Progi .

Mosty , klucze , progi , trussrody etc.

Moderator: poco

Zenek_Spawacz

Progi .

Post autor: Zenek_Spawacz » 2009-09-11, 22:49

Przyszedla czas potraktowac temat progow powazniej i opisac je blizej. Zbieranie materialu sprawia mi przyjemnosc bo zawsze znajde cos o czym nie wiedzialem i zmusza do usystematyzowania wiedzy.
Przed laty konstrukcja progow wygladala zupelnie inaczej niz teraz.Struny byly wykonywane z jelit , materialu , ktory nie powodowal scierania sztabek progowych w takim stopniu jak to ma miejsce teraz gdy struny sa wykonane z twardego metalu.
Wczesne lutnie mialy obwiazana dookola gryfu , odpowiednio przygotowan petle , rowniez z jelit.

Pozniej przyszedla czas na tzw "Barfrets". jak rzecz wyglada mozna obejrzec na fotografii nizej. Takie sztabki montuja niektorzy lutnicy w kopiach starych instrumentow jeszcze dzisiaj. Barfrets powoduja rowniez , usztywnienie gryfu.Jest to niejako "efekt uboczny" stosowania tych progow.


Obrazek

Material :
Progi byly na poczatku dwudziestego wieku robione z masiadzu , nowoczesne progi do gitar elektrycznych zazwyczaj sa ze stopu niklu zwanego "German Silver". Oprocz nazwy z prawdziwym srebrem nie ma to nic wspolnego...
W zaleznosci od zastosowania , stop zawiera rozna zawartosc niklu. Dla gitar klasycznych , stosuje sie zazwyczaj sztabki z e stopu 12 procentowego. Nylonowe struny nie sa w stanie zuzyc progow nawet z miekszego metalu.
Do gitar o strunach metalowych mozna kupic sztabki o zawratosci niklu 16 - 18 %. Twardszych sie nie stosuje , gdyz obrobka tychze bylaby utrudniona. Wyjatkiem sa gitary marki Parker , gdzie progi naklejone na podstrunnice zrobiono ze stali szlachetnej. Technologia wykonania gryfu i podstrunnicy (jest idealnie prosty) wyklucza obrobke progow.

Ksztalt:
Do wyboru mamy setki roznych ksztaltow , produkowanych przez roznych producentow.
Progi szersze i wyzsze pozwalaja na latwiejsze podciaganie strun.Dokladniejsza intonacje mozna uzyskac przy progach o cienszej koronie. kramer stosowal kiedys progi o przekroju trojkatnym , tzw "Triangular frets" , specjalna obrobka takiego progu wyklucza stosowanie w seriach fabrycznych , gdzie wazna jest szybkosc i kasa.

Tu link do miejsca z tabelami progow roznych producentow:

http://www.lutherie.net/fret.chart.html
ODPOWIEDZ