Nie jestem do końca przekonany. Miałem kaczkę optyczna i zakres wachnięcia takie a takiej z potencjometrem bardzo się różni.
pickups
Posty: 180
Rejestracja: 2013-04-11, 18:59
Lokalizacja: PL
Kontakt:

Post autor: pickups » 2013-12-15, 16:40

No to miałeś pecha kupując jakiś model z niedopracowaną optyką lub inną elektroniką.
Nie ma (prócz wspomnianego niedopracowania) powodu, by cokolwiek się w tym zakresie różniło. Wprost przeciwnie.
Jak znajdę trochę czasu to wrzucę jakieś optycznie kwaczące dźwięki.
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Post autor: poco » 2013-12-15, 18:44

Moim zdaniem problem tkwi w doborze kąta w tym wycięciu w funkcji przemieszczenia przesłony. To wycięcie nie musi być w kształcie V symetrycznie, a wystarczy, gdy będzie jak przekątna prostokąta zakrywającego fotorezystor. To tak łopatologicznie, ale dla mnie najistotniejszy jest przebieg zmienności wg której formowany jest dźwięk w kaczkach wzorcowych.
Chodzi o to, czy zmiany będą dokonywać się liniowo, wykładniczo, czy logarytmicznie, gdyż to będzie determinowało wielkość i kształt przesłony, a tym samym przebieg zmiany barwy dźwięku.
Ktoś powie - kaczka, to kaczka i wystarczy, że będzie regulacja w zakresie ... i musi być ok.
Gdyby tak było , to nie było by tylu konstrukcji na realizację tego zagadnienia.
To tak jak i z przetwornikami. Nie ma jednego, powtarzalnego rozwiązania konstrukcyjnego, jest tylko zasada działania. Reszta, to inwencja twórcy i zastosowane materiały, a na końcu odczucia użytkownika oraz jego opinie na dany temat.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
pickups
Posty: 180
Rejestracja: 2013-04-11, 18:59
Lokalizacja: PL
Kontakt:

Post autor: pickups » 2013-12-15, 18:57

Masz rację Ryszard. Na innym forum opisałem problemy przy konstruowaniu właściwego układu optycznego. Pozwól, że przytoczę ten wpis i tu, gdyż odnosi się on do poruszanych przez Ciebie spraw.

W przypadku układu optycznego sterowania kluczową sprawą jest zastosowany fotorezystor: jego wymiary i charakterystyka: strumień światła-rezystancja.

1. Zastosowanie dużych gabarytowo fotorezystorów (f14x8, z powierzchnią światłoczułą fi8) znacznie ułatwiłoby konstrukcję przesłony (mniejsze wymagania co do precyzji wykonania). Lecz wtedy jest problem z zabudową układu w pedale.
Dlatego zastosowałem małogabarytowe fotorezystory typu RPP130 (w niskorezystancyjnym wykonaniu) o wymiarach 5x4mm i powierzchni światłoczułej o zaledwie ok. 3,5x3,5mm. Precyzyjne sterowanie strumieniem światła na tak małej powierzchni nie jest rzeczą łatwą.

2. Fotorezystory generalnie mają bardzo dużą „rezystancję ciemną” (bez oświetlenia) wynoszącą kilka-kilkadziesiąt megaomów. Dla naszego układu istotne jest natomiast, by „rezystancja jasna” (przy pełnym oświetleniu fotorezystora) była jak najniższa - rzędu kilkudziesięciu-kilkuset omów. W innym przypadku ograniczony będzie zakres sterowania - w przypadku kaczki nie uzyska się wysokich brzmień, a w przypadku pedału głośności wyciszenia sygnału.

3. Sprawę dodatkowo komplikuje bardzo nieliniowa charakterystyka rezystancji fotorezystora w funkcji natężenia światła ( http://www.eres.alpha.pl/elektronika/ar ... cle_id=385 ). Przy małym strumieniu światła rezystancja szybko zmienia się do kilkuset-kilkudziesięciu kiloomów, a zmiany przy silniejszym oświetleniu są coraz mniejsze.

4. Z powyższych powodów bardzo istotny jest kształt i precyzja wykonania przesłony.
a) Przesłona liniowa całkowicie odpada, gdyż kaczka działać będzie „uuu-aaa” (bez …łłł… że tak się wyrażę:).

b) Przesłona trójkątna poprawia sprawę, gdyż w dość wąskim odcinku pracy pojawia się „ł” i kaczka działa jak „uuu-ł-aaa”. Lecz liniowość nie jest (według mnie) zadowalająca. Zbyt ostre są przejścia dźwięku kaczki i zbyt raptowne wyciszanie-podgłaśnianie pedału głośności.

c) Zastosowanie na początku wąskiej szczeliny, by światło trafiało na fotorezystor najpierw wąskim paskiem, a dopiero następnie szerszym strumieniem (trójkąt), jeszcze bardziej zbliża układ do liniowości.

d) Praktycznie bardzo dobrą liniowość w pełnym zakresie ruchu pedała (z wszelkimi barwami typu „ł”) uzyskuje się dodając dodatkowy tłumik świetlny ("rozpraszacz światła") zabudowany do przesłony od strony źródła światła - diod LED, według opisu i rysunku na stronie http://gragitara.strefa.pl/index-wah.htm .
ODPOWIEDZ