Jak podkreślić rysunek drewna

Czyli chemia w lutnictwie.

Moderator: poco

pawel
Posty: 10
Rejestracja: 2010-02-11, 09:54
Lokalizacja: raciborz

Jak podkreślić rysunek drewna

Post autor: pawel » 2010-02-11, 10:12

Mam pytanie do was, w jaki sposób podkreślić rysunek słojów na jesionie . Przymierzam się do lakierowania korpusu z jesionu lakierem nitro , ale chciałbym przed malowaniem podkreślić delikatnierysunek słojów. Widziałem na YOU TUBE ,że najwpierw gościu pomalował korpus bejcą , a po wyschnięciu delikatnie ją przeszlifował następnie tamponem nanosił coś , co mi przypominało jakiś olej . Niestety nie mam pojęcia co to było .
nieryey
Posty: 117
Rejestracja: 2009-04-13, 10:04
Lokalizacja: Bukowno

Post autor: nieryey » 2010-02-27, 22:36

Koledze chodzi chyba o ten sam film, co mi:

http://www.youtube.com/watch?v=yG8-EjnjaJA

Ta prezentacja zainspirowała mnie do podobnego postąpienia ze swoją przyszłą gitarą. Czy ktoś może opisać jakimi specyfikami ten lutnik nakrapia korpus? Najpierw, jak słusznie zauważył pawel, bejcuje on korpus (czarną, czy w jakimś innym odcieniu bejcą?)(chyba przynajmniej dwukrotnie, ponieważ jest on w całości nią pokryty), następnie szlifuje papierem ściernym o bardzo wysokiej gradacji (poda ktoś przykładową granulację?), aż większość ciemnego koloru znika i zostają uwidocznione słoje. No i następnie nasącza korpus jakimś specyfikiem, o którym nie mamy z kolegą zielonego pojęcia. Prosimy o pomoc :)
Ostatnio zmieniony 2010-02-28, 15:26 przez nieryey, łącznie zmieniany 1 raz.
Zuk
Posty: 20
Rejestracja: 2009-08-17, 14:11

Post autor: Zuk » 2010-02-27, 23:32

mi sie wydaje ze to bejca w innym kolorze

pozdro
Wasyl
Posty: 478
Rejestracja: 2011-12-17, 13:57

Post autor: Wasyl » 2013-03-03, 23:07

odświeżam temat, bo sam chciałbym podkreślić rysunek drewna,

Obrazek

Obrazek

coś takiego raczej jest poza moim zasięgiem. Wydaje mi się, że takie rzeczy robione są właśnie przez wykorzystanie różnej gęstości drewna późnego i drewna wczesnego, a co za tym idzie różnej nasiąkliwość obydwu.
Drewno późne jest zawsze drewnem bardziej gęstym przez co w tym samym okresie czasu bejca będzie zalegała płycej niż w drewnie wczesnym. Reszty można się chyba domyślić. ;)
Natomiast co jeżeli mam położony fornir? Nie bardzo jest co z niego ścierać...
Ale wpadłem na coś ciekawego w internecie:
http://www.henglewscy.com.pl/mod_catalo ... /1200.html

Czy ktoś wie co to jest i o co w tym chodzi? Jak działa ta bejca?
Awatar użytkownika
Piniu
Posty: 2939
Rejestracja: 2011-02-15, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Piniu » 2013-03-04, 12:36

Wasyl pisze:coś takiego raczej jest poza moim zasięgiem. Wydaje mi się, że takie rzeczy robione są właśnie przez wykorzystanie różnej gęstości drewna późnego i drewna wczesnego, a co za tym idzie różnej nasiąkliwość obydwu.
czy ty widzisz co ty piszesz??? :mrgreen:

powinieneś zrobić to bez problemu odpowiednimi bejcami, czyli takimi ktore za głęboko sie nie wchłona i będziesz mógł szlifując osiągnąć zamierzony efekt. Przykład - patrz mój tele. Dwie bejce i słoje pieknie widac.

Też już zwróciłem uwagę na tego mayo czarno-czerwonego i chyba sobie raz jakąś gitarkę tak machnę. Póki co chyba walne teścik na jakimś kawałku drewna co by pokazać,ze można ;)
crowley
Posty: 34
Rejestracja: 2012-09-13, 09:54
Lokalizacja: brodnica

Post autor: crowley » 2013-03-04, 13:58

Drodzy koledzy, przeglądajcie inne tematy a nie jak macie pytanie to zakładacie nowy temat. A więc ten magiczny olejek to politura którą pięknie opisali koledzy z większym doświadczeniem. Jak to powiedział mi pewien lutnik- musisz próbować inaczej się nie nauczysz i nie dowiesz.
Wasyl
Posty: 478
Rejestracja: 2011-12-17, 13:57

Post autor: Wasyl » 2013-03-04, 17:40

Piniu pisze:
Wasyl pisze:coś takiego raczej jest poza moim zasięgiem. Wydaje mi się, że takie rzeczy robione są właśnie przez wykorzystanie różnej gęstości drewna późnego i drewna wczesnego, a co za tym idzie różnej nasiąkliwość obydwu.
czy ty widzisz co ty piszesz??? :mrgreen:

powinieneś zrobić to bez problemu odpowiednimi bejcami, czyli takimi ktore za głęboko sie nie wchłona i będziesz mógł szlifując osiągnąć zamierzony efekt. Przykład - patrz mój tele. Dwie bejce i słoje pieknie widac.

