Wybór kleju

Czyli chemia w lutnictwie.

Moderator: poco

Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4398
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Wybór kleju

Post autor: PiotrCh » 2020-03-30, 21:57

A tak na marginesie - w czym ten kostny ulepszony miałby być lepszy od titebonda original, poza tym, że jest dużo gorszy? Że ma w nazwie kostny? Ale w czym konkretnie miałby być lepszy? Oglądacie filmy na YT o robieniu gitar? Którego lutnicy używają? Ciekawe dlaczego...
pozdrowienia
Piotr
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Wybór kleju

Post autor: poco » 2020-03-30, 22:04

Wiesz. Jak go zwał, tak go zwał. Pytanie jest, jaką rolę spełnia w tej mieszance i czy podawane w recepturach inne składniki, jak sól, mocznik mogą pełnić podobne funkcje.
Wiem, że to wygląda jak grzebanie w zwłokach cała ta tyrada o kleju glutenowym na zimno, ale jeżeli się powiedziało A, to trzeba powiedzieć B. Wszak chodzi o klej glutenowy na zimno, który w sumie jest nowością na naszym rynku, a który zakupiony przez naszych kolegów okazał się porażką. Dlaczego?
To jest clou grzebania, a jeżeli przy tej okazji coś jeszcze ciekawego z rodzaju "tajemnych" receptur stolarskich uda się ocalić od zapomnienia, to będzie to nasz wkład w kultywowanie oraz utrwalanie tradycji rzemiosła związanego z obróbką drewna szeroko rozumianego. Trochę to takie patetyczne, ale tak to widzę i czuję.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Wybór kleju

Post autor: poco » 2020-04-04, 16:50

Szanowni koledzy, ja temat kleju Titebond hide glue mam rozkminiony. Niniejszym oświadczam, że po przeprowadzeniu prób kleju, o którym pisałem wyżej stwierdzam, że klej trzyma, jak stu dzikich ! Do próby użyłem kleju w opakowaniu 237 ml, oznaczonym A 190319169, wyprodukowanym w Columbus Ohio. Zatem klej jest z marca 2019 r.
Po sklejeniu dwóch elementów, ściśnięciu ściskami i pozostawieniu do wyschnięcia po 6 godzinach był trwale powierzchniowo na wypławkach suchy, a po 24 godzinach był tak samo twardy, jak klej kostny przygotowany tradycyjnie.
Zatem, mogę z czystym sumieniem napisać, że klej glutenowy na zimno spełnia swoje zadanie tak, jak powinien.
Przypuszczam, że klej, którym zostali obdarowani popik10 i PiotrCh musiał ulec destrukcji w czasie transportu polegającej prawdopodobnie na zamrożeniu onego. Istnieje tez opcja, że dodatek wody mógł spowodować zmianę właściwości, ale nie przypuszczam, aby koledzy coś paprali, bo są za poważnymi facetami. :-D
Zgodnie z umową poinformowałem o tym doświadczeniu właściciela, autoryzowanego dystrybutora klejów Titebond, z Opola.
Dziękuję tym samym Panu z hurtowni za dostarczenie kleju do przeprowadzenia prób.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
Jan
Posty: 1987
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: Racibórz

Re: Wybór kleju

Post autor: Jan » 2020-04-04, 18:20

Ja używałem rybiego na zimno Fishleim i też był bez zarzutu. Tylko gdzieś wyczytałem że klej rybi daje najbardziej elastyczną spoinę z wszystkich klejów zwierzęcych. Natomiast kleił po kilkunastu minutach trwale a nie jak koledzy mieli, że na następny dzień. Praktycznie mogę powiedzieć, że zachowywał się jak Titebond.
Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1168
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Wybór kleju

