Klejenie korpusu

Czyli chemia w lutnictwie.

Moderator: poco

nieryey
Posty: 117
Rejestracja: 2009-04-13, 10:04
Lokalizacja: Bukowno

Klejenie korpusu

Post autor: nieryey » 2009-04-14, 00:50

Witam :)

Czy mozna kleic ze soba takie same rodzaje drewna pod roznymi kątami, itp? Czy to jakos nie pogorszy dzwieku? I jakimi srodkami mozna je kleic?
Zenek_Spawacz

Post autor: Zenek_Spawacz » 2009-04-14, 03:03

Mozna , najwazniejsze aby drewna pasowaly do siebie idealnie jeszcze przed klejeniem, sprawdzic to mozna pasujac je pod swiatlo.
Do klejenia uzywa sie wielu klejow. Standartowych do drewna a takze kostnych i skornych.
Mielcar
Posty: 23
Rejestracja: 2009-07-20, 16:44

Post autor: Mielcar » 2009-07-20, 16:47

A czym kleić (np. gryf ze skrzydełkami korpusu) tak aby było tanio? Chodziłoby mi o konkretne produkty:)
Zenek_Spawacz

Post autor: Zenek_Spawacz » 2009-07-21, 02:09

Akurat klej nie ma duzego wplywu na koszt instrumentu. Ilosci jakie sie uzywa do klejenia sa stosunkowo niewielkie.Dlatego warto zastosowac najlepszy klej jaki jest na rynku. Moze ktos napisze , jakie kleje sa dostepne w Polsce , gdzie mozna je kupic itd , ja nie mam pojecia.
Mielcar
Posty: 23
Rejestracja: 2009-07-20, 16:44

Post autor: Mielcar » 2009-07-21, 08:58

Znalazłem coś takiego: http://www.henglewscy.com.pl/oferta/Ofe ... ronaID=146 W sumie o ile nie chce się kleju z baługi (?) to ceny może i nie są wygórowane. Tylko nadal nie wiem czy to się nadaje?
seno
Posty: 32
Rejestracja: 2009-04-14, 19:23
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: seno » 2009-07-21, 14:07

Titebond hide glue - Piszą w wielu miejscach że najlepszy

firma adsystem http://adsystem.com.pl/sub,pl.html

Pan Tomasz Żebrowski był szczególnie pomocny, wysyłka za pobraniem koszt kleju w porównaniu do innych może i trochę większy ale warto. Długi czas otwarcia i mocny jest niesamowicie, nie robiłem jeszcze wklejanego gryfu ale podobno wytrzyma.
Klejonka na gryf, podstrunnica czy korpus też bez najmniejszego problemu.
Keep on surfin
Mielcar
Posty: 23
Rejestracja: 2009-07-20, 16:44

Post autor: Mielcar » 2009-08-25, 13:05

Jaka powinna być dokładność klejonych powierzchni? Wiem, że trudno to ot tak opisać, ale czy na przykład, jeśli patrząc pod światło, widzę pomiędzy klejonymi elementami (bez ściskania ściskiem) delikatne nazwijmy to "prześwity" (powiedzmy max 1/4mm) to można kleić, czy jeszcze równać? Nie dam rady zrobić w 100% idealnie bo nie mam grubościówki a tylko (całkiem dobry swoją drogą) strug elektryczny za 100zl ;p Będzie to gryf jesionowy z przekładkami z bardziej miękkiego drewna, które może się trochę poddać nierównościom jesionu(?) klejony titebondem hide glue.
seno
Posty: 32
Rejestracja: 2009-04-14, 19:23
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: seno » 2009-08-25, 19:32

Jak robiłem klejonkę na gryf po raz pierwszy i drugi to jak brałem elementy pod światło to były minimalne prześwity jak mocno docisnąłem ręką to znikaly ;-) i tak skleiłem i jest git tzn trzyma się ładnie i nie ma szpar. Mam ten sam problem tzn brak grubościówki. A jak to się ma do dźwięku i aspektu typowo lutniczego to proszę o wypowiedź bardziej doświadczonych dłubaczy. na pierwsze wiosło powinno być ok.
Keep on surfin
Mielcar
Posty: 23
Rejestracja: 2009-07-20, 16:44