Też już zwróciłem uwagę na tego mayo czarno-czerwonego i chyba sobie raz jakąś gitarkę tak machnę. Póki co chyba walne teścik na jakimś kawałku drewna co by pokazać,ze można ;)
tzn, co nie tak piszę? :-(
Awatar użytkownika
Piniu
Posty: 2939
Rejestracja: 2011-02-15, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Piniu » 2013-03-05, 08:25

chodziło mi o "...wykorzystanie różnej gęstości drewna późnego i drewna wczesnego, a co za tym idzie różnej nasiąkliwość obydwu..."
Awatar użytkownika
Andrzej
Posty: 524
Rejestracja: 2011-01-02, 21:00
Lokalizacja: Koszalin

Post autor: Andrzej » 2013-03-05, 13:05

Wystarczy wejść na stronę z danymi gitary żeby zobaczyć że jest to jesion "PIASKOWANY" Z tego co wiem to jesion ma bardzo dużą różnicę w twardości między bielą a twardzielem , co w połączeniu z ładnym usłojeniem daje taki właśnie efekt . Już kiedyś było o tym na forum .
Załączniki
jj.PNG
jj.PNG (4.29 KiB) Przejrzano 8972 razy
Wasyl
Posty: 478
Rejestracja: 2011-12-17, 13:57

Post autor: Wasyl » 2013-03-05, 14:24

Piniu pisze:chodziło mi o "...wykorzystanie różnej gęstości drewna późnego i drewna wczesnego, a co za tym idzie różnej nasiąkliwość obydwu..."
ale to jak powinno być?
Awatar użytkownika
Piniu
Posty: 2939
Rejestracja: 2011-02-15, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Piniu » 2013-03-05, 14:37

no jak można wykorzystywac dwie gęstości różne na jednej desce :mrgreen:
popik10

Post autor: popik10 » 2013-03-05, 15:29

Panowie.
Gwoli wyjaśnienia.
Słój czyli przyrost roczny to w zależności od gatunku drewna inny układ struktury.
Najlepiej to widać w gatunkach iglastych.
Taki przyrost roczny to biel i twardziel. Biel to czas kiedy drewno rośnie szybciej czyli od wiosny do jesieni. Wedy ma dostępne składniki dostępne do szybkiego wzrostu. To drewno jest bardziej miękkie. Twardziej to okres zastoju czyli zima. Wtedy zmagazynowane sole i minerały i minimalny przyrost dają strukturę bardziej twardą.
Jeśli zrozumiecie jak to działa pojmiecie jakie daje to możliwości przy barwieniu i formowaniu powierzchni drewna.
Polecam lektury choćby z chomika i dokształcanie.
Pozdrawiam
Wasyl
Posty: 478
Rejestracja: 2011-12-17, 13:57

Post autor: Wasyl » 2013-03-05, 17:47

Piniu pisze:no jak można wykorzystywac dwie gęstości różne na jednej desce :mrgreen:
nie rozumiem dalej w czym problem
popik10 pisze:Panowie.
Gwoli wyjaśnienia.
Słój czyli przyrost roczny to w zależności od gatunku drewna inny układ struktury.
Najlepiej to widać w gatunkach iglastych.
Taki przyrost roczny to biel i twardziel. Biel to czas kiedy drewno rośnie szybciej czyli od wiosny do jesieni. Wedy ma dostępne składniki dostępne do szybkiego wzrostu. To drewno jest bardziej miękkie. Twardziej to okres zastoju czyli zima. Wtedy zmagazynowane sole i minerały i minimalny przyrost dają strukturę bardziej twardą.
Jeśli zrozumiecie jak to działa pojmiecie jakie daje to możliwości przy barwieniu i formowaniu powierzchni drewna.
Polecam lektury choćby z chomika i dokształcanie.
Pozdrawiam
Herezje, słoje roczne nie różnią się strukturą tylko grubością ścian komórkowych i mniejszym światłem cewek lub naczyń.
To co nazywasz bielem naprawdę nazywa się drewnem wczesnym, analogicznie to co opisujesz jako twardziel jest drewnem późnym.

Z wiekiem gdy drzewo ma już trochę lat, można wyróżnić następujący podział:
Twardziel, to wewnętrzna strefa pnia, która nie zawiera żywych komórek. Są to stare komórki, które pełnią już tylko funkcje mechaniczne. Biel jest natomiast obwodową częścią pnia, która przewodzi wodę i gromadzi substancje.
Można wyróżnić kika rodzajów twardzieli: Zabarwioną, niezabarwioną, fałszywą, bądź jej brak cakowity

Doskonale to widać na przykładzie np. Hebanu, czy Cocobolo

Obrazek
Obrazek
popik10

Post autor: popik10 » 2013-03-06, 08:32

Racja pomyłka z mojej strony, pisałem co pamiętałem ze szkoły a pamiętałem źle :oops:
Nie sprawdziłem i efekty widać . Co nie zmienia faktu że struktura przyrostu rocznego pozwala na piaskowanie bądź szczotkowanie itp. Przez co i zróżnicowanie głębokości powierzchni.
A to z kolei pozwala barwić jak na wyżej przedstawionych obrazkach.
Pozdrawiam
Tio
Posty: 43
Rejestracja: 2014-04-12, 12:54

Re: Jak podkreślić rysunek drewna

Post autor: Tio » 2017-06-19, 09:03

Trochę odkopię temat. Co koledzy myślicie o stosowaniu spalonego oleju silnikowego do tego rodzaju rzeczy? Posmarowalem takim olejem kawałek boczka skrzypocowego i ładnie podkreślił falę. Jednak jest baaardzo ciemny teraz więc bez szlifu się nie obędzie chyba. A przy okazji czy taki olej już sam w sobie może robić za grunt pod lakier?
ODPOWIEDZ