Post autor: Waldzither9 » 2020-04-04, 20:09

Klej rybi ewoluował i dalej ewoluuje. Wynaleziono go jako klej z pęcherzy pławnych jesiotra lub bieługi, potem używano pęcherze dorszy, potem wielu innych ryb, potem ta nazwa zaczęła oznaczać też klej z rybich skór, ości, głów i "resztek" teraz dopuszczalne są dodatki (chyba mocznik). Z tego co zasłyszałem ten pierwotny klej o rewolucyjnych właściwościach jest strasznie drogi i używany do restaurowania bardzo cennych i starych skrzypiec. Podobno do elementów konstrukcyjnych najlepiej się sprawdza kostny, a do topów i tego co najbardziej wpływa na dźwięk najlepszy jest wysokiej klasy rybi.
Na forach o klejach są długie dyskusje https://www.mandolincafe.com/forum/thre ... -Hide-Same
A co do Titebonda, to warto byłoby porównać poddostawców i miejsca produkcji wyrobu końcowego, ale my na pewno nie mamy takiej możliwości.
Pozdrawiam Andrzej
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Wybór kleju

Post autor: poco » 2020-04-04, 21:33

Pytanie, czy są poddostawcy tego konkretnego kleju. Jak napisałem, mój egzemplarz jest z hameryki, a wg oznaczeń kraju producenta widocznego na kodzie kreskowym, to hamerykanckie mają 00 - 09. Znalazłem te kody przypadkiem , czytając net tutaj. https://wspieramrozwoj.pl/artykul/41/ko ... de-oznacza. Ale to taka trochę wrzutka, chociaż może być przydatna.
Tak na marginesie i przy okazji tematu zaprosiłem tego dystrybutora do zaprezentowania się na naszym forum i w związku z tym może udało by się wynegocjować dobrą cenę na Titebonda dla forumowiczów.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
Jan
Posty: 1987
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: Racibórz

Re: Wybór kleju

Post autor: Jan » 2020-04-07, 07:15

Z tymi super cenami to można zapomnieć. Cena zależy od ilości najczęściej a tych nigdy w lutnictwie nie będzie chyba że w fabryce w Chinach. Stolarz jak ma zakład produkcyjny to zużyje setki litrów a lutnik 1-2 litry na rok więc o jakich można rozmawiać super cenach nawet jak byśmy wszyscy na tym forum kupili po litrze lub dwa to koszt redystrybucji byłby ogromny o logistyce nie wspominając. Poza tym ile z 50 zł dostaniemy rabatu??? 1-5 zł? Co to zmieni dla nas. Moim zdaniem (nie chcę nikogo zniechęcać) skórka nie warta wyprawki. Dla mnie ważne jest by klej był z długą datą przydatności i nie zepsuty oraz by szybko był w moim warsztacie po zamówieniu.
Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1168
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Wybór kleju

Post autor: Waldzither9 » 2020-04-09, 13:51

Jest taka handlowa zasada, że ceny zakupu negocjujesz wtedy gdy wcale tego towaru nie potrzebujesz, co pozwala na lepszy dystans do negocjacji.
Pozdrawiam Andrzej
Awatar użytkownika
PaJaC
Posty: 79
Rejestracja: 2019-02-20, 15:09
Lokalizacja: ŁDZ

Re: Wybór kleju

Post autor: PaJaC » 2020-10-27, 14:18

Dodam swoje trzy grosze

Uczę się serwisu instrumentów i złamaną główkę w gitarze Morrison (takie byle co do grania byle czego) kleiłem właśnie Titebond'em Orginal (czerwonym) i nie mam absolutnie żadnych zastrzeżeń. Gitara stoi od miesiąca nastrojona, wyregulowana i nic nie zwiastuje jej rychłego końca...

Za to wydaje mnie się że Titebond ma wiele wspólnego z Fenderem czy Gibsonem; mianowicie naklejka droższa od produktu. Znacie jakieś godne polecenia zamienniki tego kleju?
Wybaczcie za błędy, dysortografia nie wybacza :mrgreen:
Awatar użytkownika
SebastianL
Posty: 749
Rejestracja: 2020-06-16, 08:55
Lokalizacja: Gliwice

Re: Wybór kleju

Post autor: SebastianL » 2020-10-27, 14:56

To prawda. Titebond jest drogi i również zastanawiam się nad tym, by poszukać innego. Podłączam się więc do pytania.