Post autor: Mielcar » 2009-08-25, 20:51

No właśnie o to mi chodziło, dzięki! To pierwsze wiosło, drewno byle jakie, zobaczymy co wyjdzie :)
tomaszlega
Posty: 1
Rejestracja: 2009-11-22, 11:43

Post autor: tomaszlega » 2009-11-22, 11:54

Witam! Chce przykleic podstrunnice palisandrową do mahoniowego gryfu.Czy palisander to drewno, które wymaga jakiegoś specjalnego kleju? Mam problem gdyż do jej przyklejenia użyłem żywicy i masakra :x
Klej po 24 godzinach w ogóle nie złapał :(
nie wiem co jest tego powodem.Przykleiłem tym klejem inny rodzaj drewna do tego samego gryfu i ładnie trzymało.
Prosze o pomoc.
PawelM
Posty: 30
Rejestracja: 2009-10-26, 17:47
Lokalizacja: Krak
Kontakt:

Post autor: PawelM » 2009-11-22, 13:46

Jeśli tak jak piszesz kleiłeś żywicą to zapewne proporcje nie zgadzały się dokładnie, a przy żywicy jest to bardzo istotne, chyba że zaschło tylko nie chwyciło do gryfu.
pozdrawiam Pawe
felix0
Posty: 160
Rejestracja: 2009-01-28, 15:40
Kontakt:

Post autor: felix0 » 2009-11-25, 22:14

Powierzchnie powinny byc tak równe, żeby sie zassały przy docisnięcu bez kleju :)
a kleju powinno być jak najmniej w takim przypadku. Całość należy tak mocno ścisnąć, żeby klej wylazł po bokach a na dłoniach powinny sie pokazac czerwone odciski z przykręcania :lol:

Oczywiście tak by było najlepiej.
Jakiedyś robiłem bas (baaaaaaaaaaaaardzo dawno temu) i do sklejenia dechy użyłem klocków z brzozy strugniętych przez znajomego na beznadziejnej wyrówniarce. I po sklejeniu były półmilimetrowe szpary przez korpus na wylot :D
Ale szczeliny zalałem rzadkim klejem i bylo git

Podstrunnice to na kostny najlepiej na gorąco (tak myślę)
A jak sie nie ma to sie robi czym sie ma;)
Tak tak Powiedział szpak.
http://qooni.mooo.com/siodemka/
RyszardK
Posty: 28
Rejestracja: 2010-03-12, 10:26
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: RyszardK » 2010-03-15, 16:32

A stosuje ktoś kleje 4D ? A jeśli to jakie?
Wydaje mi się że kleje kostne to i owszem, ale do instrumentów akustycznych.
nieryey
Posty: 117
Rejestracja: 2009-04-13, 10:04
Lokalizacja: Bukowno

Post autor: nieryey » 2010-03-15, 20:54

Ja podstrunnicę palisandrową skleiłem z bukowym gryfem za pomocą Śnieżki w tubce. Klej do drewna, polecony mi przez właściciela sklepu. Dobrze trzyma, po wyschnięciu staje się bezbarwny i jest elastyczny. No i jest bardzo tani ;)
Bite my shiny metal ass!
scar1192
Posty: 172
Rejestracja: 2010-01-28, 22:04
Lokalizacja: Toru

Post autor: scar1192 » 2010-05-29, 13:15

wyszukiwalem i nie ma nic na forum, a wiec pytanie : czy pattex wodoodpowrny jest w stanie nalezycie skleic korpus ? btw bylem w obi i pytalem o klej skórny, ekspedienci mówili, ze pierwszy raz słyszą o czymś takim o.O


http://sklep.meblopol.pl/p/pl/13-005-01 ... er_3).html
ODPOWIEDZ