Koszt drewienka?

Tu rozmawiamy na tematy drewniane

Moderator: poco

Macck
Posty: 138
Rejestracja: 2011-12-10, 00:52

Koszt drewienka?

Post autor: Macck » 2011-12-18, 20:12

Witam
ile w naszym pięknym kraju mogło by kosztować drewno na jeden instrument? (Music Man JP6)
Decha lipowa, gryf klon.
Nie musi być jakoś okrutnie sezonowane ani mieć mega niewiadomo czego, ot suche drewno nadające się do obróbki.
steps
Posty: 16
Rejestracja: 2011-02-18, 10:13
Lokalizacja: Lubuskie

Post autor: steps » 2011-12-18, 21:49

Witam! W każdej większej stolarni znajdziesz takie drewno. Za małą kasę. Ot suche drewno nadające się do obróbki. Pozdrawiam!
Macck
Posty: 138
Rejestracja: 2011-12-10, 00:52

Post autor: Macck » 2011-12-18, 21:57

Klon też? Bo widzę że klon ciężko znaleźć,
mam w ogródku potężną lipę z której zrobił byś dziesiątki korpusów , z samej gałęzi którą mamy zamiar sciąć było by ich kilkanaście.
Tylko sezonowanie drewna... no cóż strasznie odwlekło by to mój projekt niestety.

Akurat jeśli o gryf chodzi to marzy mi się klon falisty ale to pobożne życzenia przy moich funduszach ;-)
Awatar użytkownika
Andrzej
Posty: 525
Rejestracja: 2011-01-02, 21:00
Lokalizacja: Koszalin

Post autor: Andrzej » 2011-12-18, 23:14

Lipa to trochę miękkie drewno dlatego najbardziej nadaje się do rzeżbienia świątków ,chociaż niektóre ibanezy taż mają lipowe korpusy (zwłaszcza te robione w Korei ) Na tej stronie Zenek opisuje jakie gatunki nadają się najlepiej.
http:/www.forumlutnicze.pl/viewtopic.php?t=10 ... sc&start=0

Podejdż do jakiejś stolarni albo tartaku ,myślę że skóry z ciebie nie zedrą . :D Kto wie jak dobrze pogadasz to może sprawa oprze się o flaszkę :D
Ostatnio zmieniony 2012-01-07, 17:54 przez Andrzej, łącznie zmieniany 1 raz.
Macck
Posty: 138
Rejestracja: 2011-12-10, 00:52

Post autor: Macck » 2011-12-18, 23:41

No tak ale ja robie music mana który jest z lipy. Co do ibanezów to RG japońce i koreańce są lipy inne nie wiem. Dużo gitar jest z lipy.

O klon się bardziej martwie. Mam gdzieś dostęp do świeżego klona jawora, ile takie drewno musiał bym suszyć aby się nadawało i nie poskręcało?
Awatar użytkownika
Andrzej
Posty: 525
Rejestracja: 2011-01-02, 21:00
Lokalizacja: Koszalin

Post autor: Andrzej » 2011-12-19, 00:42

Kiedyś lutnik kupował drewno a dopiero jego wnuk robił z nich skrzypce . Zobacz jak to dzisiaj robi Gibson .W poniedziałek rosło drzewo a w czwartek gitara stoi w sklepie .Kiedyś korpusy robili z jednego kawałka machoniu ,dzisiaj już z trzech. No ale ty pewnie nie masz pieca próżniowego . :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=I4ZejGDNcTQ
Zenek_Spawacz

Post autor: Zenek_Spawacz » 2011-12-19, 03:17

I te trzy kawalki tez sie skoncza , bo mahon "swietenia" bedzie niebawem pod ochrona , tak jak teraz jest palisander Rio. Dochodzi do tego , ze instrumenty wykonane z uzyciem palisandru sa rekwirowane na granicy , jezeli wlasciciel nie ma zaswiadczenia , ze drewno zostalo sciete przed wprowadzeniem restrykcji (to nie zart) , przodujacy sa w tej dziedzinie celnicy amerykanscy.
Temat spadku jakosci drewna w instrumentach jest bardziej gleboki niz sobie mozecie wyobrazic. Wiaze sie z wprowadzeniem na rynek tanich chinskich wyrobow i zaostrzonej do granic mozliwosci konkurencji. Ekscesywny endorsing to nastepny powod spadku jakosci... Tyle , ze temat wychodzi poza dyskusje w tym watku...
Macck
Posty: 138
Rejestracja: 2011-12-10, 00:52

