Wybór kleju

Czyli chemia w lutnictwie.

Moderator: poco

popik10

Post autor: popik10 » 2014-05-07, 15:05

Kup jasny.
Ciemny nie nadaje się do klejenia drewna jasnego bo widoczne są spoiny.
Ponadto. Tak naprawdę ten klej nazywa się kazeinowy. A to z czego jest wykonany określa nazwa - kostny - skórny.
Ja nie zauważyłem różnicy w "trzymaniu" między jednym a drugim.
Perełka zaś to forma w jakiej występuje. Widziałem tez w tabliczkach.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
michau25
Posty: 353
Rejestracja: 2010-09-27, 18:10
Lokalizacja: Katowice

Post autor: michau25 » 2014-05-07, 15:38

Najjaśniejsza będzie żelatyna, którą można na aledrogo kupić w podobnej cenie co klej i też na kilogramy jak ktoś chce. Trochę dziwne, biorąc pod uwagę, że żelatyna spożywcza powinna być bardziej oczyszczona spodziewałbym się większych różnic w cenie.
popik10

Post autor: popik10 » 2014-05-07, 15:51

Żelatyna jest wręcz za mocno oczyszczona, pewne frakcje i brudy są w kleju potrzebne żeby zwiększyć jego wytrzymałość.
Co za dużo to nie zdrowo ;-)
Oczywiście można przeprowadzać testy i się samemu przekonać.
Pozdrawiam
szlifek
Posty: 436
Rejestracja: 2009-12-24, 12:58
Lokalizacja: kraków

Post autor: szlifek » 2014-05-07, 15:52

Witam.
W krakowie możesz kupić róg szlaku i nie wiem jakiej :roll:
mają skórny , kostny i rybi i króliczy .
politury i szelaki - dobry sklep .
mam linka gdzieś to podeślę na forum.
Pozdrawiam.
dodając - firma edan
http://www.edan.krakow.pl/oferta/39/kleje-pozlotnicze
pamiętaj o cyklinie !
Awatar użytkownika
molu
Posty: 1418
Rejestracja: 2012-02-21, 14:42
Lokalizacja: Kraków

Post autor: molu » 2014-05-08, 05:13

muchas gracias señores.

T.
Barti
Posty: 124
Rejestracja: 2015-01-29, 12:25
Lokalizacja: Berlin
Kontakt:

Re: Wybór kleju

Post autor: Barti » 2015-02-03, 09:28

Witam,
Przymierzam sie do klejenia podstrunnicy do gryfu w moim pierwszym basie.
Mam w domu "Titebond ultimate 3" Czy ten klej nadaje się do tego?
Na ebayu znalazłem "Titebond original glue",
ale jeżeli nie ma między nimi jakiejś wielkiej różnicy, chętnie oszczędził bym sobie wydatku...

(Popik)
Usunąłem link nie związany z tematem
popik10

Re: Wybór kleju

Post autor: popik10 » 2015-02-03, 10:25

To klej polimerowy. Generalnie można użyć, ale to już operacja nieodwracalna.
Gdyby strzelił pręt lub jakaś awaria to lepiej mieć możliwość ingerencji przez odklejenie podstrunnicy.
Po co ebay
http://allegro.pl/titebond-klej-do-drew ... 06477.html
Pozdrawiam
Barti
Posty: 124
Rejestracja: 2015-01-29, 12:25
Lokalizacja: Berlin
Kontakt:

Re: Wybór kleju

Post autor: Barti » 2015-02-03, 11:22

Super, dzięki za odpowiedz i linka.
Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4398
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Wybór kleju

Post autor: PiotrCh » 2015-02-03, 11:27

Hej, Barti - a czemu nie klej kostny? W lutnictwie od dawien dawna stosuje się kleje pochodzenia zwierzęcego;)
pozdrowienia
Piotr
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Wybór kleju

Post autor: poco » 2015-02-03, 11:57

Myślę, że już tyle informacji n/t klejów tutaj zapodaliśmy, iż dalsze dywagacje nie są potrzebne.
Przecież i klejem żywicznym typu epidian też sklei się drewno itd., itd.
Kleje służą do łączenia materiałów, ale są one dedykowane do określonych typów połączeń i dlatego przy budowie instrumentów muzycznych stosuje się takie, a nie inne.
Jakiego użyjesz, Twoja sprawa, ale zanim użyjesz, poczytaj do czego jest przeznaczony, jakie ma właściwości i czy są tam instrumenty muzyczne.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Wybór kleju