Swoją drogą, myślę że i tak mógłbym stosować zamiast niego jakiś zwykły klej, ponieważ używam go tylko to tworzenia rozet oraz innych ozdób. Moim podstawowym klejem jest klej skórny, który jest akurat tani.

Po raz kolejny muszę też zareklamować moje ulubione sklepy z drewnem w Hiszpanii. Zamawiając Titebond w Madinter lub w Maderas Barber oszczędzamy 6 złotych (po przewalutowaniu i naliczeniu prowizji; cena porównana z ofertą Guitarproject, gdzie kupuję Titebond) na butelce 8 oz.. Warto więc z drewnem zamówić przy okazji klej, dostępny tam również w pojemniku 36 oz. (946 ml) oraz 1 galon (3,785 l)

Spróbowałem na szybko poszukać odpowiedzi na zadane pytanie w sieci i niestety nie jest to takie proste. Klej Titebond zdobył rynek. Większość odpowiedzi Google na pytanie o zamiennik porusza kwestie w stylu "Titebond czy klej skórny?"

Titebond to klej winylowy i te są oferowane przez różne marki. Pytanie tylko, czy każdy z nich się dobrze sprawdzi w budowie instrumentu? Zamiast kleju winylowego można też kleić żywicą epoksydową, lecz nie wiem czy tak będzie taniej.
Awatar użytkownika
PaJaC
Posty: 79
Rejestracja: 2019-02-20, 15:09
Lokalizacja: ŁDZ

Re: Wybór kleju

Post autor: PaJaC » 2020-10-27, 15:14

Żywica wydaje się być twardsza ALE czy nie zacznie kruszyć się po czasie?
Wybaczcie za błędy, dysortografia nie wybacza :mrgreen:
Awatar użytkownika
SebastianL
Posty: 749
Rejestracja: 2020-06-16, 08:55
Lokalizacja: Gliwice

Re: Wybór kleju

Post autor: SebastianL » 2020-10-27, 18:03

Sądząc po tym, jak wiele rodzajów żywicy się stosuje, to z pewnością któreś pasują do klejenia instrumentu.

Mnie bardziej martwi to, że żywice się strasznie paćkają i kleją i obawiałbym się problemów z czyszczeniem. Klej winylowy i skórny łatwo czyści się wodą.
popik10

Re: Wybór kleju

Post autor: popik10 » 2020-10-27, 18:27

PaJaC pisze:
2020-10-27, 15:14
Żywica wydaje się być twardsza ALE czy nie zacznie kruszyć się po czasie?
Do żywicy można stosować różne utwardzacze, nie musi być krucha.
Ponadto jeśli miał bym obstawiać czy epoksyd jest trwalszy, mocniejszy itp. itd. niż titebond, to bez wahania obstawię epoksyd.
Ma on jednak jedną wadę. Nie jest odwracalny jak titebond. A to czasami potrzebne.
Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4398
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Wybór kleju

Post autor: PiotrCh » 2020-10-27, 18:56

Epoksyd ma więcej wad względem tego titebonda...właściwie to nie wiem czy ma jakąkolwiek zaletę w porównaniu. Nie słyszałem, ab ktoś obciążył instrument tak, że przekroczył nośność spoiny klejowej :) Nie sądzę też, aby trwałość była tutaj zbyt niska (trwałość to parametr wyrażony w latach albo w cyklach obciążeń). Ale jak koledzy chcą :)
pozdrowienia
Piotr
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Wybór kleju

Post autor: poco » 2020-10-27, 20:43

Polecam poczytać dlaczego klej Titebond czerwony jest przeznaczony-zalecany do klejenia instrumentów. To nie jest żaden klej typu pva !!! To jest klej odwracalny, na bazie żywic alifatycznych. Jest to jedyny poza hide glue klej do instrumentów. Pozostałe rodzaje marki Titebond są do klejenia drewna, co nie oznacza, że do instrumentów też. Owszem, można kleić w sumie każdym klejem, ale ...... . Zawsze będę optował za klejem glutenowym skórnym/kostnym, ale ten klej wymaga doświadczenia w stosowaniu ze względu ma krótki czas otwarty.
Reszta w kartach technicznych produktu. :-D
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
ODPOWIEDZ