Post autor: Macck » 2011-12-19, 10:26

Ależ jest bardzo ciekawy i możecie rozwijać ;-) Mnie interesuje czy suche drewno bez megawow lutniczych właściwości da "OK" grający instrument?
Kris
Posty: 280
Rejestracja: 2009-12-05, 21:46
Lokalizacja: Stok Lacki k. Siedlec

Post autor: Kris » 2011-12-19, 12:12

Chodzi o to żeby drewno było wysezonowane bo co z tego, że dzisiaj zetniesz, jutro potniesz wrzucisz do suszarni niby suche, a za pół roku masz łuk, a nie gitarę. Co do dostępności lipy i klonu to raczej szukaj na składach drzewnych. Lipę u rzeźbiarza, a nie u stolarza. Klon prędzej u stolarza znajdziesz ale z tym też ciężko. Teraz na stolarniach to głównie idzie sosna, jesion, dąb i egzotyki (merbau, meranti, badi). Pozdrawiam
Macck
Posty: 138
Rejestracja: 2011-12-10, 00:52

Post autor: Macck » 2011-12-19, 19:53

Rozumiem,
do składów drzewnych niestety nie mam dostępu...

podejdę jutro do znajomego może będzie miał takie cuda.

Chyba że ktoś z was miał by jakiś kawałek odsprzedać, ot zwykłe drzewo które się nie będzie wichrować. Bez mega właściwości akustycznych bo będzie drogie - a ja biedny jestem ;-)
Kris
Posty: 280
Rejestracja: 2009-12-05, 21:46
Lokalizacja: Stok Lacki k. Siedlec

Post autor: Kris » 2011-12-19, 21:53

Sam klonu poszukuję :P Mogę ci sprzedać merbau na podstrunnicę
Macck
Posty: 138
Rejestracja: 2011-12-10, 00:52

Post autor: Macck » 2011-12-19, 22:01

Heh, wolał bym coś na korpus i gryf.
Chyba że znacie jakąś konfigurację która również nada sie do music mana (lipa > klon) i nie będzie odbiegać brzmieniowo za bardzo a będzie łatwiejsza w kupieniu?

Mam klon jawor który mógłbym uciąć np gałąź, no ale to trzeba suszyć długo na gryf a ja nie chce śmigła ;-)


Ktoś zna składy w rzeszowie? co prawda mieszkam kawał dalej ale do szkoły dojeżdżam a i czasem z tatą bywam.
popik10

Post autor: popik10 » 2011-12-20, 10:10

http://www.drewbas.neostrada.pl/galeria.html
Proszę - wysyłkowo
Pozdrawiam
Macck
Posty: 138
Rejestracja: 2011-12-10, 00:52

Post autor: Macck » 2011-12-21, 19:46

Ok ,

widziałem
klon - k g p
jawor - k g p
olcha - k
jesion - k g p
mahon sapeli - k g
khaya - k g
mahon swietenia - k g
Bubinga - k g p
Wenge - k g p
Ovengkol - k g p
Palisander - k g p
Palisander Rio - k g p
Padouk - k g p
Heban - k g p
Makassar Heban - k g p


znajomy stolarz ma klon! sezonowany 2 lata ale lipy niestety nie ma , miałby też olchę oraz jawor , niestety wymagało by to klejenia (28cm najszerszy kawałek) , teraz proszę powiedzcie co będzie brzmiało podobnie do lipy ?
Myślałem żeby cała gitara była klonowa, ale czy nie dostanie wtedy strasznie dużo góry? Widziałem (w internecie) też music many w konfiguracji olcha + klon więc może tak?

W każdym razie 3 blanki na gryfy klonowe juz mam jak w banku, pozostaje rozważyć kwestię korpusu i czy warto kleić? bo nie będzie ani na grubość ani na szerokość, a może wziąć klonowy korpus i zakleić olchą albo na odwrót? Szkoda mi tej lipy bo to miękkie drzewo i się nie strzępi i łatwo robić dłutami w takim...


Do głowy przychodzą mi takie kombinacje


korpus - klon , gryf - klon
korpus klon top z olchy , gryf - klon
korpus jawor , gryf klon
korpus olcha gryf klon


skłaniam się ku 1 opcji
co pisze Lootnick
klon - używany generalnie na gryfy ale takze na korpusy do ciężkiej muzyki


Wiadomo chyba jak gra J.Petrucci , bardzo różnie od śpiewających brzmień do ciężkiego grzmocenia ale zawsze zachowana jest selektywność nawet przy mega shreddingu.

Czy klon-klon będzie dobry na takie wiosło?
ODPOWIEDZ