Post autor: poco » 2020-03-23, 11:58

Na fb znalazłem przepis na klej kostny na zimno. Można przetestować jego skuteczność, bo w wielu przypadkach będzie to pomocne narzędzie i zawsze dostępne. Przepis zapodał Pan Krzysztof Skrzecz. Cyt.Klej kostny na zimno.Jeśli ktoś obawia się, że w obliczu epidemii ludzie wykupią cały asortyment Titebonda lub po prostu nudzi się na kwarantannie to podaję przepis od pewnego stolarza:
Do 80ml kleju glutynowego (proszek lub granulki kleju kostnego) dodajemy 2 łyżeczki soli niejodowanej, następnie dodajemy 80ml wody stale mieszając. Odstawiamy na noc, żeby granulki wchłonęły wodę. Podgrzewamy w kąpieli wodnej przez ok. 1 godzinę pamiętając aby nie doprowadzić do temperatury wrzenia. Po ostygnięciu nie tężeje, trzymany w temperaturze pokojowej zachowuje płynną konsystencję. Proporcje są zależne od gatunku kleju, zamiast soli można użyć mocznika. Pierwsze dechy na korpus sklejone, następnie pora na testy wytrzymałości. Powodzenia😉 koniec cyt.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1168
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Wybór kleju

Post autor: Waldzither9 » 2020-03-24, 08:29

Sól jest konserwantem , sądząc po składzie nie powinny się mixtury imać grzyby ani pleśnie. Kilka razy wstawiłem po użyciu kostny do szafki gdzie była mała wentylacja (żadna) i pojawił się po kilku tygodniach kożuszek grzyba na kleju.
Interesujące czy przydatność do użycia solonego kleju będzie taka jak suchych granulek kostnego, czy jednak będzie to jakiś rok, albo inaczej? Bardzo wiele klejeń aż się prosi o klej o dłuższym czasie otwartym niż kostny na gorąco.
Dzięki za wartościową recepturę.
Ostatnio zmieniony 2020-03-26, 10:31 przez Waldzither9, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam Andrzej
Awatar użytkownika
Jan
Posty: 1987
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: Racibórz

Re: Wybór kleju

Post autor: Jan » 2020-03-24, 12:45

Doczytałem, że do klejów glutynowych podczas renowacji konserwatorzy dodają środek Aseptina M dostępny za ok.16 PLN/100g w sklepach dla konserwatorów. Ilość zabezpieczająca to 0,2 % wagi kleju.

Nie mniej bał bym się użyć takiej mikstury (kleju z solą) do klejenia instrumentu. Chyba, że są jakieś wiarygodne żródła o stosowaniu jej przez lutników. Zrobić instrument, w którym stosuje się niesprawdzony klej to zbyt duże ryzyko, za drogie materiały i nakład pracy. A jak po dwóch latach spoina zacznie puszczać???
Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1168
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Wybór kleju

Post autor: Waldzither9 » 2020-03-24, 18:53

Jedyne czego bym się bał to gdyby klej wiązał błyskawicznie i był równocześnie nieodwracalny. Jeden błąd i instrument trzeba by pożegnać. Jeśli klej byłby za słaby to można powtórzyć czystym kostnym. Za słabe wiązanie nie jest takie ryzykowne jak za mocne/nieodwracalne. Jedyny wyjątek gdyby instrument rozkleił się podczas grania i efekt "kuszy" spowodował uszkodzenia, ale tego nie podejrzewam. Ktoś z naszego grona kiedyś sprawdzi ten pomysł o ile Ryszard już tego nie robi...
Pozdrawiam Andrzej
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Wybór kleju

Post autor: poco » 2020-03-24, 20:52

Ja też mam obawy co do tej soli i instrument w drugiej strony. Temat wiąże się z tym, że sól prawdopodobnie będzie wchodzić w fazę nie tworzącą mieszaniny , a potworzą się takie mikrokieszenie w masie osłabiające wiązanie (er szwajcarski). Dalej, to nie ma gwarancji, czy sól nie podziała destrukcyjnie w dłuższym przedziale czasowym. Jest też napisane o zastosowaniu mocznika i tu znowu wątpliwości, które będą, bo brak jest , jak dla mnie, jakiejkolwiek uznanej literatury na temat. Jedynie takie zajawki czasami się znajduje w sieci.
PiotrCh ma taki klej od Titebonda , to wiem i może by zrobić taka próbę organoleptyczną, która może pozwoliła by wyodrębnić składniki poza czystym glutenem - smak, zapach.
Próbowałem zasięgnąć języka u technologów w przetwórniach spożywczych, ale zero wiedzy na temat opóźniania wiązania (żelowania) glutenu przy użyciu czegoś tam. Oni tym się nie zajmują i ich to nie interesuje. W drugą stronę , to i owszem.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
ODPOWIEDZ